SAAB 9-5 tickande ljud.

esandrach
23 maj 2016 · 3 Inlägg

Jag lämnade in min SAAB 9-5 på service och när den kom tillbaka så hade den börjat ticka. Det tickar redan när jag startar bilen fram tills att jag stänger av den. Det kvittar om jag kört ett tag eller liknande, den tickar fortfarande.

När jag är uppe i 3000 varv så slutar tickandet.

Jag är helt okunnig när det gäller bilar överlag så har sökt min hit för att få hjälp om vad det kan vara och om det
Kan bli dyrt att laga.

Tickandet är relativt högt och jag ska köra från skåne till småland i sommar, vill helst inte bara komma halvvägs o så dör bilen.

Är JÄTTETACKSAM för tips, ideer och råd!

Ha en bra vecka!
Sandra

rcy
23 maj 2016 · 1 705 Inlägg

Det låter tyvärr som om det är dåligt oljetryck i den.
Det man borde göra är att ta ner tråget och kontrollera oljesilen så den inte är igensatt.

Polaren
23 maj 2016 · 352 Inlägg

Kontakta verkstaden som serva din bil och fråga vad de gjort egentligen eftersom den inte tickade innan du lämna in den. Har du kollat oljenivån?!

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
kajc
23 maj 2016 · 311 Inlägg

Fråga samtidigt vad dom hällde i för olja

SkyCandy1 Meldem
23 maj 2016 · 117 Inlägg

Ja det låter som dåligt oljetryck. Min SAAB 9-5 började ticka som du beskriver och då kollade jag oljan som inte ens syntes på oljestickan.

Den dricker ca 1 liter olja per 600 mil och fyller på en skvätt varje gång jag tankar, då tickar den inte big_smile

esandrach
23 maj 2016 · 3 Inlägg

Jag ska kolla oljenivån när jag ska köra sen. Hoppas att det är en sån lätt sak bara.
Tickandet började en eller två dagar efter servicen. Ska även ringa dit o snacka med dom om saken. smile

Tack för tipsen!

jaka54
23 maj 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Vi kanske ska tala om att orsaken till att det tickar är att de hydrauliska ventillyftarna (små kolvar) inte får tillräckligt med olja och inte kan lyfta ventilerna i tid.
Antingen är ventillyftarna slitna, eller liten smutspartikel i vägen  eller så finns det inte tillräckligt med olja eller en kombination av dessa.
Det är viktigt att byta olja regelbundet (ca vart 1000mil) och aldrig använda sig av sk " Long-live service med byte av olja vart 3000mil).
När bytte du olja sist?

Senast redigerat av jaka54 (23 maj 2016)

esandrach
23 maj 2016 · 3 Inlägg

På servicen bytade dom olja, och det var i februari, har inte kört bil så himla mycket efter de. Mest småturer. Kan inte säga hur många mil osv de var sen, just nu. Får kolla i boken.

jaka54
23 maj 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Lita inte på att de fyllt på rätt mängd! Har du kollat?
Byt olja själv så vet du att det blir rätt olja och rätt mängd!
De flesta bilar ska ha 5Wx40 helssyntet olja ! VW 50100 , 50500 klassad olja och liknande.

rcy
24 maj 2016 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lita inte på att de fyllt på rätt mängd! Har du kollat?
Byt olja själv så vet du att det blir rätt olja och rätt mängd!
De flesta bilar ska ha 5Wx40 helssyntet olja ! VW 50100 , 50500 klassad olja och liknande.

En Saab 9-5 ska ha Dexos2 klassad olja. Punkt.

SkyCandy1 Meldem
24 maj 2016 · 117 Inlägg

Har slutat använda Dexos2 eftersom det inte finns nån 5w-50 viskositet med den klassningen. Jag använder Mobil1 5w-50 syntetolja med vanlig ACEA A3-klassning och nu har turbon slutat gnälla och hugga samt att motorn inte dricker lika mycket olja.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Ja, det blir ett ständigt tjafs om dendär oljan..
Man blir aldrig riktigt klok på vad man ska använda snart..
Trodde aldrig att det skulle vara sån skillnad på olika oljor..roll

Senast redigerat av tommen1 (24 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
rcy
24 maj 2016 · 1 705 Inlägg

tommen1 skrev:
Ja, det blir ett ständigt tjafs om dendär oljan..
Man blir aldrig riktigt klok på vad man ska använda snart..
Trodde aldrig att det skulle vara sån skillnad på olika oljor..roll

Det är en väldig skillnad på oljor, men det är samtidigt ganska enkelt: använd den klassning som tillverkaren rekommenderar.

Miblo
4 juni 2016 · 88 Inlägg

Precis som många redan nämt hur är oljan?
Jag skulle plocka ner oljetråget + silen för rengörning, relativt vanligt att den blir
Igensatt på 9-5:or.
Min gissning, när oljan tappdes ur och ny hälldes i rörde upp smuts på botten i tråget som beckat igen silen.

Men första steget kolla oljenivån samt fråga verkstden hur mycket samt vilken olja de använde.

torsen
4 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Ett vanligt fel bilverkstäder gör är att de tappar ur oljan ur kall motor och dessutom inte låter "bottensatsen" rinna ur av tidsbrist.
Tömmer de inte tråget/sumpen fullständigt behöver de heller inte fylla stipulerad volym utan "tjänar" en ½-liter olja från varje bil.
Räcker till den egna bilen och "privata" kunders bilar.

Om det inte är de hydrauliska ventillyftarna som är slitna kan det vara kolvbultarna som tickar.
Slitna ventillyftare brukar låta mest de första 3 till 5 sekunderna.
Slitna kolvbultar tickar mest vid kall motor.

För en säker diagnos måste man lyssna själv.

Själv har jag sedan Biltema lanserade 5W50 helsyntet använt det i 15-talet bilar utan minsta problem.
Såväl lufkylda som vätskekylda, sug som respiratormotorer, bensinare som dieslar.

Rent nys och nonsens att fylla s k märkesoljor som bilfabriker rekommenderar.
Gå däremot ner till tätare oljebyten.
Själv kör jag inte över 500 mil mellan byten.
På hobbybilarna byter jag varje höst, även om de inte ens körts 100 mil.

Mr_B
5 juni 2016 · 330 Inlägg

torsen skrev:
På hobbybilarna byter jag varje höst, även om de inte ens körts 100 mil.

Nå, det är väl ganska rimligt, service-intervallet på oljebyten brukar vara x mil, eller 1 , det som kommer först. Och ska man ställa undan fordonet för vinterförvaring är det ju värt att göra servicen före, och inte efter, för bästa skydd när det ska stå länge.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang