Behöver hjälp med installation av Vida i datorn!

tiquz Melchert
14 januari 2016 · 182 Inlägg

Hej!
Är det någon här som har installerat Vida programvara i en win7 home edition dator?

har läst och forskat på hur man gör men hittar inte så mycket annat än någon skrev på ett volvoforum
-"man kör VIDA 2012D på win XP virtuellt"

Är det någon här som har haft samma problem som mig och kan förklara hur han/hon gjorde?

Tack på förhand!

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
dasboot
16 januari 2016 · 441 Inlägg

Du har garanterat support för mjukvaran när du köpte den. wink

zzr94092
16 januari 2016 · 4 405 Inlägg

Kina?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2016 · 13 757 Inlägg

ska inte alls vara några problem bara instalera allt och köra..   var tyvärr lite för länge sen jag gjorde det för att vara till någon hjälp.

finns inga privatpersoner som har support eftersom deras kinesiska volvoreservdelsföräljare bara pratar kinesiska smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
16 januari 2016 · 10 572 Inlägg

tiquz skrev:
Är det någon här som har haft samma problem som mig och kan förklara hur han/hon gjorde?

Vad är problemet då?


Det är alltid lite klurigt att få till VIDA. Man behöver en rad prylar för det skall funka bra. Exempelvis så måste man avinstallera uppgraderingar av IE tills du har IE8, du måste ha rätt .net, minns inte om man skulle ha 3.5 eller avinstallera 3.5....   du måste ha java etc...   sen hittar inte datorn din DICE om den inte är pluggad i bilen, då får man bara upp röda kryss i programmet där man väljer interface.

Det är klurigt som sagt och man gör det för sällan eftersom bilskrället faktiskt funkar rätt bra, så man glömmer vaaaarje gång.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
tiquz Melchert
16 januari 2016 · 182 Inlägg

ja jag har forskat och letat, vida är väldigt känsligt och fungerar inte att bara installera och köra om man har windows 7 home, xp home mm.. fungerar bara i IE8, rätt version av java och frameworkeller va de nu hette.. många laddar ner en virituell maskin och installerar allt på den (en dator i en dator så att säga).

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
sleepyoh
16 januari 2016 · 1 319 Inlägg

Är detta något som Volvo verkstäder fortfarande använder? Måste vara ordentligt jobbigt att ha att göra med om det bara har stöd för så få specifika mjukvaror.

_----------'
Joakim-S Hobby Fotograf
16 januari 2016 · 650 Inlägg

Du måste ha Win7 Professional. Där av att det inte funkar. Testa det, kommer garanterat att fungera då! smile

Eller Win XP, men Win 7 Pro skulle jag ta!

Senast redigerat av ProXem (16 januari 2016)

MG e-HS (2021)
torpis Forummoderator
17 januari 2016 · 10 572 Inlägg

sleepyoh skrev:
Är detta något som Volvo verkstäder fortfarande använder? Måste vara ordentligt jobbigt att ha att göra med om det bara har stöd för så få specifika mjukvaror.

Dem har ju en dedikerad dator till det. Det har inte jag. Jag byter dator och operativ lite då och då, samt sitter inte på gamla drivrutiner.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
tiquz Melchert
18 januari 2016 · 182 Inlägg

Jao det verkar som att win 7 pro som är bäst, går med xp med men har läst på ganska många ställen att det blir lite problem med dice:en då det blir väldigt långsamt, det funkar men blir sjukt segt.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang