Köpråd: Yaris eller Polo?

Obsidiana
19 januari 2016 · 5 Inlägg

Hej Garaget.

Jag är ny medlem här och som bilanalfabet tänkte jag be er kunniga om råd, då det är dags för min gamla Mitsubishi Carisma att gå i pension. Jag har snöat in på Yaris, då jag vill ha en liten, billig, bensinsnål bil, men ändå ha möjlighet att fälla baksätet och kunna knö in en hundbur eller stol eller vad man nu kan hitta på för skoj att åka runt med. Många i min omgivning har positiva upplevelser av Toyota, MEN, sambon tycker inte om just Yaris. Andra i min omgivning är hängivna Volkswagen-fantaster, och efter att ha läst lite tester tycks det mig som om Polo och Yaris ligger ganska nära varandra, samt att Polon har bättre rostskydd, vilket vore en fördel då flyttlasset förhoppningsvis snart bär iväg ut på landsbygden.
Så, kära Garaget-medlemmar: har ni lite visdomsord att dela med er av? Alla råd emottages tacksamt.

Med vänliga hälsningar
Obsidiana

P.S. Har kikat på bilar från 2011 och senare, för strax under eller runt 100 000,-. Jag kan ju också lägga till att jag mest åker till och från jobbet, ca 2 mil, enkel väg. D.S.

Senast redigerat av Obsidiana (19 januari 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2016 · 17 483 Inlägg

Haft Toyota & Polo. Hade köpt Yaris rakt av. Vi kör fortfarande Toylåda. Av denna enkla anledning att de bara rullar på. Polon fick lagas däremot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2016 · 7 232 Inlägg

det svider och säga det, men jag hade nog också valt yarisen utav den enkla anledningen att den bara rullar på med minimalt underhåll

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Cupra_
19 januari 2016 ·

Angående driftsäkerhet hade jag också valt Toyota..
Däremot så tycker jag inredningen eller upplägget på instrumentbrädan m.m. är fruktansvärt i den.. Därför hade jag valt polon,  den är helt enkelt snyggare. Helförzinkad kaross dessutom.

Senast redigerat av Deception (19 januari 2016)

SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2016 · 7 232 Inlägg

Deception skrev:
Angående driftsäkerhet hade jag också valt Toyota..
Däremot så tycker jag inredningen eller upplägget på instrumentbrädan m.m. är fruktansvärt i den.. Därför hade jag valt polon,  den är helt enkelt snyggare. Helförzinkad kaross dessutom.

håller med om att yarisen är hemsk inuti...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2016 · 17 483 Inlägg

CHEEVA skrev:

Deception skrev:
Angående driftsäkerhet hade jag också valt Toyota..
Däremot så tycker jag inredningen eller upplägget på instrumentbrädan m.m. är fruktansvärt i den.. Därför hade jag valt polon,  den är helt enkelt snyggare. Helförzinkad kaross dessutom.

håller med om att yarisen är hemsk inuti...

Tyvärr håller jag med om det också. Men trevligt med digital hastighetsmätare som är "långt bort" i fokus. Låter flummigt men riktigt bra. Har en variant av det i Priusen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
moparfarmer österbybruk
19 januari 2016 · 267 Inlägg

Deception skrev:
Angående driftsäkerhet hade jag också valt Toyota..
Däremot så tycker jag inredningen eller upplägget på instrumentbrädan m.m. är fruktansvärt i den.. Därför hade jag valt polon,  den är helt enkelt snyggare. Helförzinkad kaross dessutom.

Håller med om att polo har snyggare instrument, och körställningen är mindre buss än yaris.
Men Vw, kvalitet och rostskydd har jag nog aldrig sagt i samma mening förr... Min golv V rostade oroväckande mycket.
Och gick sönder ofta.
Jag hade valt yaris då jag haft en 03a diesel som förutom litet bagage och slö motor var en trevlig bil.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Cupra_
19 januari 2016 ·

moparfarmer skrev:

Deception skrev:
Angående driftsäkerhet hade jag också valt Toyota..
Däremot så tycker jag inredningen eller upplägget på instrumentbrädan m.m. är fruktansvärt i den.. Därför hade jag valt polon,  den är helt enkelt snyggare. Helförzinkad kaross dessutom.

Håller med om att polo har snyggare instrument, och körställningen är mindre buss än yaris.
Men Vw, kvalitet och rostskydd har jag nog aldrig sagt i samma mening förr... Min golv V rostade oroväckande mycket.
Och gick sönder ofta.
Jag hade valt yaris då jag haft en 03a diesel som förutom litet bagage och slö motor var en trevlig bil.

Det är rätt märkligt då karossen som sagt ska vara helförzinkad.. Men jag kan tänka mig att det var framskärmarna och möjligtvis tröskeln i framdörrarnas framkant där man haft problem med is på vintrarna som rostade?

Vad gäller driftsäkerhet/kvalitet skulle jag säga att det beror helt på vilken motor man väljer.

Muttley
19 januari 2016 ·

Deception skrev:

moparfarmer skrev:

Deception skrev:
Angående driftsäkerhet hade jag också valt Toyota..
Däremot så tycker jag inredningen eller upplägget på instrumentbrädan m.m. är fruktansvärt i den.. Därför hade jag valt polon,  den är helt enkelt snyggare. Helförzinkad kaross dessutom.

Håller med om att polo har snyggare instrument, och körställningen är mindre buss än yaris.
Men Vw, kvalitet och rostskydd har jag nog aldrig sagt i samma mening förr... Min golv V rostade oroväckande mycket.
Och gick sönder ofta.
Jag hade valt yaris då jag haft en 03a diesel som förutom litet bagage och slö motor var en trevlig bil.

Det är rätt märkligt då karossen som sagt ska vara helförzinkad.. Men jag kan tänka mig att det var framskärmarna och möjligtvis tröskeln i framdörrarnas framkant där man haft problem med is på vintrarna som rostade?

Vad gäller driftsäkerhet/kvalitet skulle jag säga att det beror helt på vilken motor man väljer.

Fråga de som haft rostiga bakluckor på passaterna om de var nöjda wink Eller de som hade rost på gastankarna vad de tänkte då. 
Behandlingen kan ju vara dålig med tyvärr.



För att svara på frågan.  Efter egen erfarenhet  vw VS Toyota. Alltid Toyota smile

Evildan
19 januari 2016 ·

Ska du kika på Yaris köp en 2012 eller nyare. Det är en mer ombonad bil med reviderad instrumentgrupp.
En HSD skulle jag rekommendera. Går snålt och bekvämt samt är ruskigt tillförlitlig. En bonus med HSD är den längre hjulbasen jämfört med dom andra versionerna så baksätet är rymligare och bilen är lite mer vuxen på vägen.

https://www1.garaget.org/archive/105/104261/382444/382444-3619678.jpg

Inte trångt baksäte heller. Bilden tagen när mina 183cm sitter bakom mig själv.
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/382444/382444-3619677.jpg


Ta tåget till Stockholm och åk billigare hem. wink

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 15&w=3

Ni som inte kör så mycket bil behöver inte oroa er för miltalen då en beprövad drivlina som HSD fungerar problemfritt i många mil, oftast 30000 utan bekymmer och inte sällan längre.
Det anges 75hk vilket inte är hela sanningen då det totala effektuttaget är 100hk när bränslemotorn jobbar ihop med elmotorn.

Obsidiana
19 januari 2016 · 5 Inlägg

Tack så mycket för alla goda råd! Det ser ut som om Yarisen ligger bra till. Minimalt underhåll och en bil som rullar på låter väldigt bra.

Deception: är det stor skillnad mellan motorerna driftsäkerhetsmässigt? Och vilken skulle du rekommendera? Tror att jag skulle klara mig med 1.0an, men 1,33an ska visst vara roligare att köra. Diesel är nog lite oekonomiskt med tanke på den korta sträckan mellan mitt hem och jobb.

moparfarmer österbybruk
19 januari 2016 · 267 Inlägg

Deception skrev:

moparfarmer skrev:

Deception skrev:
Angående driftsäkerhet hade jag också valt Toyota..
Däremot så tycker jag inredningen eller upplägget på instrumentbrädan m.m. är fruktansvärt i den.. Därför hade jag valt polon,  den är helt enkelt snyggare. Helförzinkad kaross dessutom.

Håller med om att polo har snyggare instrument, och körställningen är mindre buss än yaris.
Men Vw, kvalitet och rostskydd har jag nog aldrig sagt i samma mening förr... Min golv V rostade oroväckande mycket.
Och gick sönder ofta.
Jag hade valt yaris då jag haft en 03a diesel som förutom litet bagage och slö motor var en trevlig bil.

Det är rätt märkligt då karossen som sagt ska vara helförzinkad.. Men jag kan tänka mig att det var framskärmarna och möjligtvis tröskeln i framdörrarnas framkant där man haft problem med is på vintrarna som rostade?

Vad gäller driftsäkerhet/kvalitet skulle jag säga att det beror helt på vilken motor man väljer.

Sidospår :golf tdi 05, 20 000 mil, 2 pedanta tidigare ägare. Jag slipade rost på alla paneler utom en bakskärm och taket. 33 rostfläckar.  Han som köpte den av mej fick 2or på rost i golvet och utnyttjade vws 10 års rostskydd, VW har nu rostlagat för 83 000kr!  yikes Men nu är den rostfri! Nästan... Det bubblar i lacken på nya ställen.
Så mycket rostar ingen modern Toyota...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Cupra_
19 januari 2016 ·

tkd_rille skrev:

Deception skrev:

moparfarmer skrev:

Håller med om att polo har snyggare instrument, och körställningen är mindre buss än yaris.
Men Vw, kvalitet och rostskydd har jag nog aldrig sagt i samma mening förr... Min golv V rostade oroväckande mycket.
Och gick sönder ofta.
Jag hade valt yaris då jag haft en 03a diesel som förutom litet bagage och slö motor var en trevlig bil.

Det är rätt märkligt då karossen som sagt ska vara helförzinkad.. Men jag kan tänka mig att det var framskärmarna och möjligtvis tröskeln i framdörrarnas framkant där man haft problem med is på vintrarna som rostade?

Vad gäller driftsäkerhet/kvalitet skulle jag säga att det beror helt på vilken motor man väljer.

Fråga de som haft rostiga bakluckor på passaterna om de var nöjda wink Eller de som hade rost på gastankarna vad de tänkte då. 
Behandlingen kan ju vara dålig med tyvärr.



För att svara på frågan.  Efter egen erfarenhet  vw VS Toyota. Alltid Toyota smile

Ja fast min BMW E91 rostade bakluckan hål i, min V70 III -09 Fick lacksläpp och min gamla SEAT ibiza -07 delade sig rutan på i lamineringen.

Vad jag vill ha sagt är att alla bilar har sina problem, frågan är hur mycket problem man kan stå ut med eller betala för att laga. Toyota är skitbra tills de går sönder, sen blir det dyrt. Min erfarenhet är att deras originaldelar är i klass med bmws rent prismässigt.. Men för att återgå till frågan som sagt, kan man hitta en polo med 1,6 bensin hade jag tagit den. Dieslarna har för dålig komfort (vibrationer) och 1,4 är en skitmotor.

Muttley
19 januari 2016 ·

Deception skrev:

tkd_rille skrev:

Deception skrev:

Det är rätt märkligt då karossen som sagt ska vara helförzinkad.. Men jag kan tänka mig att det var framskärmarna och möjligtvis tröskeln i framdörrarnas framkant där man haft problem med is på vintrarna som rostade?

Vad gäller driftsäkerhet/kvalitet skulle jag säga att det beror helt på vilken motor man väljer.

Fråga de som haft rostiga bakluckor på passaterna om de var nöjda wink Eller de som hade rost på gastankarna vad de tänkte då. 
Behandlingen kan ju vara dålig med tyvärr.



För att svara på frågan.  Efter egen erfarenhet  vw VS Toyota. Alltid Toyota smile

Ja fast min BMW E91 rostade bakluckan hål i, min V70 III -09 Fick lacksläpp och min gamla SEAT ibiza -07 delade sig rutan på i lamineringen.

Vad jag vill ha sagt är att alla bilar har sina problem, frågan är hur mycket problem man kan stå ut med eller betala för att laga. Toyota är skitbra tills de går sönder, sen blir det dyrt. Min erfarenhet är att deras originaldelar är i klass med bmws rent prismässigt.. Men för att återgå till frågan som sagt, kan man hitta en polo med 1,6 bensin hade jag tagit den. Dieslarna har för dålig komfort (vibrationer) och 1,4 är en skitmotor.

Jo när de väl går sönder smile

Har tyvärr dålig erfarenhet med vw,  de var en del som gick sönder redan första året.  De hade inte varit billigt utan garanti.

Evildan
19 januari 2016 ·

Obsidiana skrev:
Tack så mycket för alla goda råd! Det ser ut som om Yarisen ligger bra till. Minimalt underhåll och en bil som rullar på låter väldigt bra.

Deception: är det stor skillnad mellan motorerna driftsäkerhetsmässigt? Och vilken skulle du rekommendera? Tror att jag skulle klara mig med 1.0an, men 1,33an ska visst vara roligare att köra. Diesel är nog lite oekonomiskt med tanke på den korta sträckan mellan mitt hem och jobb.

Bägge är mycket driftsäkra, hybriden lite till.

4cylindriga 1.33 är såklart piggare och råare i gången än den lilla 3cylindriga 1.0. Men 3cyl har ett väldigt härligt motorljud.
Hybriden är råstarkast av dessa tre tack vare elmotorn. Den är även överlägset snålast.
Men om det inte är intressant med en bekväm automatväxlad drivlina så kika på en 1.33 Active den kommer stå sig lite bättre i värde som begagnad, men så är den också dyrare att köpa.
Då har den roliga saker som backkamera och touch and go multimediasystemet.
En sådan här:
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Y … 15&w=1

Obsidiana
19 januari 2016 · 5 Inlägg

Tack för utförlig info och tips Evildan. Har faktiskt inte vågat titta på hybridbilarna, då jag inbillar mig att de är så mycket dyrare i inköp, samt att jag inte har någon möjlighet att ladda där jag bor just nu. Men det vore kanske värt att ta en närmre titt på.

Evildan
19 januari 2016 ·

tkd_rille skrev:

Deception skrev:

tkd_rille skrev:

Fråga de som haft rostiga bakluckor på passaterna om de var nöjda wink Eller de som hade rost på gastankarna vad de tänkte då. 
Behandlingen kan ju vara dålig med tyvärr.



För att svara på frågan.  Efter egen erfarenhet  vw VS Toyota. Alltid Toyota smile

Ja fast min BMW E91 rostade bakluckan hål i, min V70 III -09 Fick lacksläpp och min gamla SEAT ibiza -07 delade sig rutan på i lamineringen.

Vad jag vill ha sagt är att alla bilar har sina problem, frågan är hur mycket problem man kan stå ut med eller betala för att laga. Toyota är skitbra tills de går sönder, sen blir det dyrt. Min erfarenhet är att deras originaldelar är i klass med bmws rent prismässigt.. Men för att återgå till frågan som sagt, kan man hitta en polo med 1,6 bensin hade jag tagit den. Dieslarna har för dålig komfort (vibrationer) och 1,4 är en skitmotor.

Jo när de väl går sönder smile

Har tyvärr dålig erfarenhet med vw,  de var en del som gick sönder redan första året.  De hade inte varit billigt utan garanti.

Att laga en Toyota är inte på något vis dyrare än något annat märke.
Mycket av sakerna som händer på en toyota tas dessutom på GoodWill, till skillnad från VAGs i regel väldigt snåla attityd till sina begagnatkunder.
Köper dessutom TS en nyare Toyota hos en auktoriserad återförsäljare ingår en rigorös garanti kallad TKG.
https://www.toyota.se/service-och-tillb … ntier.json
Detta får inte någon köpare hos VAG.

Evildan
19 januari 2016 ·

Obsidiana skrev:
Tack för utförlig info och tips Evildan. Har faktiskt inte vågat titta på hybridbilarna, då jag inbillar mig att de är så mycket dyrare i inköp, samt att jag inte har någon möjlighet att ladda där jag bor just nu. Men det vore kanske värt att ta en närmre titt på.

DeNada, det är kul att kunna hjälpa till.
Jag sitter på en del kunskaper gällande just märket och HSD i synnerhet vågar jag påsåt utan att framstå som alltför kaxig.
Du ser på länkarna var dom ligger i pris, något dyrare men snålare och ett högre andrahandsvärde när du säljer den någon gång.
Du behöver inte ladda den med någon kabel, det är det som är själva grejen med en hybrid, den laddar sig själv när du kör.
Att köra den är som vilken automatbil som helst.
Starta, lägg i "D" och sedan rullar du iväg. wink
Jag tycker definitivt du ska provköra en Hybrid, det är en annorlunda upplevelse och hela drivlinan uppmanar till en lugnare körstil. automaten är steglös (Snöskoter, Piaggio Ciao, AUDI S8 mfl) vilket gör att motorerna alltid jobbar på det mest optimala varvtalet vilket minskar motorslitaget och förbrukningen.

Muttley
19 januari 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Deception skrev:

Ja fast min BMW E91 rostade bakluckan hål i, min V70 III -09 Fick lacksläpp och min gamla SEAT ibiza -07 delade sig rutan på i lamineringen.

Vad jag vill ha sagt är att alla bilar har sina problem, frågan är hur mycket problem man kan stå ut med eller betala för att laga. Toyota är skitbra tills de går sönder, sen blir det dyrt. Min erfarenhet är att deras originaldelar är i klass med bmws rent prismässigt.. Men för att återgå till frågan som sagt, kan man hitta en polo med 1,6 bensin hade jag tagit den. Dieslarna har för dålig komfort (vibrationer) och 1,4 är en skitmotor.

Jo när de väl går sönder smile

Har tyvärr dålig erfarenhet med vw,  de var en del som gick sönder redan första året.  De hade inte varit billigt utan garanti.

Att laga en Toyota är inte på något vis dyrare än något annat märke.
Mycket av sakerna som händer på en toyota tas dessutom på GoodWill, till skillnad från VAGs i regel väldigt snåla attityd till sina begagnatkunder.
Köper dessutom TS en nyare Toyota hos en auktoriserad återförsäljare ingår en rigorös garanti kallad TKG.
https://www.toyota.se/service-och-tillb … ntier.json
Detta får inte någon köpare hos VAG.

Jobbade på toyota för 12 år sedan.  Minns inte att vi faktiskt reparerade bilar som var runt 5-6 år gamla, utan servade bara.
De äldre fick kanske nya bromsskivor eller något mer.


Åja, så usel service får ju faktiskt även nybilskunderna wink De kan ha tröttnat på att man var på vw ofta. Så dålig service att de försökte förhala motor och växellådsbyte på garanti till och med.

Evildan
19 januari 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
Jo när de väl går sönder smile

Har tyvärr dålig erfarenhet med vw,  de var en del som gick sönder redan första året.  De hade inte varit billigt utan garanti.

Att laga en Toyota är inte på något vis dyrare än något annat märke.
Mycket av sakerna som händer på en toyota tas dessutom på GoodWill, till skillnad från VAGs i regel väldigt snåla attityd till sina begagnatkunder.
Köper dessutom TS en nyare Toyota hos en auktoriserad återförsäljare ingår en rigorös garanti kallad TKG.
https://www.toyota.se/service-och-tillb … ntier.json
Detta får inte någon köpare hos VAG.

Jobbade på toyota för 12 år sedan.  Minns inte att vi faktiskt reparerade bilar som var runt 5-6 år gamla, utan servade bara.
De äldre fick kanske nya bromsskivor eller något mer.


Åja, så usel service får ju faktiskt även nybilskunderna wink De kan ha tröttnat på att man var på vw ofta. Så dålig service att de försökte förhala motor och växellådsbyte på garanti till och med.

Smörja glidpinnar bak vid service förutom ev byte av bromsskivor om kund inte ville ha det gjort på några servicar innan. Är alltså precis samma rutiner idag. tongue

Jajo det är sant, när kontraktet är undertecknat kan kunden dra åt pipsvängen, vet många som fått dylikt bemötande inom den koncernen oavsett vilken återförsäljare det är. Är kanske den mentaliteten helt enkelt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang