Imorgon bär det av vid 05:15 upp till Jimmy på Sandåsen Motorsport. Allt är i sin ordning, farsan hade lite lugnt i torsdags så han monterade nya bromsklossarna åt mig så jag slapp göra det nu i helgen
Vi åkte igår morse vid 05:30 upp mot Jimmy på Sandåsen Motorsport för att göra mappningen. Inga problem alls på vägen så det var ju skönt. Sist fick vi ju stop i Borås..
När vi väl kom upp satte dom direkt igång och monterade nya magnetventilen och på med bredbandslamda. Sen kollade dom över lite grejer så allt var ok innan dom skulle sätta igång.
Jimmy och Robin var ute och körde i säkert en och en halv timme medans jag stod och väntade i garaget. Dom brukar att mappa ute på vägen då det ger mer realistiska körförhållanden. Sen om det behövs sätter dom upp den i rotorn för lite finlir.
Jag hade en satans massa fjärilar i magen medans jag väntade. Tankarna flög igenom huvudet. Skulle det funka? Vad kan orsaka problem? Kommer den gå bra? Vad skall rasa denna gången?
När dom väl kom tillbaka så satt Jimmy i bilen med ett leende. Det var goda resultat. Allt funkade!
Den gick rent och fint och allt var schysst! Bra med mos haha! Det enda problemet var att jag satt en vanlig avgaspackning mellan grenröret och uppipet till turbon så den läckte där och tappade ladd. Man måste tydligen ha en redig stålpackning där då vanliga packningar brinner upp och tål inte laddtrycket när man krämar på. Nu låg den på ca 1,6 bar men sen när jag får bytt den sen så kommer det bli lite mer. Jag passar även på att byter packningarna mellan grenröret och blocket till stål.
I och med att den läckte där och jag vill ha så mycket effekt på pappret som möjligt så väntar vi med att sätta den i rotorbänken tills jag fått bytt packningen. Jag hoppas på strax över 400hk. Som det var nu så tippade dom på 380-400hk så det skall nog inte vara några konstigheter
Men, nu har bilen blivit mappad i alla fall! En rätt så snäll mapp som är driftsäker och bra med mos!
Jag är så sjukt glad att allt gick bra! Satan va det flyttar på sig! Vill bara passa på att tack Jimmy och Robin på Sandåsen Motorsport för en suverän service. Riktigt grymma grabbar. Sen även min tacka min sponsor Stefan och Filip på Japtuning för en toppen support samt leverantör till alla mina delar, vi har haft ett riktigt bra samarbete. Sen även tack till min far som har hjälpt till med i princip hela maskinbygget, det ligger några timmar investerade där.
Det är lite småpill kvar som skall göras.
*Byte av packning Grenrör-Uppipe till Roger Clark treskiviga stål packning. *Byte av packningar Block-Grenrör till Roger Clark stålpackningar. *Limma båda ventilkåporna då den läcker lite olja där, väldigt lite med "just in case", *Byta oljeplugg till en vanlig då det sitter en kombinerad plugg/oljetempsensor där som läcker lite. *Montera ny Oljetempsensor i blocket. *Byte av olja och filter då den gått lite fett under körningen fram tills nu. *Kolla igenom grenröret och då det verkar att läcka lite igen. *Ombesiktiga efter att allt ovan är gjort så avgasvärdena blir godkända.
koaaN skrev: Tja! besiktade min nybyggda motor med ca 200 mil på förra veckan, har 100 cells race-katt och även jag fick dåliga avgasväden först (sa att jag ville köra ur bilen innan vi kör avgastesterna då bilen står avstängd inne på bes ca 10-15 min, men vi provade först ändå) körde skiten ur bilen ca 1-2km sen tillbaka till avgastestet, där det blev klart godkänt!
Tänkte ifall du skulle göra likadant
Mvh Jonas
Jaha okej! Ja det brukar att vara lite bekymmer när det är nya maskiner och speciellt med racekat. Men när jag besiktigade gjorde jag ungefär likadant Jag tror att det kan vara på grund av avgasläckaget som är då det läcker innan lamdan, så justerar den fel etc. Jag skall se lite vad jag hittar på, lite e85 i tanken så skall det nog bli bra Tack för tipset
Christian S skrev: du behöver inte köpa några stålpackningar ifrån rcm utan original stålpackningarna funkar utmärkt.
Igår var jag i garaget och grejade. Fotade inte supermycket men knäppte några bilder
En familjepizza, satan vilka bromsar! Vill ha!
Här är dom nya packningarna i stål, dom skall nog hålla
Ur med oljan!
Sen tänkte jag göra ett desperat försök att få tätat oljesensorn som sitter i pluggen. Vill gärna ha den så länge tills jag får den nya så man i alla fall har en aning om hur varm han är.
Epoxylim blev de. Den läcker i toppen så tänkte bara kleta på och se dur det funkar.
Det kanske skall hålla?
Får se hur det ser ut efter torkning
Sen va grenröret nerplockat. Här är det inte tätt! Några goa sprickor
Ju mer man slipar ju värre blir det
Haha bara att ösa på med svetsen. Jag glömde självklart ta bild på svetsen efteråt. Men det va inte mycket att hurra för haha.
Det ser nästan ut som att den har spruckit ner i the goutch? Jag svetsade det så gott det gick i alla fall.
Rörlös
Farsans nya fälgar, dom vill jag också ha
Den ser nästan ut som den blev tät. Det blir att köra lite och se, den skall ju som sagt bytas ut oavsett.
Sen limmade vi även ventilkåpan då den fuktade lite olja där. Tanken var att limma på båda sidorna. Men det var ett sånt jäkla jobb så vi limmade ena sidan till att börja med och hoppas att det håller
Blev jämt och fint i alla fall.
Sen missade jag helt och hållet att ta bild när vi bytte packningarna. Vi bytte Block/Grenrör samt Grenrör/Uppipe. Dom som satt Block/Grenrör såg hela ut men Grenrör/Uppipe va lite sleten haha. Han hade brunnit lite
Var ute och provkörde igår kväll och nu verkar det som att den inte läcker avgaser längre. Med andra ord laddar den som den skall nu. Jävlar va det går. Vi filmade lite men blev sådär, får göra det ordenligt någon dag Men postar dom här nere så man kan få en liten uppfattning i alla fall
Rullande från 110km/h
Driveby
Fått gjort en del av det som ligger just nu.
[x] =Klart [/] Halvklart [0] =Ej klart
*Byte av packning Grenrör-Uppipe till Roger Clark treskiviga stål packning. [x] *Byte av packningar Block-Grenrör till Roger Clark stålpackningar. [x] *Limma båda ventilkåporna då den läcker lite olja där, väldigt lite med "just in case", [/] *Byta oljeplugg till en vanlig då det sitter en kombinerad plugg/oljetempsensor där som läcker lite.[/] *Montera ny Oljetempsensor i blocket.[0] *Byte av olja och filter då den gått lite fett under körningen fram tills nu. [x] *Kolla igenom grenröret då det verkar att läcka lite igen. [x] *Ombesiktiga efter att allt ovan är gjort så avgasvärdena blir godkända.[0]
Imorgon är det Hobby på jobbet så skall försöka köra lite idag för att sen kika imon så att inget läcker. Sen skall jag även kolla hur avgasvärdena ser ut nu när vi fixar avgasläckagen
Men som sagt har ju knappt kört bilen så skall börja med det
Jag har mekat en hel del i garaget. Som jag skrev i senaste mek posten så skulle jag ju besiktiga bilen efter att jag hade svetsat grenröret.
Jag dubbelkollade allt och besiktigade. Fick nedslag på avgasvärdena.
Körde den hem, förbannad haha. Sen blev det att kolla över grejerna igen..
Jag lyfte upp bilen och kollade.
Ser ut som att det läcker lite?
Haha det har spruckit bredvid den gamla svetsen. Vilken liten jävel!
De va då helvete va det skall krångla då! Nu fick jag ingen bra bild på det, men det såg ut som att sprickan går ner emellan alla rören. Jag bestämde mig för att täta det en gång för alla.
FRAM ME KAPEN!
Inte ens ihop svetsat Men man ser att det spruckit hela vägen runt i alla fall.
Man ser sprickan precis till höger om vecket.
Kom inte åt att slipa riktigt så tog en roterande fil.
Slipa ner allt så gott det gick
Sen la jag en svets i mitten för att täta vecket och sedan upp på ena sidan där det med hade spruckit
Sen slipa ner igen. Har värmt igenom bra. Det lilla svarta strecket man ser är kanten på svetsen mot röret och inte sprickan
Sen ratta om lite på inställningarna.
Sen började svetsen bete sig som ett mongo igen. Såhär blir det emellanåt. Även fast jag tejpa ihop röret och fyllde det med Mison
Tätat för att gasfylla
Efter en stund hoppa han igång igen och man kunde kräma på.
Inte så vackert.. Men funktionellt Detta var allt jag gjorde denna dagen. Innan jag monterade så körde jag vatten igenom det en jäkla stund och i med diskborste en rensade framåt tillbaka. Just så att den inte finns någon loppa kvar eller så som kan följa med upp till turbon Sen monterade jag ihop allt och besiktigade. Nedslag igen, avgasvärden. Nästa steg var att byta katt. Pappa en 200 cells katt liggandes som jag snodde. Katten som sitter på bilen såg okej ut men man vet aldrig.
Några dagar senare tog jag mig ann detta, nya katten.
200 cells.
Här är downpipe med katt. Som sagt så har jag kollat denna katten och den ser ju helt ok ut men detta var sista utvägen.
Jag mätte hur lång totallängden av röret skulle vara och hur mycket jag behövde kapa på nya katten. Sen var det bara att räkna lite
No cat`?
Sen såg jag även att det pyst lite avgaser vid flänsen, så slipade ner och fixa det när jag ändå hade allt nere
Katten kapad till rätt längd!
La några fina strimmor
Sen näste jag ihop delarna
Provmontering
Ser schysst ut. Ville ha lite mer vinkel upåt på det så lossade två loppor och böjde lite. Vill ha de lite närmare bilen.
Gamla v-bandet har nämligen tagit i lite
Helsvetsat! Här ser man att det är vinklat lite mer upp mot bilen
Blev ju svinbra!
Va tycker folket?
Testa att besiktiga igår och se på fan! Det va katten som var kass!
Nu som sagt skall jag köra med bilen en del och känna på den. Jag glömde att skriva det men jag hittade varför grenröret sprack hela tiden. Det var glid skenorna som gör att grenröret kan expandera som hade fastnat. Så nu är det fixat också.
Mack skrev: Vilka bekymmer du haft med avgassystemet..hoppas det är över nu?
Ja det har verkligen strulat! Men nu är det färdigt Jag hittade ju felet varför det sprack hela tiden. Det var glid skenorna som gör att grenröret kan glida isär och ihop som hade fastnat. Så när det blev varmt och försökte expandera så kunde grenröret inte flytta på sig. Så grenröret satt i spänn hela tiden
Mack skrev: Vilka bekymmer du haft med avgassystemet..hoppas det är över nu?
Ja det har verkligen strulat! Men nu är det färdigt Jag hittade ju felet varför det sprack hela tiden. Det var glid skenorna som gör att grenröret kan glida isär och ihop som hade fastnat. Så när det blev varmt och försökte expandera så kunde grenröret inte flytta på sig. Så grenröret satt i spänn hela tiden
Har inte uppdaterat på ett tag nu, har jobbat och glidit i subarun Har kört bilen en hel del, allt har funkat hur bra som helst. Det enda jag skulle anmärka på är att den brötar en del men det tycker jag är positivt
Dock så går jag i funderingar på att sälja den så har lagt ut en annons.
Tanken med bilen från början när jag köpte den var ju att bygga halvbur, i med riktiga stolar och åka bana. Men nu när motorn har kostat sådana ofantliga pengar så är jag inte supersugen på att fortsätta ösa in pengar i bilen. Å andra sidan så är ju hela drivlinan skottsäker så det är ju en bra plattform att åka på. Blandade känslor minst sagt. Vi får se om det finns något intresse, oavsett så blir det en tok dålig affär