Motorbyte t5

Tobiashermansson
23 december 2015 · 23 Inlägg

Tjena!

Jag är sugen som på att byta motor till en T5:a i min amazon 69:a men undrar om det är "för sent" att köpa en viss motor. Alltså att den har gått för långt. Vad är gränsen ungefär?

Mvh

Marlboroman
23 december 2015 · 8 234 Inlägg

Beror ju lite på vad man har för planer, men jag skulle säga att gränsen går vid 25-30.000 mil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mopar300
24 december 2015 ·

beroror väl mkt på hur den har sköts med service etc....
en som har gått 40"mil kan vara mkt bättre än en som gått 10" mil,
alla dessa kallstarter som tar död på motorerna, dålig service,mm...så det däringa om miltal e nog en lite att ha i åtanke men man skall alltid kolla hur den låter vid en kallstart å när den e varm....å ha en bra olja i den med.....k

Lindmark_89
24 december 2015 · 243 Inlägg

Personligen hade jag inte stirrat mig blind på miltalen, få tag på en i skapligt skick o sen totalrenovera motorn innan du stoppar ner den i kärran: P

Friskt satsat, hälften vunnet;)
M123
24 december 2015 · 962 Inlägg

Finns ju både fördelar och nackdelar med olika material, vissa blir bättre med tiden när spänningarna gått ur och andra blir utmattade. Så mil är bara en siffra som säger noll men det man får ha i åtanke är att aluminium är aluminium och kommer alltid vara aluminium och det är bara skit så vad helst kan hända oavsett skötsel eller mil. Tror djävulen skrattade i helvetet när han uppfann skiten.
Här är en som älskar gjutjärn helst med mycket nickel i så T5 hit eller dit så skulle jag nog bygga på något mer likt den era som bilen blev stöpta i.

Men till frågan då.
Spelar ingen roll på milen utan titta istället på avlagringar med fingret under ventilkåpan, lukta på oljan och framförallt lyssna både under tomma och belastning det säger mer än allt annat. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang