Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 467 685 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
Mervolic Yawn...
20 juli 2016 · 3 151 Inlägg

Känns lite osmidigt att gjuta, men det skulle ju kunna funka. Borrar du in armeringsjärn som du får fast med ankarmassa och armerar bra runt om, så går det nog. Tänk på att betongen är väldigt tung, så staga formen ordentligt. Sen får du hitta på något sätt att fylla i betong uppifrån så det rinner ut i hela formen.

Men kan det inte vara ett alternativ att klä in allt i foder, likt knutar och runt ingångsdörrar? Vet inte riktigt hur ditt hus ser ut i övrigt, men hoppas du förstår vad jag menar.

Annars kanske du kan "förlänga" regeln med andra reglar och sätta en snygg, vit plåt runt hela porten? Brukar se rätt bra ut det med.

Alternativt kan du ju köpa en ny garageport, som är större än den gamla.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Får nog bli mura an något slag, aldrig gjort det med borde inte vara några större problem smile

På tisdag blir vi tvungen att byta sjukhus ifrån Umeå till Sundsvall. Sundsvall är 5mil längre bort än Umeå men eftersom vi tillhör den regionen och de anser hon vara mogen för att flyttas dit så är det dit vi blir tvungna att åka. Har med pengar att göra, vårt län är inte speciellt sugna på att pröjsa ut 100k/dag för sjukvård till ett annat län tongue, och ja, det är så mycket vården kostar per dag på det stället hon befinner sig nu tacka vet jag gratis sjukvård i Sverige, har fått tillbaka varenda krona jag skattat för ^_^

Många trevliga filmer på Youtube om murning, verkar lätt. Om man nu ändå ska putsa fasaden sen så spelar det inte så stor roll hur min n00b murning ser ut big_smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
20 juli 2016 · 3 151 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Hej! Skönt att lilltjejen mår bra och fortsätter växa. Det är viktigast! Jag skulle för att förminska öppningen göre en snygg träfodring som dessutom skulle användas för att fälla in små ledspottar, antingen upptill eller på sidan. En sån sak går att göra snygg och sen måla. Vitt är min favvis nu smile

Kan för övrigt tillägga till mitt tidigare inlägg att jag kan gärna instämma med detta, spotlights mot porten är oerhört snyggt. Alternativt då att du murar upp längs sidorna, och gör en träfodring ovanför likt eastmotorsport beskriver?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Mervolic, jo jag förstår dig helt, det är typ vad alla säger att jag ska göra men det är inte så jag vill att det ska se ut. Jag bor u ett suterränghus där övre delen är av trä och källaren/bottenvåningen är av betong. Källaren har varken dörr eller fönster som är klädd i foder så jag vill inte heller att garageporten ska ha det. Vill ha det enhetligt och inte lite av varje stil.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Mervolic skrev:

eastmotorsport skrev:
Hej! Skönt att lilltjejen mår bra och fortsätter växa. Det är viktigast! Jag skulle för att förminska öppningen göre en snygg träfodring som dessutom skulle användas för att fälla in små ledspottar, antingen upptill eller på sidan. En sån sak går att göra snygg och sen måla. Vitt är min favvis nu smile

Kan för övrigt tillägga till mitt tidigare inlägg att jag kan gärna instämma med detta, spotlights mot porten är oerhört snyggt. Alternativt då att du murar upp längs sidorna, och gör en träfodring ovanför likt eastmotorsport beskriver?

Jo spotligts i porten kommer att monteras, det satt det innan, tror det var några 69kr spottar ifrån ÖB eller något smile Spotligt är dock inge svårt att montera i efterhand, eller rättare sagt det måste göras sist av allt. Blir att kolla runt på nätet sen efter snygg portbelysning. Det måste matcha insidan. Inne i garaget ska det sitta spottar efter sidorna som belyser väggarna och som tänds när man öppnar porten, mysbelysning eller vad man nu ska kalla det. Sen så ska det så klart finnas starkare belysning som man kan tända manuellt för att se bra i garaget.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Tallifjant skrev:
Går minst lika bra med en batteridriven dildo när man ska vibrera tunna lager!^^

Tror inte fugan skulle uppskatta om jag lägger upp bilder när jag vibrerar betong med hennes leksaker... Men å andra sidan gillar jag att jävlas med henne ^_^

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
20 juli 2016 · 3 151 Inlägg

Kenny-83 skrev:
Mervolic, jo jag förstår dig helt, det är typ vad alla säger att jag ska göra men det är inte så jag vill att det ska se ut. Jag bor u ett suterränghus där övre delen är av trä och källaren/bottenvåningen är av betong. Källaren har varken dörr eller fönster som är klädd i foder så jag vill inte heller att garageporten ska ha det. Vill ha det enhetligt och inte lite av varje stil.

Förstår vad du menar, bollar bara alla möjligheter jag kom på. smile

Enklaste, men också kanske dyraste, alternativet vore ju att köpa en ny garageport i "rätt" mått, sälja den gamla begagnat och sedan bara putsa upp ytan i portöppningen. Har kontakter om du är intresserad av detta. Fördelen är ju då att du får en lite större portöppning, om du har användning för det.

Annars röstar jag på att mura och putsa, alternativt armera och gjuta enligt mitt första inlägg.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Ne köpa ny port blir det nog inte på tok för dyrt, detta går ju att lösa hyfsat billigt. Mura, frågan är nu med vad man murar med, leca block? Bor granne med Byggmax och Beijer så dom borde ha det jag behöver.

Jag kollade på dörröppningen som jag nyligt gjutit tröskeln. Den öppningen tog de upp när de förlängde huset. Vad jag kan se har de murat mer tegelstenar eller något sådant och sedan putsat. Tänker nog göra på samma sätt där framme.

En större port, jo visst hade det varit nice men inget som behövs, min bil kommer rätt lätt in. Väl i garaget finns det gott om plats.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
20 juli 2016 · 3 151 Inlägg

Leca borde funka fint. Finns i olika mått, har du tur kanske du kan hitta ett block som är "dubbelt" så stort som det du behöver. Då kan du dela det på mitten och få ut två bitar som du kan använda. Funkar fint att dela med betongblad till tigersågen, eller med bara yxa.

Mura dom som vanligt, sen kompletterar du med att dra i några fasadpluggar med tillhörande skruvar. Då riskerar du inte att dom lossnar från den gamla väggen.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Med fasadpluggar menar du då att jag ska spika fast lecablocken för ökad stabilitet?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
eastmotorsport -sommar ska de va....
21 juli 2016 · 4 524 Inlägg

Även om huset har träfasad på övervåningen och murat på nedre delen kan en inklädning i trä blii riktigt snyggt och lite pricken över i;et som man säger. Kanska komplettera det med ett utstick som skyddar mot regn och snö, ett elegant skärmtak på en halvmeter eller så. Det kommer ju också en dag då den befintliga porten blir dålig eller ful och beghöver bytas, vore ju både synd och besvärligt att byta till en fullstor då om du murat. Jag har infällt i mitt utskjut av garagetaket ett antal spottar, det är snyggt, min granne monterade istället in en ledlist strax intill dörrbladet som han fräste in i taket så listen inte syns framifrån utan enbart skenet på dörrbladet. Också snyggt.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 juli 2016 · 1 940 Inlägg

På framsidan av huset har jag en balkong så utanför porten är det regnfritt drygt 1m så ingen risk att den kommer bli dålig inom de närmaste 20 åren big_smile

Nu är bara frågan den, när kommer jag göra detta. För att göra detta så krävs det mer än bara lite murandes. Dörren ska monteras ned, det ska muras, det ska putsas 2 gånger, det ska slipas runt om kring den nya putsen, det ska målas och sedan ska allt detta torka innan man kan montera upp dörrarna igen.

Hur länge tar det efter det jag murat innan jag kan putsa?
Hur länge tar det innan jag kan måla putsningen?
Hur länge tar det innan jag kan borra och montera upp porten?

Det är många "vänta" moment, jag är inte ett stort fan att det är vidöppet till huset hela tiden big_smile kanske blir först när frugan kommer hem med barnet men då är det september, kan va kyligt då. Är inte sugen på att vänta till nästa år.. men men... vi får se hur det blir smile Kollade just upp det, ligger mellan 10-15 grader i september... borde funka.

Senast redigerat av Kenny-83 (21 juli 2016)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
21 juli 2016 · 3 151 Inlägg

Finns fasadplugg med skruv istället för spik också, de brukar fästa bättre tycker jag. Och ja, jag menar att du skruvar fast Leca-blocken med skruvarna så ökar det stabiliteten. Räcker med 2, max 3, skruvar per sida skulle jag tro!

Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Jag har under en längre tid nu försökt få tag på en plåtbit på kanske 2-3 millimeter i tjocklek och med måtten 160*160mm. Jag hittar fan ingen i hela stan, blir tokig! Det ska användas som en täckplåt för dräneringsspolröret. Vem hade kunnat ana det? Ska lägga upp på köp och säljmarknaden nu, finns inget företag i stan som säljer det hmm

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
21 juli 2016 · 3 151 Inlägg

Måste ju finnas nån plåtslagare där i närheten? De brukar kunna ordna det.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Trodde jag också. Samtliga är på semester, tycker inte om semestertider sad

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 juli 2016 · 1 940 Inlägg

Verkar som att köp å säljmarknaden har småbitar liggandes smile

Baby update:
Läkarna säger att hon inte är "sjuk" längre utan bara väldigt väldigt liten, bra nyheter.

Senast redigerat av Kenny-83 (21 juli 2016)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
volvoqq Lastbilsmekaniker
22 juli 2016 · 5 142 Inlägg

Kenny-83 skrev:
Verkar som att köp å säljmarknaden har småbitar liggandes smile

Baby update:
Läkarna säger att hon inte är "sjuk" längre utan bara väldigt väldigt liten, bra nyheter.

Gött att hon är oki smile

Mervolic Yawn...
22 juli 2016 · 3 151 Inlägg

Skönt besked! Syftar mest på babyn då! smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
22 juli 2016 · 1 940 Inlägg

LoL tråden börjar vara mer lämplig för FamiljeLiv.se är garaget.org big_smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang