Audi A4 1.8t RWD drifter projekt Nybörjarbygge

Nu är det äntligen dags! Nu har jag efter många års tankar om detta fått fingrarna ur och skaffat mig en vettig bil att prova bygga på. Har nu en 98ans a4 1.8 turbo quattro som ska få bli offer för en rwd konvertering och tanken är väll att jag för första gången ska testa på det här med drifting :P Varit sugen i många år men aldrig ens testat. nu har jag bilen, ska amatörbyggas lite bara nu under sommaren och prova på lite för att se om man har någon som helst talanf gör detta eller inte. och isåfall under nästa vinter blir det seriösare motor å chassi :) Men det som är gjort nu är iallafll coliovers. (märke ska undersökas) Frontmatad IC monterad, värre koppling (märke okänt) den är chippad å hela den historien. Tanken för i sommar är värre turbo, spridare, rostfritt grenrör Å dp, samt nytt avgassystem. ska försöka få upp den i runt 300 motorhästar. det är ungefär vad dessa brukar palla innan man lär in å riva runt :) Får gå sålänge den håller
  • 73 Följare
  • 48 149 Visningar
  • Projektet avslutat 8 december 2018
SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
12 maj 2016 · 137 Inlägg

Troligtvis så sitter nog den kontakten/givaren vid bromspedalen under instrumentpanelen då jag har svårt att tro att de e själva baklysets kontakt han menar

Men jag kan vara helt ute och cyckla

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
MasterDevil MarcusHansson
12 maj 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:
Nu hängde jag inte med? Varför skulle jag byta kontakten? Eller skulle jag inte byta? big_smile

Jag som skrev lite dumt smile
Byta ut bromsljus kontakten till en från Passat 3bg, den har ej den funktionen att klippa laddtryck vid bromsning smile

// Marcus

Jahaa. Alltså bara kontakten bak i bromsljus ett eller? Är det en eller 2st? Eller sitter den kontakten någon annan stans? smile

Sitter bara en ovanför bromspedalen smile

https://az666937.vo.msecnd.net/32/84091451-324d-4c4d-9a2a-0ce5a86df3da.jpg?preset=listX2

Lättast att kolla om den klipper laddtryck vid bromsning är att, gasa på så den laddar på mycket sen trycker du försiktigt på bromsen smile då känner du om den klipper eller inte smile

// M

Senast redigerat av MasterDevil (12 maj 2016)

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Jag som skrev lite dumt smile
Byta ut bromsljus kontakten till en från Passat 3bg, den har ej den funktionen att klippa laddtryck vid bromsning smile

// Marcus

Jahaa. Alltså bara kontakten bak i bromsljus ett eller? Är det en eller 2st? Eller sitter den kontakten någon annan stans? smile

Sitter bara en ovanför bromspedalen smile

https://az666937.vo.msecnd.net/32/84091 … set=listX2

Lättast att kolla om den klipper laddtryck vid bromsning är att, gasa på så den laddar på mycket sen trycker du försiktigt på bromsen smile då känner du om den klipper eller inte smile

// M

Okej, ja jag har ju mätare oxå så det ska väll vara lätt att se om inte annat smile Men vart får man isåfall tag på en sådan kontakt? Skroten eller köper man kanske en ny på audi eller någonstans där dom säljer passat tongue

MasterDevil MarcusHansson
12 maj 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

Jahaa. Alltså bara kontakten bak i bromsljus ett eller? Är det en eller 2st? Eller sitter den kontakten någon annan stans? smile

Sitter bara en ovanför bromspedalen smile

https://az666937.vo.msecnd.net/32/84091 … set=listX2

Lättast att kolla om den klipper laddtryck vid bromsning är att, gasa på så den laddar på mycket sen trycker du försiktigt på bromsen smile då känner du om den klipper eller inte smile

// M

Okej, ja jag har ju mätare oxå så det ska väll vara lätt att se om inte annat smile Men vart får man isåfall tag på en sådan kontakt? Skroten eller köper man kanske en ny på audi eller någonstans där dom säljer passat tongue

Köp en begagnad på skrot smile
kanske kostar max 50kr på skroten, för mig den kostar 395:- på VAG är inte stora pengen det heller, men billigare desto bättre smile

//M

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Sitter bara en ovanför bromspedalen smile

https://az666937.vo.msecnd.net/32/84091 … set=listX2

Lättast att kolla om den klipper laddtryck vid bromsning är att, gasa på så den laddar på mycket sen trycker du försiktigt på bromsen smile då känner du om den klipper eller inte smile

// M

Okej, ja jag har ju mätare oxå så det ska väll vara lätt att se om inte annat smile Men vart får man isåfall tag på en sådan kontakt? Skroten eller köper man kanske en ny på audi eller någonstans där dom säljer passat tongue

Köp en begagnad på skrot smile
kanske kostar max 50kr på skroten, för mig den kostar 395:- på VAG är inte stora pengen det heller, men billigare desto bättre smile

//M

Har testat lite nu. Åkte på 2an och gasade lite så jag hade ett tryck på ca 0.2 bar och tryck ner bromsen medan jag gasade ännu mer. Trycket verkade byggas upp mer bara istället för att försvinna big_smile

MasterDevil MarcusHansson
13 maj 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

Okej, ja jag har ju mätare oxå så det ska väll vara lätt att se om inte annat smile Men vart får man isåfall tag på en sådan kontakt? Skroten eller köper man kanske en ny på audi eller någonstans där dom säljer passat tongue

Köp en begagnad på skrot smile
kanske kostar max 50kr på skroten, för mig den kostar 395:- på VAG är inte stora pengen det heller, men billigare desto bättre smile

//M

Har testat lite nu. Åkte på 2an och gasade lite så jag hade ett tryck på ca 0.2 bar och tryck ner bromsen medan jag gasade ännu mer. Trycket verkade byggas upp mer bara istället för att försvinna big_smile

Okej smile vad bra smile Då slipper du byta bara sladda påsmile

// M

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
13 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Köp en begagnad på skrot smile
kanske kostar max 50kr på skroten, för mig den kostar 395:- på VAG är inte stora pengen det heller, men billigare desto bättre smile

//M

Har testat lite nu. Åkte på 2an och gasade lite så jag hade ett tryck på ca 0.2 bar och tryck ner bromsen medan jag gasade ännu mer. Trycket verkade byggas upp mer bara istället för att försvinna big_smile

Okej smile vad bra smile Då slipper du byta bara sladda påsmile

// M

Lite skönt faktiskt.

Men nu är nästa problem.

Släckte airbag lampan med felkodsläsare. Var kontakten under passagerarstolen. Men jag kommer inte in i systemet på abs bromsar eller motor haha. Aldrig varit med om. Fattar inte varför jag inte kommer in där och kan lösa vad för fel den säger att det är?

Tänkte om det var någon abs box där lödningarna spruckit på så det i te finns kontakt? Då kommer man inte in på Volvos bilar iallafall.

Tryck ur drivaxlarna bak så jag kunde göra rens abs ringarna men det var inte det felet iallafall.. Inte bak åt Minstonde. Ska byta fälgar på söndag så då ska jag kolla dom främre ringarna oxå.

Får jag släck på den så kan jag bara besikta skiten nu smile

MasterDevil MarcusHansson
13 maj 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

Har testat lite nu. Åkte på 2an och gasade lite så jag hade ett tryck på ca 0.2 bar och tryck ner bromsen medan jag gasade ännu mer. Trycket verkade byggas upp mer bara istället för att försvinna big_smile

Okej smile vad bra smile Då slipper du byta bara sladda påsmile

// M

Lite skönt faktiskt.

Men nu är nästa problem.

Släckte airbag lampan med felkodsläsare. Var kontakten under passagerarstolen. Men jag kommer inte in i systemet på abs bromsar eller motor haha. Aldrig varit med om. Fattar inte varför jag inte kommer in där och kan lösa vad för fel den säger att det är?

Tänkte om det var någon abs box där lödningarna spruckit på så det i te finns kontakt? Då kommer man inte in på Volvos bilar iallafall.

Tryck ur drivaxlarna bak så jag kunde göra rens abs ringarna men det var inte det felet iallafall.. Inte bak åt Minstonde. Ska byta fälgar på söndag så då ska jag kolla dom främre ringarna oxå.

Får jag släck på den så kan jag bara besikta skiten nu smile

Vanligt att kontakterna under sätena är dåliga smile
Skickar ett PM till dig smile

// M

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
13 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Har troligen löst ABS problemet nu iallafall.

Kom ju inte in i Motorn eller absen, testade då att rycka kontakten till abs enheten och skulle jag komma in i motorn då så vet man att abs boxen är kass. Vilket jag då kunde komma in i efter att kontakten var urdragen. Så blir att byta box eller testa lämna iväg den på omlödning då det troligen är lödningarna som är kassa smile Inga felkoder på motorn för övrigt tongue

Så ett steg närmare besiktningen och sen så man får börja med det roliga innan säsongen är över haha big_smile

Marklund96
13 maj 2016 · 188 Inlägg

Följer!smile

Subaru Impreza GT "Subie" (1999)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
14 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Nya rims till kärran. 17" rs4 fick det bli. duger nog att åka på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-554747c10202dcee31a5774e2adab251.jpg

Demontera ABS boxen då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ed15b2164ba5de7c450436c333ad1a06.jpg

Tog typ 15 min så ganska enkelt om man jämför med xc70in xD

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-85d1302ae32b1cbd75c81664a6779e28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-c57cffff8a759a1745c97b50cb1f93f2.jpg

Kapa upp locket men lill maskinen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-c732d8c4e09f7d95772fdfe40fd4f084.jpg

Där har vi felet.. jäkla kabelskrälle. blir lödning i början av veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-12caae2763a1f8025a7feec0e92e8723.jpg

Fortsättnig följer smile

soderstrom123
15 maj 2016 · 75 Inlägg

varför tar du inte bara bort allt vad abs är med tanke på att de ska bli en drifting bil? abs är ju inge vidare i drifting precis smile

Nissan 200sx s13 "nisse" (1993)
BMW 318 cab "morsans bil" (1992)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
15 maj 2016 · 5 092 Inlägg

soderstrom123 skrev:
varför tar du inte bara bort allt vad abs är med tanke på att de ska bli en drifting bil? abs är ju inge vidare i drifting precis smile

nja det spelar ingen roll igentligen. men ska besikta bilen nu så den går lagligt 1.5 år är tanken. så därför måste jag få ordning på skiten tongue

soderstrom123
15 maj 2016 · 75 Inlägg

Piratstikin skrev:

soderstrom123 skrev:
varför tar du inte bara bort allt vad abs är med tanke på att de ska bli en drifting bil? abs är ju inge vidare i drifting precis smile

nja det spelar ingen roll igentligen. men ska besikta bilen nu så den går lagligt 1.5 år är tanken. så därför måste jag få ordning på skiten tongue

har aldrig provat besikta utan abs men tänkte tar man bort allt och även lampan i instrumenteringen så borde dem inte kunna säga nånting, dem kan ju som inte sätta en 2a på nånting som inte finns smile

BMW 318 cab "morsans bil" (1992)
Nissan 200sx s13 "nisse" (1993)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
15 maj 2016 · 5 092 Inlägg

soderstrom123 skrev:

Piratstikin skrev:

soderstrom123 skrev:
varför tar du inte bara bort allt vad abs är med tanke på att de ska bli en drifting bil? abs är ju inge vidare i drifting precis smile

nja det spelar ingen roll igentligen. men ska besikta bilen nu så den går lagligt 1.5 år är tanken. så därför måste jag få ordning på skiten tongue

har aldrig provat besikta utan abs men tänkte tar man bort allt och även lampan i instrumenteringen så borde dem inte kunna säga nånting, dem kan ju som inte sätta en 2a på nånting som inte finns smile

Du tänkte så.  Ja jag har ingen aning. Drygt om man river dän allt och så blir det ett krav hahaha. Men rent tekniskt bör det ju gå. Fast vet inte om dom kräver att man reg besiktar eller nått då om det ens går? smile

phback
15 maj 2016 · 164 Inlägg

Piratstikin skrev:

soderstrom123 skrev:

Piratstikin skrev:

nja det spelar ingen roll igentligen. men ska besikta bilen nu så den går lagligt 1.5 år är tanken. så därför måste jag få ordning på skiten tongue

har aldrig provat besikta utan abs men tänkte tar man bort allt och även lampan i instrumenteringen så borde dem inte kunna säga nånting, dem kan ju som inte sätta en 2a på nånting som inte finns smile

Du tänkte så.  Ja jag har ingen aning. Drygt om man river dän allt och så blir det ett krav hahaha. Men rent tekniskt bör det ju gå. Fast vet inte om dom kräver att man reg besiktar eller nått då om det ens går? smile

Kan du inte svänga förbi och prata med dem och fråga vad som skulle säga om det? smile

BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
BMW 330 E46 "WRC" (2001)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
15 maj 2016 · 5 092 Inlägg

phback skrev:

Piratstikin skrev:

soderstrom123 skrev:

har aldrig provat besikta utan abs men tänkte tar man bort allt och även lampan i instrumenteringen så borde dem inte kunna säga nånting, dem kan ju som inte sätta en 2a på nånting som inte finns smile

Du tänkte så.  Ja jag har ingen aning. Drygt om man river dän allt och så blir det ett krav hahaha. Men rent tekniskt bör det ju gå. Fast vet inte om dom kräver att man reg besiktar eller nått då om det ens går? smile

Kan du inte svänga förbi och prata med dem och fråga vad som skulle säga om det? smile

Ja det har jag väll. "Känner" 2st som jobbar på bilprovningen här i stan. är ca 100 meter hemmifrån haha big_smile

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
15 maj 2016 · 137 Inlägg

Vet ej hur de är här i Sverige med regler kring ABS på en bil som är utrustad med de från fabrik, men på Åland (kör fortfarande Ålands reggat) så måste ABS fungera (oavsett om lampan lyser lr ej) och då dom ej vill pröva att bromsa en AWD bil med deras två bromstestar (risk för att knäcka mitt diffen) så vill dom pröva bromsarna utomhus med att köra ca 30 och "tvärnita" på grus för att se om hjulen låser sig, om dom gör de på en bil med ABS = ombesiktning efter att felet fixats (en 2a)

Så de känns dumt att riva bort allt om du vill köra lagligt på allmän väg och dom kräver att de skall fungera för att just få den laglig.

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
15 maj 2016 · 5 092 Inlägg

SP_oo_K skrev:
Vet ej hur de är här i Sverige med regler kring ABS på en bil som är utrustad med de från fabrik, men på Åland (kör fortfarande Ålands reggat) så måste ABS fungera (oavsett om lampan lyser lr ej) och då dom ej vill pröva att bromsa en AWD bil med deras två bromstestar (risk för att knäcka mitt diffen) så vill dom pröva bromsarna utomhus med att köra ca 30 och "tvärnita" på grus för att se om hjulen låser sig, om dom gör de på en bil med ABS = ombesiktning efter att felet fixats (en 2a)

Så de känns dumt att riva bort allt om du vill köra lagligt på allmän väg och dom kräver att de skall fungera för att just få den laglig.

Här kör dom iallafall bilarna i rullarna om det är torsen smile haldex kör dom oxå fast med tändningen avstängd. Så just att absen fungerar testar dom aldrig utan lyser lampan blir det 2a är den släckt är det lugnt smile

Så det är ju fördelen med att löda på abs lampan på motorlampan eller löda ihop ett tidrelä så sen släcks efter typ den tiden den ska släckas. har en kompis gjort på sin skyline haha big_smile

Men få se vad som händer på måndag eller tisdag big_smile annars blir det att testa lampan i första hand

Piratstikin 2015 Dbakuten.
15 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Sista fram. Allt ser riktigt fint ut under ytrosten. Alla länkar/bussningar osv i framvagnen verkar vara bytta det senaste 1-2 åren iallafall. Silvriga å fina. Fina skivor och nya belägg. Skönt att slippa börja med att byta sånt skit smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-69be9dd56fad97cbe3664d038235f4dc.jpg

Myycket bättre smile 235/45/17 Kunde varit lite mindre profil, men det får bli en annan gång smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-8b112efeefc4934abc2b8821ebfe4de7.jpg

Nu går den ju att visa ute iallafall. bara invända ABS modulen på måndag eller tisdag så ska vi ta tag i rwd konverteringen omgående big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-f2c0c9c38cb73954669b571f9ac93ce2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-6d97380f4d01b3202a09a4868b3ba5c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-2e45c9fc68da2efb58714bda6b15cb4e.jpg

Skulle bara varit kameliont (eller hur fan det stavas) rosa nu wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang