Le History: Min första Bmw köptes 2014 och modellen blev en E46, efter att den tyvärr gick i graven så var det självklart att testa ännu en bimmer och letandet påbörjades. Bilen hittades och hämtades hem ifrån Nacka den 21 Juni 2015, den första tiden kördes den helt standard men efter några månader så började modifieringen. Åkte upp till Karlstad en sväng och köpte mig ett par BC coils hos j-spec under sensommarn som monterades snabbt. Även kortare stag byggdes till sensorerna bak för att få bra höjd på bakpartiet. Därefter gjordes inga större ändringar utan bilen användes dagligen så det lilla som gjordes var att gälarna dippades svarta, Bimmers Of Sweden dekalen slängdes upp i framrutan och lyktor fram&bak fick sig en toning. Så har den varit under 2015 men inför nästa år kommer större ändringar att göras.
Mål -Bygga en bil som inte skäms för sig på Donkenparkeringen eller när man ska ut och handla mjölk -Bygga en bil med bra komfort som man kan åka på långresor med -Skaffa/Utöka kunskaper inom bilar, elektronik, mekanik, programmering osv... -Träffa nya personer och ha ett suveränt 2016 -En update i veckan! -Bilen skall vara brukbar innan Elmia 2016.
Le Framtidsplaner:
Kaross -Bilen skall förses med luftfjädring runtom med digital styrning utav höjden, alltså automatisk nivåreglering. Systemet skall byggas helt på egen hand och endast vitala delar såsom bälgar kommer att köpas. Till detta får man givetvis ha ett par fräsigare fälgar som gör sig bra vid parkerat läge(bött med andra ord).
-Kofångare och diverse detaljer skall målas om och fräschas upp.
-Diverse småpyssel för ett cleanare utseende
Motor -Turbon skall bytas och i samma veva kommer även partikelfiltret tas bort samt motorn få sig en optimering. Inget bestämt än utan undersöker olika firmor atm.
Well, time for some photos så ni kan se utgångsobjektet
Helt original, påväg hem ifrån den föregående ägaren
Som den såg ut efter ett tag@vallåkra 2015
Ännu ett sommarfoto!
Under slutet utav sommaren blev det även en affärsresa norrut i Sverige där man träffade en annan känd BMW-ikon, gissa vem?
Avslutar med en äckligt dålig bild på hur den står undanställd nu i väntan på att få lite kärlek
Såhär är utgångsläget, har redan ett par updates på gång men de får vänta någon dag. Lägg gärna en kommentar och säg vad ni tycker/tror.
Kanske dags för en ingående textupdate, om någon orkar läsa?
Som jag skrivit så skall jag bygga styrningen till luftfjädringen helt själv och då behöver man ju såklart styra det på något sätt. Det allra enklaste utav styrning till bälgarna är manuella ventiler där man får ex. trycka på en mekanisk knapp varje gång man vill höja eller sänka. Detta avfärdades snabbt och började leta efter andra alternativ. Man kan även bygga med lufttryck sensorer, men de skulle ju inte fungera om man förändrade lasten i bilen!
Sedan kom jag in på digital styrning och på marknaden har ett flertal märken kommit med egna styrningar men för väldigt stora summor...Så hey, varför bygger jag inte ett likadant, så jäkla svårt kan det ju inte vara?
Började undersöka små enkortsdatorer och i stora drag så finns det 2modeller som är mest förekommande, Raspberry Pi samt Arduino. Exempelvis så är Raspberryn en perfekt media dator där många använder den med ett grafiskt operativsystem. Många olika ingångar&utgångar så möjligheterna för denna plattform är stora. Arduino å andra sidan är enklare uppbyggd men även den har stora möjligheter med enkel programmering för att kunna utföra olika saker.
Valet mellan dessa modeller blev en Arduino Mega(okej, jag köpte en kopia, sunfounder...) utav den enkla anledningen att den har analoga ingångar vilket inte Raspberryn har. Enkelt förklarat är digitala ingångar av eller på(0V eller 5V) medans analoga ingångar kan vara vadfanken som helst mellan 0V eller 5V. Detta är ett krav då jag skall ha analoga sensorer.
Så en Arduino köptes in och började experimenteras med. I slutändan kanske jag tar hjälp utav någon som kan programmera men måste ju iallafall testa!
Har även experimenterat med många olika sensorer för att mäta höjden på bilen och har nu hittat den som är lämpligast. Mer om detta i en senare update
Bilen har iallafall blivit upplyft, coilsen nerplockade och jakten på bälgar har börjat.
Tallifjant skrev: COOLT! Hänger på här i bakgrunden å beskådar ditt blivande mästerverk! Hoppas verkligen du klarar få till det digitala tjofräset....Snyggt modell som utgångspunkt gör bara tråden bättre:D
Nämen tack så mycket, hoppas verkligen ja kan ro iland detta jag nu har påbörjat
Förövrigt så har jag redan misslyckats med ett mål, 1 update i veckan...Men slänger väll in en liten textupdate samtidigt ;O
Har pillat lite men inget praktiskt har blivit gjort, letar mest delar och undersöker. Bälgarna är förhoppningsvis på gång inom någon vecka, överlägger med DDESIGN om vilka jag borde ha
Imorgon har jag planerat att ringa runt till några leverantörer och leta efter passande ventiler och lämpliga tillbehör. Som jag har förstått brukar systemtryck ligga runt 150psi och vill veta att alla delar klarar detta + lite till. Vill exempelvis inte skjuta en slang bara för att jag kör i en håla och belastar systemet lite.
Börjat klura på placering utav tanken och har inte en jäkla aning om vart det blir bäst att ha den, vill gärna behålla reservhjulet då denna skall köras dagligen. Sedan skall ju inte tanken vara ivägen om man exempelvis måste ner och rota i baljan men men....Det löser sig nog tillslut
Sååå....mycket snack och lite verkstad men förhoppningsvis kanske det händer lite snart.
Har haft svårt att bestämma mig för vilken lufttank jag ska ha men efter lite grävande hemma i diverse gömmor hittade jag en som kommer bli kanon! Men den får ni inte se idag!
Började iallafall bygga lite smått i bagagen idag. Då jag är livsrädd för att sätta kapen i något original så var jag till bygghandeln och köpte en osb-skiva som ska bli nytt bagagegolv.
Då både cirkelsågen samt sticksågen har sagt upp sig fick jag gräva fram denna leksaken...
De va fanken inte lätt att såga ensam men blev ändå bra resultat (Y)
Provmonterade skivan!
Detta blir ju helt okej! Nu är det bara att börja knåpa på fästen för tanken samt fortsätta bygga på golvet. Bälgarna är även på g men mer info där till veckan
Hej på er allihopa! Nu får de väll vara dags med en liten update?
Har inte skett några större händelser men har iallafall fått hem bälgarna DOCK så kommer de aldrig att funka för mitt bygge...Extremt tråkigt med leverantörer som inte vet vad för saker dem säljer. Hur som helst så har jag köpt ett par andra som jag hoppas kan trilla in efter nyår. Lite längre slaglängd också vilket bara kommer göra gott
Ena coilen isärtagen med den felaktiga bälgen
Började sedan kapa ut några bitar aluminium för att bygga fästen till lufttanken
Efter lite puts på bitarna fick jag Danne_t5 hjälpa till att fräsa en radie på dem. Tackar så hemskt mycket för hjälpen och föreslår att ni kikar in på hans projekt!!!! (klicka på smileyn)
Slängde ihop ett fäste för min Gopro, kanske kan vara kul med film också?
And then the fräjjsing began
Och provmontering med tanken!!!
Well, that's it. På måndag/tisdag måste jag försöka få tag på ventiler innan alla tar julledigt! Over n Out
Tinx2 skrev: Skall bli intressant att se vad Levin kan knåpa ihop för något Följer
Jamen sepåfan, där är ju du!!! Javisst kommer de bli intressant
Danne_t5 skrev: Kommer bli förjävla bra detta du 😉
jaja tack du raggarn
HeroiX skrev: Ruggigt intressant bygge! lycka till, kommer helt klart följas! vet du i runda slängar hur mycket du kommer spara på att göra ett eget system och köpa bälgar osv istället för ett klart kit?
Åh men vad kul!
Vet inte riktigt men med tanke på dagens löjliga priser på luftsystem så kommer det nog bli några tusenlappar. Jämför mycket med accuairs priser där liknande styrning kostar 2000 dollar. Sedan kostar fjäderbenen säkert runt 1000dollar(om inte ännu mer?) = 27,000kr. Skulle väll gissa att med bälgar och diverse småsaker hamnar jag på runt 10,000 för ett likvärdigt system? Så i runda slängar kan man väll kanske säga att 20k borde jag spara?
Jerksson skrev: Kul projekt, kommer bli riktigt snyggt! Vad hade du tänkt för fälgar till sommaren?
Åh, de hoppas jag med
Som det ser ut nu så blir det en uppsättning Calibre(modell har jag glömt av)!!! Iallafall MJSudden's gamla
Nu var det längesedan man uppdaterade men får väll skylla på att man har varit upptagen med att lägga på hullet Har småpysslat lite iallafall och har gjort två kabelhärvor till nivåsensorerna fram. Ska försöka få dessa + luftslang dragna i bilen innan måndag... Ventiler har jag även hittat samt spolar till dem men så ska försöka få dem beställda till veckan.
Kablarna innan jag drog dem i robotslang. Röd = 5V, Svart = GND, Blå = Signal.
Har även fått hem reläer som jag har lekt lite med samt en skärm som jag precis testat. Detta kan bli bra!
Nu hoppas vi på att bälgarna kommer snart så man kan bygga fjäderbenen!
Hämta de nya bälgarna idag, de ser mycket mer lovande ut!
Borde bli perfekta för fjäderbenen fram men istället för att slänga de andra ska jag testa om de funkar bra bak. Imorgon (idag då inlägget skrivs 02.53) är jag ledig så förhoppningsvis hinner jag bygga fästen för bälgarna och få på dem, bilder samt kanske någon rolig film kommer givetvis!
Har även beställt lite chassikontakter, någon alulåda och lite annat för att bygga in arduinon i samt reläerna ifrån Elfa. Trodde paketet skulle komma ifrån Sverige men av någon anledning kommer det ifrån Belgien så vi får se när dem sakerna kommer.
Kabeldragningen blev faktiskt påbörjad i söndags! Tänkte dra igenom bilen men insåg snart att det enklaste är att dra under bilen. Inga bilder blev det på det heller för det är väll kanske inte så intressant att se på
Fick även två döfräcka ventiler som såg ut som döden men efter lite putsning så blev dem helt okej. Återstår dock att se om jag tänker använda mig utav dem men coola är dem iallafall!
Nu får det bli sängen om jag ska orka göra något imorgon!
Nu vare dags för update såhär natten mellan tisdag&onsdag!!!
Beställde lite saker ifrån Elfa som kom i Fredags, bland annat en låda som datorn skall sitta i samt lite andra småsaker.
Påbörjade monteringen genom att testa att placera ut sakerna men för att få allting snyggt så kommer lådan att få två våningar, den översta med komponenter samt den undre med kopplingar, kontakter etc. Började med att kapa ut bit makron som skall agera våningsplan, därefter svarvade jag till 4 långmuttrar som skall hålla skivan.
Efter lite måttande, borrande, skruvande så såg det ungefär ut såhär.
Inte klar än men börjar få ett hum om hur det skall se ut. Väntar även på ett sista relä för kompressorn innan jag skruvar ihop allting samt en regulator från 12v till 9volt. Detta borde komma vilken dag som helst
Började även att svarva ut fästena för bälgarna. Lite arbete kvar bara
Well, projektet rullar på! Förhoppningsvis kommer nästa update vid fredag! Tack å hej!
Roliga saker är på gång! Diskuterar med ett stort företag ang. sponsring på deras produkter vilket skulle vara väldigt kul, inget är bestämt än utan vi får se hur det slutar
Sedan har jag fått iväg en beställning på två valsade ringar i rostfritt som kommer bli tankband samt jag har även lyckats programmera in en sensor för att visa den aktuella höjden på en lcdskärm. Coolt!!!
Fjäderbenen går även framåt! Började med att kapa ut två bitar Arne ikväll, slängde upp dem i svarven och började forma sätena för topplagringarna [url=http://postimage.org/]
Imorgon gör vi klart resten och förhoppningsvis borde fjäderbenen gå att montera ihop!!!
Christoffer01 skrev: Häftigt med egen byggt styrsystem! Vad är det för sensorer du använder?
Använder BMWs originalsensorer som sitter på bland annat E60,E46,E39 och några andra modeller
Akke skrev: Coolt projekt. Ska följas detta. Man kör ju själv E61 till vardags
Fan va kul!
Nu var det längesedan jag uppdaterade här men har spenderat den sista månaden att bygga som en idiot på bilen då den användes på en semester upp till sälen föregående vecka. Efter väldigt få timmars sömn var det välbehövligt med konstant fylla i en vecka. Hur som så står bilen på hjulen men med ett provisoriskt luftsystem men det skall nu återgärdas. Ska försöka slänga in en megaupdate snarast
Okej allihopa! Här ser det inte ut som det har hänt så mycket men det har det faktiskt! Skulle återkomma med en superupdate för ett tag sedan men precis innan allting var färdigskrivet så kraschade ju nätet så hela updaten gick förlorad...Blev så glad att jag gick och la mig för att glömma bort tråden i all evighet, nästan!!!
Men nu är det väll dags att berätta vad som har gjorts/hänt? Får försöka återblicka och skriva ner det mesta...
Jag pratade på en eventuell sponsor sist och visst gick det i hamn. Får väll lite stolt presentera:
Aventics är ett toppenföretag som är världsledande på pneumatikprodukter, främst inom industri! Grymma produkter som nu även har fått chansen att sitta i min bil
Men men...nog om det... Sist jag uppdaterade svarvade jag ur ett säte för topplagringarna. Det rullade på och snart var de övre bälgplattorna klara. Sedan påbörjades de undre som skall skruvas på fjäderbenet.
Kapade åter igen upp två skivor med Arne för att slänga upp i svarven. Slängde upp dem i svarven och fixade till sätet som bälgen skulle sitta i.
Därefter lät jag Danne_T5 ta över, så satte han upp dem i hans svarv. Dels fick jag en fin radie på undersidan plattan samt så svarvade han gängan så jag kan skruva plattan upp & ner på fjäderbenet Såklart så bjuder jag på en film
Och nu när sakerna är prelimenärt klara så måste man ju testa dem lite!!! Slängde på bälgen på benet och slängde upp dem i pressen för att jämföra bag vs coil
Luft i bälg=
Tömd bälg=
Ser ju ut att kunna bli rätt bra
Blev lite småpyssel med bälgarna då dem kommer ifrån USA men men
Detta får bli del 1 i updaten. Kommer mer Over n Out
Om jag kommer ihåg rätt så blev fjäderbena, version ett klara i mitten utav Januari. Efter lite färg på de tillverkade delarna monterade jag fjäderbena och testade.
Vid detta tillfället var jag lycklig! Hur som så skulle bilen användas upp till Sälen endast om några dagar så fort som fan drogs i luftslang i bilen, genomförningar borrades. Passade även på att dra kablarna för nivåsensorerna så allting blev klart. Styrsystem hanns dock inte med att bygga eller montera en kompressor så löste luften på ett annat sätt:
Lånade arbetskompisens dykflaska och kopplade in! Fungerade ypperligt och luften i flaskan räcker för lång användning. "styrsystem" blev ett antal kulventiler och några T-kopplingar!
Lägger upp bilden igen men såhär såg den ut! Succé!
Efter resan rullade det mesta på och saker byggdes om. Har inte så många bilder men sammanfattar lite snabbt. Bytte ut dykarflaskan till min brandsläckare och monterade en originalkompressor från BMW då ekonomin inte fanns för en ny. Ventilerna monterades i bilen och alla bälgar (inkl original bak) kopplades till dessa. Inhandlade ett gäng strömbrytare och byggde en styrpanel till luften i mittenkonsollen. Drog en 18ledarkabel genom bilen och kopplade ihop all ström. Nu sattes den digitala styrningen åt sidan då jag snabbt ville se hur luften verkligen fungerade innan jag lät en dator styra det.
Nu var faktiskt hela bilen funktionsduglig med ett luftsystem och räknar man på vad jag har lagt ut så är det endast de främre bälgarna jag har köpt(coils hade jag redan) för runt 4k om jag kommer ihåg rätt? Dåså, fungerande luftfjädring för under 10 000kr, Check
Hur som, nu var det dags att byta ut bälgarna bak oxå! Började måtta på vilka som skulle passa och räknade på de olika modellerna. På E61 sitter dock originalbälgen uppe i en "skål" och för att inte riskera att bälgen skavdes emot något så satsade jag på den mest kompakta bälgen, men ändå med bra slaglängd, jag kunde hitta. Valet föll på Slam Specialties SS-5.
Ett par brickor svarvades för att kunna montera dem i länkarmen som orginalen. I ovankant fick det modifieras lite för att de skulle kunna skruvas fast men efter någon timma satt dem som de skulle.
Fjäderbenen fram var det iallafall dags att bygga om! Tyckte inte det blev bra med originallagringen från BC coilsen så ett par camberplattor köptes hem till bilen. Dock står det att det är TA-Technix samt att de är till E61 när man beställer men när jag fick hem dem står det E46 på dem samt märket Silver project... Känns ju lagom kul. Iallafall så svarvas lite nya fästplattor på ovansidan utav bälgen samt några distanser.
Plötsligt hade jag allt detta!
Nu skruvades alla tillverkade saker loss och skickades till HW pulverlack, vilka jag rekommenderar starkt! Jag beställde vanlig svart men deras färgutbud är stort och man kan få riktigt snygga effektlacker. Kolla in dem på Facebook vettja!
Allting monterades ihop lagom till Elmia. Slängde på mina 18" Zitofälgar jag hade liggandes från min E46a, fjäderbenen justerades i rätt höjd och så bar det iväg till Jönköping på påsk
Och det var väll det?!? Nu tror jag att jag har dragit de äldre sakerna som är klara. I nästa update så kommer det bilder på det jag exprimenterar med just nu. Avslutar med en bild med hur den ser ut idag
Ptja som ni har sett så har bilen varit körduglig länge så den har använts flitigt hela sommaren. Men såklart så var det dags för besiktning så originalfjäderbenen skruvades på fram för att inte få nedslag på bes. En pissig mobilbild visar hur bilen kunde se ut
Nu till nästkommande ombyggnad... Var uppe hos Chrille aka MJSudden@garaget och köpte hans fälgar förra året men de har tyvärr bara stått. 20x10" runt om vilket gör att de är lika konkava fram som bak. Något som är mycket snyggt imo
Här ser ni hur dem ser ut på hans omtalade X1:a.
20" är de vanligaste fälgarna till E61 och såklart så var jag tvungen att testa dem nu. Fram visade det sig att fälgarna blev svåra att få plats med tack vare att luftbälgarna är bredare än fjädrarna så då får man ju bygga om lite.
Tadaaa... 2st fälgar byggdes om från 10" till 8,5".
Efter lite måttande och testande utav spacers så såg den ut såhär.
Helt okej men helvete va hög den blev. Detta är såklart helt oacceptabelt så ombyggnation krävs! Vrålapan och svetsen åkte fram för att bygga om bilen, sedan köptes 2 coils in för att bygga om till justerbara dämpare. Tyvärr har jag inga fler bilder än just dämparna
Efter lite pyssel blev det mycket bättre...
Så efter mycket om & men så blev bilen bra mycket lägre bak. Fram så byggdes camberplattorna om lite extra och justerades så att hjulen hamnade innanför skärmkanten, därefter skruvades den enkelt ner på coilsen fram.
Nu vågade man iallafall ta en tur till korvmojjen
Efter detta tror jag inte det finns så mycket mer att säga just nu. Har mycket kvar att bygga på styrsystemet men då bilen är brukbar så har det varit extremt roligt att få använda den under 2016. Har börjat att skissa upp nya planer inför 2017 och förhoppningsvis kommer bilen bli mer utav en nackvridare nästkommande år. Mer om detta i senare updates!