Hur fungerar din bil i kyla? -30c uppe i landet.

Nurminen_
6 januari 2016 · 714 Inlägg

Volvo 855 -97
43.000 Mil

-20 grader här i Sandviken, startar som vanligt. Lite segt snurrar motorn runt dock

Volvo 740 "Sugis" (1989)
qazse
7 januari 2016 · 178 Inlägg

Datsun kingcab 1983 diesel
Har gått alla mil (gisningsvis upprepade gånger)
-38 grader

Utan motorvärmare/batteriladdare = helt död

Med motorvärmare/batteriladdare = startar, men inga fungerande lysen och eftersom den inte ens blir varm på sommaren tvivlar jag att den blir det nu :s

dawwe ...has left the building...
7 januari 2016 · 4 474 Inlägg

BMW 323i -84 är den bil som jag starta i strängast kyla, nämligen -27 grader en kall vinterdag i Karlstad. Den startade som vanligt men det gick trögare o 4-5 sekunder längre på starten. Väl igång så kunde man nästan höra hur seg/tjock oljan var och hur lidande smörjningen var (inte helt optimal 10W olja i bilen...). Efter 1-2 minuter markant skillnad. Allt fungerade som vanligt, så klart, kalas värme osv. Min fd Passat körde jag i -27 grader i Närke trakten, där oroade jag mig mest för att kylaren skulle frysa sönder (pga att jag inte var hundra på glykolhalten då Biltemas glykolprovare inte är så där jätte-exakt...) trots att bilen var genomvarv, men det gick bra. Cirkulationen genom kylaren vid denna temp var så gott som obefintligt, kände på kylarens in/ut -lopps slangar o båda var iskalla...

Edit: Dag två i Karlstad var det inte fullt lika kallt utan runt -20 endast, men hade kopplat in motorvärmaren då eftersom jag fixat en 25m lång skarvsladd. Vilken skillnad när man starta bilen, som dag och natt. Samtliga mina bilar står sedan ett decennium i varmgarage, så de eventuella kallstarter i sträng kyla som kan bli är de som sker när jag är bortrest o inte kan koppla in motorvärmaren...

Senast redigerat av dawwe (7 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 januari 2016 · 14 069 Inlägg

Mercedes Vito -13
5500 mil
-23 när jag testade

Bilen startade mycket bra men första halvsekunden något trögare men annars som vanligt. Den hade stått två dygn i denna kyla men Viton har ju två batterier. Inga värmare av något slag användes.

Volvon står ju inne i kallgarage med -5 i morse när jag kollade men den provade jag inte utan förutsätter att den startar.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (7 januari 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
AFE93
7 januari 2016 · 303 Inlägg

Volvo 945 ltt 96
32xxx
-37,8 grader

startade i sista sekund innan batteriet dog, utan motorvärmare!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 januari 2016 · 14 069 Inlägg

AFE93 skrev:
Volvo 945 ltt 96
32xxx
-37,8 grader

startade i sista sekund innan batteriet dog, utan motorvärmare!

Bra gjort!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
666_Beast
7 januari 2016 · 1 863 Inlägg

Jag har märkt att däcktrycksövervakningen strular när det är kallt. Ena dagen har bilen ingen kontakt med sensorerna och sen funkar det i några dagar för att sen varna för ett däck som behöver kontrolleras men det är inget fel på det.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Lowpass
7 januari 2016 · 1 224 Inlägg

Mazda 323 1,3 från -94
Startade varje morgon när jag tog mig till jobbet vid -25.
Har även bidragit med starthjälp till nyare bilar som inte kom igång under dessa omständigheter.
Kul grej smile

i-vtec Do you?
dawwe ...has left the building...
7 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Kan vara lika "kul" att köra i extremvärme...40 graders värme på Autobahn vid Berlin sommaren 2006 tror jag det var. Över en timme med stillastående tomgångskörning o AC på max kyla på min M5 E34, tempen passerade mittenläget med ca 2mm. Flertalet nya bilar stod o kokade..

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2016 · 17 505 Inlägg

Här har vi bara -5 grader på västkusten. Eftersom jag inte äger någon bil för tillfället så var jag tvungen att ta mopeden till ICA idag. Lät den dock stå och puttra på tomgång med choken utdragen då den lilla 2-taktsmotorn hinner bli djupfryst på 10 minuter. Den fick stå på dagstidningar i vardagsrummet 2 timmar innan avfärd då vajrar var frysta...

Men den stod snällt och gick lungt med ett tungt 2-taktsmoln omkring sig efter en kvart. Förvånad faktiskt!

Nu snöar det rejält här.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
7 januari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Här har vi bara -5 grader på västkusten. Eftersom jag inte äger någon bil för tillfället så var jag tvungen att ta mopeden till ICA idag. Lät den dock stå och puttra på tomgång med choken utdragen då den lilla 2-taktsmotorn hinner bli djupfryst på 10 minuter. Den fick stå på dagstidningar i vardagsrummet 2 timmar innan avfärd då vajrar var frysta...

Men den stod snällt och gick lungt med ett tungt 2-taktsmoln omkring sig efter en kvart. Förvånad faktiskt!

Nu snöar det rejält här.

Som den manliga man du är utgår jag från att du även varmkör den ståendes på tidningarna?

Vi har bara -11 och ett svagt snöfall.
Har inte haft några problem med någon bil i låg temperatur (läs under -25) inte ens med dom gamla w123 d som passerat.
En mb taxi som rullat 115000 mil behövde en plåt med glödande kol under tråget under den tiden den var avstängd, annars ville inte dom 20 snickarna under huven börja hamra när ägaren vred på nyckeln.

GummiFace
7 januari 2016 · 11 Inlägg

Volvo 142 1974
45000 mil

Lite mer intressant och kallstarta en förgasar-motor.
Kallstart -27C: Fick tugga på starten å trampa på gasen en halv minut kanske, sedan hålla lite gas så den inte skulle dö.
-27C + värmare 1h: Startar lätt utan problem.

Enda skillnaden jag märkt i denna kyla är den tröga servolösa styrningen är nu ännu trögare. Annars funkar allt som det ska.

WolframU
7 januari 2016 · 156 Inlägg

Subaru diesel euro5 motorerna, vill glöda en stund när det blir -22 men så fort lampan slocknat så snurrar den igång på första eller andra varvet, något tröttare i starten men den är inne på sin 3e vinter utan att ha svikit mig hittills.
Negativt är att det inte blir någon bastuvärme i bilen, jag kommer sällan över 74 graders vattentemp i motorn vid dessa temperaturer.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2016 · 17 505 Inlägg

GummiFace skrev:
Volvo 142 1974
45000 mil

Lite mer intressant och kallstarta en förgasar-motor.

Kallstart -27C: Fick tugga på starten å trampa på gasen en halv minut kanske, sedan hålla lite gas så den inte skulle dö.
-27C + värmare 1h: Startar lätt utan problem.

Enda skillnaden jag märkt i denna kyla är den tröga servolösa styrningen är nu ännu trögare. Annars funkar allt som det ska.

Haha! Utan tvekan! Det gäller att vara vaken vid start av en över 40 år gammal bil! Bra jobbat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alkeruden
7 januari 2016 · 227 Inlägg

Volvo 245 78
Choken fullt utdragen å lite gas så startar den på 3-4 varv i -25

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2016 · 17 505 Inlägg

Alkis skrev:
Volvo 245 78
Choken fullt utdragen å lite gas så startar den på 3-4 varv i -25

Bra bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Razor8
7 januari 2016 · 62 Inlägg

Volvo 940 -91
Vrid på nyckel startar nästan direkt utan värmare inkopplad...

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
Dzl
8 januari 2016 · 15 Inlägg

855 . Starta i 22 minus.. fick dock hälla i mer glykol..

Knugcab
8 januari 2016 · 5 111 Inlägg

Mercedes 230E 1985
19 500 mil
Fungerar klanderfritt men stödlagret sjunger lite i kylan, vilket så klart beror på att stödlagret är dåligt, ett friskt ett skall ju inte låta så här.

Är ju neråt -30 varenda normal vinter så inte går det hålla sig med bilar som är för dåliga för att fungera i det vädret. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mr_Aira Mr_Aira
8 januari 2016 · 105 Inlägg

Har haft lite bilar och varit tvungen att kallstarta pga avsaknad av motorvärmarstolpe. men det är som alla bilar man kallstartar så låter man dom gå på tomgång och bygga lite värme. sen belastar man inte bilen nått alls innan man fått upp tempen. har alltid servat  bilen innan vintern, och sett till så man har ett bra batteri.
Bensinarna bygger värme fort tycker jag på tomgång. volvona jag haft har varit bäst på att bli varm fort. Diesel är mer sega i kylan, men inte haft nå problem att få varma.

Mina bilar som jag har erfarenhet av.
Volvo 744 GLT 16Valve 48:000Mil startat i -42 utan motorvärmare.
Volvo 944 2,3 Turbo 22:000Mil startat i -28 (sen var den inte lönt nå kallare)
Golf 2 1,6TurboDiesel 44:000Mil startat i -32 utan motorvärmare.
Audi A4 2,0TDI 12:000Mil Startat i -36 (sen monterades dieselvärmare)
Audi A4 3,0TDi V6 15:000Mil Startat igår i -36 utan motorvärmare.
Passat 1,8turbo 26:000Mil startat i -42 utan motorvärmare.
Volvo S70 2,5Turbo 26:000Mil startat i -28 utan motorvärmare.

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang