Köpråd: Bil för max 30k

JAF
26 december 2015 · 222 Inlägg

Tjenare!

Jag måste köpa mig en ny bil men har ingen aning om vad som passar mig bäst. Hoppas att ni kan komma med lite tips.

Det är en begagnad bil för max 30 000kr som jag är ute efter. Den ska användas som bruksbil men om den är någorlunda rolig att köra är bara en bonus. Jag kör nog max 1000 mil per år.

Jag ser helst att bilen är ganska billig i drift och det är ju många faktorer som spelar någon roll för hur mycket det kostar med bilen. Bränsleförbrukning, skatt, försäkring och service och reparationer. Jag tror nog att det är svårt att få en bil som är billig när det gäller alla dessa faktorer, men billig på så många vis som möjligt skulle jag uppskatta.

En bil som har 30 år eller mer på på nacken skulle ju kunna gå. Då slipper jag skatt och den behöver inte besiktas lika ofta. Fördelen med lite äldre bilar brukar väl också vara att de är lättare och billigare att reparera. Inte alla bilar då förstås men en del bilar i alla fall. Om de skulle gå att göra en del underhåll och reparationer själv så skulle jag vara glad. Vill inte behöva lämna in bilen på verkstad för minsta lilla fel, och så gillar jag att hålla på och pilla själv. Nackdelen med äldre bilar brukar väl vara att de drar lite mer soppa. Vill jag ha en bränslesnål bil så är en liten och ganska modern bil bra men då blir det skatt på det och oftast lite dyrare underhåll.

Vad är att rekommendera, diesel eller bensin? Kör mest bara in till stan och tillbaka, en vända på fyra mil och det brukar bli som mest 20 vändor på en månad.

Så vad kan ni rekommendera för bil till mig? Jag är oerhört tacksam för alla tips ni kan komma med!

Mvh
FyoDisco

Senast redigerat av FyoDisco (26 december 2015)

AX3L
26 december 2015 · 398 Inlägg

Toyota Yaris/Corolla eller motsvarande. Billig i drift och hög driftsäkerhet.

JAF
27 december 2015 · 222 Inlägg

AX3L skrev:
Toyota Yaris/Corolla eller motsvarande. Billig i drift och hög driftsäkerhet.

Yaris går bort, men Corolla kanske kan vara något. Det verkar vara en bra bil. Är den lätt att mecka med själv? Finns det vanliga fel som kan bli dyra att reparera? Skatten verkar inte vara så dyr, men vad drar den?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

Jag har tänkt i dina banor.

Om jag bara ska frakta arslet till billigaste möjliga penning skulle jag titta efter en välhållen Volvo 945 91-95 med sugmotor.

Skruvar man själv och inte har några övriga krav utom att ta sig från A till B så är en 940/945(sedan eller kombi) rätt bil.

Inget kostar mer än 500kr att reparera om man räknar nytt eller begagnat.

Många håller nog inte med mig men har ändå svårt att motbevisa detta påstående

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
JAF
27 december 2015 · 222 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag har tänkt i dina banor.

Om jag bara ska frakta arslet till billigaste möjliga penning skulle jag titta efter en välhållen Volvo 945 91-95 med sugmotor.

Skruvar man själv och inte har några övriga krav utom att ta sig från A till B så är en 940/945(sedan eller kombi) rätt bil.

Inget kostar mer än 500kr att reparera om man räknar nytt eller begagnat.

Många håller nog inte med mig men har ändå svårt att motbevisa detta påstående

Skruva själv helt och hållet kommer jag inte kunna göra då jag inte har allt som behövs hemma men så gott det går vill jag skruva själv.

Har varit lite sugen på någon bakhjulsdriven Volvo. De ska vara lätta att mecka med och tillgången till reservdelar ska vara god och billig, men tyvärr så drar väl de bilarna lite mer och skatten är väl inte så billig heller? I alla fall inte för 940 har jag för mig.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

FyoDisco skrev:

DiwraZ skrev:
Jag har tänkt i dina banor.

Om jag bara ska frakta arslet till billigaste möjliga penning skulle jag titta efter en välhållen Volvo 945 91-95 med sugmotor.

Skruvar man själv och inte har några övriga krav utom att ta sig från A till B så är en 940/945(sedan eller kombi) rätt bil.

Inget kostar mer än 500kr att reparera om man räknar nytt eller begagnat.

Många håller nog inte med mig men har ändå svårt att motbevisa detta påstående

Skruva själv helt och hållet kommer jag inte kunna göra då jag inte har allt som behövs hemma men så gott det går vill jag skruva själv.

Har varit lite sugen på någon bakhjulsdriven Volvo. De ska vara lätta att mecka med och tillgången till reservdelar ska vara god och billig, men tyvärr så drar väl de bilarna lite mer och skatten är väl inte så billig heller? I alla fall inte för 940 har jag för mig.

Den blygsamma extrakostnaden för bensin och skatt sparar man in på att den sällan går sönder och är billig att laga. Finns hur mycket delar som helst

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
panda666
27 december 2015 · 4 261 Inlägg

honda civic 92-95 eller honda accord.  mycket bränsle snåla, väldigt låg skatt/försäkring, kolla bara att dom inte har rostat sönder, kolla lite på drivknutar också som brukar gå.

väldigt billiga att äga.

spillolja
27 december 2015 · 4 058 Inlägg

Volvo 940:  kolla åtminstonde vad en trafikförsäkring kostar, bör bli populära den dagen den blir veteran, troligen mycket populär i Norge

Annars en VW Polo håller en relativt hög kvalitet  och billig att försäkra  drar under 0,7 liter milen  synnerhet om det är en Fsi-spis under pannrumsluckan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
JAF
27 december 2015 · 222 Inlägg

Tack för svaren! Ska kolla lite på Hondorna och VW Polo. VW Golf kan inte vara något då?

Det är det alla säger om Volvos, bränslekostnaden är hög men man sparar in det på billigare service, men jag är tveksam. Hade det varit så att jag bara är ute och kör någon enstaka gång i veckan så hade jag självklart valt en Volvo, men nu kör jag oftast 4-5 gånger i veckan och varje gång blir det runt 4 mil som körs. Bränslekostnaden skulle nästan dubblas jämfört med bilen jag har nu.

Försäkringen var inte allt för dyr på 940. Ännu billigare på 740 och 240. Finns det någon anledning till att jag ska välja 940 framför 7- och 240?

Någon Mercedes, vad säger ni om det? Har inte full koll på vad det finns men kanske W124 eller W201?

spillolja
27 december 2015 · 4 058 Inlägg

Golfen motsvarar kvalitetmässigt Polo men lite dyrare försäkring  stäva då efter en som har Tsi eller Fsi spis
men då kan det vara svårt om gränsen ligger på max 30.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag har tänkt i dina banor.

Inget kostar mer än 500kr att reparera om man räknar nytt eller begagnat.

Många håller nog inte med mig men har ändå svårt att motbevisa detta påstående

Nej jag håller absolut inte med. Säg att bakaxeln rasar, då kan du kanske hitta en beg för 500 kr det säger jag inget om, men då vet du ungefär ingenting om den bakaxeln. Sen ska ju bakaxeln monteras oxå, o även om man gör det själv så är det ju inte gratis, men betalar med sin fritid. Jag skulle snarare säg att det finns få fel vilka kan lagas för under 500 kr, oavsett bil och oavsett om man gör jobbet själv eller ej. Trasiga glödlampor, nya torkarblad o liknande räknar jag inte som fel. Kamremsbyte inkl spännrulle är ett "fel", o vilken *d*ot monterar en beg rem+rulle? Tippar på att rem+rulle av "märkeskvalitet kvalar precis in under 500 kr, men den skall ju även monteras, o det gör de inte gratis på en verkstad iaf...

Mitt råd är att köpa en bil vilken är runt 10 år gammal, typ nån Golf eller motsvarande japs, inte en soppeslukande gammal 940. Det du eventuellt tjänar på billiga reparationr förlorar du med råge vid pumpen, dessutom är den billigaste bil den som inte går sönder, speciellt om den är jävligt snål big_smile

Senast redigerat av dawwe (27 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

När det gäller bilar ur VAG-koncernen så gör du rätt i att undvika modeller med "direktinsprutning" (FSI tror jag de hette på VAG-språk) vilka är från typ 2003-2007, de var lite strul med kamkedjor som "tänjde sig" o lite annat. Dessa var den första generationen av "direktinsprutade" har jag för mig, och dessvärre inte den mest lyckade konstruktionen som det verkar? En bil ur VAG koncernen med en "ordinär" motor är ett säkert kort, klart snålare o säkrare än en 940. Du kan även kika på VAG mellan typ 1997-2003, gärna utan turbo. Driftsäkra & snåla bilar i regel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
spillolja
27 december 2015 · 4 058 Inlägg

Lite räknexempel  landsväg 1000mil/år     bensinpris 12:-/L

EN VW golf 07 med tsi motor  0,6L/mil       7200:-
Volvo 940 130 hk/sug   0,8L/mil                9600:-

merkostnad för våfflan 2400:-     att betänka att bensinpriset är ganska lågt


någon kan bekräfta förbrukningen på den nämda Volvon  om det kan köra så lågt som 0,8L/milen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
27 december 2015 · 4 058 Inlägg

dawwe skrev:
När det gäller bilar ur VAG-koncernen så gör du rätt i att undvika modeller med "direktinsprutning" (FSI tror jag de hette på VAG-språk) vilka är från typ 2003-2007, de var lite strul med kamkedjor som "tänjde sig" o lite annat. Dessa var den första generationen av "direktinsprutade" har jag för mig, och dessvärre inte den mest lyckade konstruktionen som det verkar? En bil ur VAG koncernen med en "ordinär" motor är ett säkert kort, klart snålare o säkrare än en 940. Du kan även kika på VAG mellan typ 1997-2003, gärna utan turbo. Driftsäkra & snåla bilar i regel.

har haft en Golf 2004 med Fsi-spis 2004
blandade i kopisöa mängder med E85 utan trubbel  mer än tänd motorindikator för mager tomgång

trots att den inte ens ska klara E10-soppa

unvik längre intervall än 1500mil mellan oljebyterna   och lågviskositetsolja  (0w-30, 5w-30 etc.)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Precis...0.6 på en Golf -07 är fullt realistiskt. Volvo 940 och 0.8 är inte omöjligt men i verkligheten under verkliga förhållanden kommer den dra närmare litern. Nu kommer säkert Volvo-folket att säg "I helvete heller, jag kör min på 0.7!". Att snålköra bilen på 0.7 nån enstaka gång är inte samma sak som en snittförbrukning kring 0.6. Ett rimligt antagande är att Volvon drar ca 60% mer än en Golf med "TSi motor".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Tobzter
27 december 2015 · 3 148 Inlägg

Som sagt räkna på 1 liter på 940 utan konstigheter

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Tobzter: Jag kan "extrem-snålköra" min M5 E39 på ganska exakt 1 liter/mil, men då är det typ 100 i 6:an som gäller och ett ägg under foten. Glömmer jag bort detta det minsta så hoppar förbrukningen upp 1 dl minst. Normalt ligger den runt 1.3 - 1.4, utan buskörning utan mer normal "pendlingskörning med köer mm". Nu säger jag som sagt inte att 0.8 är omöjligt med en 940, men det är knappast den signifikanta förbrukningen under verkliga körförhållanden när man kör "vanligt". Jag kan mycket väl tänka mig att man kan extrem-snålköra en 940 ner mot 0.7...

Enligt detta drar en 940 med max 107 kW (typ 145 kusar som mest och manuell låda) som bäst 8.1 liter/mil i snitt. Genomsnittsförbrukningen för de 50 användare vilka utgör det "statistiska underlaget" är ca 10.3 liter/mil

Senast redigerat av dawwe (27 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torsen
27 december 2015 · 7 303 Inlägg

FyoDisco skrev:
Tjenare!

Jag måste köpa mig en ny bil men har ingen aning om vad som passar mig bäst. Hoppas att ni kan komma med lite tips.

Det är en begagnad bil för max 30 000kr som jag är ute efter. Den ska användas som bruksbil men om den är någorlunda rolig att köra är bara en bonus. Jag kör nog max 1000 mil per år.

Jag ser helst att bilen är ganska billig i drift och det är ju många faktorer som spelar någon roll för hur mycket det kostar med bilen. Bränsleförbrukning, skatt, försäkring och service och reparationer. Jag tror nog att det är svårt att få en bil som är billig när det gäller alla dessa faktorer, men billig på så många vis som möjligt skulle jag uppskatta.

En bil som har 30 år eller mer på på nacken skulle ju kunna gå. Då slipper jag skatt och den behöver inte besiktas lika ofta. Fördelen med lite äldre bilar brukar väl också vara att de är lättare och billigare att reparera. Inte alla bilar då förstås men en del bilar i alla fall. Om de skulle gå att göra en del underhåll och reparationer själv så skulle jag vara glad. Vill inte behöva lämna in bilen på verkstad för minsta lilla fel, och så gillar jag att hålla på och pilla själv. Nackdelen med äldre bilar brukar väl vara att de drar lite mer soppa. Vill jag ha en bränslesnål bil så är en liten och ganska modern bil bra men då blir det skatt på det och oftast lite dyrare underhåll.

Vad är att rekommendera, diesel eller bensin? Kör mest bara in till stan och tillbaka, en vända på fyra mil och det brukar bli som mest 20 vändor på en månad.

Så vad kan ni rekommendera för bil till mig? Jag är oerhört tacksam för alla tips ni kan komma med!

Mvh
FyoDisco

Hej FyoDisco.

Gå in på Blocket och bil.
Klicka in ditt önskade prisspann, ditt önskade miltal, din önskade årsmodell, ditt geografiska område samt växla mellan bensin och diesel och se vad Blocket föreslår.
Bränsleförbrukningen får du själv tänka ut att större/tyngre bilar är bränsletörstigare.
När du fastnat för en specifik bil så kan du med hjälp av regnr gå in på Transportstyrelsen och kolla bränsleförbrukningen. Du ser då även när bilen besiktades och vid vilket miltal. I din önskade prisklass finns nog ingen bil köpt på kredit. Men även det, ev restskuld på bilen, framgår av Transportstyrelsen.

Lycka till berätta vad det blev.

dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Samma "sök-kriterier" för VW Golf 2003-2007, manuell upp till 107kw ger detta.
Dvs en lägsta förbrukning om ca 5.6 liter/mil (runt 6.5 liter/mil är fullt realistiskt om man väljer en motorsvagare Golf verkar det som...), och där medelförbrukningen landar på ca 7.4 liter/mil. Räknar man med dessa siffror så drar en 940 ca 40% mer, o det är en hel del men inte riktigt så mycket som jag skrev från början beroende på att jag räknat med Golf på upp till 107 kW, nöjer man sig med nån av de mindre motorerna så hamnar man runt 50% högre bränslekostnad.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Väljer man en Golf diesel (upp till 107 kW, manuell) så får vi detta, med en absurd lägsta förbrukning om 3.2 liter/mil o en fullt rimlig/realistisk snittförbrukning för de 1187 mättillfällena om ca 5.9 liter/mil. Och därmed har vi fastställt att en Volvo 940 drar i snitt 60% mer än en "Golf diesel" big_smile

Senast redigerat av dawwe (27 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang