Var gränsen i vikt besparing går

Bike
17 januari 2016 ·

Detta inlägg handlar om vikten i bensin/diesel vi har i tanken

Säg att du pendlar 10mil om dagen
och din tank rymmer 70liter

Då är frågan vinner man något på att köra med 30-40liter liter i tanken och tanka ofta
än full tank och mer sällan.


Vet att det finns mycket och beräkna som start och stopp då du tankar och ev omväg
men om vi inriktar oss på ren vikt 40kg skillnad

Man hör alltid att man ska ta ur onödig utrustning ur bilen för att spara bensin.
så vad tror ni om en sådan tanke och teori ?

Personligen kör jag alltid med mycket soppa för att om jag behöver iväg på något långt akut och inte behöva ödsla tid på att tanka.

Evildan
17 januari 2016 ·

Det enklaste vore väl att du mäter och sedan återkommer med resultatet?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 januari 2016 · 14 058 Inlägg

Bike skrev:
Detta inlägg handlar om vikten i bensin/diesel vi har i tanken

Säg att du pendlar 10mil om dagen
och din tank rymmer 70liter

Då är frågan vinner man något på att köra med 30-40liter liter i tanken och tanka ofta
än full tank och mer sällan.


Vet att det finns mycket och beräkna som start och stopp då du tankar och ev omväg
men om vi inriktar oss på ren vikt 40kg skillnad

Man hör alltid att man ska ta ur onödig utrustning ur bilen för att spara bensin.
så vad tror ni om en sådan tanke och teori ?

Personligen kör jag alltid med mycket soppa för att om jag behöver iväg på något långt akut och inte behöva ödsla tid på att tanka.

Jag tror att det är marginell skillnad. Men det skiljer kanske på liten och stor bil och liten och stor motor. Jag är väl lite som dig att det är bättre med mycket bensin/diesel i tanken för man vet aldrig när man behöver det.

/Benny

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
engolf
17 januari 2016 · 3 235 Inlägg

I stadstrafik är det väl mer lönsamt att ha så lätt bil som möjligt, då det går mycket energi åt att accelerera en viss massa. När du pendlar (motorvägshastigheter) har 40 extrakilo inte så stor inverkan på förbrukningen...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 743 Inlägg

vill påstå att det inte är värt besväret att fundera på sånt...
vem orkar åka dagligen till macken och tanka.. och påköpet få en massa kondens och skit...

inte värt det.. 

har kollat några gånger på min buss när jag har full last och helt tom men ligger jag jämfart blir det ingen skillnad vad jag kan se..
då snackar vi 70kg och snitt 40personer så det är några kilo skillnad.

riv ur golvmattor baksäte reservhjul och all onödig plast om du vill testa ordenkligt  när du får ner vikten med 100kg kanske du börjar se viss skillnad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Soulman
17 januari 2016 · 1 271 Inlägg

Det är väl inget att lägga tid på att fundera över? Mer vikt gör att fordonet drar mer bränsle.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
DasAuto
17 januari 2016 · 2 751 Inlägg

Har ni någon gång kikat i en tank som är 10-15 år gammal? Det är rätt mycket skit där.
Därför föredrar jag nästan alltid full tank. Tankar nästan alltid när sträcken är i mitten.

I det hela stora blir det samma kostnad ändå, men man har fräschare bensin/diesel i tanken. Förbrukningen skulle jag nog säga är marginell.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 743 Inlägg

DasAuto skrev:
Har ni någon gång kikat i en tank som är 10-15 år gammal? Det är rätt mycket skit där.
Därför föredrar jag nästan alltid full tank. Tankar nästan alltid när sträcken är i mitten.

I det hela stora blir det samma kostnad ändå, men man har fräschare bensin/diesel i tanken. Förbrukningen skulle jag nog säga är marginell.

har haft ur många tankpumpar i gamla volvosar som gått långt över 30K det är sällan någon skit alls i tankar...
riktigt ovanligt månste jag t.o.m påstå.. men kanske bara haft tur.. smile
aldrig smuts i filtrena som suger från botten i tanken.  men full tank ska man alltid ha eftersom det riskerar att dra åt sig fukt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DasAuto
17 januari 2016 · 2 751 Inlägg

Growe skrev:

DasAuto skrev:
Har ni någon gång kikat i en tank som är 10-15 år gammal? Det är rätt mycket skit där.
Därför föredrar jag nästan alltid full tank. Tankar nästan alltid när sträcken är i mitten.

I det hela stora blir det samma kostnad ändå, men man har fräschare bensin/diesel i tanken. Förbrukningen skulle jag nog säga är marginell.

har haft ur många tankpumpar i gamla volvosar som gått långt över 30K det är sällan någon skit alls i tankar...
riktigt ovanligt månste jag t.o.m påstå.. men kanske bara haft tur.. smile
aldrig smuts i filtrena som suger från botten i tanken.  men full tank ska man alltid ha eftersom det riskerar att dra åt sig fukt..

Den tiden med gamla volvos är tyvärr över smile Pumpar i dagens bilar vill helst gå på Extra virgine olive oil big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 743 Inlägg

DasAuto skrev:

Growe skrev:

DasAuto skrev:
Har ni någon gång kikat i en tank som är 10-15 år gammal? Det är rätt mycket skit där.
Därför föredrar jag nästan alltid full tank. Tankar nästan alltid när sträcken är i mitten.

I det hela stora blir det samma kostnad ändå, men man har fräschare bensin/diesel i tanken. Förbrukningen skulle jag nog säga är marginell.

har haft ur många tankpumpar i gamla volvosar som gått långt över 30K det är sällan någon skit alls i tankar...
riktigt ovanligt månste jag t.o.m påstå.. men kanske bara haft tur.. smile
aldrig smuts i filtrena som suger från botten i tanken.  men full tank ska man alltid ha eftersom det riskerar att dra åt sig fukt..

Den tiden med gamla volvos är tyvärr över smile Pumpar i dagens bilar vill helst gå på Extra virgine olive oil big_smile

du menar något som växer bra eller? smile    vi hade sjuka problem på jobbet i början när dom började med miljötramset.. smile  men i det fallet om man inte vill att diesel ska börja växa så handlar det om att verkligen förbruka dieseln så den aldrig blir stånde med diesel för länge...  så där kan en full tank ha dålig inverkan oxå.   men idag har vi inga problem   det var bara ibörjan..
min buss som är från 2008 tror jag aldrig vi haft problem med den har bara gått 85K idagens läge smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
baltis
18 januari 2016 · 1 948 Inlägg

Marginell skillnad...

Gör större skillnad om du har med/motvind till jobbet... eller om det är riktigt kallt ute.

Ska vi försöka räkna på det?
Din bil väger 1500kg och du minskar vikten med 30kg i snitt. Det är alltså 2% lägre vikt.
2% mindre vikt sänker INTE förbrukningen med 2%, i absoult bästa fall så kan vi säga att den sänker förbrukningen VID ACCELERATION med 2%.
Vi är ändå "snälla" och säger du sänker förbrukningen med 1%
Så du har då sänkt din förbrukning från 0,8 l/m till 0,792 l/m
Du kommer 30 mil mellan tankningarna. Du har då sparat in 0,24 liter soppa.
Detta är dessutom fantasisiffor i mina ögon big_smile

OM du nu verkligen vill sänka förbrukningen i din bil. Ja ta ur annan onödig vikt... detta är dock jobbigt eftersom bullernivån alltid brukar öka då.
Det som annars "drar mest soppa" är luftmotstånd och rullmotstånd, hur minskar man då dessa billigast? Jo man sänker bilen (mindre luftmotstånd) och man skaffar mer lättrullande och smalar däck.

simlar
18 januari 2016 · 5 526 Inlägg

Håller med Baltis, bättre att sänka luft- och rullmotståndet då det är detta som är största "bränsletjuven" vid konstant fart.

Vikten spelar ingen roll vid konstant hastighet (tror till och med man fick lära sig det i högstadie-fysiken).

Enkla sätt att förbättra luftmotståndet:
Gör bilen så platt som möjligt på undersidan.
T.ex täck för undersidan av motorrummet med en plan plast eller alu-bit. Sitter ofta original på de flesta bilar men har en tendens att försvinna med åren.

Gör bilen så slät som möjligt på utsidan genom att t.ex täcka över karosskarvar med tejp (där det inte stör funktionen).

Ta bort eventuellt takräcke när det inte används.

Ta bort eventuella extraljus (är då en fråga om bränsleekonomi vs ljusmängd/trafiksäkerhet om man kör mycket i mörker)

Enkla sätt att förbättra rullmotståndet:
Köra med lite övertryck i däcken, t.ex höj däcktrycket till det trycket manualen anger vid maxlast.
Brukar själv köra med 2,x bar där x ersätts med sista siffran i fälgdiameter. T.ex 15" fälg sätter jag 2,5bar tryck i hjulet.

Investera i smalare däck.

Investera i däck med mönster designat för lågt rullmotstånd.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Soulman
18 januari 2016 · 1 271 Inlägg

simlar skrev:
Håller med Baltis, bättre att sänka luft- och rullmotståndet då det är detta som är största "bränsletjuven" vid konstant fart.

Vikten spelar ingen roll vid konstant hastighet (tror till och med man fick lära sig det i högstadie-fysiken).

Enkla sätt att förbättra luftmotståndet:
Gör bilen så platt som möjligt på undersidan.
T.ex täck för undersidan av motorrummet med en plan plast eller alu-bit. Sitter ofta original på de flesta bilar men har en tendens att försvinna med åren.

Gör bilen så slät som möjligt på utsidan genom att t.ex täcka över karosskarvar med tejp (där det inte stör funktionen).

Ta bort eventuellt takräcke när det inte används.

Ta bort eventuella extraljus (är då en fråga om bränsleekonomi vs ljusmängd/trafiksäkerhet om man kör mycket i mörker)

Enkla sätt att förbättra rullmotståndet:
Köra med lite övertryck i däcken, t.ex höj däcktrycket till det trycket manualen anger vid maxlast.
Brukar själv köra med 2,x bar där x ersätts med sista siffran i fälgdiameter. T.ex 15" fälg sätter jag 2,5bar tryck i hjulet.

Investera i smalare däck.

Investera i däck med mönster designat för lågt rullmotstånd.

Vikten borde väl alltid spela roll. Blandar man in luftmotstånd så krävs det väl ändå mer energi att föra en tung massa framåt än en lätt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
torpis Forummoderator
18 januari 2016 · 10 572 Inlägg

Soulman har givetvis rätt. Lägre vikt vinner man på. Men omvägen till macken varje dag kommer äta upp din vinst.

Kolla lite här, HALVERA din förbrukning genom att tänka till lite...    http://10300rpm.blogspot.com/2014/09/en … bilen.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
simlar
18 januari 2016 · 5 526 Inlägg

Soulman skrev:
Vikten borde väl alltid spela roll. Blandar man in luftmotstånd så krävs det väl ändå mer energi att föra en tung massa framåt än en lätt.

http://www.naturvetenskap.org/fysik/gym … ns-1a-lag/
Om jag tolkar det rätt så spelar vikten (massan) inte någon roll så länge fordonet inte ska ändra hastighet.
Dvs så länge det går rakt fram på plan mark med konstant hastighet så spelar vikten ingen som helst roll mer än att det i så fall blir högre rullmotstånd pga den extra vikten på hjulen.

Vikten på bilen spelar roll i uppförsbackar (bör dock tas igen i nedförsbackar), i kurvor och vid hastighetsökningar.

Finns ju en anledning till att ecodriving i grund och botten går ut på att hålla farten så konstant som möjligt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
18 januari 2016 · 7 289 Inlägg

DasAuto skrev:
Har ni någon gång kikat i en tank som är 10-15 år gammal? Det är rätt mycket skit där.
Därför föredrar jag nästan alltid full tank. Tankar nästan alltid när sträcken är i mitten.

I det hela stora blir det samma kostnad ändå, men man har fräschare bensin/diesel i tanken. Förbrukningen skulle jag nog säga är marginell.

plus kondens som sätter igen bränslefilter, osv när det blir kallt wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torpis Forummoderator
18 januari 2016 · 10 572 Inlägg

simlar skrev:
Finns ju en anledning till att ecodriving i grund och botten går ut på att hålla farten så konstant som möjligt.

Nähäe du, inte ett dugg.  :-)  Sänka farten uppför och öka nerför ger i särklass lägst förbrukning. Det är inget jag hittat på utan så det är. Väldigt enkelt att se när man kör elbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
granadadr
18 januari 2016 · 7 289 Inlägg

torpis skrev:

simlar skrev:
Finns ju en anledning till att ecodriving i grund och botten går ut på att hålla farten så konstant som möjligt.

Nähäe du, inte ett dugg.  :-)  Sänka farten uppför och öka nerför ger i särklass lägst förbrukning. Det är inget jag hittat på utan så det är. Väldigt enkelt att se när man kör elbil.

gäller även med TUNG last, ex husvagn

Pierre_r Lastbilsmekaniker
18 januari 2016 · 729 Inlägg

Så det är det alla håller på med när man hamnar bak folk som saktar ner i uppförsbacke..
Kul att dom sparar bensin iaf...

Min mindre moderna Jeep gör inte det, sackar folk i en uppförsbacke i 80 så växlar min ner från overdriven och vips 2 liter milen helt i onödan pga av att någon vill spara några cl...
Håller jag jämn fart växlar den inte ner och jag stannar kvar på samma förbrukning.

Öka nerför blir jag tvungen att göra med gasen annars hade jag bara gått på rull ner för andra sidan.
Hade jag kunnat det så hade min inte dragit någon bensin eftersom att insprutarna stängs av vid motorbroms.
så då går där med ett par onödiga dl...
Men sparar ni era cl, det gör inget det blir ju mer över till mig vid pumpen sen cool

ehedman
19 januari 2016 · 1 966 Inlägg

Kort svar: Nej, du tjänar absolut ingenting på det.

Mina tips: Tanka fulltank. Alltid. Planera din körning. Motorbromsa när du ska sakta ned och hoppa över växlar när du ska gasa på. Ligg inte i de extra 10-20 km/h. Kolla däcktryck ofta, ha gärna 10 % högre än rekommenderat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang