Köpråd: Yaris eller Polo?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2016 · 17 483 Inlägg

Obsidiana skrev:
Tack för utförlig info och tips Evildan. Har faktiskt inte vågat titta på hybridbilarna, då jag inbillar mig att de är så mycket dyrare i inköp, samt att jag inte har någon möjlighet att ladda där jag bor just nu. Men det vore kanske värt att ta en närmre titt på.

Evildan har kört Prius hybrid ett tag... Tack vare honom så blev jag själv fast i träsket och vi har en Prius. Det kommer att bli en nyare Prius till sommaren. De behöver inte laddas. Bensinmotorn sköter det. Hybrid... Bensinmotorn går när den behöver. I synnerhet om det är kallt ute. Så man får värme i bilen. Bra grejer som drar extremt lite. Köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DasAuto
19 januari 2016 · 2 751 Inlägg

Toyota är säkert köp, men personligen gillar jag Polo mer, hade själv en. Bästa motorerna är 1.4 och 1.6tdi.
Hade undvikit 1.2t och liknande motorer. 1.6TDI är den bästa motorn men kostar mer än 1.4.

Min har rullat 10k mil nu och enbart bromsar bytta. Har aldrig gillat Toyotas design.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2016 · 17 483 Inlägg

DasAuto skrev:
Toyota är säkert köp, men personligen gillar jag Polo mer, hade själv en. Bästa motorerna är 1.4 och 1.6tdi.
Hade undvikit 1.2t och liknande motorer. 1.6TDI är den bästa motorn men kostar mer än 1.4.

Min har rullat 10k mil nu och enbart bromsar bytta. Har aldrig gillat Toyotas design.

Jo, vår 1.4 strulade aldrig. Där håller jag med dig. Men resten av bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DasAuto
20 januari 2016 · 2 751 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DasAuto skrev:
Toyota är säkert köp, men personligen gillar jag Polo mer, hade själv en. Bästa motorerna är 1.4 och 1.6tdi.
Hade undvikit 1.2t och liknande motorer. 1.6TDI är den bästa motorn men kostar mer än 1.4.

Min har rullat 10k mil nu och enbart bromsar bytta. Har aldrig gillat Toyotas design.

Jo, vår 1.4 strulade aldrig. Där håller jag med dig. Men resten av bilen?

Hur många mil har den gått? Kollegan min har den äldre Polon som rullat en del, och även den strular inte. Hade även Polo från 98, även den höll ihop efter att ha ägt den.

Enda strulet på dem som jag vet brukar vara styrstag som blir dåliga och att bromsarna får bytas lite tidigare, men det är slitagedelar som inte är direkt dyra.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
20 januari 2016 · 2 751 Inlägg

Deception skrev:

tkd_rille skrev:

Deception skrev:

Det är rätt märkligt då karossen som sagt ska vara helförzinkad.. Men jag kan tänka mig att det var framskärmarna och möjligtvis tröskeln i framdörrarnas framkant där man haft problem med is på vintrarna som rostade?

Vad gäller driftsäkerhet/kvalitet skulle jag säga att det beror helt på vilken motor man väljer.

Fråga de som haft rostiga bakluckor på passaterna om de var nöjda wink Eller de som hade rost på gastankarna vad de tänkte då. 
Behandlingen kan ju vara dålig med tyvärr.



För att svara på frågan.  Efter egen erfarenhet  vw VS Toyota. Alltid Toyota smile

Ja fast min BMW E91 rostade bakluckan hål i, min V70 III -09 Fick lacksläpp och min gamla SEAT ibiza -07 delade sig rutan på i lamineringen.

Vad jag vill ha sagt är att alla bilar har sina problem, frågan är hur mycket problem man kan stå ut med eller betala för att laga. Toyota är skitbra tills de går sönder, sen blir det dyrt. Min erfarenhet är att deras originaldelar är i klass med bmws rent prismässigt.. Men för att återgå till frågan som sagt, kan man hitta en polo med 1,6 bensin hade jag tagit den. Dieslarna har för dålig komfort (vibrationer) och 1,4 är en skitmotor.

Du pratar om modeller och motorer som inte ens finns längre smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Obsidiana
22 januari 2016 · 5 Inlägg

Evildan skrev:

Obsidiana skrev:
Tack för utförlig info och tips Evildan. Har faktiskt inte vågat titta på hybridbilarna, då jag inbillar mig att de är så mycket dyrare i inköp, samt att jag inte har någon möjlighet att ladda där jag bor just nu. Men det vore kanske värt att ta en närmre titt på.

DeNada, det är kul att kunna hjälpa till.
Jag sitter på en del kunskaper gällande just märket och HSD i synnerhet vågar jag påsåt utan att framstå som alltför kaxig.
Du ser på länkarna var dom ligger i pris, något dyrare men snålare och ett högre andrahandsvärde när du säljer den någon gång.
Du behöver inte ladda den med någon kabel, det är det som är själva grejen med en hybrid, den laddar sig själv när du kör.
Att köra den är som vilken automatbil som helst.
Starta, lägg i "D" och sedan rullar du iväg. wink
Jag tycker definitivt du ska provköra en Hybrid, det är en annorlunda upplevelse och hela drivlinan uppmanar till en lugnare körstil. automaten är steglös (Snöskoter, Piaggio Ciao, AUDI S8 mfl) vilket gör att motorerna alltid jobbar på det mest optimala varvtalet vilket minskar motorslitaget och förbrukningen.

Tack än en gång för alla goda råd. smile
Är som sagt bilanalfabet, så jag har visst lyckats missförstå helt hur hybridbilar fungerar. ^^' Det låter ju som en riktig drömbil. Har tyvärr lite bråttom med bilbyte, då Mitsubishin tyvärr ibland inte alls har lust att åka någonstans nu när det är kallare än -5 och jag har inte lust att lägga ner vare sig mer pengar eller jobb på den. Visserligen gäller det väl många bilar såhär i vinterkylan, men om man kan koppla i motorvärmare så underlättar det ju. Så idag blir det en tur till Skövde med min bilintresserade syster (en av Volkswagen-fantasterna) och förhoppningsvis rullar vi tillbaka hemåt i denna:
http://www.lindstromsbil.se/bilar/begag … j=TZR122#a

Senast redigerat av Obsidiana (22 januari 2016)

Obsidiana
22 januari 2016 · 5 Inlägg

DasAuto skrev:
Toyota är säkert köp, men personligen gillar jag Polo mer, hade själv en. Bästa motorerna är 1.4 och 1.6tdi.
Hade undvikit 1.2t och liknande motorer. 1.6TDI är den bästa motorn men kostar mer än 1.4.

Min har rullat 10k mil nu och enbart bromsar bytta. Har aldrig gillat Toyotas design.

Där har du och min sambo något gemensamt. Han har ingen lust att åka till jobbet i en Yaris. tongue

hardrox
22 januari 2016 · 731 Inlägg

Jag kan ju flika in med mitt polo ägande. En polo från 07 som jag köpte med 10 800 mil. Sålde med 16 xxx mil.

Under den tiden var det problemfritt ägande för mig, utöver det vanliga underhållet.

Enda som var utöver det vanliga var en givare på grenröret, kostade 1500 och jag böt den själv.

EDIT: Det var en TDI 80hk varianten

Senast redigerat av hardrox (22 januari 2016)

Audi RS3 (2018)
Evildan
22 januari 2016 ·

Obsidiana skrev:

Evildan skrev:

Obsidiana skrev:
Tack för utförlig info och tips Evildan. Har faktiskt inte vågat titta på hybridbilarna, då jag inbillar mig att de är så mycket dyrare i inköp, samt att jag inte har någon möjlighet att ladda där jag bor just nu. Men det vore kanske värt att ta en närmre titt på.

DeNada, det är kul att kunna hjälpa till.
Jag sitter på en del kunskaper gällande just märket och HSD i synnerhet vågar jag påsåt utan att framstå som alltför kaxig.
Du ser på länkarna var dom ligger i pris, något dyrare men snålare och ett högre andrahandsvärde när du säljer den någon gång.
Du behöver inte ladda den med någon kabel, det är det som är själva grejen med en hybrid, den laddar sig själv när du kör.
Att köra den är som vilken automatbil som helst.
Starta, lägg i "D" och sedan rullar du iväg. wink
Jag tycker definitivt du ska provköra en Hybrid, det är en annorlunda upplevelse och hela drivlinan uppmanar till en lugnare körstil. automaten är steglös (Snöskoter, Piaggio Ciao, AUDI S8 mfl) vilket gör att motorerna alltid jobbar på det mest optimala varvtalet vilket minskar motorslitaget och förbrukningen.

Tack än en gång för alla goda råd. smile
Är som sagt bilanalfabet, så jag har visst lyckats missförstå helt hur hybridbilar fungerar. ^^' Det låter ju som en riktig drömbil. Har tyvärr lite bråttom med bilbyte, då Mitsubishin tyvärr ibland inte alls har lust att åka någonstans nu när det är kallare än -5 och jag har inte lust att lägga ner vare sig mer pengar eller jobb på den. Visserligen gäller det väl många bilar såhär i vinterkylan, men om man kan koppla i motorvärmare så underlättar det ju. Så idag blir det en tur till Skövde med min bilintresserade syster (en av Volkswagen-fantasterna) och förhoppningsvis rullar vi tillbaka hemåt i denna:
http://www.lindstromsbil.se/bilar/begag … j=TZR122#a

DeNada, bara kul att försöka hjälpa till.
Hur har det gått med titten?
Såg att företaget hade fler Yarisar i prisklassen.

Sushikocken Sleeper
22 januari 2016 · 3 084 Inlägg

Vill du ha en "Fuskebil" som har dålig kvalite rostar och går sönder så är VW ett givet val smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari 2016 · 13 744 Inlägg

jag skulle välja polon..  även om jag håller med om att toyotan antagligen ger mindre problem.

men Polon känns vuxnare och mindre gubbig/tantig.
skulle då välja den 3cyl 1.4tdi på 80hk som är riktigt trevlig.

tycker att styrhytten är viktigare än något annat.
Blir väldigt tydligt på bilderna Evildan la upp hr stor gubb/tant varning det verkligen är på toyotan

dessutom är polon betydligt ballare till utsende.   

men visst går något sänder så mekar jag själv skulle aldrig låta någon reservdelsbytare skruva sönder bilen för mig så om det går sönder spelar inte så jäkla stor roll smile
för toyotan är antagligen problemfriare..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari 2016 · 13 744 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Obsidiana skrev:
Tack för utförlig info och tips Evildan. Har faktiskt inte vågat titta på hybridbilarna, då jag inbillar mig att de är så mycket dyrare i inköp, samt att jag inte har någon möjlighet att ladda där jag bor just nu. Men det vore kanske värt att ta en närmre titt på.

Evildan har kört Prius hybrid ett tag... Tack vare honom så blev jag själv fast i träsket och vi har en Prius. Det kommer att bli en nyare Prius till sommaren. De behöver inte laddas. Bensinmotorn sköter det. Hybrid... Bensinmotorn går när den behöver. I synnerhet om det är kallt ute. Så man får värme i bilen. Bra grejer som drar extremt lite. Köp.

är inte laddningsmöjligheterna det viktigaste på en hybridbil.. så man kan minmiera fosilabränslet så mycket som går.. skulle jag mot förmodan välja en hybrid så är det en laddhybrid annars är det ju att skjuta sig själv i foten med syftet att äga en hybrid.

är ju personligen inte så imponerade av toyotas hybrider..men visst lite fränt är det att åka iväg med eldrift och klippa fullgas på kall motor och bensinmotorn (korkat med bensinmotor håller med) så varvar den så inåthelvete samma sec som den startar.. sånt är skoj när man själv inte äger den..jag skulle gråta varje gång den gjorde så om mitt namn stog på ägarbeviset smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
-matte En Medlem
23 januari 2016 · 405 Inlägg

Så om du gasar fullt på en "vanlig" bil med automatlåda, så varvar motorn inte upp eller? Märkligt argument...

SportPilot Ubåtsingenjör
23 januari 2016 · 7 232 Inlägg

-matte skrev:
Så om du gasar fullt på en "vanlig" bil med automatlåda, så varvar motorn inte upp eller? Märkligt argument...

jo det gör en vanlig bil ... men när du kör iväg med en hybrid så går inte bensin motorn, den hoppar först in när du kommer upp i en viss hastighet och skräms då igång

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
23 januari 2016 ·

CHEEVA skrev:

-matte skrev:
Så om du gasar fullt på en "vanlig" bil med automatlåda, så varvar motorn inte upp eller? Märkligt argument...

jo det gör en vanlig bil ... men när du kör iväg med en hybrid så går inte bensin motorn, den hoppar först in när du kommer upp i en viss hastighet och skräms då igång

Nej, det stämmer inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2016 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

-matte skrev:
Så om du gasar fullt på en "vanlig" bil med automatlåda, så varvar motorn inte upp eller? Märkligt argument...

jo det gör en vanlig bil ... men när du kör iväg med en hybrid så går inte bensin motorn, den hoppar först in när du kommer upp i en viss hastighet och skräms då igång

Nej, det stämmer inte.

Nej. Verkligen inte. Stampa fullt i en Prius från start så låter bensinmotorn som en brunstig älg som fått en skenande BMW 520d upp i 2:an på E4:an...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
23 januari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

jo det gör en vanlig bil ... men när du kör iväg med en hybrid så går inte bensin motorn, den hoppar först in när du kommer upp i en viss hastighet och skräms då igång

Nej, det stämmer inte.

Nej. Verkligen inte. Stampa fullt i en Prius från start så låter bensinmotorn som en brunstig älg som fått en skenande BMW 520d upp i 2:an på E4:an...

Typ så!
Men den går inte med så högt varv som en novis kan inbilla sig, maximalt 4500rpm vid full gas som growe ämnar tjata om år ut och år in, snacka om att inneha ett teflonminne eller helt enkelt vara ett tämligen kasst troll.

http://eahart.com/prius/psd/
Här ovan är återigen förklaringen och en möjlighet att testa själv gällande varvtal.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2016 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Nej, det stämmer inte.

Nej. Verkligen inte. Stampa fullt i en Prius från start så låter bensinmotorn som en brunstig älg som fått en skenande BMW 520d upp i 2:an på E4:an...

Typ så!
Men den går inte med så högt varv som en novis kan inbilla sig, maximalt 4500rpm vid full gas som growe ämnar tjata om år ut och år in, snacka om att inneha ett teflonminne eller helt enkelt vara ett tämligen kasst troll.

http://eahart.com/prius/psd/
Här ovan är återigen förklaringen och en möjlighet att testa själv gällande varvtal.

Nu var det ett tag sedan jag kollade med ODBII men har för mig att den gillar rpm mellan 2500-3200. Tydligen ska motorn vara som mest effektiv då. Yaris drivlina är den samma i grund och botten. Gäller Lexus med :-)

Men hydridbilarna från Toyota är dyra. Mycket dyra. Vår har stigit i pris...

Och ja, jag har koll:
https://www1.garaget.org/archive/90/89434/344747/344747-3594804.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dawwe ...has left the building...
23 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Hm...Så ICE i en Prius (eller Prius + smile ) kan inte (tillåts) inte varva mer än max 4500 rpm oavsett förhållanden? Märklig bil big_smile.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
24 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Hm...Så ICE i en Prius (eller Prius + smile ) kan inte (tillåts) inte varva mer än max 4500 rpm oavsett förhållanden? Märklig bil big_smile.

I en Prius genII med 1.5l är det maximala varvtalet 4500rpm. Vilket för mig är ganska självklart då bilen är byggd för att gå snålt och rent.
Prius genIII med 1.8 där även + ingår har en annan ICE tillika MG1 & MG2 vilket gör att ICE tillåts varva hela 5200rpm. ☺

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang