BMW E36 318i -91 Byte till IS-motor.

Tanken är motorbyte och mest troligt även en turbokonvertering. Varit sugen på en E36 ett tag men dom har först nu börjat hamna vettigt i pris för att passa min budget så då blev det att köpa en nu när mitt gamla Volvo 345-projekt tog slut efter ett misslyckat hjulupphängningsbyte. Jag gillar lätta bilar med bra viktbalans, men nu när man börjat bli lite äldre (och kanske mognare) så vill man ju även ha lite krocksäkerhet och komfort också. Tanken med projektet är att ha en relativt bekväm bil som ändå har lite motor att busa med när man känner för det.
  • 14 Följare
  • 22 501 Visningar
  • Projektet avslutat 6 februari 2016
simlar
30 november 2015 · 5 536 Inlägg

Tänkte jag startar en projekttråd på min nya projektbil.

Bilen är då alltså en BMW E36 318i från 1991 som jag köpte i Lördags (28/11). Enda egentliga utrustningen är trasig AC och elspeglar, annars verkar den så snikig det bara går.

Gav 2500kr för bilen och det satt så gott som nya 15" dubbdäck på den runt om, däcken kommer dock krängas över till bruksbilen då jag har större behov av bra däck på bilen jag kör 100mil/vecka med.
Kändes dock som lite smått överpris för bilen så här i efterhand, men vad ska man göra när man redan gjort färdigt affären hmm

Skicket på bilen karossmässigt är relativt bra, inte så pass så man gråter den dagen vinkelslipen ska sättas i den, men ändå inte så man får skämmas av att ratta den.

Det är trasig topplockspackning på M40B18-motorn och sen har ju inte M40-motorn rykte om sig att vara en bra motor, detta gav tillräckligt med anledning för att leta reda på en annan motor.
Blockpackningen är så pass dålig så det blir fontän ur kylaren om man tar bort locket och varvar fastän motorn är kall roll

Inredningen var halvt rensad då förra ägaren hade tänkt bygga a-traktor av den men tiden/orken tog slut efter han tagit ut inredningen bakom framstolarna, däremot fanns åtminstone dörrsidor, innertak, bagagemattan och baksäte kvar så det kommer återmonteras för ljudnivån i kupéns skull.

Hittade en 318IS-motor komplett med alla givare och växellåda, dock utan kabelhärvan. Men för 900kr kändes det rimligt.
Jag misstänker att M40-elen inte passar så kanske blir att använda ett MS1V3 jag har liggandes från mitt nedlagda Volvo 345-projekt till M42-motorn.

Finns viss risk att IS-motorn kommer turbomatas i framtiden, beror på om jag lyckas smyga genom bes med den eller inte.
Om jag nu inte skulle kunna smyga genom bes med motorn så får det bli att klura lite hur man ska göra. Har en 2,5TDI-motor från en Audi 100 liggandes så om man skulle lyckas få igång den och para den med bmw-lådan är ju det ett rimligt alternativ.

Om någon har erfarenheter av att byta från M40 till M42 får ni gärna höra av er. IS-motorn är från en E36 så rent mekaniskt bör den vara bolt-on, tänkte mest bara elmässigt.
Enklast vore väl att få tag i M42-motorel från en E36? För motorelen är separat från bilelen på E36 om jag förstått det rätt?

Motorbytet har jag tänkt börja med eventuellt nästa helg, måste bara köpa en motorlyft först innan jag kan börja med att skifta motor.
Batteriet kommer flyttas till bagaget, har färdigt allt jag behöver från mitt gamla 345-bygge.


Men nog skrivet, nu är det dags för att slänga upp lite bilder på "pärlan" big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-baaa1614bebb87a62ed10d1e3b06c2c7.jpg
Annonsbilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ce6dbde47c9a8c81c3498e5eba1abf0b.jpg
Äckel M40B18.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d118b30ee605b10dccc48614208e7c5b.jpg
Utsidan. Och ja det är olika fälgar fram än vad det är bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-af2071965ce2ef8a306ac6770b02c67b.jpg
Andra sidan, japp ni ser rätt vit skärmblinkers på denna sida och orange skärmblinkers på andra tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-384765254a70b4def45c00d66600c060.jpg
Röven, inte så mycket att säga om. Smårostig baklucka som är bättringslackad på sina ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f5f55e8144678bcec00914caac0fd9b2.jpg
"Nya" motorn, ska ha gått 30k mil enligt han jag köpte den av.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
wBes
1 december 2015 · 405 Inlägg

Kul med lite annorlunda projekt, och riktigt bra pris på M42 motorn! Sånt kap skulle man vilja göra själv, motorn har ju grym potential.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
simlar
1 december 2015 · 5 536 Inlägg

Tack för visat intresse!

Jo ringde så fort jag såg annonsen på blocket smile
300hk oöppnad ryktas det om när det gäller turbokonvertering, vore inte fyskam för en gammal 1300kg bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
wBes
1 december 2015 · 405 Inlägg

simlar skrev:
Tack för visat intresse!

Jo ringde så fort jag såg annonsen på blocket smile
300hk oöppnad ryktas det om när det gäller turbokonvertering, vore inte fyskam för en gammal 1300kg bil.

Helt klart, rolig karaktär på motorn också då den är så liten smile

Misstänker att du redan har spanat in denna killens projekt, om inte annat gör det!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=189651

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
simlar
1 december 2015 · 5 536 Inlägg

wBes skrev:
Helt klart, rolig karaktär på motorn också då den är så liten smile

Misstänker att du redan har spanat in denna killens projekt, om inte annat gör det!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=189651

Jo får hoppas jag gillar motorkaraktären, föredrar bottenstark motor men varvvillig motor är ju kul det med smile

Japp, den tråden har jag följt i tystnad i några år. Men tack för tipset ändå smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
6 december 2015 · 5 536 Inlägg

Tjo dags att uppdatera tråden.
Hållt på i garaget hela helgen, dock inte endast med bmwn då fredagen spenderade med att fixa till min Ski-Doo TNT 340 med 440-motor -76 inför försäljning och har även hjälpt polaren med sin A4a till och från under tiden jag skruvat E36.

Men slutresultatet av helgen då:

Fronten togs bort då det underlättar avsevärt vid motorbyte, är ändå inte så jättekrångligt att skruva loss.

Avgassystem och kardan tog jag ner för att underlätta motorbytet, riktigt fräsch kardan med till synes ny hardyskiva och nybytt stödlager.

M40-motor och låda har blivit urplockad, M40-motorelen har blivit urplockad.

M42-motor och låda har monterats i bilen.

Och det är allt jag gjort i helgen, hade gärna tvättat av motorrum, motor och låda men det är inte någon oljeavskiljare i garaget och kommunen har redan gett en varning att dom hittat spår av olja och avfettning i avloppet så får det vara tills jag har möjlighet att tvätta i lämplig lokal.

Fick även svar på min fråga om motorelen är separat från bilelen när jag började skruva, och svaret var att det är separat. Motorelen kopplas ihop med tändninglås m.m i den stora kontakten bredvid säkringslådan i motorrummet.

Så om någon har eller vet av någon som har motorelen från en e36 318is så hojta till, enda som fattas för att kunna starta motorn.


Nu blir det bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f22d27887e452c5d6bb05e74430a27cf.jpg
Motor nästan klar för lyft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dc00998d7d15f04be318f244768d4933.jpg
Lite småplock.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-74f1ea2f094dfc54013679d01d7ce201.jpg
Mera småplock.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-83a0bb33ff881a02900d24b5c8dd69d5.jpg
Fronten ligger och skräpar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9006b6f487c08c5bd8fbd7baf40e7582.jpg
Några delar av AC-systemet, ACn kommer slängas då den ändå inte fungerar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-befcf38a1b56f92ee8a17dedc7776d35.jpg
318i-motorel

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-74a052b0dbfd9b2c6f84b72fb4cf9443.jpg'
M40B18-urplockad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-23204d1e6150ce662f9a4f11c29a7ee4.jpg
Tomt men skitigt motorrum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-713b2922fb3c6b318078d7ae5c70bb6f.jpg
M42B18 monterad i bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e6b7507ae1b26e63031a6d659ef33a27.jpg
Lite delar som väntar på att monteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-35f4d2dc4bcc083b6dfabbee6664ee38.jpg
Lite skräp. ACn kommer slängas. Motorn kommer inspekteras, förmodligen blir det att ta loss allt som passar på M42-motorn och slänga resten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
7 december 2015 · 5 536 Inlägg

Update ikväll igen.
Monterade kardanen ikväll och passade även på att spraya trösklarna men svart tröskelskyddsmassa.
Så nu är det bara bakkofångaren som är tråkigt 318i grå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-26e3262e4e3980db491dc89c3def3eba.jpg
Maskerat för att spraya på tröskelskyddsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-13f8fbd8caedc51d49254cbb40b6914e.jpg
Färdigt!

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
8 december 2015 · 5 536 Inlägg

Har idag beställt en 318is-motorkabelhärva från bildelsbasen, kommer förhoppningsvis innan helgen så jag kan koppla in motorelen och montera tillbaka insuget på motorn.

Måste även köpa motorolja, oljefilter och glykol någon dag så jag kan byta motorns vätskor.

En sak jag upptäckt är att jag måste flytta styrservobehållaren från bakom motorfästet till någonstans framför motorfästet då behållaren annars blir ivägen för oljestickan och vakuumklockan på undersidan av insuget.
Så får nog bli att mecka dit något fäste för att montera servobehållaren på rambenet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
edinZ
8 december 2015 · 409 Inlägg

hade det inte varit bättre att slipa på tröskeln istället för att bara måla över? då kommer det ju ändå bara återkomma i framtiden? bara min åsikt haha smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
simlar
9 december 2015 · 5 536 Inlägg

Jo nog hade det varit bättre att slipa och lägga på rostkyddsfärg på tröskeln innan tröskelskyddsmassan, men är övermålad rost lite här och var på den här bilen så kändes onödigt att lägga ner tiden tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
edinZ
9 december 2015 · 409 Inlägg

jaha aa det blir ju så lätt men va fan så länge de inte är på bärande delar är det ju okej haha smile roligt bygge förresten smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
simlar
9 december 2015 · 5 536 Inlägg

edinZ skrev:
jaha aa det blir ju så lätt men va fan så länge de inte är på bärande delar är det ju okej haha smile roligt bygge förresten smile

Mjo, rosten är ju ändå bara i framskärmen så det är absolut inget bärande tongue

Trevligt att höra att du tycker det big_smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
12 december 2015 · 5 536 Inlägg

Ja nu har det hänt lite med bilen igen big_smile

318is M42-kabelhärvan anlände i Fredags så kvällen spenderades med att koppla in allt. Upptäckte däremot på lördagsmorgon att jag missat att man måste montera nedre halvarn av insuget först så blev att ta loss och koppla in allt igen på lördagmorgon hmm

Sen flyttade jag servobehållaren till framför motorfästet istället för bakom, som tur var har jag en komplett E36 325-framvagn liggande från mitt nerlagda 345-projekt så kunde ta lågrtrycksledningarna och behållaren därifrån så blev behållaren perfekt placerad mellan motorfäste och kylare smile

När jag ändå hade 325-framvagnen framplockad så passade jag på att mäta krängninghämmaren och märkte då att 325-krängaren är avsevärt grövre än 318 så den blir att flytta över big_smile


Efter att motorelen var inkopplad och servobehållaren flyttad så vart det provstart av motorn, då jag inte visste i vilken ordning tändkablarna skulle kopplas in så vart det en ordentlig avgassmäll först.
Googlade sen fram rätt tändföljd och kopplade om, då startade bilen och gick riktigt snällt. Dock väldigt högljudd då jag ännu inte fixat avgassystemet så endast grenröret sitter där roll

När provstarten var lyckad så bytte jag motorolja och oljefilter och började sen montera tillbaka fronten.
Bara kofångaren kvar innan fronten sitter ihop på riktigt smile


Över till bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c7156629097b8cc1d47ed1c19c9ce68c.jpg
Framflyttad servobehållare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3dfaf20638350c415e24d677e4e3e747.jpg
325-styrväxeln, resten av 325-framvagnen ligger bredvid bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a4454a08d9ff12f814f5ee24430a5e03.jpg
Fredagens inkoppling som fick göras om på lördagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e1bcb55f0d8aa5edffee3c17814926e5.jpg
Det mesta inkopplat. Blir dock tvungen att köra utan luftburk, tydligen så är is-luftburken någon centimeter kortare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e9bdc3f46fb8bd274643b25472d48c9b.jpg
Övre halvan av insuget monterad och elen färdigkopplad. Måste fixa fäste till tändspolarna annars är det helt färdigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b53f795b1c0280d89778411582f80583.jpg
Fronten börjar komma ihop igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8b69a336aad2b0ef1b7123dac83d87f7.jpg
Bara kofångaren kvar, monteras imorgon smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-436d6aae3f6a09d2ecea2433416f97d2.jpg
Motorrummet just nu.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
13 december 2015 · 5 536 Inlägg

Ja då fortsatte jag med bilen idag.

Förmiddagen gick åt till att beta ut vilka elkablar som ska vart då jag var så pass dum och inte märkte upp kablarna till t.ex lysen innan jag rev fronten.
Men fick till det till slut så nu är fronten ihopmonterad och lysena inkopplade, även dimljusen men lampan är trasig i ena.

Kvällen spenderades sedan med att mecka ihop ca 75% av avgassystemet, dvs från grenrör bak till ljuddämparen.
Originalljudämparen kapade jag bort då den var sönderrostad, kommer bygga dit en oval 2,5" simons-fullflödesdämpare och ett kromat utblås som jag har kvar från min förra projektbil.

Efter jag fått upp avgassystemet så ställde jag ner bilen på hjulen igen, fyllde kylarvätska och startade bilen.
Luftade kylsystemet och servon. Däremot låter servopumpen illa så den lär jag behöva byta någon gång i framtiden.

Flyttade sedan bilen till andra sidan garaget då den sidan jag bytt motor på egentligen används till att spola av bilar, men då det är mer utrymme där så fick det bli att byta motor på den sidan av lokalen.

Kan meddela att M42-motorn har bra gassvar och låter riktigt vass utan ljuddämpare tongue

Vet tyvärr inte hur man bifogar videoklipp i inlägget så länkar det här:
http://www.garaget.org/video/150814

Över till stillbilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-330f2775d5a3baa28d688b0d8e383737.jpg
Det som ska pusslas ihop till ett avgassystem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4fadb10527e587b87f70f4ca90d4f86e.jpg
Originalljuddämpare vs 2,5" simons

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2aee5e5ee647a1c66d89ee30dbd59a0e.jpg
Fronten ihop

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-271ee22d3a2a05986844c751ba059ad6.jpg
Bilen på backen igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a404f68ced3655da7fb7fe29abda2a3e.jpg
Lite E36-delar jag har liggandes från mitt nerlagda Volvo 345-projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7fc987a5e5663eed10aa1a41b6dfa391.jpg
Bilen på rätt sida av garaget.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
wBes
13 december 2015 · 405 Inlägg

Härligt! Goa små bilar det här, vägde min igår. 1200KG~ utan förare med cirka 20Liter bränsle i tanken, förbannat roligt nu när det börjar bli halt big_smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
simlar
13 december 2015 · 5 536 Inlägg

Jo längtar tills jag får färdigt min så man kan fara ut och sladda lite smile

Kan förstå det, 1200kg är inte mycket vikt big_smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
wBes
13 december 2015 · 405 Inlägg

simlar skrev:
Jo längtar tills jag får färdigt min så man kan fara ut och sladda lite smile

Kan förstå det, 1200kg är inte mycket vikt big_smile

Speciellt inte i jämförelse med en gammal Volvo, Go-Kart vs Buss big_smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
simlar
14 december 2015 · 5 536 Inlägg

wBes skrev:

simlar skrev:
Jo längtar tills jag får färdigt min så man kan fara ut och sladda lite smile

Kan förstå det, 1200kg är inte mycket vikt big_smile

Speciellt inte i jämförelse med en gammal Volvo, Go-Kart vs Buss big_smile

Jo i dom här är det ju bra väghållning redan original smile

Bästa Volvon är 300-serien enligt mig, liten, lätt och bakhjulsdriven, men det är väl för att det egentligen inte är en Volvo utan en DAF i grunden som den har vettig väghållning original tongue

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
wBes
14 december 2015 · 405 Inlägg

simlar skrev:

wBes skrev:

simlar skrev:
Jo längtar tills jag får färdigt min så man kan fara ut och sladda lite smile

Kan förstå det, 1200kg är inte mycket vikt big_smile

Speciellt inte i jämförelse med en gammal Volvo, Go-Kart vs Buss big_smile

Jo i dom här är det ju bra väghållning redan original smile

Bästa Volvon är 300-serien enligt mig, liten, lätt och bakhjulsdriven, men det är väl för att det egentligen inte är en Volvo utan en DAF i grunden som den har vettig väghållning original tongue

Och framförallt så har den Växellådan bak vilket ger sanslöst bra viktfördelning, giftiga vinteregenskaper på krokiga skogsvägar. Finns inte mycket som hänger på den i samma prisklass wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
simlar
14 december 2015 · 5 536 Inlägg

wBes skrev:

simlar skrev:

wBes skrev:

Speciellt inte i jämförelse med en gammal Volvo, Go-Kart vs Buss big_smile

Jo i dom här är det ju bra väghållning redan original smile

Bästa Volvon är 300-serien enligt mig, liten, lätt och bakhjulsdriven, men det är väl för att det egentligen inte är en Volvo utan en DAF i grunden som den har vettig väghållning original tongue

Och framförallt så har den Växellådan bak vilket ger sanslöst bra viktfördelning, giftiga vinteregenskaper på krokiga skogsvägar. Finns inte mycket som hänger på den i samma prisklass wink

Japp farligt roliga bilar för småpengar, och lätt att trimma upp dom med rödblock smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang