Saab 9-5 Aero -06 - Byta downpipe

JonasSv
18 februari 2016 · 14 Inlägg

Hej!

Har precis fått tag på en bättre beg downpipe till 9-5an och gav mig direkt på att byta den i tron om att det inte skulle vara så svårt. Har fått loss kontakterna till lambdasonderna, infästningen mot turbon och en extra upphängning, men nu har jag kört fast helt vid skarven mot resten av systemet. Det ser ut som att det sitter muttrar där, men det är så mycket rost att det är svårt att se. Har försökt skrapa bort det mesta, men det verkar nästan som de är svetsade också. Innan jag borrar bort dem eller kapar av dem tänkte jag fråga hur de är tänkta att sitta ihop så jag inte skapar merjobb för mig själv... Min plan är att såga av muttern alt bulten i skarven och sen slå ut den och trycka i en ny M8 bult, är jag på rätt väg då? Har tyvärr inte tillgång till varken vinkelslip eller svets...

Bifogar en bild på hur rosklumpen ser ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163069/163069-9e405c6641874ad40e0678708db30004_large.jpg

Senast redigerat av JonasSv (18 februari 2016)

JonasSv
18 februari 2016 · 14 Inlägg

Det löste sig ändå!

Om någon annan skulle vara intresserad så sitter det ihop med en bult med splines i den bakre delen och sen en mutter i andra änden, som jag även tror hade en svetsloppa på sig. Fick såga av bultarna i skarven och sen kunde jag dela systemet och ta ner alltihop för att sen slå ut bulten med splines, satt som f*n! Sen dit med nya M8 bultar i rostfritt och dra ihop allt igen

Satan vilken skillnad det blev, mycket mer respons snabb och rappare. Sladdsystemet gick in på 4:an i 120-130. Ska väl tilläggas att det inte är helt orginal

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang