Köpråd: Bil för max 30k

JAF
2 januari 2016 · 222 Inlägg

Okej, då förstår jag. Tack så mycket! Tyckte det verkade lite konstigt med så billig skatt bara för att man kan köra på etanol men man kan lika väl köra på bara bensin om man så vill.

Ford Focus kan vara ett alternativ men jag har inte bestämt mig ännu. Vill jämföra så många bilar som möjligt först.

spillolja
2 januari 2016 · 4 036 Inlägg

Ingen Ford på våran gård

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
JAF
8 januari 2016 · 222 Inlägg

Jag har nu den senaste tiden suttit och jämfört årskostaden på olika bilar. Det jag har räknat med är försäkring, skatt och bränsleförbrukning. Jag kanske har glömt någon viktigt faktor, eller? Jag vet att det även tillkommer service- och reparationskostnader men dessa har jag inte räknat med i denna undersökning. Försäkringen är hos Länsförsäkringar som ni kan se och bränslekostnaden räknar jag på 1000mil och med ett soppapris på 12kr per liter. Nu vet jag att det priset inte alltid stämmer då det kan komma att ändras hit och dit, men när jag började göra denna jämförelsen så låg bensinpriset strax under 12kr och dieseln närmare 11. Dock så höjdes det nyligen men jag kör ändå på 12kr bara för att kunna ser prisskillnaderna mellan bilarna. Trots att dieseln är billigare än bensinen så räknar jag med samma pris ändå. Det är inte så stor skillnad eftersom dieslarna ändå drar mindre.

Bränsleförbrukningen tog jag från www.spritmonitor.de och avrundade oftast uppåt så det kan där skilja några deciliter beroende på hur man kör och motorns och bilens skick.

Som ni kan se så är det flesta bilar relativt jämna när det gäller årskostnaden i försäkring, skatt och bränsleförbrukning. Det som då avgör det hela är det övriga kostnaderna, alltså för service och reparationer som kan uppstå. Finns det någon av de bilarna som står med på listan som jag bör undvika helt av någon anledning? Vilka bilar kan med säkerhet bli dyra att laga?

Den allra översta bilen är den jag har nu och den är bara med som jämförelse.

http://i.imgur.com/9YwoqMCl.png
http://i.imgur.com/F924w42l.png
http://i.imgur.com/hP1yaucl.png
http://i.imgur.com/GZONmp9l.png

Senast redigerat av FyoDisco (8 januari 2016)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 januari 2016 · 3 730 Inlägg

FyoDisco skrev:
Jag har nu den senaste tiden suttit och jämfört årskostaden på olika bilar. Det jag har räknat med är försäkring, skatt och bränsleförbrukning. Jag kanske har glömt någon viktigt faktor, eller? Jag vet att det även tillkommer service- och reparationskostnader men dessa har jag inte räknat med i denna undersökning. Försäkringen är hos Länsförsäkringar som ni kan se och bränslekostnaden räknar jag på 1000mil och med ett soppapris på 12kr per liter. Nu vet jag att det priset inte alltid stämmer då det kan komma att ändras hit och dit, men när jag började göra denna jämförelsen så låg bensinpriset strax under 12kr och dieseln närmare 11. Dock så höjdes det nyligen men jag kör ändå på 12kr bara för att kunna ser prisskillnaderna mellan bilarna. Trots att dieseln är billigare än bensinen så räknar jag med samma pris ändå. Det är inte så stor skillnad eftersom dieslarna ändå drar mindre.

Bränsleförbrukningen tog jag från www.spritmonitor.de och avrundade oftast uppåt så det kan där skilja några deciliter beroende på hur man kör och motorns och bilens skick.

Som ni kan se så är det flesta bilar relativt jämna när det gäller årskostnaden i försäkring, skatt och bränsleförbrukning. Det som då avgör det hela är det övriga kostnaderna, alltså för service och reparationer som kan uppstå. Finns det någon av de bilarna som står med på listan som jag bör undvika helt av någon anledning? Vilka bilar kan med säkerhet bli dyra att laga?

Den allra översta bilen är den jag har nu och den är bara med som jämförelse.

http://i.imgur.com/9YwoqMCl.png
http://i.imgur.com/F924w42l.png
http://i.imgur.com/hP1yaucl.png
http://i.imgur.com/GZONmp9l.png

Då kommer vi till kostander för rep igen. Att åka gammal Volvo om man grejjar själv är billigt. Men ska man lämna in för minsta småfel kommer ju detta att springa iväg. Så det är en svår fråga. Det enda jag ser i din tabell som jag vill anmörka på är att en 240 -84 kommer bli dyrare att åka i än en 240 -89 om ingen stort haveri inträffar. En förgasarmotor drar mer än en insprutare normalt sett så skillnaden i skatt kommer att bli uppäten tror jag.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
JAF
8 januari 2016 · 222 Inlägg

DiwraZ skrev:
Då kommer vi till kostander för rep igen. Att åka gammal Volvo om man grejjar själv är billigt. Men ska man lämna in för minsta småfel kommer ju detta att springa iväg. Så det är en svår fråga. Det enda jag ser i din tabell som jag vill anmörka på är att en 240 -84 kommer bli dyrare att åka i än en 240 -89 om ingen stort haveri inträffar. En förgasarmotor drar mer än en insprutare normalt sett så skillnaden i skatt kommer att bli uppäten tror jag.

Japp, tillbaka på ruta ett. Här går det bara runt och runt. big_smile

Lämna in för minsta småfel vill jag helst inte göra utan fixa själv om jag så kan.

Att en förgasarmotor drar med vet jag. Tog bara med -84 som ett exempel, men vilket år kom motorerna med insprutning? Var det efter -86 så var det ingen idé att ha med en skattefri 240 i jämförelsen.

Senast redigerat av FyoDisco (8 januari 2016)

JAF
8 januari 2016 · 222 Inlägg

Listan ovan gjorde jag mest för min egna skull för att se hur stor skillnaden i dessa faktorer är mellan olika bilar. Skillnaden var mindre än vad jag trodde så då vet jag det.

Mack Forum- och sitemoderator
8 januari 2016 · 26 167 Inlägg

FyoDisco skrev:

DiwraZ skrev:
Då kommer vi till kostander för rep igen. Att åka gammal Volvo om man grejjar själv är billigt. Men ska man lämna in för minsta småfel kommer ju detta att springa iväg. Så det är en svår fråga. Det enda jag ser i din tabell som jag vill anmörka på är att en 240 -84 kommer bli dyrare att åka i än en 240 -89 om ingen stort haveri inträffar. En förgasarmotor drar mer än en insprutare normalt sett så skillnaden i skatt kommer att bli uppäten tror jag.

Japp, tillbaka på ruta ett. Här går det bara runt och runt. big_smile

Lämna in för minsta småfel vill jag helst inte göra utan fixa själv om jag så kan.

Att en förgasarmotor drar med vet jag. Tog bara med -84 som ett exempel, men vilket år kom motorerna med insprutning? Var det efter -86 så var det ingen idé att ha med en skattefri 240 i jämförelsen.

-87.
Om inte mekaniskt insprut räknas då.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
JAF
8 januari 2016 · 222 Inlägg

Mack skrev:
-87.
Om inte mekaniskt insprut räknas då.

Drar mekaniskt insprut också mer än elektroniskt styrd insprut?


Många av de bilar som jag tog med i listan är bilar som jag är mer eller mindre intresserad av. Jag undrar inte vad varje bil exakt kostar att laga utan jag undrar mer om det är någon av de bilarna som jag tog med som det är känt att de kostar en förmögenhet att laga eller om de har kända fel och därav bör jag undvika den bilen.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 januari 2016 · 3 730 Inlägg

FyoDisco skrev:

Mack skrev:
-87.
Om inte mekaniskt insprut räknas då.

Drar mekaniskt insprut också mer än elektroniskt styrd insprut?


Många av de bilar som jag tog med i listan är bilar som jag är mer eller mindre intresserad av. Jag undrar inte vad varje bil exakt kostar att laga utan jag undrar mer om det är någon av de bilarna som jag tog med som det är känt att de kostar en förmögenhet att laga eller om de har kända fel och därav bör jag undvika den bilen.

Mekaniskt insprut är törstigt. Krånglar det så är det inte många dom begriper sig på att laga det.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang