Vevhusventilation läcker? BMW E91 320D -09

gaspo
17 april 2016 · 1 Inlägg

Vad jag förstått så är vevhusventelationen på N47 motorer inte som konventionella ventilationer. Det är tydligen nått som kallas vortex och är inbyggt i ventilkåpan och har inte konventionell oljeseparator här e en tråd om detta kolla 7:e inlägget på bilden:[LÄNK]. Det går ju ett rör från ventil kåpan ner till röret som går från luftfilter boxen till turbon. Det röret var väldigt kladdigt och oljigt på min bil läckte antagligen eller lite igensatt.Kommer inte ihåg hur länge. Men VÄLDIGT länge. Fick tummen ur o köpte nytt rör lite annorlunda design på det o ingen packning inuti röret där det fäster mot kåpan som det var på det gamla röret. Det gamla röret tillverkades inte längre. Kollade brorsans 320d -11 o han hade det nya röret jag köpte. Frågade också på BMW o dom sa att det är det röret som finns o e uppdaterat. Hans e snustorrt runt omkring på röret. När jag fick loss det gamla röret så ser jag olja i botten på röret som går från luftfilterboxen. E detta normalt?

Har kollat det nya röret jag köpte lite då o då inget läckage. Men idag såg jag att det hade läckt pyttelite olja undertill på röret där det fäster mot ventilkåpan. Tog loss det o inga sprickor på fästet där det ska fästa mot kåpan. Sedan när jag tog loss det såg jag att det var en del olja i röret o lite olja i röret som sitter på ventilkåpan. Inte mycket olja men lite iaf. Det sitter en packning på röret som går från ventilkåpans rör som jag inte bytte då den såg fin ut ska tillägas. Funderar att sätta lite vulktejp rörets fäste och röret på kåpan?

Vad e era slutsatser av detta? Har läst lite på andra forum o där står det att det e normalt att det kommer en del olja denna väg. Bilen drar knappt nån olja alls en. Har inte behövt fylla på olja mellan oljeservice på dom 7 år jag haft bilen. Och som sagt den gamla röret som var riktigt grisigt och oljigt hade jag LÄNGE.

Märkte även att slangen som går från turbon till intercoolern har läckt lite där den fäster vid intercooler alltså på slangen. Men ingen färsk olja utan gammal sotaktigt smuts på slangen en liten bit. Hade nere plastskyddet under motorn o den har det inte läckt nån olja alls på denna. Kollade även slangen o anslutningen underifrån och det såg inte skadat ut på nått sätt.

Hoppas ni fattar vad jag menar med allt jag skrivit :-))

Cupra_
17 april 2016 ·

Som jag tolkar dig så har du olja i slangarna som går till vevhusventilationen vilket är helt normalt även om du hade haft en oljefälla.
Slangar från och till IC ska vara helt täta då du annars tappar laddtryck. Lite olja även i dessa brukar vara normalt på de flesta bilar. Då menar jag typ oljedimma, inte att halva ICn är fylld med olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang