Ha igång motorvärmare hela tiden?

Qus
4 december 2015 · 52 Inlägg

Har precis köpt en bil och min första med motorvärmare + kupéfläkt och nu tittade jag på hur kontakterna ser ut här utanför mig och då finns det ingen timer så om jag kopplar in motorvärmaren så kommer den stå på hela tiden? Är det på något sätt farligt så att bilen kan ta eld eller är det skadligt så för motorvärmaren så att kanske den inte håller så många år? Sedan tänkte jag på kupevärmaren, den kan jag ju stänga av inne i bilen för den kanske står på och sprutar värme hela kvällen och natten annars eller känner dom av när det blivit tillräckligt varmt och stänger av sig?

zleepy Trucker
4 december 2015 · 1 392 Inlägg

Om du inte ansluter en timer till vägguttaget där sladden till bilen kopplas in, så Ja, det kommer stå igång hela tiden...
Om du inte sätter en timer på 220v uttaget i bilen där du ansluter kupévärmaren så ja, då kommer den vara igång tills du tar ur kabeln i bilens front...

Jag hade min bil kopplad på elstolpe hela tiden varje vinter där jag tidigare bodde, elen ingick i garageplatshyran, kunde stå fredagskväll-måndagseftermiddag om man inte använder bilen på helgen..

Hade bilen över sju år och märkte ingen skillnad på motorvärmarens funktion eller kupévärmarens funktion..

Så bara koppla i och köra, använd timer om du vill smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mack Forum- och sitemoderator
4 december 2015 · 26 151 Inlägg

Säker på att det är konstant el i stolpen?
Många fastighetsbolag har ju så man kan ställa in via internet när elen skall vara på och inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Qus
4 december 2015 · 52 Inlägg

Ja det verkar vara konstant el. Jag gick nyss ner och pluggade in bilen och kupévärmaren gick igång direkt, och jag har inte ens betalat för den ännu. Den står oanvänd enligt hyresbolagets hemsida och jag tänkte hyra den över vintern. Såg också att det var en DEFA kupévärmare och den bör väl stänga av sig när det är tillräckligt varmt i bilen? Såg att vissa modeller ska göra det men vet inte om alla gör det. Dom kan väl inte stå på hur länge som helst tycker man?

Ska gå ner om några timmar och se om den är igång.

Senast redigerat av Qus (4 december 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
4 december 2015 · 26 151 Inlägg

Qus skrev:
Ja det verkar vara konstant el. Jag gick nyss ner och pluggade in bilen och kupévärmaren gick igång direkt, och jag har inte ens betalat för den ännu. Den står oanvänd enligt hyresbolagets hemsida och jag tänkte hyra den över vintern. Såg också att det var en DEFA kupévärmare och den bör väl stänga av sig när det är tillräckligt varmt i bilen? Såg att vissa modeller ska göra det men vet inte om alla gör det. Dom kan väl inte stå på hur länge som helst tycker man?

Ska gå ner om några timmar och se om den är igång.

Som sagt, alla stänger inte av sig själva.
En timer kostar annars inte mycket. Bra grej att ha så man spar på grejerna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
torsen
4 december 2015 · 7 238 Inlägg

Finns nog flera alternativa inkopplingstider.
Min bostadsrättsförening hade ström i uttaget mellan 05.00 och 09.00.
Arbetsgivaren bjöd på ström mellan 15.00 och 18.00.

smile

nitrousblu3_rs
4 december 2015 · 262 Inlägg

En liknande sådan här har jag. Ställer in den så att den startar motorvärmaren ~2 timmar innan färd. Alltså är bilen inkopplad hela natten men motorvärmaren/kupévärmaren startar först vid inställd tid.

Qus
4 december 2015 · 52 Inlägg

Klints skrev:
En liknande sådan här har jag. Ställer in den så att den startar motorvärmaren ~2 timmar innan färd. Alltså är bilen inkopplad hela natten men motorvärmaren/kupévärmaren startar först vid inställd tid.

Jo jag får dra iväg och köpa en sådan imorgon, verkar praktiskt. Tveksam till om den får plats i min lucka i stolpen bara och samtidigt kunna stänga luckan. Men jag får se imorgon.

zleepy Trucker
4 december 2015 · 1 392 Inlägg

Qus skrev:
JSåg också att det var en DEFA kupévärmare och den bör väl stänga av sig när det är tillräckligt varmt i bilen? Såg att vissa modeller ska göra det men vet inte om alla gör det. Dom kan väl inte stå på hur länge som helst tycker man?

Klart dom kan, om den saknar funktion att stänga av sig, så står den igång hela tiden den är inkopplad..
det gjorde min, funkade perfekt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Qus
4 december 2015 · 52 Inlägg

zleepy skrev:

Qus skrev:
JSåg också att det var en DEFA kupévärmare och den bör väl stänga av sig när det är tillräckligt varmt i bilen? Såg att vissa modeller ska göra det men vet inte om alla gör det. Dom kan väl inte stå på hur länge som helst tycker man?

Klart dom kan, om den saknar funktion att stänga av sig, så står den igång hela tiden den är inkopplad..
det gjorde min, funkade perfekt smile

Kan inte kupévärmaren bli för varm och börja brinna eller liknande? Det låter farligt.

Jag lyckades inte se modellen på värmaren men med tanke på hur den såg ut så är jag 95% säker på att det är denna: http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/v … pa281472sv

"Kupévärmaren har ett automatiskt överhettningsskydd.
Om skyddet löser ut återställs säkringen genom att kontakten
dras ur och kupévärmaren förblir bortkopplad tills den har svalnat
(ca 30 minuter). - See more at: http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/v … dpuf"

Så det bör fungera utan problem.

Senast redigerat av Qus (4 december 2015)

Berggren79
4 december 2015 · 90 Inlägg

är ju som med allt annat de har en viss livslängd.
händer ju att kupevärmare tar eld speciellt om de ligger dåligt till då de är på.

här uppe är de oftast inbyggd timer i stolpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang