Byta till TD04HL-15T turbo på saab 9-3 02.

Saab9-3_turbo
5 april 2016 · 51 Inlägg

Tja min saab 9-3 har börjat ryka precis efter växling, det händer bara ibland och bara när man vara +4000rpm. Googlade runt lite och i dom flest trådar så trodde folk att de var på väg att bli turbo ras.
Så tänkte att jag ska köpa en ny turbo och när man ändå ska byta så vill man ju gärna få lite mer tryck i bilen så tänkte byta till en aero turbo (TD04HL-15T) ny eller begagnad.

Men funder på om det är värt de på en så gammal bil för som jag förstog det så måst men lämma in bilen på mappning och det är väl inte så värst billigt?
Är det någont mer som behövs gör för att få bilen och gå bra? hur många häst brukar man få ungefär och är det någon risk att något rasar?

Tack samma för svar! Mvh Lukas smile

rcy
5 april 2016 · 1 705 Inlägg

Att bara byta turbo ger dig inte mer hästar. Risken finns att bilen kommer att gå sämre då din mjukvara inte är anpassad för en TD04.
Du behöver en mjukvara anpassad för den hårdvara du kör med, lättast och billigast är väl antagligen att se till att du har samma hårdvara som en Aero och sedan köpa steg1 för en Aero från valfri firma.

Hur många hästar man får beror på hur mycket man trimmar, och risk att något rasar är det alltid. Kör man med huvudet brukar det dock sällan vara något problem.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang