Peugeot 407 sw 2005 "Engine Fault - Repair needed" I Iskallt väder

Auuto
6 januari 2016 · 48 Inlägg

Som rubriken tyder dök detta felmeddelande upp nyligen.
-23 grader, hade kört 15 km, stannade i 5 min, startade sedan bilen igen och fick felmeddelandet "Engine Fault - Repair needed".

Har sedan kört en del efter detta, varvar motorn och försöker lyssna efter fel men motorn verkar gå som vanligt.

Det är en V6:a.

Några tips eller aningar om vad det kan vara?

Bilen har gått 13000 mil.

Tacksam för svar.

Har startat om bilen många gånger och felmeddelandet dyker upp varje gång.

Senast redigerat av Auuto (6 januari 2016)

Kocken91
6 januari 2016 · 6 Inlägg

Har En 407 med 2.2 motorn -05. Stod "Engien system management failure", Bilen gick ojämnt och dog på tomgång ( var -20 grader ute). Slog upp felkoden med en elm327, stod då att det var ground failure temp sensor någonting. Provade att radera koden och då funka bilen som vanligt igen.

Kanske är så att elektroniken inte pallar med kylan?, fransk dynga i all ära.

Senast redigerat av Kocken91 (6 januari 2016)

Auuto
6 januari 2016 · 48 Inlägg

Det vore ju bra om det inte vore något "värre" än elektroniken.

Är inte så bra på att analysera bilproblem, men tänker att större motorfel borde märkas mer tydligt?

Vad kan det annars vara om det inte är elektroniken? Tänker på diverse slangar och sånt som eventuellt spricker vid extrem kyla. Finns det något fel som passar in på symptomen jag beskriver i övrigt?

Kocken91
6 januari 2016 · 6 Inlägg

Auuto skrev:
Det vore ju bra om det inte vore något "värre" än elektroniken.

Är inte så bra på att analysera bilproblem, men tänker att större motorfel borde märkas mer tydligt?

Vad kan det annars vara om det inte är elektroniken? Tänker på diverse slangar och sånt som eventuellt spricker vid extrem kyla. Finns det något fel som passar in på symptomen jag beskriver i övrigt?

Har du kollat om någon felkod finns? den borde i så fall ge dig ett svar.

Auuto
6 januari 2016 · 48 Inlägg

Hur kollar jag felkod? Måste jag ha en speciell läsare som jag kopplar till bilen?

Auuto
6 januari 2016 · 48 Inlägg

Undrar även hur datorn i min bil funkar. Har den hakat upp sig på ett fel som kanske inte längre existerar eller måste det vara ett aktuellt problem för att felmeddelandet ska fortsätta dyka upp?

Blir datorn nollställd om batteriet kopplas ur? Alternativt någon specifik säkring?

PS. Om alltså elektroniken fungerar som den ska.

Kocken91
6 januari 2016 · 6 Inlägg

Auuto skrev:
Hur kollar jag felkod? Måste jag ha en speciell läsare som jag kopplar till bilen?

Ring till närmaste verkstad, brukar inte kosta mycket. Har en mekonomen verkstad i närheten utav mig de tar 300kr för en felsökning.

Auuto
6 januari 2016 · 48 Inlägg

Är ute på landet i Finland, men ska åka förbi närmaste verkstad imorgon. Nervöst...

Auuto
6 januari 2016 · 48 Inlägg

Kocken91 skrev:
Har du kollat om någon felkod finns? den borde i så fall ge dig ett svar.

Vart ser man sedan vad felkoden betyder? Finns det sådana listor på internet?

Auuto
6 januari 2016 · 48 Inlägg

Kocken91 skrev:
Ring till närmaste verkstad, brukar inte kosta mycket. Har en mekonomen verkstad i närheten utav mig de tar 300kr för en felsökning.

Köper förresten en egen på blocket för 120 kr ELM 327. Får se vad den säger.

Auuto
7 januari 2016 · 48 Inlägg

P3014 är felkoden. Kan inte hitta någon bra förklaring på vad det innebär.

zleepy Trucker
7 januari 2016 · 1 393 Inlägg

Skrev i din andra tråd....

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Auuto
7 januari 2016 · 48 Inlägg

P3014:

Turbocharger (TC) wastegate regulating valve B - open circuit/short to earth

Google Translate:

Turboaggregat ( TC ) wastegate reglerventil B - öppen krets / kortslutning till jord

Då börjar jag gissa vilt hmm

Wastegate, alltså dump, utblåset för turbon. Strular och reglerar inte korrekt utflöde. Detta för att elsignalen ger felaktig information (kortsluts).


Nån som kan hjälpa mig att förstå problemet bättre? Vad är problemet till att börja med? Och vad gör man för att åtgärda felet?


Har nollat koden och efter det har den inte dykt upp på instrumentpanelen igen. Dock hittade jag koden i ODB-läsaren ett par gånger igen, nu dyker den inte upp där heller.

Senast redigerat av Auuto (7 januari 2016)

kettu92
7 januari 2016 · 10 Inlägg

Grattis du har en bil som fixar sig själv big_smile Kan vara kylan som ställer till det? Är väll bara att fortsätta köra och se om den dyker upp igen.

Auuto
7 januari 2016 · 48 Inlägg

kettu92 skrev:
Grattis du har en bil som fixar sig själv big_smile Kan vara kylan som ställer till det? Är väll bara att fortsätta köra och se om den dyker upp igen.

Ja, det kan man verkligen hoppas att är fallet.
Det "positiva" är ju att franska bilar är rätt kända för att kunna få liknande elfel osv.

fax110
8 januari 2016 · 344 Inlägg

hitta nåt peugeot forum där koden sades relatera till "självinställning" av gasspjäll som den ska göra när du vrider av nycken (min gissning är kylen just nu)  och då kom det även in någon kommentar om att gasspjällett kan strula och ge diverse fel och brukade bytas ibland.

Kocken91
8 januari 2016 · 6 Inlägg

Alla 407'or får ground failure koder vid sträng kyla mer eller mindre. Bara att radera och köra.

Auuto
8 januari 2016 · 48 Inlägg

Kocken91 skrev:
Alla 407'or får ground failure koder vid sträng kyla mer eller mindre. Bara att radera och köra.

Vad menas med ground failure?

Auuto
8 januari 2016 · 48 Inlägg

Får detta inlägg från ett finskt Peugeot forum.

Att koden hos en 607 betyder:

P3014 Motorised throttle stops programming fault : Initialisation conditions not met

Är inte tillräckligt bra på finska för att förstå vad de förklarar, kanske någon som kan förklara på svenska.

Kocken91
8 januari 2016 · 6 Inlägg

Auuto skrev:

Kocken91 skrev:
Alla 407'or får ground failure koder vid sträng kyla mer eller mindre. Bara att radera och köra.

Vad menas med ground failure?

Ground är ju jord, så jordfel med andra ord.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang