Köpråd: Surfplatta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2015 · 17 560 Inlägg

Lilla mamma ringde idag och frågade: "Du, vad kostar en sån där iPad?" Jaha? En iPad? Vi lever inte på 90-talet längre... Dyra & slöa. Men stabila.

Vi har bara Samsung hemma, gäller tv, plattor, telefoner, micro, osv. De fungerar bra. Så givetvis vill jag köpa en sådan till henne, julen kommer snart. Hon får väl ha en med hyfsat stor skärm. Lär väl inte se bättre med åren. Budget är mellan 2000-2500 kr. Så om jag köper en för 2 papp plus väska och lite mer minne så?

Vad tror ni om denna:
http://www.elgiganten.se/product/datore … 8-gb-svart

Eller vågar man köpa en Lenovo? De är misstänkt billiga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
16 december 2015 ·

Min pappa köpte en sådan, tror de är den faktiskt.
Han är jättenöjd, han har aldrig suttit vid en dator i hela sitt liv. Men han verkar klara av plattan bra.

Jag själv har en ipad men jag hade nog inte köpt en ny idag efter att ha provat hans platta.

Du gör nog ett bra köp där.

Morsan har en lenovo dator, den verkar vara bra men den är ju inte så hårt körd så vågar inte säga något om de märket smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2015 · 17 560 Inlägg

tkd_rille skrev:
Min pappa köpte en sådan, tror de är den faktiskt.
Han är jättenöjd, han har aldrig suttit vid en dator i hela sitt liv. Men han verkar klara av plattan bra.

Jag själv har en ipad men jag hade nog inte köpt en ny idag efter att ha provat hans platta.

Du gör nog ett bra köp där.

Morsan har en lenovo dator, den verkar vara bra men den är ju inte så hårt körd så vågar inte säga något om de märket smile

Nej. Apple har tappat greppet. Varför vet jag inte? De var ju världsledande på 90-talet? Vi hade en MAC-dator förra året. Snacka om slö... Såldes kvickt. Nej jag tror som dig, en medel-samsungplatta är nog ett säkert kort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
16 december 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:
Min pappa köpte en sådan, tror de är den faktiskt.
Han är jättenöjd, han har aldrig suttit vid en dator i hela sitt liv. Men han verkar klara av plattan bra.

Jag själv har en ipad men jag hade nog inte köpt en ny idag efter att ha provat hans platta.

Du gör nog ett bra köp där.

Morsan har en lenovo dator, den verkar vara bra men den är ju inte så hårt körd så vågar inte säga något om de märket smile

Nej. Apple har tappat greppet. Varför vet jag inte? De var ju världsledande på 90-talet? Vi hade en MAC-dator förra året. Snacka om slö... Såldes kvickt. Nej jag tror som dig, en medel-samsungplatta är nog ett säkert kort.

De är nog de bästa att köpa idag. Sony är ju lite dyra med men de skall vara bra.
Ipaden jag äger är riktigt slö kontra samsung.

Jag hade iphone fram till nyligen, men blev bara sur då 6s blev ännu dyrare så jag bytte till en z3 och sänkte månadskostnad men fick mycket mer för pengarna.

Så nu kör jag istället musiken trådlöst via telefonen istället för ipaden, då den har segat ner sig smile

H4ST That Shit Cray
16 december 2015 · 1 087 Inlägg

Jag själv har en Galaxy Tab 4 10.1, super trevlig! Vår är lite slö, kanske jämför den för mycket med mobilen (Galaxy S6). Men vi kommer utan tvekan köpa en ny Samsung platta när det är dags.

För övrigt kör vi lite blandat. Mac dator, apple tv, samsung mobiler/platta smile

Känns som optimalt för er budget är Galaxy Tab E.

Senast redigerat av _Hast_ (16 december 2015)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2015 · 17 560 Inlägg

_Hast_ skrev:
Jag själv har en Galaxy Tab 4 10.1, super trevlig! Vår är lite slö, kanske jämför den för mycket med mobilen (Galaxy S6). Men vi kommer utan tvekan köpa en ny Samsung platta när det är dags.

För övrigt kör vi lite blandat. Mac dator, apple tv, samsung mobiler/platta smile

Känns som optimalt för er budget är Galaxy Tab E.

Då är jag rätt ute alltså.

Fast för att röra om lite i grytan så kör vi Samsung 9005 UHD-tv. 55". Apple-tv behövs ju inte då... Fast vi har faktiskt Raspberry pi+ Model B på bägge apparaterna... Galaxy tab 7" och Galaxy tab 8" som plattor.

Men morsan får nog en Samsung-platta. Jag har en tjej och 3 barn som ska ha julklappar med... Max 10k tänkte jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JFfoto
16 december 2015 ·

Aldrig förstått varför man ska ha en platta om man har en bra telefon, är väl likadana saker med större skärm bara, har inte
brytt mig att läsa så mycket om ipads och liknande dock. Men jag antar att det är så.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
16 december 2015 · 999 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Aldrig förstått varför man ska ha en platta om man har en bra telefon, är väl likadana saker med större skärm bara, har inte
brytt mig att läsa så mycket om ipads och liknande dock. Men jag antar att det är så.

Jag tänkte likadant innan, hade t o m en Samsung Galaxy Note med stor skärm som jag använde till allt.

Sen fick jag en iPad mini 3 i present, älskar den!
Sjukt skön att surfa med, lättare att arbeta med när man är på resande fot och måste lösa något på stört, sjukt bra batteritid, bra att köra som navigator i bilen m.m

Ejan
17 december 2015 · 648 Inlägg

Köpte en Lenovo Yoga tablet 2 under black friday för 1500:-    kan inte gå fel , trevlig platta med bra ljud och skärm och sjuk batteritid så skulle säga att du absolut vågar köpa en Lenovo, min egen platta är en Sony Z2 tablet och skulle aldrig ens kolla åt samsung när Sony finns men det är jag det.

Lenovo TAB 2 A10-70 kostar strax under 2000 och sen har du ovannämnda Yoga tablet 2 för strax under 2500.

kollat också in Asus, tyvärr ligger Sony Z2 Z3 Z4 tablet utanför din nämnda budget vilket jag annars skulle rekommenderat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2015 · 17 560 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Aldrig förstått varför man ska ha en platta om man har en bra telefon, är väl likadana saker med större skärm bara, har inte
brytt mig att läsa så mycket om ipads och liknande dock. Men jag antar att det är så.

Vi pratar om en dam som är 65 år och vad jag misstänker, inte ser som en örn längre. Hennes mobil är... en mobil. Komplett med knappar :-)

Fast jag använder min platta hemma trots Note 4.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mickejonsson
18 december 2015 · 62 Inlägg

Galaxy Note 10.1 är samsungs bästa surfplatta.
Bättre prestanda än den vanliga TAB:en.
Den har penna som är kanon för dom som är lite äldre eller inte är riktigt van vid touch.

Jag har haft både TAB och Note, jag kör Note idag.
Lycka till!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2015 · 17 560 Inlägg

Skulle köpa en platta idag. Givetvis var den Samsung jag ville ha slut... Hade ingen lust att köra 12 mil till dagen innan julafton igen... Dessutom är julruschen i full gång! Torp köpcentrum, Uddevalla, Bohuslän.

Det var "rea" på en Lenovo som såg lite fräck ut! Rejält med batteri och hyfsat ljud, inbyggt ställ. Jag gjorde alltså en chansning. 5.1 Lollipop. Den räcker nog för morsan som bara ska slösurfa vid morgonkaffet nu när pensionen står för dörren.

http://www.elgiganten.se/product/datore … 6-gb-svart

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ejan
22 december 2015 · 648 Inlägg

bra val smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2015 · 17 560 Inlägg

Nu ringde min pappa också... "Du, morsan vill ha en sån där jävla platta" (Han skulle åka och julhandla, på toppenhumör uppenbarligen).

Jag sa att det är inget för henne :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 december 2015 · 2 973 Inlägg

Har två Lenovo bärbara datorer i hemmet. Den ena är felfri, den andra har spökat sen jag köpte den. Blir varm som tusan och stänger till slut av sig. Får väl lämna in den, men det är ju det där med att lämna in sånt med ens prylar på.. hmm Får väl rensa den först, men när ska jag ha tid med det?
Nåja, Lenovo är lika bra/dåligt som de andra. Samsung har jag ingen vidare erfarenhet av gällande telefoner, men min TV är jag jättenöjd med. Min förra laptop med, som var en Samsung, men den tog dom i ett inbrott sad

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
BockenBruse livsnjutare
23 december 2015 · 52 Inlägg

matteeee skrev:
Har två Lenovo bärbara datorer i hemmet. Den ena är felfri, den andra har spökat sen jag köpte den. Blir varm som tusan och stänger till slut av sig. Får väl lämna in den, men det är ju det där med att lämna in sånt med ens prylar på.. hmm Får väl rensa den först, men när ska jag ha tid med det?
Nåja, Lenovo är lika bra/dåligt som de andra. Samsung har jag ingen vidare erfarenhet av gällande telefoner, men min TV är jag jättenöjd med. Min förra laptop med, som var en Samsung, men den tog dom i ett inbrott sad

Vad har du för temp på hdd när datorn slår av sig själv? Tempen kolla du lätt med Ashampoo HDD Control 3 Corporate.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2015 · 17 560 Inlägg

BockenBruse skrev:

matteeee skrev:
Har två Lenovo bärbara datorer i hemmet. Den ena är felfri, den andra har spökat sen jag köpte den. Blir varm som tusan och stänger till slut av sig. Får väl lämna in den, men det är ju det där med att lämna in sånt med ens prylar på.. hmm Får väl rensa den först, men när ska jag ha tid med det?
Nåja, Lenovo är lika bra/dåligt som de andra. Samsung har jag ingen vidare erfarenhet av gällande telefoner, men min TV är jag jättenöjd med. Min förra laptop med, som var en Samsung, men den tog dom i ett inbrott sad

Vad har du för temp på hdd när datorn slår av sig själv? Tempen kolla du lätt med Ashampoo HDD Control 3 Corporate.

Har oxå en som börjar bli för varm. Compaq cq60. Andvänder annat program. Min lägger av vid cirka 96C grader. Köpte en kylplatta på kjell & comany. Nu kan den stå på i dagar med temp runt 45 grader...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BockenBruse livsnjutare
28 december 2015 · 52 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

BockenBruse skrev:

matteeee skrev:
Har två Lenovo bärbara datorer i hemmet. Den ena är felfri, den andra har spökat sen jag köpte den. Blir varm som tusan och stänger till slut av sig. Får väl lämna in den, men det är ju det där med att lämna in sånt med ens prylar på.. hmm Får väl rensa den först, men när ska jag ha tid med det?
Nåja, Lenovo är lika bra/dåligt som de andra. Samsung har jag ingen vidare erfarenhet av gällande telefoner, men min TV är jag jättenöjd med. Min förra laptop med, som var en Samsung, men den tog dom i ett inbrott sad

Vad har du för temp på hdd när datorn slår av sig själv? Tempen kolla du lätt med Ashampoo HDD Control 3 Corporate.

Har oxå en som börjar bli för varm. Compaq cq60. Andvänder annat program. Min lägger av vid cirka 96C grader. Köpte en kylplatta på kjell & comany. Nu kan den stå på i dagar med temp runt 45 grader...

Höga temperaturer är troligen den största orsaken till att datorer lägger av och tom går sönder. Vad beträffar just hårddiskar är troligen stora temperaturvariationer betydligt allvarligare än en konstant hög temperatur.

Vad beträffar temperaturer på interna hårddiskar är en temperatur mellan 30 - 40 grader optimalt. 40 - 50 grader är något högt och går tempen över 60 grader så kraschar den för gott. Vissa tillverkare anger 65 grader men på många olika forum där de testat hdd under hög temperatur har de angett att fettet i lagren smälter vid 60 grader och vid 65 grader stannar den för gott. DÖD!

Detta gäller alltså "gamla" mekaniska hdd. De nya SSD-diskarna har jag ingen uppfattning om.

När du anger 96 grader så antingen syftar du på Fahrenheit grader (96 grader Fahrenheit = 35 grader Celsius) eller så syftar du på processorn. En lämplig temperatur för processorn i drift är 45 - 50 grader men en överklockad CPU kan gå upp till hela 60 - 70 grader. Men 96 grader... hmmm... då är det något galet.

Här är en bild på mina två interna hdd. Bilden visar D-disken

http://s6.postimg.org/jjpczaqyn/seagate_extern_hdd.png

större bild: http://s6.postimg.org/jjpczaqyn/seagate_extern_hdd.png

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2015 · 17 560 Inlägg

BockenBruse skrev:

Hybridsmurfen skrev:

BockenBruse skrev:

Vad har du för temp på hdd när datorn slår av sig själv? Tempen kolla du lätt med Ashampoo HDD Control 3 Corporate.

Har oxå en som börjar bli för varm. Compaq cq60. Andvänder annat program. Min lägger av vid cirka 96C grader. Köpte en kylplatta på kjell & comany. Nu kan den stå på i dagar med temp runt 45 grader...

Höga temperaturer är troligen den största orsaken till att datorer lägger av och tom går sönder. Vad beträffar just hårddiskar är troligen stora temperaturvariationer betydligt allvarligare än en konstant hög temperatur.

Vad beträffar temperaturer på interna hårddiskar är en temperatur mellan 30 - 40 grader optimalt. 40 - 50 grader är något högt och går tempen över 60 grader så kraschar den för gott. Vissa tillverkare anger 65 grader men på många olika forum där de testat hdd under hög temperatur har de angett att fettet i lagren smälter vid 60 grader och vid 65 grader stannar den för gott. DÖD!

Detta gäller alltså "gamla" mekaniska hdd. De nya SSD-diskarna har jag ingen uppfattning om.

När du anger 96 grader så antingen syftar du på Fahrenheit grader (96 grader Fahrenheit = 35 grader Celsius) eller så syftar du på processorn. En lämplig temperatur för processorn i drift är 45 - 50 grader men en överklockad CPU kan gå upp till hela 60 - 70 grader. Men 96 grader... hmmm... då är det något galet.

Här är en bild på mina två interna hdd. Bilden visar D-disken

http://s6.postimg.org/jjpczaqyn/seagate_extern_hdd.png

större bild: http://s6.postimg.org/jjpczaqyn/seagate_extern_hdd.png

Vänta. ska veva igång den UTAN kylplatta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BockenBruse livsnjutare
28 december 2015 · 52 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

BockenBruse skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Har oxå en som börjar bli för varm. Compaq cq60. Andvänder annat program. Min lägger av vid cirka 96C grader. Köpte en kylplatta på kjell & comany. Nu kan den stå på i dagar med temp runt 45 grader...

Höga temperaturer är troligen den största orsaken till att datorer lägger av och tom går sönder. Vad beträffar just hårddiskar är troligen stora temperaturvariationer betydligt allvarligare än en konstant hög temperatur.

Vad beträffar temperaturer på interna hårddiskar är en temperatur mellan 30 - 40 grader optimalt. 40 - 50 grader är något högt och går tempen över 60 grader så kraschar den för gott. Vissa tillverkare anger 65 grader men på många olika forum där de testat hdd under hög temperatur har de angett att fettet i lagren smälter vid 60 grader och vid 65 grader stannar den för gott. DÖD!

Detta gäller alltså "gamla" mekaniska hdd. De nya SSD-diskarna har jag ingen uppfattning om.

När du anger 96 grader så antingen syftar du på Fahrenheit grader (96 grader Fahrenheit = 35 grader Celsius) eller så syftar du på processorn. En lämplig temperatur för processorn i drift är 45 - 50 grader men en överklockad CPU kan gå upp till hela 60 - 70 grader. Men 96 grader... hmmm... då är det något galet.

Här är en bild på mina två interna hdd. Bilden visar D-disken

http://s6.postimg.org/jjpczaqyn/seagate_extern_hdd.png

större bild: http://s6.postimg.org/jjpczaqyn/seagate_extern_hdd.png

Vänta. ska veva igång den UTAN kylplatta.

Eftersom du nämner "kylplatta" så antar jag att du syftar på processorn och INTE hårddisken. Hdd är ju bevisligen en fysisk enhet som snurrar med hjälp av motor och den tål inte hur höga temperaturer som helst.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang