Nya högtalare till original kablar/stereo V50

Apexed
29 mars 2016 · 25 Inlägg

Hej!

Är fruktansvärt dålig på allt som har med ljud att göra, är relativt händig men har kommit till min gräns av kunskap för stunden.

Lång historia kort, V50 -04.5 med Premium ljudsystem hade pga tidigare ägare fullständigt slutkörda högtalare, kabelbrott i alla 6.5" i dörrarna,

Är inget ljudfreak men gillar att ha relativt bra ljud med okej bas, (Baslåda blir framtida projekt)

Problemet till hands är att jag har med nya distansringar och allt fått in de nya högtalarna i alla dörrar och via originalkablage "petat" in +- kablarna från högtalarna till sockeln(?) som satt original in i de gamla högtalarna.

Hur går jag tillväga för att använda det nya delningsfiltret? Kapa originalkablarna? hur vet jag isåfall vilken av dom typ 6(?) kablarna som går in i sockeln som ska in vart i delningsfiltret?

och för att svara på det uppenbara, ja, jag tänker använda originalkablaget pga tidsbrist för att dra helt nytt, vill helt enkelt att de ska funka relativt bra smile



Är i stort sett första inlägget för mig så ber om ursäkt i förväg ifall jag missat någon regel eller missat något färdig tråd som redan har svaret! Jag har dock letat!

Tack på förhand!

Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Petat in? Det är ingen hållbar lösning. Risken är stor att du spelar sönder någonting eller att du får demontera dörrsidor 1-2 ggr i veckan för att "peta in" kablarna på nytt. Det enklaste är att ta reda på vilken färg bilens kablar har från iso-kontakten bakom stereon. Då vet du också vad som är plus och minus så du kan koppla rätt till delningsfiltret. Så det är två 2-vägs kit du har köpt eller hur många delningsfilter har du? Nu vet jag inte var diskanten sitter i en V50, men om diskanten inte sitter i dörren får du nog skarva in delningsfiltret nånstans bakom stereon eller bakom panelen under ratten och handskfacket på andra sidan. Annars kanske du kan ha de i dörren men då kan du få problem med var du ska fästa de så de inte ligger och skramlar i dörren och det kan ju bli problem med att få ner rutorna om de är i vägen.

Apexed
29 mars 2016 · 25 Inlägg

I dörren sitter ett delningsfilter original ( tror jag ) En svart låda som har kablage till den lilla högtalaren i stolpen samt 6.5" i dörren,

Haha, "petat" och tejpat så det sitter ju ändå kvar rejält

Helt rätt med att det är 2st 2vägs, GAS kit som var på påskrea^^ dvs 4st 6.5"or med 4st delningsfilter

somsagt det fysiska med att fästa allting o så kan jag lösa, finns gott om plats i dörrsidan, mitt största problem är det som du kom in på nu med att ta reda på vilka kablar som är vad, det som gäller är isf att pilla ut stereon som sitter och se där? Vad gör jag ifall det ser likadant ut på den sidan? dvs bara en kontakt med allting samlat? Ursäkta de dumma frågorna men försöker lära mig lite på vägen!

Senast redigerat av Apexed (29 mars 2016)

Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Du får komma med en bättre lösning med en bra elektrisk anslutning, som klämkontakter eller lödning.

Så det är en Volvo originalstereo i den? Googla på den och ett kopplingschema. Jag hittade nånting här men jag vet inte om det är gamla modeller. Jag googlade på en 805 som satt i en -98:a.

Senast redigerat av Bassiehof (29 mars 2016)

Apexed
29 mars 2016 · 25 Inlägg

Ja självklart, kommer löda ordentligt när jag väl vet hur jag ska koppla det, så som det är idag var bara för att kunna ha lite ljud fram tills det är klart.

det är Volvo original stereo, en sk "Floating dash", har försökt hitta något schema men har inte lyckas ännu, har även varit ute nu och plockat isär allting som heter stereo, bakom den var det bara en klump kablar via 1 koppling in i stereon, hur kan jag då läsa ut vad som är vad?

gör det någon skillnad att det sitter ett original slutsteg? är det kopplat via det på något sätt? ännu en gång, dumma frågor menmen big_smile

Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Det borde väl finnas en modellbeteckning nånstans tycker jag. Eller så ringer du Volvo och ber de kolla upp det, om det är standard eller premium eller om de har några flashiga namn på stereoprylar nuförtiden.

Om det finns ett originalsteg är det väl bättre att kolla om det finns ett kopplingschema klistrat nånstans. Det hade jag på en Saab 9-5 och det var ju mycket användbart. Tills jag drog egna kablar.

Apexed
29 mars 2016 · 25 Inlägg

Ah, får riva mig fram till steget imorn isf och kika!

Man tycker ju att det borde finnas någon fin liten adapterkabel som splittar upp dom igen och gör det lättare för mig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang