V Power ?

Tatta3e
30 december 2006 · 7 Inlägg

Biogas är på 120 oktan och används i övriga Europa och kostar dessutom en tredjedel av vad bensinpriset gör. Dessutom smörjer biogas motorn bättre än vad bensin gör så E85 är bara skräp. Vad gäller V-Power så är den på 100 oktan i övriga Europa fast jag har aldrig kännt någon prestanda mässig skillnad. Nackdelen med biogas är att det krävs en extra tank som tar extra plats och att man måste starta bilen med bensin och sedan skifta om när man startat. Gasol används också men är bara på 108 oktan.

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
30 december 2006 · 2 933 Inlägg

de gånger jag tankat v-power så har jag märkt resultat..
Varvar inte lika mycket som det gör i samma hastighet med 95 oktan..
160 km/h i trean på 95 oktan så varvar det kanske 6100rpm, på v-power så varvar det 5800rpm kanske.. smile big_smile

Senast redigerat av dj_aggwa (30 december 2006)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
John87 Stolt Volvoägare
30 december 2006 · 4 913 Inlägg

Frågan är om det är värt det på en "vanlig" bil...

Tjänar man så mycket på prestanda så att det är värt de extra kronorna?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
AudiZack Living the good Life!
30 december 2006 · 585 Inlägg

Jag känner en skillnad på min bil, 1.8T motorn audi a4, bilen gick mer snålare och självklart när man försökte maxa den med 95 oktan så spikade den, men inte med vpower.

Jag undrar en sak om bensin, det är ju en råvara, hur lång tid tar det för bensin att gå ner i oktantal, är det inte så att i vissa fall så sänker bensin stationer priset på vpower när det har funnits i tanken ett bra tag, jag kanske har fel jag vet inte.

When the flag drops, the Bullshit stops.
chrillemk2gti
30 december 2006 · 197 Inlägg

dj_aggwa skrev:
de gånger jag tankat v-power så har jag märkt resultat..
Varvar inte lika mycket som det gör i samma hastighet med 95 oktan..
160 km/h i trean på 95 oktan så varvar det kanske 6100rpm, på v-power så varvar det 5800rpm kanske.. smile big_smile

hmm låter konstigt att bränsle kvalitet kan ändra bilens utväxling....

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
30 december 2006 · 2 933 Inlägg

chrillemk2gti skrev:

dj_aggwa skrev:
de gånger jag tankat v-power så har jag märkt resultat..
Varvar inte lika mycket som det gör i samma hastighet med 95 oktan..
160 km/h i trean på 95 oktan så varvar det kanske 6100rpm, på v-power så varvar det 5800rpm kanske.. smile big_smile

hmm låter konstigt att bränsle kvalitet kan ändra bilens utväxling....

Ja jag vet inte.. men så blir de iaf.." suger " liiiiiiiite mer me med v-power i.. om du förstår va ja menar med "suger" tongue
Givetvis pratar vi om min v70 och inte gamla slöa 240:n big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Cobicon
30 december 2006 · 179 Inlägg

Tatta3e skrev:
Biogas är på 120 oktan och används i övriga Europa och kostar dessutom en tredjedel av vad bensinpriset gör.

jo har man bara en bensintank och soppaslangar som klarar 200 bar wink

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
John87 Stolt Volvoägare
30 december 2006 · 4 913 Inlägg

Vet att min far som jobbar som busschaffis i Göteborg funderade på nåt sånt med biogas.
Dom har ju tankar till bussarna där, som han kommer åt gratis. Efter lite prat med chefen så kunde han få tanka där till mycket bra priser.

Blev dock inte så...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Cobicon
30 december 2006 · 179 Inlägg

John87 skrev:
Vet att min far som jobbar som busschaffis i Göteborg funderade på nåt sånt med biogas.
Dom har ju tankar till bussarna där, som han kommer åt gratis. Efter lite prat med chefen så kunde han få tanka där till mycket bra priser.

Blev dock inte så...

Det är ju bara smyga in på området en kväll, 10 - 15 minuter senare har du ju en "gratis" tankning! smile

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
John87 Stolt Volvoägare
30 december 2006 · 4 913 Inlägg

Haha, mjaaa...

Visst hade det gått, men man har ju inte direkt behov av det tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TT-Avant
31 december 2006 · 6 851 Inlägg

dj_aggwa skrev:
de gånger jag tankat v-power så har jag märkt resultat..
Varvar inte lika mycket som det gör i samma hastighet med 95 oktan..
160 km/h i trean på 95 oktan så varvar det kanske 6100rpm, på v-power så varvar det 5800rpm kanske.. smile big_smile

Du ska inte hälla bensinen i växellådan.
Nej det är nog enbart inbilldning,
du kan inte få en bil att varva mindre med att byta soppa.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
twin_cam Smålänning
31 december 2006 · 7 877 Inlägg

Tiaz skrev:

dj_aggwa skrev:
de gånger jag tankat v-power så har jag märkt resultat..
Varvar inte lika mycket som det gör i samma hastighet med 95 oktan..
160 km/h i trean på 95 oktan så varvar det kanske 6100rpm, på v-power så varvar det 5800rpm kanske.. smile big_smile

Du ska inte hälla bensinen i växellådan.
Nej det är nog enbart inbilldning,
du kan inte få en bil att varva mindre med att byta soppa.

Men däremot kan bilen bli tystare, eftersom den kan ställa tändningen mer mot det optimala.

Och AudiZack - det låter konstigt att en a4 kan spika. Dom är så moderna att styrsystemet reglerar så att den inte ska göra det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
AdamOpel DraMinBil.nu
31 december 2006 · 1 016 Inlägg

v-power i bilen märker jag ingen större skillnad mot.

Men i crossen gör det allt lite skillnad.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
carnageman Rallyförare
31 december 2006 · 1 075 Inlägg

Kör rally - Körde rallybilen på V-power...

Ärligt talat, märkte ingen skillnad.
Däremot brutal skillnad efter E85 konvertering!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
31 december 2006 · 1 852 Inlägg

dj_aggwa skrev:
de gånger jag tankat v-power så har jag märkt resultat..
Varvar inte lika mycket som det gör i samma hastighet med 95 oktan..
160 km/h i trean på 95 oktan så varvar det kanske 6100rpm, på v-power så varvar det 5800rpm kanske.. smile big_smile

eh, V-power kommer inte göra att din bil varvar mindre vid samma hastighet på samma växel... tänk om lite, bränslet har ingenting med utväxling att göra!

man lever bara en gång så lev väl!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
31 december 2006 · 1 852 Inlägg

Cobicon skrev:

John87 skrev:
Vet att min far som jobbar som busschaffis i Göteborg funderade på nåt sånt med biogas.
Dom har ju tankar till bussarna där, som han kommer åt gratis. Efter lite prat med chefen så kunde han få tanka där till mycket bra priser.

Blev dock inte så...

Det är ju bara smyga in på området en kväll, 10 - 15 minuter senare har du ju en "gratis" tankning! smile

och sen sparken om någon kommer på honom...

man lever bara en gång så lev väl!
steffe67 gruvarbetare
1 januari 2007 · 152 Inlägg

hm tyckte jag bara fick problem när jag tankade det. men min bil klarade bankörning utan haveri så. felet kom senare på väg hem, ojämt laddtryck var just felet senare o det var i okt o fortfarande samma symtom...gäller en saab 9000cs här...

AudiZack Living the good Life!
1 januari 2007 · 585 Inlägg

twin_cam skrev:

Tiaz skrev:

dj_aggwa skrev:
de gånger jag tankat v-power så har jag märkt resultat..
Varvar inte lika mycket som det gör i samma hastighet med 95 oktan..
160 km/h i trean på 95 oktan så varvar det kanske 6100rpm, på v-power så varvar det 5800rpm kanske.. smile big_smile

Du ska inte hälla bensinen i växellådan.
Nej det är nog enbart inbilldning,
du kan inte få en bil att varva mindre med att byta soppa.

Men däremot kan bilen bli tystare, eftersom den kan ställa tändningen mer mot det optimala.

Och AudiZack - det låter konstigt att en a4 kan spika. Dom är så moderna att styrsystemet reglerar så att den inte ska göra det.

Varför har den en knacknings sensor monterat på motorn om den inte kan spika, självklart motorn kan spika, brukar läsa av felminnet då och då efter jag kört hårt med bilen och då brukar det ligga information om knacksensorn fast inte så ofta, vet inte hur jag ska förklara men om jag tror att när knacksensorn finns med på felminnet så har bilen spikat, eller har jag fel?

When the flag drops, the Bullshit stops.
Chrille74 Chef
1 januari 2007 · 379 Inlägg

Har visserligen inte provat V-Power, men däremot BF 95/98 samt E85. Med BF95 ville bilen bara toppa ca 205 km/h, med BF98 ca 220 km/h och med E85 235 km/h, dessutom vid E85 toppfartstestet så var vi 3 st i bilen, i bensintesten var jag själv........

Testades med min MB300.......
Saaben gick sämre på E85, det var blandannat för stora spridare (Volvo 300cc/min@3.0bar) samt oförändrad tändning. Bilen går inte fortare än 197 km/h enl GPS, då varvstopp uppträder smile

Ska testa att köra Buicken på E85 när den väl rullar på gatorna igen.......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
twin_cam Smålänning
1 januari 2007 · 7 877 Inlägg

AudiZack skrev:

twin_cam skrev:

Tiaz skrev:
Du ska inte hälla bensinen i växellådan.
Nej det är nog enbart inbilldning,
du kan inte få en bil att varva mindre med att byta soppa.

Men däremot kan bilen bli tystare, eftersom den kan ställa tändningen mer mot det optimala.

Och AudiZack - det låter konstigt att en a4 kan spika. Dom är så moderna att styrsystemet reglerar så att den inte ska göra det.

Varför har den en knacknings sensor monterat på motorn om den inte kan spika, självklart motorn kan spika, brukar läsa av felminnet då och då efter jag kört hårt med bilen och då brukar det ligga information om knacksensorn fast inte så ofta, vet inte hur jag ska förklara men om jag tror att när knacksensorn finns med på felminnet så har bilen spikat, eller har jag fel?

Jag är ingen audiexpert, utan jag tyckte bara det lät konstigt att en så pass ny bil kan spika... Men jag vet ju inte om den är trimmad eller hur du kör.

Knacksensorn är ju till för att lyssna efter MISSTANKE om spikning eller knackning. Den reglerar väl tändningen och laddtrycket så att man som förare inte ska märka någonting.

Men jag uttalar mig inte mer om det, jag är ingen expert på VAG.

På min bil märks det ingen skillnad mellan 95 och 98 förutom att den drar mindre bensin med 98. Den går på fotogen med, om man inte har i för mycket tongue
Och ja, den har knacksensor och spikar inte.

Senast redigerat av twin_cam (1 januari 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang