Köpråd vågar man köpa bmw alpina b5 v8 kompressor 2006 och uppåt

mellander90
18 december 2015 · 125 Inlägg

hej
som rubriken lyder så är jag grymt sugen på att köpa en alpina, men vet inte om man vågar?

vad jag hört så är alpina special special och svårt att få tag på delar till.

så det jag vill ha reda på är hur dyrt det är med delar till en alpina och om ngn vet vanliga fel på dessa bilar?
försäkring och den vanliga frågan bränsleförbrukning så man kam räkna på kostnader. hur dyr i jämnförelse med m5 e60??

försökte kolla runt på forum som autopower men kostar ju att vara med där och hitade inte liknande sökning....

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Low
18 december 2015 · 3 331 Inlägg

Sen när kostar autopower att vara med på?! Aldrig betalt något.

mellander90
18 december 2015 · 125 Inlägg

stod det när jag tryckte bli medlem?

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
Constantine
18 december 2015 · 679 Inlägg

Nää det kostar inget att vara medlem på forumet där, men man får betala om man vill

mellander90
18 december 2015 · 125 Inlägg

ngn som kan svara på dom andra frågorna??

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
Atchoprosit
20 december 2015 · 193 Inlägg

B5 är något bränslesnålare än M5, det är i grunden en 550 så de flesta reservdelar borde vara samma. Däremot alla karosserier, interiör, motordelar mm från Alpina har en lite saftigare prislapp om du ska köpa nytt. Har för mig att Alpina front läppen kostar 12 000-15 000 kr olackad.
Vad gäller försäkring så kolla med Gjensidige/Försäkringsproduktion, dom inriktar sig mer på "upplevelseförsäkringar" som säljaren kallade det. Fick fullförsäkring på snöskotern till 1/4-1/5 pris jämfört med Länsförsäkringar/If/Folksam/Trygg hansa. Plus att man slapp all argumentation och förhandling över vikt/effekt förhållandena smile

Men räkna åtminstone en 25-30kr/mil i bara bensin och 10kr/mil för service.

Jag håller nämligen också utkik efter B5/M5 Anton wink

Powe_R
20 december 2015 · 414 Inlägg

Kollat lite på dem.
Kom fram till att försäkringen (som är individuell) kan bli dyrare på B5 jämfört med M5 E60/E61,
driftkostnader är annars lägre på B5 vs M5.

B5 är ju komfortaltenativet som nog är lättare att leva med i dagligt bruk.
M5an verkar snäppet snabbare än B5, medans B5s är snabbare än båda. Ganska jämt mellan dessa tre egentligen.

Oavsett B5, B5s samt vilken årsmodell det är så har ALLA samma 4.4L V8 som satt i 545i (inte 4.8L motorn från 550i som i princip alla verkar tro)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
dawwe ...has left the building...
20 december 2015 · 4 474 Inlägg

Det är gratis att vara medlem på AP. Däremot kostar det att vara "Pro medlem". Man har vissa fördelar då, men jag som varit medlem på AP sedan 2002 (!) anser inte att det behövs, alls.

Iaf B5 är en "helt OK" vagn. Ta detta med en nypa salt men jag har för mig att topplockspackningarna är av "organiskt" material o inte de bästa. MLS (Multi Layer Steel) packning är att föredra om man byter de. B5 är mer av en komfortvagn jämfört med M5, men en pigg sådan. Delarna till Alpina är svindyra överlag, dyrare än till M5, men de går att beställa via BMW om man kan styrka att man äger bilen i fråga... Jag skulle råda dig till att provköra både B5/B5s och M5. Du har fler M5 att välja på o kan således vara mer kräsen. För runt de 200 bör du kunna hitta en rimligt fräsch M5 E60. Vill du vara lite ovanligare så satsa på en M5 E61. V10 är redan en klassiker!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mellander90
21 december 2015 · 125 Inlägg

Stennert skrev:
B5 är något bränslesnålare än M5, det är i grunden en 550 så de flesta reservdelar borde vara samma. Däremot alla karosserier, interiör, motordelar mm från Alpina har en lite saftigare prislapp om du ska köpa nytt. Har för mig att Alpina front läppen kostar 12 000-15 000 kr olackad.
Vad gäller försäkring så kolla med Gjensidige/Försäkringsproduktion, dom inriktar sig mer på "upplevelseförsäkringar" som säljaren kallade det. Fick fullförsäkring på snöskotern till 1/4-1/5 pris jämfört med Länsförsäkringar/If/Folksam/Trygg hansa. Plus att man slapp all argumentation och förhandling över vikt/effekt förhållandena smile

Men räkna åtminstone en 25-30kr/mil i bara bensin och 10kr/mil för service.

Jag håller nämligen också utkik efter B5/M5 Anton wink

oki najs. ja det är det jag är rädd för alltså delarna. och försäkringen är ju en mardröm riktigt dyrt. men gillar dom bilarna starkt. borde vara lag å hur mycket en försäkring får kosta

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
mellander90
21 december 2015 · 125 Inlägg

Powe_R skrev:
Kollat lite på dem.
Kom fram till att försäkringen (som är individuell) kan bli dyrare på B5 jämfört med M5 E60/E61,
driftkostnader är annars lägre på B5 vs M5.

B5 är ju komfortaltenativet som nog är lättare att leva med i dagligt bruk.
M5an verkar snäppet snabbare än B5, medans B5s är snabbare än båda. Ganska jämt mellan dessa tre egentligen.

Oavsett B5, B5s samt vilken årsmodell det är så har ALLA samma 4.4L V8 som satt i 545i (inte 4.8L motorn från 550i som i princip alla verkar tro)

oki men 545 o 550 motorn är väl identiska fast 550 har lite mer effekt? o om försäkringen är dyrare på b5 fast driftkostnaden billigare vs m5 kanske det är hugget som stucket?

dawwe skrev:
Det är gratis att vara medlem på AP. Däremot kostar det att vara "Pro medlem". Man har vissa fördelar då, men jag som varit medlem på AP sedan 2002 (!) anser inte att det behövs, alls.

Iaf B5 är en "helt OK" vagn. Ta detta med en nypa salt men jag har för mig att topplockspackningarna är av "organiskt" material o inte de bästa. MLS (Multi Layer Steel) packning är att föredra om man byter de. B5 är mer av en komfortvagn jämfört med M5, men en pigg sådan. Delarna till Alpina är svindyra överlag, dyrare än till M5, men de går att beställa via BMW om man kan styrka att man äger bilen i fråga... Jag skulle råda dig till att provköra både B5/B5s och M5. Du har fler M5 att välja på o kan således vara mer kräsen. För runt de 200 bör du kunna hitta en rimligt fräsch M5 E60. Vill du vara lite ovanligare så satsa på en M5 E61. V10 är redan en klassiker!

japp m5 billigare att köpa men vill ha komforten gärna.  men ja rovköra båda är väl nästan ett måste. tråkigt att höra om packmingen om det är så

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
Johnsen
22 december 2015 · 426 Inlägg

Det skiljer en del mellan N62B44 (-45 motorn) och N62B48 (-50 motorn), de är långt ifrån identiska.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
mellander90
22 december 2015 · 125 Inlägg

Johnsen skrev:
Det skiljer en del mellan N62B44 (-45 motorn) och N62B48 (-50 motorn), de är långt ifrån identiska.

aha okej konstigt smile

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Johnsen
22 december 2015 · 426 Inlägg

mellander90 skrev:

Johnsen skrev:
Det skiljer en del mellan N62B44 (-45 motorn) och N62B48 (-50 motorn), de är långt ifrån identiska.

aha okej konstigt smile

N62B48 har ett uppdaterat cylinderblock, oljekyl osv. Framförallt är majoriteten packningarna/tätningar bättre då N62B44 hade mycket problem med ventiltätningar etc smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
mellander90
27 december 2015 · 125 Inlägg

Johnsen skrev:

mellander90 skrev:

Johnsen skrev:
Det skiljer en del mellan N62B44 (-45 motorn) och N62B48 (-50 motorn), de är långt ifrån identiska.

aha okej konstigt smile

N62B48 har ett uppdaterat cylinderblock, oljekyl osv. Framförallt är majoriteten packningarna/tätningar bättre då N62B44 hade mycket problem med ventiltätningar etc smile

oj det tkr jag låter som viktiga delar som kan vara fel på ju!!!

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Johnsen
27 december 2015 · 426 Inlägg

mellander90 skrev:

Johnsen skrev:

mellander90 skrev:

aha okej konstigt smile

N62B48 har ett uppdaterat cylinderblock, oljekyl osv. Framförallt är majoriteten packningarna/tätningar bättre då N62B44 hade mycket problem med ventiltätningar etc smile

oj det tkr jag låter som viktiga delar som kan vara fel på ju!!!

Kan bli kostsamt om inte annat, kolla på autopower lite om du inte gjort det. Finns en del forumtrådar gällande N62B44 kontra B48

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Johnsen: Du kan ju inte gå o oroa dig för allt som kan hända. Lägg ner krut, och pengar, på att välja ut rätt bil o håll tummarna att du har lite tur smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ekelund88
27 december 2015 · 2 656 Inlägg

att säga en b5a bara marginellt är billigare i drift än en m5 är ju folk som inte provkört , en alpina v8a är betydligt billigare i drift

MEN v10an är en klassiker , en e61 v10 kommer bli en ikon i kombisverige framöver

dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Ek: Man köper väl ingen av bilarna för de är "billiga i drift" big_smile ? O jag håller med, M5 E61 har goda utsikter att bli en riktig klassiker, få tillverkade exemplar (runt 1000 endast...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ekelund88
27 december 2015 · 2 656 Inlägg

dawwe skrev:
Ek: Man köper väl ingen av bilarna för de är "billiga i drift" big_smile ? O jag håller med, M5 E61 har goda utsikter att bli en riktig klassiker, få tillverkade exemplar (runt 1000 endast...)

nej :p men kompressor v8an e ju "billigare" eftersom de va frågan även om den e ganska irrelevant tycker jag med :p

precis och dom e ju faktiskt ganska "sjysst i pris" just nu smile

mellander90
27 december 2015 · 125 Inlägg

Johnsen skrev:

mellander90 skrev:

Johnsen skrev:

N62B48 har ett uppdaterat cylinderblock, oljekyl osv. Framförallt är majoriteten packningarna/tätningar bättre då N62B44 hade mycket problem med ventiltätningar etc smile

oj det tkr jag låter som viktiga delar som kan vara fel på ju!!!

Kan bli kostsamt om inte annat, kolla på autopower lite om du inte gjort det. Finns en del forumtrådar gällande N62B44 kontra B48

kollat så mycket jag kan. men bra med lite kött på benen. sura är försäkringen. äckligt

ekelund88 skrev:
att säga en b5a bara marginellt är billigare i drift än en m5 är ju folk som inte provkört , en alpina v8a är betydligt billigare i drift

MEN v10an är en klassiker , en e61 v10 kommer bli en ikon i kombisverige framöver

ja den vore nice o ljudet är sjukt gött med rätt avgas. men man vill kunna ta han på långpromenader så att säga utan det ska svida förmycket typ jkpg/sthlm


dawwe skrev:
Ek: Man köper väl ingen av bilarna för de är "billiga i drift" big_smile ? O jag håller med, M5 E61 har goda utsikter att bli en riktig klassiker, få tillverkade exemplar (runt 1000 endast...)

ekelund88 skrev:

dawwe skrev:
Ek: Man köper väl ingen av bilarna för de är "billiga i drift" big_smile ? O jag håller med, M5 E61 har goda utsikter att bli en riktig klassiker, få tillverkade exemplar (runt 1000 endast...)

nej :p men kompressor v8an e ju "billigare" eftersom de va frågan även om den e ganska irrelevant tycker jag med :p

precis och dom e ju faktiskt ganska "sjysst i pris" just nu smile

självklart inte men för mig gäller det under sommrarna kunna köra långkörningar. kanske åka utomlands å då betyder bränslekostnad o komfort mycket. men som sagt försäkringen är äcklig borde finnas lag på att det ionte får kosta för mycket i försäkring

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang