Gjutjärnspanna vs Teflon?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2016 · 17 510 Inlägg

Ska ta och göra Ägg & Bacon. Stod nu och höll i en teflon modell bättre och en tjock gjutjärnspanna märke Skeppshult. Vilken är bäst? Inte bara min maträtt men överlag? Jag föredrar gjutjärn. Visst går det mer smör till en sådan men jag kan äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram. Finns det olika rätter som gör sig bäst i olika pannor? Fyll på här...

Jag lagar mycket mat, faktum är att jag lagar i princip all mat hemma. Men kanske Teflon är bättre någon gång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
28 januari 2016 ·

Teflon är att föredra den dagen du ska förklara för fru hybrid varför det på er parkering står en v12 försedd w140 då teflonpannan inte överför en lika stor mängd rörelseenergi emot ditt bakhuvud när du försöker fly undan in i tryggheten bakom dom dubbla glasen. 😊

Muttley
28 januari 2016 ·

Fördelar och nackdelar på båda.
Jag kör bara på teflon då jag fått dem smile  Min jamie oliver tefal fick jag av ett jobb jag var på i julklapp. Den höll i 8-9 år, vilket är en nackdel.

Men överlag.
Gjutjärn.
+Håller resten av ditt liv om du sköter den med lite kärlek.
+ Ger fin yta på kött.
+ Går att köra väldigt varm.
- Svårare att diska.
- Tunga.

Teflon.
+ Lättstekt.
+ Enkel att diska då du kan köra diskmedel på dem utan att förstöra.
+ Lätta
- Giftiga
- Håller inte hela ditt liv.
- Du bör inte steka på för hög värme.

Jag saknar faktiskt gjutjärn lite.

-matte En Medlem
28 januari 2016 · 405 Inlägg

Skulle rekommendera att du köper en keramikbelagd panna nästa gång. Nästan lika låg friktion som teflonet, dock "håller den hela ditt liv" och beläggningen lossnar inte och hamnar i maten ;o. En annan fördel är att vikten är betydligt lägre, vilket gör den lättare att hantera.

Gjutjärn= Volvo B20

Keramik= Tesla

Muttley
28 januari 2016 ·

-matte skrev:
Skulle rekommendera att du köper en keramikbelagd panna nästa gång. Nästan lika låg friktion som teflonet, dock "håller den hela ditt liv" och beläggningen lossnar inte och hamnar i maten ;o. En annan fördel är att vikten är betydligt lägre, vilket gör den lättare att hantera.

Gjutjärn= Volvo B20

Keramik= Tesla

Jag vill nästan vända på det

Gjutjärn Tesla

Keramik Ferrari

Teflon saab 900 (volvo b20)


Anledningen är att gjutjärn fortfarande tål stålredskap.  Keramik tåler ju de lite bättre än teflon men den är känslig med smile

Gjutjärn är utan tvekan bäst.

The_Rebel Gréve
28 januari 2016 · 497 Inlägg

Det beror på lite vilken temperatur du ska steka i, här kommer en video som är väldigt bra!

https://www.youtube.com/watch?v=fVusz2EZ24I

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 510 Inlägg

Evildan skrev:
Teflon är att föredra den dagen du ska förklara för fru hybrid varför det på er parkering står en v12 försedd w140 då teflonpannan inte överför en lika stor mängd rörelseenergi emot ditt bakhuvud när du försöker fly undan in i tryggheten bakom dom dubbla glasen. 😊

Fasen vad sugen jag blev på en w140 nu. Det var inte snällt. Du vet att jag är lite svag för övermotoriserade panzar-vagnar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 510 Inlägg

Men till topic:

Körde gjutjärn igår på höga varvtal (hög värme) och insåg att det känns bäst. Kräver lite mer service när det ska diskas men tror att teflonpannorna ska fasas ut allt eftersom.

Gjutjärn = B20. Går att köra varm utan att ta skada.

Teflon = Bmw. Blir skev om den blir överhettad utan kylning :-)

Keramik har jag aldrig provat men ska göra så någon gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
29 januari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Men till topic:

Körde gjutjärn igår på höga varvtal (hög värme) och insåg att det känns bäst. Kräver lite mer service när det ska diskas men tror att teflonpannorna ska fasas ut allt eftersom.

Gjutjärn = B20. Går att köra varm utan att ta skada.

Teflon = Bmw. Blir skev om den blir överhettad utan kylning :-)

Keramik har jag aldrig provat men ska göra så någon gång.

Jag föredrar gjutjärn och har så gjort sedan jag jobbade inom restaurangbranschen för 100år sedan. Överlägsen på alla vis i mitt tycke.
Keramik? Humbug. 😉 Gillar inte sådana.
Till vardagssnabblagningsmåltiderna fräser jag inte sällan i en Mannerström teflonpanna, Olivern från Tefal klarade inte hettan vid exempelvis lövbiff.

Senast redigerat av Evildan (29 januari 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 510 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Men till topic:

Körde gjutjärn igår på höga varvtal (hög värme) och insåg att det känns bäst. Kräver lite mer service när det ska diskas men tror att teflonpannorna ska fasas ut allt eftersom.

Gjutjärn = B20. Går att köra varm utan att ta skada.

Teflon = Bmw. Blir skev om den blir överhettad utan kylning :-)

Keramik har jag aldrig provat men ska göra så någon gång.

Jag föredrar gjutjärn och har så gjort sedan jag jobbade inom restaurangbranschen för 100år sedan. Överlägsen på alla vis i mitt tycke.
Keramik? Humbug. 😉 Gillar inte sådana.
Till vardagssnabblagningsmåltiderna fräser jag inte sällan i en Lallerstedt teflonpanna, Olivern från Tefal klarade inte hettan vid exempelvis lövbiff.

Det luktar mer och mer gjutjärn här. Har en grillpanna som är räfflad i botten. Perfekt för lövbiff!

OT: Fick när jag flyttade hemifrån 1994 en "Hackman" kastrull av min farmor. Tyckte det var en lite udda flyttpresent men det visade sig att det är min bästa kastrull. Farmor är dock död sedan länge. Hon visste vad hon gjorde! Kastrullhelvetet ser som ny ut. 22 år senare...

Ska besöka Lions imorgon. Man kan få en Skeppshult för 20:- spänn där. Lär rensa deras lager.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
29 januari 2016 · 8 864 Inlägg

Rostfri stekpanna om man kan laga mat, annars teflon.

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 510 Inlägg

Hamilton skrev:
Rostfri stekpanna om man kan laga mat, annars teflon.

Hehe. Men vad menar du med rostfri? Vi har en induktionshäll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
29 januari 2016 · 8 864 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:
Rostfri stekpanna om man kan laga mat, annars teflon.

Hehe. Men vad menar du med rostfri? Vi har en induktionshäll.

Stekpannor i rostfritt stål.

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 510 Inlägg

Hamilton skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:
Rostfri stekpanna om man kan laga mat, annars teflon.

Hehe. Men vad menar du med rostfri? Vi har en induktionshäll.

Stekpannor i rostfritt stål.

Ska kolla upp. Anser mig rätt bra på matlagning. Även frun tycker så. Och kompisar. Så lite stolt där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
29 januari 2016 · 8 864 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Hehe. Men vad menar du med rostfri? Vi har en induktionshäll.

Stekpannor i rostfritt stål.

Ska kolla upp. Anser mig rätt bra på matlagning. Även frun tycker så. Och kompisar. Så lite stolt där.

Rostfritt används i det flesta professionella kök är dock rätt dyra i inköp (2-3000 kr) men håller i 20-30 år ;-)

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 510 Inlägg

Hamilton skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Hamilton skrev:

Stekpannor i rostfritt stål.

Ska kolla upp. Anser mig rätt bra på matlagning. Även frun tycker så. Och kompisar. Så lite stolt där.

Rostfritt används i det flesta professionella kök är dock rätt dyra i inköp (2-3000 kr) men håller i 20-30 år ;-)

Inga problem. Köper hellre kvalitet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TS_quattro fyrkrafsare
29 januari 2016 · 1 443 Inlägg

gjutjärnspannan är ganska lätt att få ren så länge man gör det när den fortfarande är varm, om den får kallna med fett och annat jox i som dessutom stelnar innan man diskar ur den så blir det lite trist, låt den svalna en aning, slå i en halvliter varmt vatten och vispa runt, så att kryddrester och fett lossnar - häll ur och slå i lite nytt vatten, kör ett varv med diskborsten, töm ur, torka med lite papper och låt det sista ånga ur på plattans eftervärme (lite tjurigt om man har induktion förvisso, inte mycket till eftervärme där) om pannan börjar se matt och torr ut smörj den med en liten skvätt rapsolja

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 510 Inlägg

TS_quattro skrev:
gjutjärnspannan är ganska lätt att få ren så länge man gör det när den fortfarande är varm, om den får kallna med fett och annat jox i som dessutom stelnar innan man diskar ur den så blir det lite trist, låt den svalna en aning, slå i en halvliter varmt vatten och vispa runt, så att kryddrester och fett lossnar - häll ur och slå i lite nytt vatten, kör ett varv med diskborsten, töm ur, torka med lite papper och låt det sista ånga ur på plattans eftervärme (lite tjurigt om man har induktion förvisso, inte mycket till eftervärme där) om pannan börjar se matt och torr ut smörj den med en liten skvätt rapsolja

Brukar tvätta ur dessa med vatten efter avklarad middag. Har hänt att jag tagit en doppe YES i den någon gång. Ska prova med rapsolja! Det har vi hemma. Givetvis ska den vara lite fet när man ställer undan den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
29 januari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Men till topic:

Körde gjutjärn igår på höga varvtal (hög värme) och insåg att det känns bäst. Kräver lite mer service när det ska diskas men tror att teflonpannorna ska fasas ut allt eftersom.

Gjutjärn = B20. Går att köra varm utan att ta skada.

Teflon = Bmw. Blir skev om den blir överhettad utan kylning :-)

Keramik har jag aldrig provat men ska göra så någon gång.

Jag föredrar gjutjärn och har så gjort sedan jag jobbade inom restaurangbranschen för 100år sedan. Överlägsen på alla vis i mitt tycke.
Keramik? Humbug. 😉 Gillar inte sådana.
Till vardagssnabblagningsmåltiderna fräser jag inte sällan i en Mannerström teflonpanna, Olivern från Tefal klarade inte hettan vid exempelvis lövbiff.

Det luktar mer och mer gjutjärn här. Har en grillpanna som är räfflad i botten. Perfekt för lövbiff!

OT: Fick när jag flyttade hemifrån 1994 en "Hackman" kastrull av min farmor. Tyckte det var en lite udda flyttpresent men det visade sig att det är min bästa kastrull. Farmor är dock död sedan länge. Hon visste vad hon gjorde! Kastrullhelvetet ser som ny ut. 22 år senare...

Ska besöka Lions imorgon. Man kan få en Skeppshult för 20:- spänn där. Lär rensa deras lager.

Har en gjutjärnspanna från Hackman, fungerar ypperligt. Fick en Anders Petter gjutjärnsgryta som är strålande att svänga ihop grytor i.

Rostfria tycker jag är sådär, det är lätt att missfärga som vid hög värme och dom kräver mkt smör och olja för att det ska bli ett bra resultat. Men räknar man inte kalorier eller inte tänker på kolesterolvärdet så varför inte.

TS_quattro fyrkrafsare
29 januari 2016 · 1 443 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

TS_quattro skrev:
gjutjärnspannan är ganska lätt att få ren så länge man gör det när den fortfarande är varm, om den får kallna med fett och annat jox i som dessutom stelnar innan man diskar ur den så blir det lite trist, låt den svalna en aning, slå i en halvliter varmt vatten och vispa runt, så att kryddrester och fett lossnar - häll ur och slå i lite nytt vatten, kör ett varv med diskborsten, töm ur, torka med lite papper och låt det sista ånga ur på plattans eftervärme (lite tjurigt om man har induktion förvisso, inte mycket till eftervärme där) om pannan börjar se matt och torr ut smörj den med en liten skvätt rapsolja

Brukar tvätta ur dessa med vatten efter avklarad middag. Har hänt att jag tagit en doppe YES i den någon gång. Ska prova med rapsolja! Det har vi hemma. Givetvis ska den vara lite fet när man ställer undan den.

Jo man kan behöva ta någon droppe diskmedel om man lagat kryddstark mat annars kan nästa rätt ta smak. Bara man smörjer pannan efteråt så är det ingen fara. Rapsolja är bra då den inte smakar något särskilt tål hög värme och inte härdar särskilt lätt. Rekommenderades under skötselråden till både pannan och stekgrytan jag har. Locket till stekgrytan måste jag smörja ofta då det får mycket vattenånga vid långkok vilket kan ge rostfläckar om man ställer in en gryta i kylen över natten för att den ska götta till sig, grytor smakar alltid bättre om de får vila över natten  wink

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang