Kondens i motorn Passat -07 Tfsi

Eesten
24 januari 2016 · 11 Inlägg

Hej forumet!

I Tisdags morse när jag åkte till jobbet så började bilen att ryka som satan ur avgassystemet, bilar bakom t.om blinkade på mig. Svängde givetvis av(E18) och kontstaterade att det var en massa vatten i oljan.
Ringde bärgare då jag har mobilitetsgaranti.

Bilen lämnades på Lecab i Karlstad som inte trodde att det berodde på något annat än kondens i oljan, då inget kylarvatten saknades.
Kollade samt fyllde på oljan för ca 200mil sedan, såg inga tendenser till "grädde" på oljelocket då.
Åker väldigt korta sträckor för det mesta ca 3-5 min åktid(hemifrån-järnvägsstation-dagis-hem). Vet mycket väl att detta inte är optimalt för bilen men ska det verkligen bli såpass mycket kondens att det "spär" ut oljan till den grad att den kan smita förbi kolvringarna och upp i cylndrarna?

Till saken hör att jag veckan innan hade haft bilen till jobbet 4ggr á 10mil. Tycker vattnet borde dunstat då, förvisso ca -20 ute.

Hursom så bytte de olja och peppar peppar än sålänge är det ok.
Är det någon mer som råkat ut för detta?

Andas det? Då går det o äta....
Meaganeowner
25 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Inte fasen dunstar vatten ur olja. Det är därför det blir klägg

Vatten förångas vid 100 grader. Det kanske är bekant?

Möjligen kommer motorolja i oljetråget under sommartid i närheten av vattnets kokpunkt.
Visst kan oljepumpen bli högre lokalt runt kolvar o i lager m m, men kyls strax ned när det blandas i tråget.

Många mil med kortare kör sträckor,  gör att motor värms o kyls många gånger. Varje gång motorn kyls av, sugs kall luft in i bl a vevhuset. Fukt i luften kondenseras.

Kör 500 mil i ett sträck, utan att låta motorn svalna helt någon gång, så får du knappast något vatten oljan.

it_mutt Avstängd
25 januari 2016 · 10 388 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Inte fasen dunstar vatten ur olja. Det är därför det blir klägg

Vatten förångas vid 100 grader. Det kanske är bekant?

Möjligen kommer motorolja i oljetråget under sommartid i närheten av vattnets kokpunkt.
Visst kan oljepumpen bli högre lokalt runt kolvar o i lager m m, men kyls strax ned när det blandas i tråget.

Många mil med kortare kör sträckor,  gör att motor värms o kyls många gånger. Varje gång motorn kyls av, sugs kall luft in i bl a vevhuset. Fukt i luften kondenseras.

Kör 500 mil i ett sträck, utan att låta motorn svalna helt någon gång, så får du knappast något vatten oljan.

Vatten behöver inte nå några 100C för att avdunsta. Det sker redan vid ex.vis "normal rumstemperatur".

Avdunstning i sin tur är då inte samma sak som förångning, men förångning kan ske genom avdunstning.

Senast redigerat av it_mutt (25 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
26 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Jo visst har du rätt, när vattnet inte är blandat/bundet i vätska, som t ex olja, eller vatten i en öppen burk, gryta e t c.

Ett par blöta strumpor där det finns mycket luft mellan garnfibrerna och i fibrerna på en tvättlina blir snart torra i vinden...

Men du kanske även du har förvånats över hur länge en grogg, eller öl i ett glas kan stå,, utan att nivån sjunker? Eller vatten i en spann.

Tvivlar du så kan du skruva av locket till expansionskärlet under vecka när bilen står parkerad med avstängd
motor. Inte fasen minskar nivån märkvärt, eller hur?



Nej du käre Watson..... det behövs lite högre temperatur.

Kommer ihåg när vi kokade hemma.. 78.6 grader, för länge sedan, typ Ulf Lundell, då började alkoholen sippra så fint. Nära 100 grader på slutet,  ja då blev det mest vatten.  Vid lägre temperaturer, t ex 70 grader kommer absolut inget alls i glaset.

Känner du till detta?

Vill du fördjupa dig djupare i detta med vätskors avdunstning, t ex i användandet av alkohol i kylsystem, innan glykolen blev uppfunnen, så finns detta väl beskrivet på nätet, vill jag minnas. T ex stridsvagns,   flygplans och bilars motorer som kokade under brinnande krig. 1www.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 januari 2016)

it_mutt Avstängd
26 januari 2016 · 10 388 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jo visst har du rätt, när vattnet inte är blandat/bundet i vätska, som t ex olja, eller vatten i en öppen burk, gryta e t c.

Ett par blöta strumpor där det finns mycket luft mellan garnfibrerna och i fibrerna på en tvättlina blir snart torra i vinden...

Men du kanske även du har förvånats över hur länge en grogg, eller öl i ett glas kan stå,, utan att nivån sjunker? Eller vatten i en spann.

Tvivlar du så kan du skruva av locket till expansionskärlet under vecka när bilen står parkerad med avstängd
motor. Inte fasen minskar nivån märkvärt, eller hur?



Nej du käre Watson..... det behövs lite högre temperatur.

Kommer ihåg när vi kokade hemma.. 78.6 grader, för länge sedan, typ Ulf Lundell, då började alkoholen sippra så fint. Nära 100 grader på slutet,  ja då blev det mest vatten.  Vid lägre temperaturer, t ex 70 grader kommer absolut inget alls i glaset.

Känner du till detta?

Vill du fördjupa dig djupare i detta med vätskors avdunstning, t ex i användandet av alkohol i kylsystem, innan glykolen blev uppfunnen, så finns detta väl beskrivet på nätet, vill jag minnas. T ex stridsvagns,   flygplans och bilars motorer som kokade under brinnande krig. 1www.

Nej. Inte det minsta faktiskt. Jag sa inget om hur snabb avdunstningen sker, jag motsatte mig att du påstod att avdunstning (och i förlängningen; förångning) sker först vid 100c. Vilket är fel.

Kort och gott; vattnet i exempelvis ett glas i rumstemperatur kommer avdunsta (förångas). Det kommer visserligen ta tid, men det har jag inte heller motsatt mig på något vis.

Att etanol har en kokpunkt (under normala förhållande) vid ~78c var i sig ingen nyhet för egen del. Och med "under normala förhållande" syftar jag främst på "normalt atmosfärtryck", det i sin tur är inget som på något vis enbart påverkar etanol givetvis.

Men visst, ska vi kan vi ju då även blanda in luftfuktighet, lufthastighet, tryck, yta och så vidare. Fast, det ändrar fortfarande inte på det faktum att avdunstning sker tidigare än vid 100c.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
26 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Och?  Tappade tråden.... lösningen på om man oftast kör bilen kortare sträckor, så dunstar man ur vattnet med en par längre vändor...


Tro det? Om inte så torde det vara svårt att bedöma för en vanlig bilist, hur mycket vatten
som blandas i, resp avskiljs från oljan, under olika körförhållanden.

Byter själv olja var 800:e mil. En relativt billig lösning som då kostar ca 0.3 kr/ mil. Aldrig haft problem med vattenbemngd olja.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 januari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang