Volvo 740 -91 går bara på tomgång

Filip9707
1 april 2016 · 1 Inlägg

hej!
jag har en volvo 740 årsmodell 91 med regina systemet. helt plötsligt när jag var ute och körde så dog bilen, jag bytte sedan bakre bränslepump och den startade
nu till problemet, efter bytet går bilen endast på tomgång.
gasar jag något så dör bilen eller bara bluddrar/hackar. håller jag ytterst lite gas så kan jag få upp den till ca 1700varv men då e det som ett kasst varvstopp, den står alltså och hackar på de varvtalet sen dör bilen igen.
jag har kollat så att den får bensin och bränslepumparna fungerar. Mapsensorn har jag provat att byta, lufttempgivarn är också bytt. Har även bytt bränsletrycksregulatorn utan resultat. kamremen sitter på plats.
Provar jag att spruta in startgas så varvar bilen som vanligt så det är bensinrelaterat. jag får även felkod 122 som är lufttempgivare men den har jag som sagt bytt utan resultat.

Mvh Filip

Bassiehof
1 april 2016 · 1 777 Inlägg

Det finns två bränslepumpar på 740, en huvudpump som du antagligen bytt, och en i bränsletanken.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 april 2016 · 4 917 Inlägg

Bränsletrycket är kanske för lågt..
Så det verkar till att kolla vad bägge levererar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
1 april 2016 · 5 869 Inlägg

Hej!
Som de andra sagt!
Hur funkar pumpen under förarstolen (huvudpumpen)?

tommy12345302
15 april 2016 · 24 Inlägg

har inte volvo 740 1991-1992 endast en bränslepump o denna sitter i tanken? Fram till 1990 hade de två pumpar (är inte helt säker på detta, men Regina är endast en pump)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 april 2016 · 4 917 Inlägg

Jag slänger in en hint ytterligare eftersom bränslepumpen byttes, nämligen orent filter kontra igensatta bränslemunstycken som kanske uppstod i s m bytet..
Man rör ju upp lite skt när man bytar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang