Missljud PEUGEOT 407 SW 2005 V6 Följer hastighet

Auuto
29 februari 2016 · 48 Inlägg

Problemet gäller alltså en Peugeot 407 SW V6 Automat från 2005.

Bilen har börjat låta lite konstigt nyligen vid vissa hastigheter.

Man märker först av det vi ca 60 km/h som en liten vibration i gaspedalen.

Sedan dyker ett litet mullrande ljud upp vid ca 80 km/h och ca 100 km/h, eventuellt att det låter vid snabbare hastigheter också.

Ljudet är inte jättehögt utan ett mörkt ljud som inte är jättehögt.

Funderar på om det skulle kunna ha med luftströmningen att göra, för mig låter det som ett sådant ljud. Som att det blåser väldigt starkt och att det därmed uppstår ett mullrande ljud.

Nyfiken på vad ni kan ha för idéer angående detta.

torsen
29 februari 2016 · 7 316 Inlägg

Auuto skrev:
Problemet gäller alltså en Peugeot 407 SW V6 Automat från 2005.

Bilen har börjat låta lite konstigt nyligen vid vissa hastigheter.

Man märker först av det vi ca 60 km/h som en liten vibration i gaspedalen.

Sedan dyker ett litet mullrande ljud upp vid ca 80 km/h och ca 100 km/h, eventuellt att det låter vid snabbare hastigheter också.

Ljudet är inte jättehögt utan ett mörkt ljud som inte är jättehögt.

Funderar på om det skulle kunna ha med luftströmningen att göra, för mig låter det som ett sådant ljud. Som att det blåser väldigt starkt och att det därmed uppstår ett mullrande ljud.

Nyfiken på vad ni kan ha för idéer angående detta.

Om ljudet kommer och går vid vissa hastigheter, s k peakar, är det väl inte hastighetsberoende.
Snarare varvtalsberoende.
Interferens kan uppstå om/när omega(rotationshastigheten) för olika roterande delar sammanfaller.
En kraftig förstärkning av amplituden kan då ske.

På prosa skulle man kunna likna fenomenet vid det som sker när 2 snabba båtar kör parallellt.
Varje aktersvall har en viss våghöjd(amplitud).
Men tillsammans, mellan båtarna, uppstår, när vågorna möts, en mycket högre våg.
Kanske 4 till 8 gånger högre.
Detta är interferens.

Samma sak med vibrationer, som är en funktion av våglängd och amplitud i mer eller mindre fasta material.
2 eller flera kugghjuls eller roterande axlars kritiska varvtal sammanfaller ibland.
Märks mycket tydligt i vissa 4-hjulsdrivna bilars transmission.
Svänger man lite, då man parerar för vägbanans lutning, får kardanaxlarna ibland sammanfallande omega.

Alla dessa ljud förstärks ytterligare om karossens egensvängningstal sammanfaller.

Tycker inte att ditt upplevda ljud är något du ska bekymra dig för.
Det är ju fråga om en rätt så gammal bil du har.

Jag har varit med om att man medelst blymattor eller stora tyngder eliminerar vibrationer på vissa fordon.

Om jag inte missminner mig så hade vissa VW en stor järntyngd på en av länkarna till växellådsöverföringen.

Citroen hade på GS´en vibrationsdämpare på båda drivaxlarna.
En nödvändighet emedan båda drivaxlarna var lika långa.
De flesta bilar har i dag olika långa drivaxlar, som följd av tvärställda motorer, varför den typen av vibrationer praktiskt taget inte finns.

B t w så hade jag för några år sedan en Jeep -06 som var extremt känslig för lufttrycket i däcken.
Den bilens kritiska hastighet inföll vid nästan exakt 80 km/t trots nya och välbalanserade däck.

Kanske ska du prova med att justera lufttrycket i däcken lite uppåt eller neråt.
Eventuellt lite differens i lufttrycket mellan axlarna.

Lycka till.smile

Diver781
4 juni 2016 · 5 Inlägg

Auuto skrev:
Problemet gäller alltså en Peugeot 407 SW V6 Automat från 2005.

Bilen har börjat låta lite konstigt nyligen vid vissa hastigheter.

Man märker först av det vi ca 60 km/h som en liten vibration i gaspedalen.

Sedan dyker ett litet mullrande ljud upp vid ca 80 km/h och ca 100 km/h, eventuellt att det låter vid snabbare hastigheter också.

Ljudet är inte jättehögt utan ett mörkt ljud som inte är jättehögt.

Funderar på om det skulle kunna ha med luftströmningen att göra, för mig låter det som ett sådant ljud. Som att det blåser väldigt starkt och att det därmed uppstår ett mullrande ljud.

Nyfiken på vad ni kan ha för idéer angående detta.

Jag skulle gissa på ett hjullager

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang