Köpråd: Bil för max 30k

Jungmar
27 december 2015 · 847 Inlägg

dawwe skrev:

DiwraZ skrev:
Jag har tänkt i dina banor.

Inget kostar mer än 500kr att reparera om man räknar nytt eller begagnat.

Många håller nog inte med mig men har ändå svårt att motbevisa detta påstående

Nej jag håller absolut inte med. Säg att bakaxeln rasar, då kan du kanske hitta en beg för 500 kr det säger jag inget om, men då vet du ungefär ingenting om den bakaxeln. Sen ska ju bakaxeln monteras oxå, o även om man gör det själv så är det ju inte gratis, men betalar med sin fritid. Jag skulle snarare säg att det finns få fel vilka kan lagas för under 500 kr, oavsett bil och oavsett om man gör jobbet själv eller ej. Trasiga glödlampor, nya torkarblad o liknande räknar jag inte som fel. Kamremsbyte inkl spännrulle är ett "fel", o vilken *d*ot monterar en beg rem+rulle? Tippar på att rem+rulle av "märkeskvalitet kvalar precis in under 500 kr, men den skall ju även monteras, o det gör de inte gratis på en verkstad iaf...

Mitt råd är att köpa en bil vilken är runt 10 år gammal, typ nån Golf eller motsvarande japs, inte en soppeslukande gammal 940. Det du eventuellt tjänar på billiga reparationr förlorar du med råge vid pumpen, dessutom är den billigaste bil den som inte går sönder, speciellt om den är jävligt snål big_smile

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … M-8111096/

Mycket som går på mer än 500... Svårt att bevisa? Nej.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

Jungmar skrev:

dawwe skrev:

DiwraZ skrev:
Jag har tänkt i dina banor.

Inget kostar mer än 500kr att reparera om man räknar nytt eller begagnat.

Många håller nog inte med mig men har ändå svårt att motbevisa detta påstående

Nej jag håller absolut inte med. Säg att bakaxeln rasar, då kan du kanske hitta en beg för 500 kr det säger jag inget om, men då vet du ungefär ingenting om den bakaxeln. Sen ska ju bakaxeln monteras oxå, o även om man gör det själv så är det ju inte gratis, men betalar med sin fritid. Jag skulle snarare säg att det finns få fel vilka kan lagas för under 500 kr, oavsett bil och oavsett om man gör jobbet själv eller ej. Trasiga glödlampor, nya torkarblad o liknande räknar jag inte som fel. Kamremsbyte inkl spännrulle är ett "fel", o vilken *d*ot monterar en beg rem+rulle? Tippar på att rem+rulle av "märkeskvalitet kvalar precis in under 500 kr, men den skall ju även monteras, o det gör de inte gratis på en verkstad iaf...

Mitt råd är att köpa en bil vilken är runt 10 år gammal, typ nån Golf eller motsvarande japs, inte en soppeslukande gammal 940. Det du eventuellt tjänar på billiga reparationr förlorar du med råge vid pumpen, dessutom är den billigaste bil den som inte går sönder, speciellt om den är jävligt snål big_smile

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … M-8111096/

Mycket som går på mer än 500... Svårt att bevisa? Nej.

Bara för att vara petnoga så åt dedär en M90 å den finns inte på den tänkta bilen jag tipsar om. En m47 får du tag i för en 500ing.

Men är man in i själen mot Volvo så är det svårt att argumentera

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Länka till en M47 för 500 smile? Att DU kan hitta en sån för en 500-ing via kompisars-kompisar är inget "bevis"
M47 antar jag men ingen för 500 sad

Senast redigerat av dawwe (27 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JAF
27 december 2015 · 222 Inlägg

Även om jag gärna skulle vilja ha en Volvo så går nog det bort. Ska man fixa allting själv med bilen så krävs det mer än bara en rostig gammal skiftnyckel och några olika skruvmejslar. En lyft har jag inte så det kan bli svårt att fixa saker på undersidan. Volvo 940 drar mycket men om jag vill ha en Volvo kan jag lika gärna köpa en 240 då den drar någon mindre, om man ska tro www.spritmonitor.de. Dessutom så slipper jag skatten på 240, förutom de sista årsmodellerna, och det blir lite billigare försäkring med en 240. Men nä, ingen Volvo lutar det åt. En vacker dag ska jag skaffa mig en Volvo men det blir inte idag. Det finns ju Volvos med D24-motorer som drar lite mindre men det verkar vara lite halvdana motorer så det går nog också bort, eller?


Bör jag ha diesel eller bensin som drivmedel? Läste på lite snabbt och för- och nackdelarna med de båda drivmedlena. Diesel är ju billigare och dieselbilar drar mycket mindre än bensin, men den största nackdelen verkade vara att dieselbilar är lite dyrare och att skatten blir högre. Kanske också försäkringen. På småbilarna verkade det dock inte vara någon allt för stor skillnad i pris och skatt mellan småbilar så diesel kanske kan vara värt att satsa på eftersom jag då sparar in pengar på soppan. Men visst var det så att det endast är dieselbilar efter -07 som är billigare då skatten på dem räknas på ett annat sätt? I sådana fall kanske det inte är någon idé att skaffa en dieselbil av årsmodell innan -07 om skatten blir för hög.

Bör jag satsa på en nyare eller äldre bil? Nyare har ju oftast som sagt lägre bränsleförbrukning men de har högre skatt, försäkring och är oftast dyrare att reparera. Samt en relativt ny bil (max 10 år gammal kanske) som går för under 30 000kr är säkert sliten och har rullat många mil. En äldre bil däremot är väl i många fall enklare att laga och man slipper skatt (om den är äldre än 30 år) samt att det är billigare försäkring. Något högre bränsleförbrukning brukar det vara men det kan jag möjligtvis ta. Helst inte att bilen drar mer än 0,8l/mil. Bilar i mellanspannet, typ från 1995-2005, kan det vara något att ha?

Golf har jag tittat lite på och det verkar vara en bra bil. Finns ju olika modeller och de jag har tittat lite på är Golf 2, 3 och 4. Vet ju ännu inte hur gammal bil jag bör ha men är det är ingen särskild Golf jag bör undvika? Förutom de med TSI-motor då.

Audi, BMW och Mercedes, tror ni att de kan ha några alternativ? Även Saab kanske men det är ju ett bilmärke som man har hört en del om.

Känns som om jag upprepar mig mycket men jag är fortfarande väldigt oklar med vad för bil jag bör satsa på. Tack så oerhört mycket för att ni hjälper mig!

Tobzter
27 december 2015 · 3 145 Inlägg

dawwe skrev:
Tobzter: Jag kan "extrem-snålköra" min M5 E39 på ganska exakt 1 liter/mil, men då är det typ 100 i 6:an som gäller och ett ägg under foten. Glömmer jag bort detta det minsta så hoppar förbrukningen upp 1 dl minst. Normalt ligger den runt 1.3 - 1.4, utan buskörning utan mer normal "pendlingskörning med köer mm". Nu säger jag som sagt inte att 0.8 är omöjligt med en 940, men det är knappast den signifikanta förbrukningen under verkliga körförhållanden när man kör "vanligt". Jag kan mycket väl tänka mig att man kan extrem-snålköra en 940 ner mot 0.7...

Enligt detta drar en 940 med max 107 kW (typ 145 kusar som mest och manuell låda) som bäst 8.1 liter/mil i snitt. Genomsnittsförbrukningen för de 50 användare vilka utgör det "statistiska underlaget" är ca 10.3 liter/mil

Jo de klart de går å snålköra.men ja syftar mer på medelförbrukning ca 1l/m
Kan få min cupra dra 0.56 l/m men då får du inte råka nysa änns för då rör du gaspedalen wink men är inga problem att få den å dra över litern också de är väldigt lätt wink)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Tobzter: Precis vad jag försökte säga smile. Realistiskt så ligger en 940 runt litern om man kör "vanligt"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JAF
27 december 2015 · 222 Inlägg

torsen skrev:
Hej FyoDisco.

Gå in på Blocket och bil.
Klicka in ditt önskade prisspann, ditt önskade miltal, din önskade årsmodell, ditt geografiska område samt växla mellan bensin och diesel och se vad Blocket föreslår.
Bränsleförbrukningen får du själv tänka ut att större/tyngre bilar är bränsletörstigare.
När du fastnat för en specifik bil så kan du med hjälp av regnr gå in på Transportstyrelsen och kolla bränsleförbrukningen. Du ser då även när bilen besiktades och vid vilket miltal. I din önskade prisklass finns nog ingen bil köpt på kredit. Men även det, ev restskuld på bilen, framgår av Transportstyrelsen.

Lycka till berätta vad det blev.

Om man slår upp en bil på Transportstyrelsens hemsidan med hjälp av bilens registreringsnummer, hur kan man se dess bränsleförbrukning då? Jag har inte lyckats hitta det.

caromania Forummoderator
27 december 2015 · 9 296 Inlägg

30.000kr räcker till en nyare bil, förslagsvis en Honda Civic eller Toyota Corolla från 2000talet som är driftsäkra och bränslesnåla. För den slanten kan du säkert även få en av de lite starkare "gti-alternativen" om du nu efterfrågar en roligare bil.

En 20-30 år gammal Volvo blir definitivt inte billigare i alla lägen. Påstår man detta så har man nog ingen koll på verkligheten som den ser ut för gemene man. Dessutom vore en nyare bil säkrare trots den mindre storleken.

Ska man frakta gödsel, gjutjärnskrot och plank på landet så är en 945a guld, kanske det bästa man kan ha, men det är inget man köper om man använder bilen som persontransport. Dessutom tolkar jag det som att bilen ska användas av en person, då är en gammal Volvo ett idiotiskt köp om man tittar på ekonomin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Länka till en M47 för 500 smile? Att DU kan hitta en sån för en 500-ing via kompisars-kompisar är inget "bevis"
M47 antar jag men ingen för 500 sad

Men ge dig!! Man måste inte köpa online. Kolla av blocket eller hör med din lokala skrot utan neonskyltar så har du snart tag i en låda till bra pris.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
siiimooon Påstängd
27 december 2015 · 1 194 Inlägg

En M47låda får man ju för 2-300:- om man kollar blocket, eller nån av alla köp&sälj-sidor på Facebook.. smile

dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Ok. Jag antar att de kör hem den oxå big_smile för det vet ju alla att det kostar gratis med frakt smile. Ni får gärna länka...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Ok. Jag antar att de kör hem den oxå big_smile för det vet ju alla att det kostar gratis med frakt smile. Ni får gärna länka...

Nu börjar det bli lite 3åring över dig.

Andemeningen jag vill förmedla är att det finns drivevis med billiga delar till dessa bilar närapå i dikeskanterna och vilken bysmed som helst skruvar gladerligen i dom om du själv inte vill.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Jungmar
27 december 2015 · 847 Inlägg

DiwraZ skrev:
Bara för att vara petnoga så åt dedär en M90 å den finns inte på den tänkta bilen jag tipsar om. En m47 får du tag i för en 500ing.

Men är man in i själen mot Volvo så är det svårt att argumentera

Det där var den första som kom upp som gått under 20k mil på bildelsbasen, därför det blev den.

Och tror väldigt få skulle säga att jag är mot Volvo, kolla mina bilar här på sidan, den på A är mitt största misstag, övriga är, just det, Volvo wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

http://m.blocket.se/ostergotland/Volvo_ … 11&w=3

Här är ett skolboksexempel på en annons med billiga delar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

Jungmar skrev:

DiwraZ skrev:
Bara för att vara petnoga så åt dedär en M90 å den finns inte på den tänkta bilen jag tipsar om. En m47 får du tag i för en 500ing.

Men är man in i själen mot Volvo så är det svårt att argumentera

Det där var den första som kom upp som gått under 20k mil på bildelsbasen, därför det blev den.

Och tror väldigt få skulle säga att jag är mot Volvo, kolla mina bilar här på sidan, den på A är mitt största misstag, övriga är, just det, Volvo wink

Den skroten som begär över 6 papp för en m90 kommer aldrig få den såld.

För några år sedan kunde 4tusen vara ett vanligt pris men nu ligger de mellan 1000 och 2500 om de inte gått väldigt lite

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Jungmar
27 december 2015 · 847 Inlägg

FyoDisco skrev:
Även om jag gärna skulle vilja ha en Volvo så går nog det bort. Ska man fixa allting själv med bilen så krävs det mer än bara en rostig gammal skiftnyckel och några olika skruvmejslar. En lyft har jag inte så det kan bli svårt att fixa saker på undersidan. Volvo 940 drar mycket men om jag vill ha en Volvo kan jag lika gärna köpa en 240 då den drar någon mindre, om man ska tro www.spritmonitor.de. Dessutom så slipper jag skatten på 240, förutom de sista årsmodellerna, och det blir lite billigare försäkring med en 240. Men nä, ingen Volvo lutar det åt. En vacker dag ska jag skaffa mig en Volvo men det blir inte idag. Det finns ju Volvos med D24-motorer som drar lite mindre men det verkar vara lite halvdana motorer så det går nog också bort, eller?


Bör jag ha diesel eller bensin som drivmedel? Läste på lite snabbt och för- och nackdelarna med de båda drivmedlena. Diesel är ju billigare och dieselbilar drar mycket mindre än bensin, men den största nackdelen verkade vara att dieselbilar är lite dyrare och att skatten blir högre. Kanske också försäkringen. På småbilarna verkade det dock inte vara någon allt för stor skillnad i pris och skatt mellan småbilar så diesel kanske kan vara värt att satsa på eftersom jag då sparar in pengar på soppan. Men visst var det så att det endast är dieselbilar efter -07 som är billigare då skatten på dem räknas på ett annat sätt? I sådana fall kanske det inte är någon idé att skaffa en dieselbil av årsmodell innan -07 om skatten blir för hög.

Bör jag satsa på en nyare eller äldre bil? Nyare har ju oftast som sagt lägre bränsleförbrukning men de har högre skatt, försäkring och är oftast dyrare att reparera. Samt en relativt ny bil (max 10 år gammal kanske) som går för under 30 000kr är säkert sliten och har rullat många mil. En äldre bil däremot är väl i många fall enklare att laga och man slipper skatt (om den är äldre än 30 år) samt att det är billigare försäkring. Något högre bränsleförbrukning brukar det vara men det kan jag möjligtvis ta. Helst inte att bilen drar mer än 0,8l/mil. Bilar i mellanspannet, typ från 1995-2005, kan det vara något att ha?

Golf har jag tittat lite på och det verkar vara en bra bil. Finns ju olika modeller och de jag har tittat lite på är Golf 2, 3 och 4. Vet ju ännu inte hur gammal bil jag bör ha men är det är ingen särskild Golf jag bör undvika? Förutom de med TSI-motor då.

Audi, BMW och Mercedes, tror ni att de kan ha några alternativ? Även Saab kanske men det är ju ett bilmärke som man har hört en del om.

Känns som om jag upprepar mig mycket men jag är fortfarande väldigt oklar med vad för bil jag bör satsa på. Tack så oerhört mycket för att ni hjälper mig!

Skulle rekommendera en något nyare bil. Finns endel i din prisklass. Exempelvis: http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Foc … 1&w=3.

Delar många delar med min Volvo och den har gått 31k mil, jag tankar etanol och motorn rullar på bra. Haft den sedan våren 2014. Där har du även låg skatt då den klassas som miljöbil. Min syster har en Focus (även den FlexiFuel och man åker helt okej i den, lite rymligare än V50 men lite bullrigare och inte lika bra säten (enligt mig, syster tycker tvärt om)

dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

DiwraZ skrev:
http://m.blocket.se/ostergotland/Volvo_140__240__740__745__940__945_delar_47796073.htm?ca=11&w=3

Här är ett skolboksexempel på en annons med billiga delar

Tack smile. O det står M47 från 500 kr och uppåt vilket jag tolkar som att de i sämst skick kostar 500, medans de i bättre skick kostar mer...Jag är nöjd big_smile

Senast redigerat av dawwe (27 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:

DiwraZ skrev:
http://m.blocket.se/ostergotland/Volvo_140__240__740__745__940__945_delar_47796073.htm?ca=11&w=3

Här är ett skolboksexempel på en annons med billiga delar

Tack smile. O det står M47 från 500 kr och uppåt vilket jag tolkar som att de i sämst skick kostar 500, medans de i bättre skick kostar mer...Jag är nöjd big_smile

Vill du att jag länkar fler? Eller behärskar du Blocket själv?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Nä...Blocket va e de för nåt? Lär mig big_smile Vi kan slå fast att 500 bagis räcker inte långt, inte ens om man har en tra...förlåt, Volvo 940.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2015 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Nä...Blocket va e de för nåt? Lär mig big_smile Vi kan slå fast att 500 bagis räcker inte långt, inte ens om man har en tra...förlåt, Volvo 940.

500 räcker inte långt till vad?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang