Följ mina suprabyggen, ett bygge för gatan och ett för banan samt mitt första suprabygge som nu är sålt. Toyota Supra Mkiv 1997 gatbilen Toyota Supra Mkiv 1994 banbilen. Ni kan även följa bilarna på Instagram @Whitesuprasweden för mer och snabbare uppdateringar med bilder.
Idag har uppfrächningen av motorutrymmet fortsatt, samt lackat vingen men när vi hade lagt 2 varv färg så märkte vi att underarbetet inte var bra gjort så de blir att slipa ner och spackla där de behövs innan vi ska lacka igen. Har även börjar plocka ur dämparna så dom är ute är mina nya coilovers kommer Sen kom Erik (Speed88 här på garaget) förbi med en AEM bredbandslambda som jag ska köpa av honom, har gått väldigt lite i hans E36 turbo, Kolla in hans projekt här på garaget om ni vill se en bmw som blir otroligt välbygd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
slänger väl upp lite bilder så får ni se framstegen
Rickard lägger första lacken på vingen Lacken blev riktigt bra Sen märkte han det här och ett par till ställen där vi hade missat underarbete tyckte allt såg riktigt bra ut före lack , fattar inte att man kan vara så taggad att man missar de där men de är inte jordens undergång utan de är bara göra om och göra rätt Efter det så tykte jag att värmeplåten till turbosarna såg lite ledsen ut så den fick komma ut och känna på lite färg den med Glömde ta kort när den var färdig så de här är när den har fått 2 varv färg Efter den så var det ventilkåpornas tur då dom inte heller såg jätte roliga ut Slipa slipa Lite primer Och nu lite högglans svart Sen var de fästet till fjäderbensstaget som fick sig en skvätt färg Sen tog jag ut en framdämpare innan de var dags att ge sig Äntligen ute ! tur man hade hjälp Och en bild på Aem lambdan lite dammig bara
Har fortsatt i garaget idag, fick ganska mycket gjort då några kompisar har hjälpt till igen
Börjar med att visa lite saker som har lackats
Plasten runt växelspak och mätare såg ut såhär när jag köpte den. Nu testar vi med guld annars får vi lacka dom svarta. Sen tog jag lös en av krokarna från motorn för att testa lacka den också Undertiden så slipade Rickard ner vingfästet och fixade alla ojämnheter inför lack, och vips så var de dags för lite färg Färdig lackade med ett par lager 2komp klarlack, Hängde upp dom i bagageluckan så dom får härda ifred nu ett par dagar.(hängde dit dom innan vi åkte hem eftersom dom ska använda lacken på hans jobb imorgon) Avgassstemet åkte ut ur bilen också Någon som vet om avgastempen som ligger uppe till vänster på katten måste kopplas in på nya avgassystemet ? Nya avgassystemet, 2.5" decat och midpipe sen 4" catback Sen började jag rensa bagaget inför byte av soppapump och billjudsbygge samt flytta batteriet till reservhjulsbaljan Här syns även att jag har plockat ut bakdämparna idag också :p Jag kommer försöka plasta en baslåda tips och bilder på erat ljudbygge mottages gärna så man får lite idéer (behöver inte bara vara i supror) Måste säga att de var sjukt smidigt gjort för att byta soppa pump Sen började mer inredning få flytta på sig för att ta ut gamla Sony stereon från 90 talet samt att kolla om man skulle kunna byta till vita led i mätarhuset Någon som vet vad dom här lamporna heter ? är stora bara en vanlig t10 ? Sen lite lackade saker sedan tidigare tror de blir kanon Värmeskyddet till turbosarna
Huvudnhet :JVC KW-R510 högtalare fram och bak Hertz DCX 6.5tum Bas : JL Audio 10W0v3-4
absolut inget som kommer vinna någon tävling, men det kan nog spela bra nog för att lyssna när man åka på långa turer plus att jag länge har velat plasta en baslåda
Stampe69 skrev: angående avgastemp sensorn så behövs inte den kopplas in. du lär inte märka av någon skillnad på bilens effekt med den i eller inte. Så antingen klippa av den eller försöka demontera den inifrån bilen
Okej men de börjar inte lysa varningslampor eller att den börjar gå dåligt .. Den använder väl den för luft och bränsle blandningen ? :p är bara orolig så jag inte ställer till de för mig :p
LubbaFellman skrev: stora lampan är T10 den andra mindre är T5
vad bra de är bara dom storlekarna ? Då ska jag åka och handla lite led lampor innan jag drar till garaget nästa gång Tack för hjälpen
Stampe69 skrev: skall inte vara någon fara. har klippt den på min egna och det blir inga varnings lampor. brukar vara standard att man klipper den när man gör om den till exempel till singel turbo.
Okej vad bra för de fanns inget uttag till den på varken midpipen eller decaten :p
Stampe69 skrev: angående avgastemp sensorn så behövs inte den kopplas in. du lär inte märka av någon skillnad på bilens effekt med den i eller inte. Så antingen klippa av den eller försöka demontera den inifrån bilen
Okej men de börjar inte lysa varningslampor eller att den börjar gå dåligt .. Den använder väl den för luft och bränsle blandningen ? :p är bara orolig så jag inte ställer till de för mig :p
LubbaFellman skrev: stora lampan är T10 den andra mindre är T5
vad bra de är bara dom storlekarna ? Då ska jag åka och handla lite led lampor innan jag drar till garaget nästa gång Tack för hjälpen
Iaf dom du har på bild, sen i diverse lamp vred och ac panel osv kan de va lite andra socklar
Jo jag tror att dom andra måste man löd om så de tror jag inte att jag sätter mig och gör nu iaf , de blir om man skulle bli klar och ha sommaren ett tag bort
Men skulle vilja ha led där, de blir rent nå snyggt och känns som mer "egen" då också
Fick ett sms från posten när jag var på jobbet om ett paket som fanns på Ica , så jag åkte i min iver och hämtade de , sen när jag kommer hem så ligger de ett till paket på bordet som posten körde ut
Fick mina position/blinkers hemlevererade och kylarslangarna hämtade jag på Ica
Ikväll så åkte jag till garaget i brist på annat att göra . hade planer att lacka resterande instrumentbräda blanksvart men de sket sig och blev dåligt nå djävulskt.... så jag dränkte med ett tjockt lager färg så jag kan våtslipa de när allt har härda ordentligt Sen har jag försökt förstå vad alla olika lampor heter .. behöver dessutom plastbiten som lampan sitter i till varningslampan, den var inte i instrumentbrädan, blir kul om man sätter dit en och den börjar lysa hela tiden Det är ingen där ute i avlånga Sverige som kan ge mig namn och storlekar på lamporna? eller bara hitta dom jag behöver och länka till diodhuset ? känner mig lagomt jävla kass när man inte lyckas lista ut vad lamporna heter med plastfästet. om ni kollar sidan så fattar ni nog bättre Gissar att de är någon om inte alla 3 sorter på översta raden jag ska ha http://www.diodhuset.se/diod-xenon-till … tbelysning
Vore grymt tacksam om någon kunde hjälpa mig innan jag har gnuggat sår på skallen
Eftersom lacken blev skit igår så åkte jag och köpte mer färg och sprayspackel idag , sen blev de en sväng till garaget för att sprayspackla plastkåporna till ibstrumenteringen. Och även lacka luftspjällen svarta då någon av tidigare ägare sprayat dom silver
cat_fish_1 skrev: Vad blir de för färg på instrumenteringen?
Jag funderar på guld samma som på delarna jag har lackat tidigare Eller har du någon idé ? Alltid kul att få höra vad andra tycker :p du kanske har en bättre idé
cat_fish_1 skrev: Vad blir de för färg på instrumenteringen?
Jag funderar på guld samma som på delarna jag har lackat tidigare Eller har du någon idé ? Alltid kul att få höra vad andra tycker :p du kanske har en bättre idé
Tycker du ska köra på guld! Blir snyggt när du har de i motorrummet med.
Ja jag tror de blir bra Guld och svart låter bra iaf fast man vet inte förrän det sitter i bilen igen Funderar även på att lacka om bromsoken till guld också
När bilen står i delar och de mesta av alla beställda delar är på väg hem är de extra skönt att titta ut genom fönstret och se att de snöar och har kommit 15-20cm snö typ Ingen anledning till panik riktigt än :p haha
Imorse fick jag sms om paket på DHL så jag åkte dit vid lunch och hämtade ut det, det var sidokjolarna och strutsen till bakkofångaren tyvärr trodde inte jag att de jag beställde sist skulle komma hem först så jag hade min Audi med en stor jävla dubbelhundbur bak i ... Öh de gick ju verkligen inte så in med paketet igen , beställa ett Buremål på "nya" krysset för att sedan åka hem och ta tjejens BMW e39 kombi som är aningen större . Ett problem bara .. Bagageluckan var åt frusen , men efter många om och men med flyttade stolar och lirkande så fick jag in den i bilen Så jag åkte direkt till garaget för att lämna allt , har föresten 4mil enkel väg till garaget söker garage i skellefteå eller närmare Ursviken men de är inte lätt att hitta något tyvärr så jag passade på att slipa ner plasten jag sprutspacklade tidigare och lägga på 3-4 lager färg följt med 3-4 lager klarlack (ej 2komp då det är till inredningen) Efter det så var man lika fin som plasten men guld och klarlack över det :p På väg hem ifrån garaget snackar jag med tjejen som säger att de mot har kommit ett avi det slutade däremot med att jag hämtade ut 3 st paket till ikväll nu börjar alla saker ramla in :p slänger upp bilder på det senare har dom i min kamera dom här knäppte jag med mobilen bara
2wD skrev: Riktigt kul med supra projekt ! Har lite bilder på min i profilen ! Ta bilder på hur dom gjort med batteriflytten, och hur dom gjort med befintliga kablar i motorrummet Premlagt
Kollade in din , riktigt fet! du kör bpu? tänkte om du eller någon annan hjälpsam supra åkare med hks fcd eller Greddy bcc kan lägga upp några bilder på eran inkoppling i bilen så jag vet vilka kablar jag ska koppla in min på även Greddy eller hks slp dosans inkoppling Kan knäppa nå bilder nästa gång jag åker till garaget så får du se under bilen så verkar de vara riktigt seriöst draget, tyvärr så tog orken eller liknande slut när de kom till batteriinfästningen osv :p du ser ju batterihållaren som är för liten på bilderna från bagaget va ? Annars kan jag lägga ut den strax :p
Tänkte höra om någon vet om badadsparts siliconslangar är måtten dom uppger eller om dom har fel och att man ska gå efter do88.se ? Dom har tex 3" 76mm tryckslang men trycker man upp så står de typ innermått 85 mm typ. Visst borde man ska gå efter rubriken 3" 76mm ? De tycker jag iaf låter vettigast :p
Slipade och polerade rör samt blå siliconslangar som jag köpt av en kille som skulle singelkonvertera, Sen av en annan kille köpte jag en Greddy bcc och en modellanpassad a-stolpes hållare till supra MKiv med en oljetrycksmätare
Sen plockade jag upp sista paketet
Hade tagit hem polermedlet så jag kunde putsa om jag fick för mig de, så lite mat sen började jag gnugga lite i brist på annat Älskar att ha Cmore på mobilen så man kan se lite hockey medans man polera lite blev inte klar utan jag ska våtslipa allt en sväng till sen tar jag polertrissan och gör det jobbet som skulle ta mig flera timmar på några minuter
Har även beställt resterande delar till bilen ikväll, så nu börjar de bli dags för montering snart
Nu har jag beställt nya supra dekaler till bromsoken sen blev det några Toyota devil och ett Trd men osäker på om jag kommer använda dom än men de är alltid kul att vara förberedd ifall att
Nu har mitt huvud börjat gå igång inför ljudbygget också. sitter och funderar på vars jag ska sätta basen. sidorna, bak eller mot ryggstödet. Vad blir bäst tro ? jag ska ju bara använda en 10" bas och kommer inte använda mig av mer än ett batteri heller och de ska plastas en låda har ni bilder på ljudbyggen släng upp dom, behöver kanske inte vara bara supror utan alla modeller är välkomna även bilder på hur ni gjort i baljan för extrahjulet om ni nu har slutsteg och batteri där