Inkoppling av el-fläkt!

hozzter
9 mars 2016 · 95 Inlägg

Tjena!

Nu är det  så att jag har en elfläkt monterad på bilen som jag hemskt gärna skulle vilja koppla in. Men sen vet jag inte alls hur jag ska gå tillväga, jag och el är inte direkt bästa vänner.

Hur som helst, hade väl tänkt koppla så att det går o slå av o på den på en av knapparna på instrumentpanelen. (volvo 740 -88)

Såhär ser kablarna ut iallafall, jag vet inte ens vad som är vad. Hjälp uppskattas, tack på förhand Mvh Dennis!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217939/217939-533a43f4a4b90c38e23823cf98331a02.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 mars 2016 · 4 917 Inlägg

"Koppla elfläkt i bil" kan du faktiskt hitta på nätet med fina bilder..
Och där finns flera bra varianter t o m med relä om man vill..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
9 mars 2016 · 5 539 Inlägg

Köp en reläsats för extraljus på t.ex biltema och koppla in, enda skillnaden är att istället för att använda helljuset som "trigger" för att aktivera relät använder du dig av en knapp inne i bilen.

Ett tips är då att koppla så att reläet styrs med jord, dvs:
Stift 30 och stift 85 på reläet får ström från batteriets pluspol via säkring.
Stift 87 på reläet går ut till antingen gröna eller röda kabeln på fläkten.
Stift 86 kopplar du till strömbrytaren i kupén och andra stiften på strömbrytaren kopplar du till jord.

Fläktens kablar är:
Grön = halvfart
Röd = fullfart
Svart = Jord

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hozzter
9 mars 2016 · 95 Inlägg

Hitta en knapp med 2 kablar, borde jag inte kunna koppla in den till fläkten (röda kabeln), sen från knappen till + och sedan koppla in jorden i ramen ?

simlar
9 mars 2016 · 5 539 Inlägg

Du undrar alltså om du kan koppla in fläkten utan ett relä, ja det går om strömbrytaren är tillräckligt kraftig annars kommer du bränna upp strömbrytaren och om du har otur även bilen.

Fläkten lär ju ligga på minst 200W tycker jag då det brukar märkas på tomgångsvarvtalen när elfläkten startar.
200W = 16A @12V

Senast redigerat av simlar (9 mars 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hozzter
9 mars 2016 · 95 Inlägg

Okey då får jag köpa ett sånt där kitt på biltema och göra det som det ska göras då smile Tack för beskrivningen, kommer gå efter vad du skrev när jag kopplar in skiten smile (Y)

hozzter
9 mars 2016 · 95 Inlägg

Det går alltså att koppla in så som du sa om jag köper ett sånt här http://www.biltema.se/sv/bil---mc/bilre … 000033658/ simlar ? smile

simlar
10 mars 2016 · 5 539 Inlägg

Jajemän

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hozzter
10 mars 2016 · 95 Inlägg

Ursäkta att jag är lite efterbliven, måste dubbelkolla då jag är helt totalt värdelös på el.
Jag ska alltså koppla Jord och den gröna kabeln till strömbrytaren, varsitt stift då givetvis. Korrekt ?
Och den blåa kabeln kopplar jag till antingen fläktens röda eller gröna kabel (beroende på vilken fart jag vill ha) ?

Den röda sitter det en säkring på ja, men hur gör jag med den, ska den kopplas direkt på batteriet eller fattar inte ? Ser ju inte ut som säkringen kan sättas i där bilens säkringar sitter ?
Och en sista fråga, hur vet jag vilka stift jag ska använd av dom 3 på brytaren, och vilken av dom jord respektive grönakabeln ska sitta på eller spelar det ingen roll ? Är nämligen ingen markering på brytaren.
Tacksam för svar Mvh Dennis

Senast redigerat av hozzter (10 mars 2016)

simlar
10 mars 2016 · 5 539 Inlägg

hozzter skrev:
Ursäkta att jag är lite efterbliven, måste dubbelkolla då jag är helt totalt värdelös på el.
Jag ska alltså koppla Jord och den gröna kabeln till strömbrytaren, varsitt stift då givetvis. Korrekt ?
Och den blåa kabeln kopplar jag till antingen fläktens röda eller gröna kabel (beroende på vilken fart jag vill ha) ?

Den röda sitter det en säkring på ja, men hur gör jag med den, ska den kopplas direkt på batteriet eller fattar inte ? Ser ju inte ut som säkringen kan sättas i där bilens säkringar sitter ?
Och en sista fråga, hur vet jag vilka stift jag ska använd av dom 3 på brytaren, och vilken av dom jord respektive grönakabeln ska sitta på eller spelar det ingen roll ? Är nämligen ingen markering på brytaren.
Tacksam för svar Mvh Dennis

Om biltemas produktbild stämmer så blir det:
Svart kabel på mittenstiftet på strömbrytaren, sen ett av de andra stiften på strömbrytaren sätter du en kabelstump och monterar på närmsta jordpunkt i bilen.

Grön kabel och röd kabel sätter du fast på batteriets pluspol. Sätt gärna en säkring på den gröna kabeln, klenaste säkringen du har liggandes räcker gott då den gröna kabeln endast är ström till styrningen av relät.

Blå kabel ut till fläkten, vilken av fläktens kablar beror på om du vill ha fullfart eller halvfart på fläkten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hozzter
10 mars 2016 · 95 Inlägg

Kabeln jag sätter från knappen till jord, spelar det någon roll vilken av kablarna jag tar den ? Vilken färg den är dvs.
Och jag behöver alltså inte koppla något till den svarta kabeln som kommer ifrån fläkten om jag kopplar på detta vis ?


Tack så mycket för hjälpen btw, uppskattas! Mvh

Senast redigerat av hozzter (11 mars 2016)

simlar
11 mars 2016 · 5 539 Inlägg

hozzter skrev:
Kabeln jag sätter från knappen till jord, spelar det någon roll vilken av kablarna jag tar den ? Vilken färg den är dvs.
Och jag behöver alltså inte koppla något till den svarta kabeln som kommer ifrån fläkten om jag kopplar på detta vis ?


Tack så mycket för hjälpen btw, uppskattas! Mvh

Den svarta kabeln på fläkten ska jordas i karossen eller på batteriets minuspol, den kabeln har inget med reläsatsen att göra.

Strömbrytaren kopplar du antingen på den Gröna eller Svarta kabeln på reläsatsen då de två kablarna är strömbrytar-kretsen.
Antingen Grön på batteriets pluspol och Svart till knappen och sedan från knappen till jord
ELLER
Svart på batteriets pluspol och Grön till knappen och sedan från knappen till jord.


Ett relä är egentligen bara en elektriskt styrd strömbrytare så det är en väldigt simpel konstruktion. Vet man bara vilken som är högeffekt-kretsen och strömbrytar-kretsen så går det i princip inte att koppla fel då reläet inte bryr sig åt vilket håll man kopplar.

Man kan koppla blå kabel till batteriet och röd kabel till fläkten, spelar ingen roll förutom att säkringen då hamnar på fel sida om relät.

Samma med grön och svart kabel, spelar ingen roll vilken du kopplar till jord bara den andra kabeln kopplas till plus.
Spelar heller egentligen ingen roll om du har den mekaniska strömbrytaren på plus eller minuskabeln till strömbrytarkretsen.
Däremot är det säkrast att styra relän med jord och därför rekommenderar jag det dom gånger det är möjligt.
Om jordkabeln till strömbrytaren går av så är det värsta som kan hända att relät aktiveras, har man kopplat plus till strömbrytaren utan säkring finns det risk att elda upp bilen om kabeln till strömbrytaren går av och kommer i kontakt med bilens plåt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hozzter
11 mars 2016 · 95 Inlägg

Jätte tack för du orkar stå ut, men kommer återigen följdfråga, förhoppninsvis sista! Om jag sätter det på det här viset så bör det fungera som det ska alltså ?

Blå kabel till röd kabel på fläkt.
Grön kabel till strombrytaren (mittstift)
Svart kabel till + på batteriet tillsammans med den röda kabeln.
Knippsa av 2 bitar av den gröna och köra ena från fläktens svarta till kaross (jord) Och även en  bit av den kabeln från ett av strömbrytarens andra stift till kaross (jord) ?

Nu satte jag en säkring på den gröna kabeln, och det sitter en på den röda. Bör jag sätta en på den svarta som då går till batteriets +pol eller går det bra utan om jag kopplar som jag skrev ? Mvh Dennis

Senast redigerat av hozzter (11 mars 2016)

simlar
11 mars 2016 · 5 539 Inlägg

hozzter skrev:
Jätte tack för du orkar stå ut, men kommer återigen följdfråga, förhoppninsvis sista! Om jag sätter det på det här viset så bör det fungera som det ska alltså ?

Blå kabel till röd kabel på fläkt.
Grön kabel till strombrytaren (mittstift)
Svart kabel till + på batteriet tillsammans med den röda kabeln.
Knippsa av 2 bitar av den gröna och köra ena från fläktens svarta till kaross (jord) Och även en  bit av den kabeln från ett av strömbrytarens andra stift till kaross (jord) ?

Nu satte jag en säkring på den gröna kabeln, och det sitter en på den röda. Bör jag sätta en på den svarta som då går till batteriets +pol eller går det bra utan om jag kopplar som jag skrev ? Mvh Dennis

Har du satt en säkring på den gröna kabeln så kopplar du den på batteriet tillsammans med den röda.

Om du behöver skarva jordkabeln till fläkten så kan du göra så ja, bara det är minst lika grov kabel som sitter på fläkten (koppardelen alltså då vissa kablar har tjockare hölje än andra).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hozzter
12 mars 2016 · 95 Inlägg

Kopplade den gröna till knappen även fast det satt en säkring och sedan svart och röd till batteriet. Blev det fel då eller ? Det fungerar iallfall! Eller måste jag då byta plats på den gröna och den svarta ? Osäker på om jag har kabel kvar för att få det att räcka faktist. Men beror väl på om det går att ha det så som jag satt det eller ej då förstås! Och återigen tack som fan för hjälpen! wink

Senast redigerat av hozzter (12 mars 2016)

simlar
12 mars 2016 · 5 539 Inlägg

Jo nog funkar det som sagt att köra så, däremot är det alltid rekommenderat att ha säkring på alla kablar som går från batteriet.

Du behöver egentligen inte koppla om nåt, bara koppla in en säkring på den svarta kabeln som du kopplat på batteriet så är kablaget ordentligt avsäkrat smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hozzter
13 mars 2016 · 95 Inlägg

Då ska jag fixa det, tack för du orka lägga ner tiden o hjälpa te, vart ju alla tiders! (Y)
smile

Utmarks-Loke
13 mars 2016 · 5 879 Inlägg

Hade det inte varit bättre att styra reläet med en tempgivare så den startar automatiskt när det blir varmt? Nu får du ju sitta och vakta tempmätaren och starta fläkten manuellt när det behövs, om du glömmer kanske bilen kokar.

hozzter
13 mars 2016 · 95 Inlägg

Nej nästan lättare att ha det på knapp kan jag tycka, det är en vinterbil så jag kommer använda fläkten då den behövs så att säga haha wink
Men det ultimata hade väl varit att gjort så egentligen, ja.

Har kört hård iskörning nån timme utan att den koka, utan fläkten. Har inte varit några problem utan, men den satt ändå på när jag köpte den så lika bra att använda den! smile

Senast redigerat av hozzter (13 mars 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang