Update efter lösande av felet:
Felet blev åtgärdat på verkstaden efter att en "ny begagnad" BCM blivit installerad och omprogrammerad. Med andra ord har 3 olika BCMer (styrenhet för ABS osv) blivit i och urmonterade i omgångar; original som satt i från fabrik, utbytesenhet 1 och utbytesenhet 2. Samtliga BCMer hade samma Artikelnummer, det är alltså en framgångsfaktor men inte en garanti för att det ska fungera verkar det som.
Flödet såg ut så här ungefär;
-Vid köp av bilen satt utbytesenhet 1 imonterad och "antisladd service erfordras" lös på instrumentpanelen.
-Här efter spenderade jag massor med tid på att läsa på om felet och denna tråd skapades när jag insåg hur illa det kunde gå.
-Verkstaden provade att radera och ladda in ny programvara i BCMen, laddningen gick bra men lyckades inte få bort servicemeddelandet.
-Originalenheten imonterades för att konstatera att den var trasig, vilket den var.
-En annan begagnad BCM, utbytesenhet 2, inhandlades av mig från en skrot i hopp om att den skulle fungera eftersom den var bekräftad att den tidigare suttit i en S60 från min årsmodell.
-Verkstaden monterade i utbytesenhet 2 och gjorde en ny laddning av programvara. Denna gången accepterade bilen enheten och servicemeddelandet släcktes.
Jag hade tur att hitta utbytesenhet 2 för 1500kr med tanke på att de ofta ligger runt 2500kr och uppåt beroende på årsmodeller och vilket artikelnummer man behöver. Jobbet som sådant inklusive programvaran gick på strax under 2000kr. Så totalt ~3500kr vilket jag är nöjd med, med tanke på hur dyrt det skulle kunna blivit.
Det är fortfarande oklart varför utbytesenhet 1 inte fungerade efter omladdningen. Det skulle kunna bero på att den suttit i en bil som haft antisladd men inte antispinn enligt teknikern på verkstaden, eller så hade den något hårdvarufel som gjorde att den inte ville kommunicera med ECMen.
Slutsatsen är i alla fall att inte köpa en bil med den typen av fel om man inte verkligen vet vad man håller på med eftersom programvaran blir individanpassad efter bilen första gången tändningen slås på. (CEMen pratar med BCMen). Vet man att utbytes BCMen man monterar i är hel och från en exakt lika dan bil gällande årsmodell, antisladd, antispin osv så borde det mer eller mindre vara plugg and play enligt min förståelse. men då får jag vara ödmjuk inför att jag själv inte är insatt i den exakta tekniken i hur det verkligen fungerar.
Slut updatering
Hej!
Det gäller alltså en Volvo S60, 2,4l 140hk automat från 2005 som gått ~22000 mil. Felet som är konstaterat via felsökning på verkstad är att BCMen är utbytt och att den "nya" imonterade enheten inte är till rätt bilmodell. Felet yttrar sig i att jag får en information om att "antisladd service erfordras".
Av verkstaden fick jag den här utskriften från volvo;
Till saken hör att de läst av felkoder som visar att CEM:en också är utbytt till en felaktig modell. Att byta både CEM och BCM till helt nya skulle gå loss på runt 15000 + moms för bara enheterna, vilket inte aktuellt.
Dessutom står det i pappren att problemet inte ska åtgärdas genom byte av hårdvara. (Suddigt på sidan två)
Att bara stoppa i en ny BCM kanske inte heller fungerar eftersom den enligt pappret får sin data från CEMen, som också var fel, vilket borde betyda att den nya fräscha BCMen blir felkodad så fort man vrider om nyckeln... Eller?
Skulle man kunna programmera om både CEMen och BCMen till att passa min S60, eller i alla fall BCMen så att jag får tillbaka funktionen av antisladden och blir av med servicevarningen?
Jag hittar inget i servicehistoriken som nämner arbete på BCMen eller CEMen mer än en gammal service där felkoder hittats på CEMen och ECMen, åtgärderna då (2013) var ny mjukvara samt omladdning CEM.
Någon som har någon fundering eller lösning?
Mvh / Fredrik
Senast redigerat av Nordost (8 juni 2016)