Köra om i högerfil i 100 km på motorväg, protest, sport eller idioti?

it_mutt Avstängd
2 juni 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

it_mutt skrev:

rcy skrev:
En motorväg kan ju dela på sig och fortsätta åt två olika håll, då har man oftast direkt innan delningen fyra filer varav två går åt vardera hållet vid delningen. Vid sådana tillfällen är omkörning till höger tillåtet då det räknas som två parallella men separata motorvägar även om dom för tillfället "sitter ihop". Allt illustreras rätt tydligt i länken i mitt tidigare inlägg.

Det är inte något sådant ni tänker på när ni säger att en motorväg har avfarten på vänster sida?

Spelar ingen roll hur du ser det, om motorvägen fortsätter "åt höger" och den till vänster upphör att vara motorväg (eller för den del får ett annat vägnummer men fortsätter vara motorväg) så är det en avfart. Det vanliga är en kilavfart, när vägarna "delar upp sig" är det vanligtvis en parallellavfart, men fortfarande en avfart.

Så nej.

Vadå "nej"?
Jag har inte ens kommit med något påstående och du hävdar ändå att jag har fel?
Jag frågade om det var en sådan avfart folk tänkte på, hur kan jag ha fel när jag ställer en fråga?
Tittade du ens på länken jag hänvisade till?

Det var ett svar till huruvida det var det som åsyftades. NEJ det var det inte (från min sida). Mig veterligt får man faktiskt svara "nej" på folks frågor. Normalt sett tar folk det inte som att frågan är fel, utan som att det är ett svar på själva frågan.  Och jag förklarade varför jag svarade "nej", men vi tar det igen, bara för dig;


Titta på följande bild;

http://www.trafiksakerhet.se/images/motorvag/omkorning-tillaten-hoger-sida.jpg

Här är det till höger avfart, då det blir en "ny väg", den leder till något annat ställe.

Tänk dig nu, utan att skada huvudet, att upplägget var tvärt om. Byt plats på "fälten", så att E4:an hade legat längst åt höger istället, och vägen till Täby hade legat längst åt vänster (jag förstår om det är svårt), då hade avfarten legat till.....VÄNSTER! och inte till höger som sig brukligt är. Och då, om du får ihop det, så har du precis vad jag menar med "avfarten till vänster". Vilket i sin tur finns på ett par ställen i landet.

Men visst, vi kan lämna "Det är inte något sådant ni tänker på när ni säger att en motorväg har avfarten på vänster sida?" öppet och säga "jodå, fast tvärt om (så egentligen inte)"

Senast redigerat av it_mutt (2 juni 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
2 juni 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:

it_mutt skrev:

Spelar ingen roll hur du ser det, om motorvägen fortsätter "åt höger" och den till vänster upphör att vara motorväg (eller för den del får ett annat vägnummer men fortsätter vara motorväg) så är det en avfart. Det vanliga är en kilavfart, när vägarna "delar upp sig" är det vanligtvis en parallellavfart, men fortfarande en avfart.

Så nej.

Vadå "nej"?
Jag har inte ens kommit med något påstående och du hävdar ändå att jag har fel?
Jag frågade om det var en sådan avfart folk tänkte på, hur kan jag ha fel när jag ställer en fråga?
Tittade du ens på länken jag hänvisade till?

Det var ett svar till huruvida det var det som åsyftades. NEJ det var det inte (från min sida). Mig veterligt får man faktiskt svara "nej" på folks frågor. Normalt sett tar folk det inte som att frågan är fel, utan som att det är ett svar på själva frågan.  Och jag förklarade varför jag svarade "nej", men vi tar det igen, bara för dig;


Titta på följande bild;

http://www.trafiksakerhet.se/images/mot … r-sida.jpg

Här är det till höger avfart, då det blir en "ny väg", den leder till något annat ställe.

Tänk dig nu, utan att skada huvudet, att upplägget var tvärt om. Byt plats på "fälten", så att E4:an hade legat längst åt höger istället, och vägen till Täby hade legat längst åt vänster (jag förstår om det är svårt), då hade avfarten legat till.....VÄNSTER! och inte till höger som sig brukligt är. Och då, om du får ihop det, så har du precis vad jag menar med "avfarten till vänster". Vilket i sin tur finns på ett par ställen i landet.

Men visst, vi kan lämna "Det är inte något sådant ni tänker på när ni säger att en motorväg har avfarten på vänster sida?" öppet och säga "jodå, fast tvärt om (så egentligen inte)"

Fantastiskt, vilken klarhet.
"jodå, fast tvärt om (så egentligen inte)". Du borde ju bli politiker!

Som jag sade tidigare. Om motorvägen plötsligt får fyra filer och två går åt vänster och två går åt höger, så räknas det som två parallella vägar även om dom för tillfället sitter ihop. Därför är det inte att räkna som omkörning om du ligger i en av dom två filerna längst till höger och kör om någon i en av dom två filerna till vänster. Huruvida vägen filerna leder till är motorväg eller inte är irrelevant då det ändå räknas som separat väg.

Men detta är bara tröttsamt. Vi diskuterar återigen bara extremfall och undantag, och du har dessutom börjat gå till personangrepp. Helt ogrundade dessutom, varför jag skulle riskera att skada huvudet av att tolka trafikregler har jag ingen aning om, och jag tänker inte be dig förklara heller.

Så länge ingen kan komma med ett vettigt argument till varför man inte ska hålla till höger i normalfallet anser jag diskussionen meningslös.

it_mutt Avstängd
2 juni 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:
Fantastiskt, vilken klarhet.
"jodå, fast tvärt om (så egentligen inte)". Du borde ju bli politiker!

Som jag sade tidigare. Om motorvägen plötsligt får fyra filer och två går åt vänster och två går åt höger, så räknas det som två parallella vägar även om dom för tillfället sitter ihop. Därför är det inte att räkna som omkörning om du ligger i en av dom två filerna längst till höger och kör om någon i en av dom två filerna till vänster. Huruvida vägen filerna leder till är motorväg eller inte är irrelevant då det ändå räknas som separat väg.

Men detta är bara tröttsamt. Vi diskuterar återigen bara extremfall och undantag, och du har dessutom börjat gå till personangrepp. Helt ogrundade dessutom, varför jag skulle riskera att skada huvudet av att tolka trafikregler har jag ingen aning om, och jag tänker inte be dig förklara heller.

Så länge ingen kan komma med ett vettigt argument till varför man inte ska hålla till höger i normalfallet anser jag diskussionen meningslös.

Du frågar om det är "ungefär så" vi menar. Ja, ungefär, fast inte riktigt, utan tvärt om. Vad F*N tycker du jag ska svara då? När det faktiskt inte riktigt ÄR så? Inte ens "ungefär så"?

Så...när "vi" (i detta fall jag) ska förklara vad vi menar, för att du tror vi menar något annat, och gör detta, så är det helt plötsligt extremfall och undantag. Ja, det må vara möjligt, men det finns fortfarande undantag då det är tillåtet (enligt din tidigare inställning i tråden finns det visserligen inga undantag alls). Det är ju tur du inte är deltagande spelledare eller liknande, för det hade blivit kämpigt för andra.

Än mer spännande blir det när DU väljer att definiera omkörning som något annat än vad du tidigare använt som hänvisning. Ovanför bilden som jag använde (som fanns på "din länk") står klart och tydligt; "Omkörning på höger sida är tillåten endast för trafik mot Danderyd/Täby, Häggvik och E18." Hmm, fast, vänta nu...det där var ju inte omkörning...hmmm...


Maken till inkonsekvent människa får man leta efter. Du vill gärna ha rätt, när någon visar att du inte har det, så säger du inte "oh my bad", utan kör med att det är extremfall, undantag räknas inte, "men DU sa att...". Jag tror helt ärligt aldrig jag har varit med om någon som är så totalt värdelös på att äga sina fel som du är, eller för den sakens skull bara erkänna att det finns undantag, som inte är helt j*vla ovanliga.

Så, nu skiter jag i det här. Inte för trådens skull, utan för att det finns tillräckligt med kappvändare i den riktiga världen för att orka diskutera med ännu en online.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mopar300
2 juni 2016 ·

kör... å skit i va andra gör, du kan ändå inget göra ngt åt saken..

IceEyes Varningar: För många..
2 juni 2016 · 2 552 Inlägg

mopar300 skrev:
kör... å skit i va andra gör, du kan ändå inget göra ngt åt saken..

... Om man inte heter MacGyver big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
mopar300
4 juni 2016 ·

IceEyes skrev:

mopar300 skrev:
kör... å skit i va andra gör, du kan ändå inget göra ngt åt saken..

... Om man inte heter MacGyver big_smile

ja,,man kan ju inget göra åt att det finns en del som inte vet hur regler följes...
så varför lägga energi på ngt som man ändå inte kan göra ngt av det....
det finns en del som kör med sunt förnuft å en del som inte innerhar detta sunda förnuft....

Evildan
4 juni 2016 ·

mopar300 skrev:

IceEyes skrev:

mopar300 skrev:
kör... å skit i va andra gör, du kan ändå inget göra ngt åt saken..

... Om man inte heter MacGyver big_smile

ja,,man kan ju inget göra åt att det finns en del som inte vet hur regler följes...
så varför lägga energi på ngt som man ändå inte kan göra ngt av det....
det finns en del som kör med sunt förnuft å en del som inte innerhar detta sunda förnuft....

Däri ligger en stor del av problemet då den enas sunda förnuft går stick i stäv med den andras sunda förnuft, vem avgör vilket sunda förnuft som är just det sunda?

Kör efter trafikreglerna det är dom som gäller även om det är som jag förmodar är något som går emot mångas sunda förnuft.

mopar300
4 juni 2016 ·

Evildan skrev:

mopar300 skrev:

IceEyes skrev:

... Om man inte heter MacGyver big_smile

ja,,man kan ju inget göra åt att det finns en del som inte vet hur regler följes...
så varför lägga energi på ngt som man ändå inte kan göra ngt av det....
det finns en del som kör med sunt förnuft å en del som inte innerhar detta sunda förnuft....

Däri ligger en stor del av problemet då den enas sunda förnuft går stick i stäv med den andras sunda förnuft, vem avgör vilket sunda förnuft som är just det sunda?

Kör efter trafikreglerna det är dom som gäller även om det är som jag förmodar är något som går emot mångas sunda förnuft.

vems sunda förnuft man har eller inte, ja det e nog en svår fråga....
jag kör å skiter i va andra gör, kan inte leka polis, det finns det folk till.
det finns dom som kör bra å sedan finns det dom som kör lite annorlunda(haha).....
man vet ju inte vem man tutar/pekar finget åt, kan ju vara ngn som inte är så trevlig å gör dumma saker mot en...

loop
11 juni 2016 · 297 Inlägg

rcy skrev:

it_mutt skrev:

rcy skrev:
En motorväg kan ju dela på sig och fortsätta åt två olika håll, då har man oftast direkt innan delningen fyra filer varav två går åt vardera hållet vid delningen. Vid sådana tillfällen är omkörning till höger tillåtet då det räknas som två parallella men separata motorvägar även om dom för tillfället "sitter ihop". Allt illustreras rätt tydligt i länken i mitt tidigare inlägg.

Det är inte något sådant ni tänker på när ni säger att en motorväg har avfarten på vänster sida?

Spelar ingen roll hur du ser det, om motorvägen fortsätter "åt höger" och den till vänster upphör att vara motorväg (eller för den del får ett annat vägnummer men fortsätter vara motorväg) så är det en avfart. Det vanliga är en kilavfart, när vägarna "delar upp sig" är det vanligtvis en parallellavfart, men fortfarande en avfart.

Så nej.

Vadå "nej"?
Jag har inte ens kommit med något påstående och du hävdar ändå att jag har fel?
Jag frågade om det var en sådan avfart folk tänkte på, hur kan jag ha fel när jag ställer en fråga?
Tittade du ens på länken jag hänvisade till?

Jag tänkte inte på det. Utan på en vanlig motorvägsavfart fast den är till vänster. Ovanliga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang