Lämplig dieselturbo i en BMW 2002

mskoeld
12 mars 2016 · 67 Inlägg

Jag har snöat in alldeles på att slänga i en dieselmotor i min gamla BMW 2002. Jag undrar om jag skulle kunna få lite tips på bra och inte allt för tunga dieslar till detta projekt. Har tittat på BMW M51 och Mercedes OM602 men misstänker att de blir lite väl tunga. Tacksam för all input.

fax110
12 mars 2016 · 344 Inlägg

då jag är vw nörd så finns det bara ett rätt svar på frågan för mig och det är såklart en 1.9tdi från nån vag bil. Lagomt modern och går billigt. + att den är "liten och lätt".

Senast redigerat av fax110 (12 mars 2016)

mskoeld
12 mars 2016 · 67 Inlägg

fax110 skrev:
då jag är vw nörd så finns det bara ett rätt svar på frågan för mig och det är såklart en 1.9tdi från nån vag bil. Lagomt modern och går billigt. + att den är "liten och lätt".

Ja, tanken har slagit mig och det enda diesel/02-projekt jag sett var faktiskt en jetta-diesel.
Grejen är den dock att jag gärna hade velat behålla bakhjulsdriften.

zzr94092
13 mars 2016 · 4 407 Inlägg

måste väl gå att rakmontera en vw 1.9tdi,-adapterplatta-

Utmarks-Loke
13 mars 2016 · 5 873 Inlägg

BMW M47 kanske? Satt i 318/320 runt år 2000. Det är i alla fall vad jag vill ha till min E30.

VAG 1,9tdi är ännu bättre annars, eftersom de är så vanliga. Helst från audi så de är vända åt rätt håll från början, men som sagt är det svårt med växellåda. Adapterplatta eller omsvetsad låda får det ju bli då.

simlar
13 mars 2016 · 5 538 Inlägg

Adapterplattor till 1,9tdi-motorer går att få tag i.


Annars om man vill ha lite större motor finns ju 2,5tdi 5cyl från Audi100/A6 C4.
Volvo-låda med D24-sprängkåpa passar rakt på, bara byta lamell till en med rätt splines.

2,5tdi 5an finns med 115hk och sen finns den med 140hk och heter då 2,5tdis.
140hk-motorn är samma motor som Volvo kallar D5252T som sitter i Volvo 850 och V70 upp till och med -01.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mskoeld
15 mars 2016 · 67 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
BMW M47 kanske? Satt i 318/320 runt år 2000. Det är i alla fall vad jag vill ha till min E30.

VAG 1,9tdi är ännu bättre annars, eftersom de är så vanliga. Helst från audi så de är vända åt rätt håll från början, men som sagt är det svårt med växellåda. Adapterplatta eller omsvetsad låda får det ju bli då.

Tack för tipsen. smile M47 har varit en av motorerna jag funderat på också. Väger 30 kilo mer än M10:an. Det jag undrar dock är hur lätt det är att få igenom bilen vid en besiktning hos SFRO. Kanske är det bästa att ta både fram och bakvagn från en Golf eller E30. 1,9 tdi känns allt mer lockande om man kan ta motor, fram- och bakvagn och köra på utifrån det. Blir nog väldigt mycket lättare att få igenom vid en besiktning. Ett måste är hur som helst att jag får mer hästar än vad resten av alla standard 02:or levererar. Vet att jag kommer få skit från mina BMW-vänner om jag slänger i något annat än en BMW-motor och då gäller det att kunna spöa dem hk-mässigt i alla fall. smile

Fredrik_Rangert Egenföretagare
15 mars 2016 · 999 Inlägg

En M47 måste ju vara lämpligare än en VAG motor, "bara" plocka hela paketet med motor och låda m.m från en 320d.

Alternativt finns E36 318tds med M41 4-cyl diesel, utvecklad ur M51.

Utmarks-Loke
15 mars 2016 · 5 873 Inlägg

mskoeld skrev:

Svarte_Orm skrev:
BMW M47 kanske? Satt i 318/320 runt år 2000. Det är i alla fall vad jag vill ha till min E30.

VAG 1,9tdi är ännu bättre annars, eftersom de är så vanliga. Helst från audi så de är vända åt rätt håll från början, men som sagt är det svårt med växellåda. Adapterplatta eller omsvetsad låda får det ju bli då.

Tack för tipsen. smile M47 har varit en av motorerna jag funderat på också. Väger 30 kilo mer än M10:an. Det jag undrar dock är hur lätt det är att få igenom bilen vid en besiktning hos SFRO. Kanske är det bästa att ta både fram och bakvagn från en Golf eller E30. 1,9 tdi känns allt mer lockande om man kan ta motor, fram- och bakvagn och köra på utifrån det. Blir nog väldigt mycket lättare att få igenom vid en besiktning. Ett måste är hur som helst att jag får mer hästar än vad resten av alla standard 02:or levererar. Vet att jag kommer få skit från mina BMW-vänner om jag slänger i något annat än en BMW-motor och då gäller det att kunna spöa dem hk-mässigt i alla fall. smile

Du kan inte ta fram och bakvagn från golf, de är ju framhjulsdrivna. Eller har du tänkt bygga om till framhulsdrift samtidigt?

FredrikRangert skrev:
En M47 måste ju vara lämpligare än en VAG motor, "bara" plocka hela paketet med motor och låda m.m från en 320d.

Alternativt finns E36 318tds med M41 4-cyl diesel, utvecklad ur M51.

Men 318tds E36 är väldigt ovanliga, nästan alla dieseldrivna BMW tidigare än milleniumskiftet var sexcylindriga. Sedan sägs det att den motorn var betydligt sämre än M47, men jag har ingen personlig erfarenhet.

mskoeld
15 mars 2016 · 67 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

mskoeld skrev:

Svarte_Orm skrev:
BMW M47 kanske? Satt i 318/320 runt år 2000. Det är i alla fall vad jag vill ha till min E30.

VAG 1,9tdi är ännu bättre annars, eftersom de är så vanliga. Helst från audi så de är vända åt rätt håll från början, men som sagt är det svårt med växellåda. Adapterplatta eller omsvetsad låda får det ju bli då.

Tack för tipsen. smile M47 har varit en av motorerna jag funderat på också. Väger 30 kilo mer än M10:an. Det jag undrar dock är hur lätt det är att få igenom bilen vid en besiktning hos SFRO. Kanske är det bästa att ta både fram och bakvagn från en Golf eller E30. 1,9 tdi känns allt mer lockande om man kan ta motor, fram- och bakvagn och köra på utifrån det. Blir nog väldigt mycket lättare att få igenom vid en besiktning. Ett måste är hur som helst att jag får mer hästar än vad resten av alla standard 02:or levererar. Vet att jag kommer få skit från mina BMW-vänner om jag slänger i något annat än en BMW-motor och då gäller det att kunna spöa dem hk-mässigt i alla fall. smile

Du kan inte ta fram och bakvagn från golf, de är ju framhjulsdrivna. Eller har du tänkt bygga om till framhulsdrift samtidigt?

FredrikRangert skrev:
En M47 måste ju vara lämpligare än en VAG motor, "bara" plocka hela paketet med motor och låda m.m från en 320d.

Alternativt finns E36 318tds med M41 4-cyl diesel, utvecklad ur M51.

Men 318tds E36 är väldigt ovanliga, nästan alla dieseldrivna BMW tidigare än milleniumskiftet var sexcylindriga. Sedan sägs det att den motorn var betydligt sämre än M47, men jag har ingen personlig erfarenhet.

Ang. framvagn och bakvagn på en golf så var väl i sådant fall tanken att skippa idén med bakhjulsdrift. Det är mycket man vill och ett jäkla pusslande med idéer och tankar. Helst hade jag sluppit att ha breddare på bilen. Har dock inte koll på om man kan kapa och korta fram och bakvagnsbalkarna utan att SFRO börjar skrika. Kortar man framvagnsbalken så antar jag att man får problem med motorfästena. Har om någon nu missat det rätt begränsade kunskaper kring detta men jag har ändå gett mig fan på att jag ska ro iland detta projekt.

Motorer som jag nu ser som alternativ är M47, M51, 1,9 tdi eller OM602. Plockar man fram och bakvagn från en MB 190td som OM602:an sitter i så ska spårbredden inte bli bredare än 168 något jag kan tänka mig att leva med.

Ja herrejävlar, var börjar man någonstans? :s

fredde85
15 mars 2016 · 1 798 Inlägg

Icke bygga om en klassisk bmw till fwd tycker iallafall jag. Motor kan man byta men inte drivningen blir så fel med en fwd bmw. Då köper man en fwd bil isåfall

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
mskoeld
15 mars 2016 · 67 Inlägg

fredde85 skrev:
Icke bygga om en klassisk bmw till fwd tycker iallafall jag. Motor kan man byta men inte drivningen blir så fel med en fwd bmw. Då köper man en fwd bil isåfall

Oj, näe sånt bryr jag mig faktiskt om. I och med att 02-karossen är den ballaste jag vet så finns det inga alternativ. Jag tycker det är mycket roligare att vara kreativ än att låta sig styras av outalade regler kring vad man får och inte får göra. All respekt till de som vill bevara originalbilar men det passar inte mig. smile

Utmarks-Loke
15 mars 2016 · 5 873 Inlägg

Det blir mycket jobb att bygga om till framhjulsdrift och får en tvärställd motor plats? I det läget hade jag hellre skaffat en golf mk1 och byggt på, de är också häftiga

mskoeld
15 mars 2016 · 67 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det blir mycket jobb att bygga om till framhjulsdrift och får en tvärställd motor plats? I det läget hade jag hellre skaffat en golf mk1 och byggt på, de är också häftiga

Finns rätt gott om plats i motorrummet men det är en bra fråga. Det jag undrar dock är på vilket sätt det är mycket jobb att bygga om till framhjulsdrift. Förstår givetvis att det innebär jobb men att slippa kardan och drivknut borde väl vara ett skäl till att välja fwd, eller?

Utmarks-Loke
15 mars 2016 · 5 873 Inlägg

Vad är problemet med kardan? Och drivknutar kommer du inte undan, faktum är att det blir värre. När de sitter bak håller de en evighet, eftersom de inte rör sig så mycket. Men fram svänger man med drivhjulen, och det sliter på både drivknutar och damasker.

Ett annat "problem" är att du kommer få sämre viktfördelning eftersom även slutväxeln sitter fram på en framhjulsdriven bil. Dessutom är det svårt att få motorn lika långt tillbaka när den sitter på tvären. Man strävar ju efter att få så jämn viktfördelning fram-bak som möjligt, samt att försöka få vikten så nära bilens mittpunkt som möjligt. Men om man dieselkonverterar så är det väl ändå inte prestanda man är ute efter i första hand så det spelar kanske ingen större roll.

Senast redigerat av Svarte_Orm (15 mars 2016)

mskoeld
15 mars 2016 · 67 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Vad är problemet med kardan? Och drivknutar kommer du inte undan, faktum är att det blir värre. När de sitter bak håller de en evighet, eftersom de inte rör sig så mycket. Men fram svänger man med drivhjulen, och det sliter på både drivknutar och damasker.

Ett annat "problem" är att du kommer få sämre viktfördelning eftersom även slutväxeln sitter fram på en framhjulsdriven bil. Dessutom är det svårt att få motorn lika långt tillbaka när den sitter på tvären. Man strävar ju efter att få så jämn viktfördelning fram-bak som möjligt, samt att försöka få vikten så nära bilens mittpunkt som möjligt. Men om man dieselkonverterar så är det väl ändå inte prestanda man är ute efter i första hand så det spelar kanske ingen större roll.

Du ser, här lär jag mig saker hela tiden. smile Mycket bra input som jag tacksamt tar emot.

mskoeld
16 mars 2016 · 67 Inlägg

Någon som vet hur man gör med en hyggligt modern diesel som m47 beträffande stöldskydd och common rail? Går det att komma runt detta och montera ett eftermarknadsinsprut istället eller får man ta allt vad kablar och elektronik heter och integrera in det i den nya bilen?

Seth
16 mars 2016 · 3 354 Inlägg

zzr94092 skrev:
måste väl gå att rakmontera en vw 1.9tdi,-adapterplatta-

med tanke på att 1,9an är rakställd i flera VW och audibilar så ska det inte vara några problem med det iallafall

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Utmarks-Loke
17 mars 2016 · 5 873 Inlägg

mskoeld skrev:
Någon som vet hur man gör med en hyggligt modern diesel som m47 beträffande stöldskydd och common rail? Går det att komma runt detta och montera ett eftermarknadsinsprut istället eller får man ta allt vad kablar och elektronik heter och integrera in det i den nya bilen?

Det finns företag som kan programmera om styrboxen så man slipper EWS. Alternativt får man flytta över den boxen också, samt hela eller delar av tändningslåset. Eftermarknadssprut för dieselmotorer tror jag inte det finns.

Razzel
17 mars 2016 · 1 Inlägg

Helt klart ska du satsa på en m47 -02 eller nyare om du nu vill ha en fyra.
Se bara till att du får med nyckel,ews och Box från samma bil så är det ganska enkelt att koppla ihop det.
Du kan även höra med Fekzen.se om han kan trolla bort ews funktionen o samtidigt vrida på lite mer pulver 😀.
Jag har lyft i en m57 i min e30 o kan intyga att det blir bra tryck i en så pass lätt bil 😎

BMW 323i "M57 diesel" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang