Peugeot 206 Roland Garros fixas i ordning

Detta är ju en bruksbil, som gärna får rulla många problemfria mil. Men för att uppnå detta så är ju byta delar det enda rätta. Det är mycket som behöver göras så vi kommer i denna tråden ofta att höras. Jag rimmar ungefär lika bra som jag simmar.
  • 32 Följare
  • 46 949 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 augusti 2017
Skruvar till det
30 augusti 2016 · 1 702 Inlägg

Vi fortsätter.

Har nu då en rostig bakaxelkropp som behöver snyggas till lite.

Maskerat axeltapparna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce76cc03759267d9f49b27f686c6fe20.jpg

Borstat med stålborste och slipat med typ 180-papper.
Ska allt bli perfekt så får man ju lämna bort på blästring och lack, men då snackar vi massa pengar som kan läggas på annat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-df3136bd8dec8d5816b5944e98966c9c.jpg

Underredet före.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ee7b628842e2f24becc4e2a04a2ecc4e.jpg

Underredet efter lite rostskydd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bb012b36b8deda8e2066c02f1d973e73.jpg

Väl beprövad metod för att få ut gamla bussningar ELDA ELDA!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dd41200dc7820e056b346bdb4fc40ff2.jpg

När gummit är borta så slår man ut hylsan i mitten av bussningen och har då kvar ytterhöljet som får knackas loss med typ huggmejsel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e298ded0f21033d84100f7d58fca2e3a.jpg

Får man bara delat den så släpper all spänning och det ger mig sig enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d2a283dbbc089cac5889c4bf298a743d.jpg

Kvar blir lite smårester, så en roterande stålborste och lite slipa /fila så blir det fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a93789477461982af4ff48eefa80d5e7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2dd388ae54922e9d4df59d9189ac1911.jpg

Det fick bli det som fanns hemma i lackväg, blå.... ingen grund utan bara blå rätt på axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ec8c98d5e9ba8cad00d26552ded1e5d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d669aa45894d0a18f5670ab3572b07a4.jpg

Färgen var så gammal att det börjat mögla på etiketten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e81b7647c8162ecf7453e5100b8f8372.jpg

Dags att pressa in nya bussningar då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fdecf1b43ad2ba6a7e8248c331dc9c6c.jpg

Detta funkade utmärkt ,bara hålla fast det nedre fjäderspännardelen och köra på med mutterknacken, tack vare de fina gängorna på fjäderspännaren så det väldigt smidigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b9afa693162c05ce1dc095e39295eed0.jpg

Som sagt det tog väl typ 20 sek att få i bussningarna med mutterknack.

Första bussning försökte ja med för hand med en gängad m12 stång och muttrar, det gick åt 3 stänger för när det började gå trögt så gick ju gängorna sönder....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e27de720922ca947e2e060b8b85d42f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-24cd2f1fa5d3ec286d90e1ba97c27b50.jpg

Färdig bussning på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cc130e2174c95e5b800452935fe922e8.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-280e471c27f5a2770d60e900e2ecbbf4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a7d2870d43532f9d6e984a30d1a15e24.jpg

Nu är det dags för nya lager som ska pressas in i svingarmen.
Jag har inga bilder från demontering av de gamla sletna men det var en del jobb med att få knackat ut de gamla lagerbanorna utan att repa för mycket.

Så jag slipade rent ytan där lagren sitter och började slå in de nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-867fdd26068cb5215af72b1aacc4cb86.jpg

Denna ytan slipades till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eb9595f06ff9d6036e0798f9241dcdad.jpg

På denna bilden är lagret bara dittryckt för hand och sen tog jag en rejäl regel som mellanlägg och bankade in det så mycket det gick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-128471b479fb842330edaaf857ab8e12.jpg

Lagret ska längre in för det ska sitta en gummitätning ytterst och det är den ringen som ligger i plastpåsen bredvid skruvdragaren i bild.

Så en lämplig hylsa letades upp och det gick smidigt att få in det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-600c0e2c5d33a16460dffede7e84d7a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc0cbcdd52607ab11376be888c356957.jpg

Nu var det dags för motsatta sidan svingarmen och det lagret var ännu enklare att slå dit för här funkar träbiten hela vägen då detta lager ser annorlunda ut. Bankade bara in det tills det tog stopp helt enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1b64241aea2e8cfe43455258feaa82ea.jpg

Så där blev det och det tog inte lång tid alls, typ 10 min per svingarm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b00598aef25462015276638cfa600880.jpg


Har nu rengjort splinsen på torsionsstavarna så dom går in smidigt, rengjorde även splinsen som dom ska sitta i på båda sidor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-53c1f00d48043d0f4f88b7eda5e40152.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f26fd61954560e4032a0476650ab909.jpg

Det fanns ju en del rost och annat här i spåren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-caae6e496a9266426fc1a0a7778b4ed0.jpg

Fina axeltappar var det faktiskt, bara på med nya lager på svingarmarna som behövdes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b6a499c178290d9cdbe838556074cf49.jpg

Ja men då sänker vi bakänden då.
Jag hade ett mått från innan på 23,5 cm och mina sänkfjädrar fram som ska monteras ska sänka 30mm så då räknar vi bara 3cm från 23,5 cm och trär på svingarmen med de nya lagren mycket väl infettade på axeltappen och siktar in torsionsstaven i splinsen och får se var vi hamnar i höjd helt enkelt.

Det är suddigt men vi hamnade på 19,5 cm alltså en sänkning med 40mm,jo men det funkar......eller....?
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-609b8ddfcff57798439b804ec67d3bc9.jpg

Lite bättre bild. Det var iaf 19,5 cm på båda sidor så det får bli så.
Jag räknade ju åt fel håll med 0,5 cm när jag ställde höjden så det tänkta var ju 20,5 cm men men ....lagom trött antar jag i det läget och matte var inte min favorit i skolan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-040a70bb92ab61f2e215ac3578dc2093.jpg

Här är en bild med ena armen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7aeb169de444301499dbd57201253caa.jpg

Nya bakdämparna som följde med sänksatsen, verkar inte vara direkt kortare mot orginal men förhoppningsvis lite kraftigare dämpning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0209f965a1ba026a3a9c0c8fcb8dc17b.jpg

Äntligen dags att montera tillbaka axeln som ser lite roligare ut nu än rostklumpen jag tog ner för en vecka sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb66585e77b4a9e0dd0aaa1b83c3e040.jpg

Underbar kamera som inte alls tar suddiga kort när det blir lite sämre belysning.

Upp är ju lite svårare än ner så jag fick använda mig av den enda bra domkraft jag har och pallbockar på ena sidan och sen ta andra sidan så tillslut fick jag upp bakaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4aa218c7ec31e39913aeeab1789b4426.jpg

Den lille röde var för ostabil och nådde inte riktigt hela vägen men han försökte iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-95f2a141bf62982d3ea5780ffa25d1f1.jpg

Självklart blev det ju skrapmärken i den nya färgen men men det är ju inte där jag sitter och kör......
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-68ebf8ea808af75a80f3f268e7823ddb.jpg

Nu dras bultarna i karossen och man kan sänka ner och ta bort domkraften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7e0c76580c854bf4a6a5298a473cfaec.jpg

Mycket plats när reservhjulet är borta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c14e545bc88c7472950e1f04c6697ed0.jpg

Montera bromsoken igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cf025f69b6839ba4c6fc3ad1cc4118f4.jpg

Nu skriker Sponsorrobban.....vafaaaaan har du inte målat bromsoken för......G.O.G.R.....ja helt rätt jag måste ju göra en gogr denna gången med och då jag nu var så brilliant att ingenting gick sönder vid detta jobb så lät jag oken vara rostiga bara för att kunna göra om och göra rätt.....när jag har mer tid till det.
Det är tråkigt att vara billös så här länge säg 2-3 veckor med all väntan på delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cb28cd22b25567463c9b6cf434db5767.jpg

Så då var det klart med bakvagnen och jag var ute och provkörde igår och det kändes mycket fint.
Nu är det dämparna och fjädrar fram som ska bytas härnäst.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Gizmojohan
31 augusti 2016 · 3 295 Inlägg

Bra jobbat! Fiffig lösning på avdragaren, såna lösningar gillar jag:)

Skruvar till det
1 september 2016 · 1 702 Inlägg

Slave_joe skrev:
Bra jobbat! Fiffig lösning på avdragaren, såna lösningar gillar jag:)

Jag tror du menar verktyget för bussningarna?? Det var för att pressa i dom, inte dra ut.

Den fjäderspännaren är ju till för att användas med muttermaskin, det var bara ren tur att den passade i bussningens hylsa.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
1 september 2016 · 2 564 Inlägg

Grymt nice jobbat smile får alltid bättre lite nu när den sitter på plats om du har färg kvar tongue

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
5 september 2016 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
Grymt nice jobbat smile får alltid bättre lite nu när den sitter på plats om du har färg kvar tongue

Nästa gång jag är under bilen ska jag fixa det.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 september 2016 · 1 702 Inlägg

Mera jobb gjort.

Utgångsläget:
Sänkt bak ca 40mm

Dags för fram. Detta motljus när jag tar bilder suck!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc67348d1683da75b6bfbe8c36ba6e62.jpg

Japp där har vi fjädrarna som ska sänka 30mm och ändå ge mig lite komfort kvar...sa tyskarna på ebay iaf...
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eda6a42f88106334bd3ea22a6f3c40c4.jpg


Tillsammans med dessa nya fina stötdämpare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aaa24b5528011c839c42ec81b0e874db.jpg


Mått före sänkning var 16,5 cm skärmkant till fälgkant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-61eaa0d914dd3224eaba43cbfceb7253.jpg

So it begins, jag behöver ju nu den övre fjädertallriken från den gamla stöten samt fjäderbenslagring och toppplattan som man fäster i fjäderbenstornet.
Jag köper inte nya lager/topplattor förrän jag vet om det verkligen behövdes och det kändes ok så då använde jag de gamla helt enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e3163ad25fd2b67fab8c0a55a5dba924.jpg

VAnliga fjäderspännare från Biltema funkar fint här, sen skulle man behövt en öppenfast nyckel som har bra djup så den når ner till muttern ordentligt. Hylsan var insex som håller fast kolvstången så man backar kolvstången och håller fast muttern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f484f9c2e86ecd91667ce4de417f2517.jpg

Delar från höger : dammskydd, bricka så dammskyddet inte flyttar på sig, övre fjädertallriken med lager, toppmonteringen,planbricka och sist muttern som håller ihop kolvstången med allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b3662168d9f0250e498bdb7c55c664b4.jpg

Jag kontrollerade noga men det fanns inget upp eller ner utan fjädrarna kunde monteras hur som helst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-755c1a366bba5b80ecacc3058f2aeadb.jpg

Har ni nånsin sett en bild i garaget där mina verktyg ligger prydligt på rad i ordning.....nä det är ett under att jag inte snubblat ihjäl mig på div förlängningskablar eller sprayburkar som ligger överallt samt all annan skit.
Men det är numera rent och hyfsat iordning när jag gjort färdigt jobbet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7c5b935e688b8d601668fa3e7a043ad8.jpg

Fördelen med kortare fjädrar är att det behövs inte spännas ihop mycket alls, lätt att få det på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-81a5fae8c6e1f9eec73f37793134b669.jpg

Försöker skydda dom nya delarna så gott det går.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-232a5f3c40fcb458a70f0f1911ad124f.jpg

Fick lite hjälp av tillverkaren med ett hölje i plast som ena klon kunde använda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e8d6bd1f8d4fb3963e005ebd09f57ab6.jpg

Överkant fjädern ligger bra mot stoppet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4881f0e3c5ce7648e33337ebe52764fa.jpg

Nederkant där saknades det typ 1 cm, så det fixades till innan jag släppte på fjäderspännarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7f00fc44233e4cd37690a95df33cd32b.jpg

Färdigt ben....ser ju lite dassigt ut med nya fjäderben och fina gula fjädrar och så ett smutsigt dammskydd.... men det är ju tur att det inte syns sen på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f3189cec6631fdc32ea96935dce5ffb9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aa9079b2219b0a04f51b8e91bb2052e0.jpg

När fjäderbenet är borta så passar jag givetvis på att borsta bort allt smuts från hjulhuset ända upp i fjäderbenstornet, det hade samlat sig en hel del där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e002a671d526070cfa7ffcbed43943a2.jpg
Efter borstning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8a9648beda9c0a3d4e9350496203d5c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-854dc9d4e08663aeaae8a2f5a3b65f6f.jpg

Rostskyddat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2f0147347a551946ea0585545ee9a0c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-db1a49a05029684ea07f5df485da5d1d.jpg

Det är såhär man vill se det efter 100 mils körning:), fast 100 meter senare är det nog redan skitigt.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3618fa788fdeb8160e1dcdc607dc0ad2.jpg

De tre bulten som håller fjäderbenet fast i tornet, jag ska göra en motortvätt snart för det har inte hänt sen vi köpte bilen för ganska exakt ett år sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ef1c1bed24e6c079f78b539a23519fdf.jpg

Sen var det ju bara att återmontera allt som lossades typ nav bromsar ja allt sånt.

Sen en grej man märker här på denna bilden....det är inte mycket som syns av hjulhuset som jag rostskyddade utan plasten täcker ju nästan allt och den är ju inte svart längre....jag hade ingen svart sprayfärg hemma men det är en lite punkt som ska fixas till innan vintern så det blir svart i hjulhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6096a04891ef2254d3f885e85ffad08c.jpg

Vi har nu kört några mil med dessa grejer och det är så mycket roligare att ratta omkring nu, mer precis styrning och mindre karossrörelser.
En lagom kompromiss av att sänka bilen utan att man behöver samla ihop ryggraden efter varje fartgupp/ojämnhet i vägen.

Ska köra ett tag till och sen mäta och se hur mycket det sänkte fram.

Det har varit en del pengar nerlagt på denna bilen så den ska behållas länge.... nästa på att göra listan :

Justera ratten som nu står lite snett ( efter framvagnsinställning på firma?????)

Fixa rosten längst fram på tröskeln och montera stänkskydd där.

Montera stänkskydd bak.

Lacka listerna på dörrarna i bilens färg samt fram och baklister.

När pengar finns fixa en takvinge (GTI) och toning på bakrutorna.

Renovera 17" fälgarna jag köpte och lacka kanske vita eller typ gunmetalgrey ??? Plastidip???

Men först får ju besiktningen säga sitt!!!

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 september 2016 · 3 929 Inlägg

Jävlar i mig vad du lägger ner energi på den!
Jag och min sambo har faktiskt en likadan, Roland Garros från 2003.
Vi har dock inte gjort ens i närheten lika mycket på den som du har på din.

Kämpa på! Jag följer tråden bara för att veta vad jag själv kommer behöva laga på våran senare.... lol

Senast redigerat av Thunderbird88 (5 september 2016)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Skruvar till det
5 september 2016 · 1 702 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Jävlar i mig vad du lägger ner energi på den!
Jag och min sambo har faktiskt en likadan, Roland Garros från 2003.
Vi har dock inte gjort ens i närheten lika mycket på den som du har på din.

Kämpa på! Jag följer tråden bara för att veta vad jag själv kommer behöva laga på våran senare.... lol

Nej men eran bil hade säkert inte alla problem från början???

Jag har ju en tendens att köpa halvtrasiga bilar eftersom jag nånstans i hjärnan har en bild om hur den ska bli tillslut.

Sakta men säkert kommer jag dit hoppas jag iaf.
Det var en del saker jag visste skulle behöva bytas men även många jaha byta det där med för att det ska funka.

Jag såg en 2003:a på en skrot och var supernära att köpa hela inredningen, för den är mycket snyggare i den mörkbrunt helskinn mot skinn/mocca som jag har i min.

Det var med dörrsidor och allt....men det behövdes pengar till annat såklart.

Har du/ni frågor angående fel eller annat som behöver fixas så har jag säkert svaret. Bara pm:a mig:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 september 2016 · 3 929 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jävlar i mig vad du lägger ner energi på den!
Jag och min sambo har faktiskt en likadan, Roland Garros från 2003.
Vi har dock inte gjort ens i närheten lika mycket på den som du har på din.

Kämpa på! Jag följer tråden bara för att veta vad jag själv kommer behöva laga på våran senare.... lol

Nej men eran bil hade säkert inte alla problem från början???

Jag har ju en tendens att köpa halvtrasiga bilar eftersom jag nånstans i hjärnan har en bild om hur den ska bli tillslut.

Sakta men säkert kommer jag dit hoppas jag iaf.
Det var en del saker jag visste skulle behöva bytas men även många jaha byta det där med för att det ska funka.

Jag såg en 2003:a på en skrot och var supernära att köpa hela inredningen, för den är mycket snyggare i den mörkbrunt helskinn mot skinn/mocca som jag har i min.

Det var med dörrsidor och allt....men det behövdes pengar till annat såklart.

Har du/ni frågor angående fel eller annat som behöver fixas så har jag säkert svaret. Bara pm:a mig:)

Den hade inte det.
Efter 2 dagar börjar det lysa, jäveln hade bara släckt skiten för försäljning.

Men men, var ett jävla jagande med ABS problem. 3 jävla olika storlekar på ABS ringarna, 2 olika jävla kontakter på ABS givar osv osv. Never ending story. Ett jävlans hop-plock av delar på hyllan är vad bilen är.
Jag har hittils haft 1 del som passat på första försöket, det var höger handbromsvajer.

Det positiva är väl att det åtminstånde är en väldigt lättskruvad bil. Det behöver den vara med tanke på hur mycket man skruvar med den roll

Har ett problem med airbag som jag jagade i förgäves tills jag gav upp och helt enkelt sket i det. Det försvann helt plötsligt och nu 2 månader senare är det fortfarande borta.

Vi har med den mörkbruna & gröna inredningen. Den är rätt OK att åka i, med tanke på vad det är för bil. Bättre än de flesta småbilar.

Har bytt olja på den 2 gånger med 300 mils intervall mellan och båda gångerna luktade det bensin/gräsklippare om oljan. Får väl se hur länge den håller...

Senast redigerat av Thunderbird88 (5 september 2016)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Skruvar till det
5 september 2016 · 1 702 Inlägg

Det med airbagen är nästan säkert förarstolens kontakt under, för dom är jättedåliga orginal och kan glappa.

Så är man två personer som kör bilen så ändrar man ju på längdsjusteringen och då rör sig kablaget.

Så det man kan göra för att vara säker är helt enkelt att kapa bort kontaktstycket och löda ihop kablarna så det alltid är bra kontakt.

Jag ska själv göra det nu för det glappar för mig med.

Så det kommer ett litet inlägg på det jobbet snart.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 september 2016 · 3 929 Inlägg

Jag har kikat den kontakten men det var inte den. Kommer det tillbaka löser jag ihop det iallafall.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Szummi
5 september 2016 · 268 Inlägg

Trevlig guide för att byta stötdämparna. Dock så typ 3 veckor för sent för min del :-P  Satte coils på min för ca 3 veckor sedan och gick förvånansvärt smidigt.

När du byte bak. använde du samma bult och mutter ? för jag fördärvde en och tycker man hittar inte någonstans man kan köpa dessa :-/

ser annars redigt trevligt ut smile

Skruvar till det
6 september 2016 · 1 702 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Jag har kikat den kontakten men det var inte den. Kommer det tillbaka löser jag ihop det iallafall.

Aha men om felet kommer tillbaka och du har vägarna förbi göteborg så kan jag felsöka och nolla airbagsystemet så vet du exakt vilken airbag det är som bråkar för dig.

Jag skaffade peugeot planet och det har hjälpt mig mycket i felsökandet med dels airbag och även abs-systemet.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
6 september 2016 · 3 929 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jag har kikat den kontakten men det var inte den. Kommer det tillbaka löser jag ihop det iallafall.

Aha men om felet kommer tillbaka och du har vägarna förbi göteborg så kan jag felsöka och nolla airbagsystemet så vet du exakt vilken airbag det är som bråkar för dig.

Jag skaffade peugeot planet och det har hjälpt mig mycket i felsökandet med dels airbag och även abs-systemet.

Det låter jätte snällt! Då slipper man leta sig förgäves. big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Skruvar till det
6 september 2016 · 1 702 Inlägg

Szummi skrev:
Trevlig guide för att byta stötdämparna. Dock så typ 3 veckor för sent för min del :-P  Satte coils på min för ca 3 veckor sedan och gick förvånansvärt smidigt.

När du byte bak. använde du samma bult och mutter ? för jag fördärvde en och tycker man hittar inte någonstans man kan köpa dessa :-/

ser annars redigt trevligt ut smile

Peugeot har väl dessa bultar kanske???

Jag använde samma bult och mutter, fick ju fräscha upp dom med stålborste och lite rostlösning men dom var raka och hela.

Ja ska man bara byta dämparna så är det ju busenkelt, men att sänka med torsionsstavarna är inte roligt alls.
Jag försökte ju först att banka in ena staven från svingarmen så den skulle bli lös,men det satt så jävla hårt och i mitten på staven är ju det gängade hålet så det blev ju så intryckt att jag fick borra upp lite för att få i en bult där igen där låsbrickan satt.

Coils hade jag nog valt om det bara var jag som körde bilen själv, men jag e rätt nöjd nu med hur bilen beter sig på vägen.

Det finns ju det optimala paketet att köpa för att både åka lågt och med komfort.....airride.
Typ 20-25000 kr så ska det vara bolton säger tillverkaren. 0-200 mm höjdjustering och från lägst till högst på 2 sek.

Fränt men inte aktuellt för mig.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 september 2016 · 1 702 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Skruvar till det skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jag har kikat den kontakten men det var inte den. Kommer det tillbaka löser jag ihop det iallafall.

Aha men om felet kommer tillbaka och du har vägarna förbi göteborg så kan jag felsöka och nolla airbagsystemet så vet du exakt vilken airbag det är som bråkar för dig.

Jag skaffade peugeot planet och det har hjälpt mig mycket i felsökandet med dels airbag och även abs-systemet.

Det låter jätte snällt! Då slipper man leta sig förgäves. big_smile

Precis programmet är till för att användas och det är kul att kunna hjälpa till.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 september 2016 · 1 702 Inlägg

Va roligt att det blev lite fart i min projekttråd, det får ju motivationen att flöda så därför kommer en lista på allt jag bytt sen vi köpte bilen i oktober 2015.

Från A-Ö



* ABS-Givare  höger fram,vänster fram 2 ggr ( gick sönder vid demont.) Hö/ Vä bak.

* Bakaxellager

* Bakaxelbussningar.

* Baklampor Eftermarknads typ smoke med lite toning.

* Bakrutetorkare samt dess motor.

* Bakstötdämpare

* Drivrem för generator ac mm.

* Drivaxlar höger och vänster

* Fjäderben fram

* Glödlampor  p-ljus bytt till led även i reg.belysning.

* Hjullager vänster och höger fram.

* Hjulnav vänster fram ( ovalt hål där spindelleden ska sitta.)

* Länkarmar fram höger och vänster.

* Motorfästen höger och vänster.

* Olja , oljefilter 2 gånger.

* Styrleder höger och vänster

* Stabilisatorstag för krängningshämmaren höger och vänster.

* Spindelleder höger och vänster ( sitter monterade fast i länkarmen).

* Tändstift.

* Tändkassett. ( Det satt ju en Sagem monterad som gav upp och nu sitter det en beg Valeo.)

Nu kommer jag inte på nåt mer.

Wow det blev en hel del, undrar just vad allt har kostat smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
6 september 2016 · 3 929 Inlägg

Herrejävlar, fattar inte hur du orkar.
Jag hade kastat bilen i soporna för länge sedan big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Skruvar till det
6 september 2016 · 1 702 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Herrejävlar, fattar inte hur du orkar.
Jag hade kastat bilen i soporna för länge sedan big_smile

Då ska du kolla mitt gamla projekt nissan 200 renovering..... det var mycket jobb jämfört med det här hehe.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Szummi
6 september 2016 · 268 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Va roligt att det blev lite fart i min projekttråd, det får ju motivationen att flöda så därför kommer en lista på allt jag bytt sen vi köpte bilen i oktober 2015.

Från A-Ö



* ABS-Givare  höger fram,vänster fram 2 ggr ( gick sönder vid demont.) Hö/ Vä bak.

* Bakaxellager

* Bakaxelbussningar.

* Baklampor Eftermarknads typ smoke med lite toning.

* Bakrutetorkare samt dess motor.

* Bakstötdämpare

* Drivrem för generator ac mm.

* Drivaxlar höger och vänster

* Fjäderben fram

* Glödlampor  p-ljus bytt till led även i reg.belysning.

* Hjullager vänster och höger fram.

* Hjulnav vänster fram ( ovalt hål där spindelleden ska sitta.)

* Länkarmar fram höger och vänster.

* Motorfästen höger och vänster.

* Olja , oljefilter 2 gånger.

* Styrleder höger och vänster

* Stabilisatorstag för krängningshämmaren höger och vänster.

* Spindelleder höger och vänster ( sitter monterade fast i länkarmen).

* Tändstift.

* Tändkassett. ( Det satt ju en Sagem monterad som gav upp och nu sitter det en beg Valeo.)

Nu kommer jag inte på nåt mer.

Wow det blev en hel del, undrar just vad allt har kostat smile

Låter ju nästan som min bil det här 😂

Tycker dock det är trevliga bilar att meka med.

Jag har dock moddat en del av min inredning men det är för att jag har snöat in en del på bilstereo i min bil  😇

Sedan är det alltid att följa andras byggtrådar av samma slags bil. Det ger en själv idéer och tankar vad man kan göra med sin egna bil

Lär följa denna tråden flitigt 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang