Regga 740 gl med fk/ft,lite frågor

Moparracing
21 april 2016 · 371 Inlägg

hej.
satt å funderade lite, ja har en 745 a 92 a se/gl med b230 f.
om jag skulle slänga i en lite modifierad fk/ft säg kanske 250 - 300 häst, vad skulle krävas för att kunna regga den för att sedan kunna framföra den på allmän väg helt lagligt?
vad jag hört så har turbon en annan framvagn, sen antar jag att ja får bygga andra bromsar? behöver man förstärka någon annan stans ?
sen undrar ja även om jag istället skulle slänga i en t5 a, blir de mer eller mindre jobb med att regga den med den motorn?
en till fråga ja har, vad kommer reggninng gå på ungefär för ett sådant bygge ?

får ursäkta dumma frågor men har inte hittat något vettigt av att googla å e mitt förta "riktiga" bygge som ja sitter å funderar på å göra.
tack på förhand smile

Senast redigerat av Moparracing (21 april 2016)

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
alexbenhard Hemlig Agent
21 april 2016 · 1 115 Inlägg

Vad har du googlat efter då?

Om du skulle gissa...
Tror du det är enklare att montera en motor från en framhjulsdriven 850 än en motor som satt monterad i en 740?

Moparracing
21 april 2016 · 371 Inlägg

Har googlat efter lagar och regler om att regga med en annan motor, å ja e inte dum i huvudet,klart jag förstår att det är mer jobb att rakställa en t5, men undrade om det är svårare att få igenom, eller var det de du menade ? smile

Senast redigerat av Moparracing (21 april 2016)

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Arron
21 april 2016 · 41 Inlägg

Jag är inte jätte bra på det här och vet inte exakt hur det fungerar, men du kan regga en 740/940 med 238hk som mest om du nu inte vill SFRO besiktiga den. sätter du i en vanlig turbomotor på 165hk måste allting vara original, annars har den ju inte 165hk och då vet dom inte vilken effekt just din motor har sen så har de även med avgasrening att göra. Vad jag har hört vill dom i vissa fall inte ens släppa igenom den om du har öppet filter istället för original luftburk..

Det är bara på registreringsbesiktningen som dom är noga med att den är helt original, sen på den årliga besiktningen kommer dom vara lika noggranna som med vilken original turbo som helst. Du kan alltså byta till lite större turbo och andra spridare osv utan att dom kanske bryr sig om det, men bygger du för extremt kommer dom såklart klaga.

Som svar på din fråga. vill du regga den med över 238hk måste du kontakta SFRO och då kommer du få bygga om bilen en hel del. Exakt vad som gäller finns på deras hemsida.
Håller du dig under 238hk ska motorn som du sätter i vara original, sen om de är en fk eller T5 spelar ingen roll. Mer jobb att montera T5 men inte svårare att regga om motorn är original. 

Hoppas mitt inlägg hjälper lite i alla fall smile

Volvo 940 GLT 16V "ANTON" (1991)
Volvo 740 T5 "470 whp" (1988)
Moparracing
21 april 2016 · 371 Inlägg

Tack för ett jätte bra svar smile nu har jag endå ett litet hum om hur de står till med den saken smile.
Men om fler har erfarenheter av liknande bygge så får ni gärna dela med er av dem smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Arron
21 april 2016 · 41 Inlägg

http://sfro.com/images/stories/dok/andr … l_v1_2.pdf

Här är listan där det står max tillåten effekt, kolla sida 8 i dokumentet för att hitta volvo 740, det står också att man behöver byta stötdämpare, Art.nr till vilka dämpare du ska ha står med där smile
Vad jag tror kommer dom inte kolla upp vilka dämpare du har på besiktningen, så går väll bra om man bara säger att man har bytt dom antar jag haha cool

Volvo 740 T5 "470 whp" (1988)
Volvo 940 GLT 16V "ANTON" (1991)
Moparracing
21 april 2016 · 371 Inlägg

okej men om man då håller sig under 238 hk så behöver man tekniskt sett bara byta stötdämpare, eller behöver man pilla på framvagn å bromsar och ?

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Arron
21 april 2016 · 41 Inlägg

Nej håller man sig under 238 är det enbart det som står där som behöver bytas, men motorn i sig måste vara original, så en fk får ändå bara ha 165hk smile

Volvo 740 T5 "470 whp" (1988)
Volvo 940 GLT 16V "ANTON" (1991)
Arly165 Bakhjulsdriven
21 april 2016 · 335 Inlägg

När jag bytte till V8 i min 740 så ville dom att jag skulle ha just de specifika volvodämparna som nämns i dokumentet. Fick efter lite smicker dem att godkänna bilen med Bilsteindämpare istället. Men har du otur är de kinkiga. Glöm inte att du alltid kan avbryta en regbes. om du och besiktningsingenjören ej kommer överens.
Vill tro att det är lite enklare nu med den öppna marknaden att hitta en reg. bes som kanske är lite "smidigare" än den andra..

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang