Renault Megane 1.6l 16v -kraftlös, missljud och varningslampa blinkar.

bluewhale
19 november 2015 · 12 Inlägg

*Hej! Idag på väg hem från jobbet så började varningslampan(gula avgas) blinka och bilen förlorade kraft. Hade kört 1.5 mil och hade ett kvar. Stannade vid sidan om för att kolla men visste inte vad jag skulle kolla efter ens.

Så började köra hem, och när man gasar, s´å tar det mycket längre tid  att komma till 70 än i vanliga fall, samtidigt som lampan blinkar. Också när man står stilla så vibrerar bilen mycket mer än i vanliga fall.

Vad tror ni det kan vara för fel på den då? Kan det vara någon tändstift som lagt av? Tändspole?  kör den på alla cylindrar ens`?

Tror ni det kan vara säkert att köra imorgon till jobbet? 3.5mil. För har ingen annan bil eller skjuts.

Bilen i sig är en renault megane ba. 1.6l  16v

Senast redigerat av bluewhale (19 november 2015)

bluewhale
19 november 2015 · 12 Inlägg

Har varit ute nu och kollat lite, och motor låter konstigt som fan. Lampan började inte lysa direkt, utan när jag gick upp i1500-2000 varv. Är det någon som har någon aning eller sover alla? Vill verkligen se om jag kan göra ngt själv då det är lite dålig med ekonomin också för tillfället?

Edit, När jag kollar i intstruktionsboken vad lampan är till, så står det '' Varningslampa för kylvätsketemperatur. Visaren ska vid normal körning vara nedanför 4a. Vid mera krävande körning får visaren vara i zonen. Risk föreligger först när denna lampa tänds.''   De menar max nivå till temp för 4a.   På bilen är temp som alla gånger, inga problem här.

Senast redigerat av bluewhale (19 november 2015)

simlar
19 november 2015 · 5 526 Inlägg

Du har inte tillgång till felkodsläsare som funkar till din bil?
När varningslampor blinkar och bilen förlorar kraft så är det tecken på att bilen gått i "Limp mode" för att försöka rädda motorn från skador, då ska felkoder även ha blivit lagrade och ska gå att läsa ut med en felkodslärare.

När du fått fram felkoder skriver du dom här i tråden så kanske vi här på forumet kan hjälpa till att luska fram var felet är.

Svårt att ge något bättre svar än så med den lilla informationen du angivit och då jag inte är det minsta insatt i Renault.

Senast redigerat av simlar (19 november 2015)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kiiient
19 november 2015 · 106 Inlägg

du kan ju iallafall börja med o kolla att du har tillräckligt med kylarvätska smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
bluewhale
19 november 2015 · 12 Inlägg

Nej, har ingen felkodläsare. Men läst lite på och de som haft liknande problem säger att det var tändspolarna, drog ut kablarna till var och en spolare, och det fungerade... när jag drog ettan och fyran så slogs motorn av, tvåan och trean började motorn vibrerar mycket mer. Så detta borde väl betyda att det inget fel på spolarna?

När jag hade motorn igång märkte jag också att kylfläkten gick inte runt, ska den vara så när man inte kör? För det är inget fel på temperaturen, den stod i mitten som den alltid gjort.

Alla vätskor är som de ska.

Senast redigerat av bluewhale (19 november 2015)

bluewhale
20 november 2015 · 12 Inlägg

Idag började jag kolla närmare men fortfarande hittar inte felet. Lyfte på tändspolarna en i taget medan motorn är i gång, och det hände ingenting när jag lyfte trreans från remmarna. Så trodde att det var det som var felet. Åkte till Biltema och köpte en tändspole och tändstift(medan man hållet på). Bytte tändspolen men det är samma problem fortfarande. Lampan tänds efter att jag kört lite, men står jag stilla så släcks den! Dock skakar bilen så in i hjelvete.

Ska se om jag hittar någon som har felkodläsare eller skicka den på verkstad så de hittar felet. iofa.

Vet inte om det förbjudet men om någon har en felkodläsare i närheten av eslöv,så pma.

xXSammy
20 november 2015 · 6 571 Inlägg

bluewhale skrev:
Idag började jag kolla närmare men fortfarande hittar inte felet. Lyfte på tändspolarna en i taget medan motorn är i gång, och det hände ingenting när jag lyfte trreans från remmarna. Så trodde att det var det som var felet. Åkte till Biltema och köpte en tändspole och tändstift(medan man hållet på). Bytte tändspolen men det är samma problem fortfarande. Lampan tänds efter att jag kört lite, men står jag stilla så släcks den! Dock skakar bilen så in i hjelvete.

Ska se om jag hittar någon som har felkodläsare eller skicka den på verkstad så de hittar felet. iofa.

Vet inte om det förbjudet men om någon har en felkodläsare i närheten av eslöv,så pma.

Köpt Renault tändstift och tändspole så börjar bilen fungera igen..

De/Dem
bluewhale
20 november 2015 · 12 Inlägg

Malheus skrev:
Köpt Renault tändstift och tändspole så börjar bilen fungera igen..

Iom att de är modellanpassade så borde det ju knappast spela någon roll om det är Biltema, Ngk eler bosch.

xXSammy
20 november 2015 · 6 571 Inlägg

Nyare bilar är griniga på att har rätt tändstift.

Dessutom är det känt problem hos Renault att tändspolarna är dåliga, de har modifierat dem ett antal gånger plus skickat med instruktioner på att byta samtliga tändspolar om de tillhör den gamla typen.

De/Dem
bluewhale
21 november 2015 · 12 Inlägg

Tydligen har jag läst fel på va symbolen betyder. På instruktionsboken så står det VArningslampa för avgaskontroll.
'' Lampan tänds när tändningen slås på och slocknar inom 3 sek.
* Om den förblir tänd, kontakta renaultverkstad.
*Om den blinkar minska motorvarvtalet tills blinkningen upphör och kontakta din renault verkstad.
Och den gör den också, att den upphör när jag kör under 1700-1800 varv, dock skakar bilen mycket mer.

Är det något nytt tror ni eller? Det kan väl inte vara fel på avgasröret eller något, då skulle väl inte bilen vibrera så mkt.

Senast redigerat av bluewhale (21 november 2015)

xXSammy
22 november 2015 · 6 571 Inlägg

Den misständer och spikar, fortsätter du köra en längre tid kan motorblocket spricka.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2015 · 13 744 Inlägg

man kan spekulera hur länge som helst på vad det kan vara för fel...  byta delar i all evighet.
så sluta tramsa och felsök bilen med en dator.
ta felkoden googla efter bilmodell och felkod så kommer du antagligen få ett par ideer om vad det kan vara för fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
bluewhale
22 november 2015 · 12 Inlägg

Kollade tänsdspolarna en gång till då malheus sa att biltemas tändspole är inget vidare, och den funkar men nu har den fjärde tändspolen gett upp. Skiftade den till alla cylindrar och det händer ingeting, dvs den är sönder!

Men bilen är från 2002, har de verkligen obd uttag??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2015 · 13 744 Inlägg

bluewhale skrev:
Kollade tänsdspolarna en gång till då malheus sa att biltemas tändspole är inget vidare, och den funkar men nu har den fjärde tändspolen gett upp. Skiftade den till alla cylindrar och det händer ingeting, dvs den är sönder!

Men bilen är från 2002, har de verkligen obd uttag??

självklart är det obd ...har tom vårat franska äkelbil från 1999 förvisso en pjukalott men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
bluewhale
23 november 2015 · 12 Inlägg

Kopplade bort batteriet, bytte den fjärde tändspolen också, kopplade tillbaka batteriet, bilen fungerar bättre än innan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang