anfibi ford taunus - 64

rappen
3 juli 2005 · 3 Inlägg

Vad tror ni om att bygga om en ford taunus - 64 , jag och min kompis har hittat en billig en för 800kr som vi ska dela på.
vi har planer på att lyfta ut motorn och ta bort alla däck och ta bort allt som man inte behöver om man ska ha bilen i vatten.
Vi fick våran konstiga idé när vi planerade att köpa en båt o bygga om.
Men vi ska iallafall lägga in en 350cc skotermotor som vi ska lägga i baggeluckan och där i från en axel som ska driva en propeller. sen för att få bilen att flyta ska vi svetsa fast 250L oljetunnor 3st en längst fram , mitten , bak.
till roder ska vi ta bort framdäcken och ta bort oket och bromsskivan och svetsa fast två 1,5 cm tjocka plåt skivor som går ca 50cm under vattenytan och är ca 30 bred. och då kommer bilen att kunna svänga i vattnet ungefär som på en väg.
och bak ska det vara likadana roder fast dom ska då dock inte röra sig.

ja vad tycker ni om vårat projekt?

Volvo 144 (1970)
Johnsson
3 juli 2005 · 12 Inlägg

Lite annorlunda... Men nån måste ju vara först!

Ser fram emot att se den på Båtmässan i Mars!  : )

rappen
3 juli 2005 · 3 Inlägg

Hmm . ja vem vet kanske de står en ford dära med svarta flames på!big_smile kanske blir nån ny modell för armén eller nåt. men jag tror det komer att ta ett tag innan vi blir färdig. Men det skulle vara roligt som fan att göra ett sånt hära bygge:)
men jag vet inte om en 300cc skotermotor orkar driva en ford taunus på vatten? . big_smile men det lär man väl se:D

Volvo 144 (1970)
eg
31 mars 2006 · 5 Inlägg

har du kvar orgenal motorn till taunusen? iså fal kanske jag vill köpa den.

eg
31 mars 2006 · 5 Inlägg

föresten ha kvar org motorn i stälet för den där 300cc motorn och ta bort knuten på den och sät dit en propeler istälet vips så har du en växlad taunus båt

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
31 mars 2006 · 1 781 Inlägg

150kh/h i vattnet big_smile

Team Insane Racing
ludde__mannen draminbil.nu
31 mars 2006 · 1 382 Inlägg

300cc orkar garanterat driva den frammåt.. Kanske inte så däringa jätte snabbt men wink Sedan för att märka ord blir det ju inte amfibie utan en båt! Kan u inte kör både på land och i vatten wink

Master-J tekniker
31 mars 2006 · 88 Inlägg

hej ta en koll på google efter "Amphicar" så lär era ideer få en sjuss framåt eller rättare sagt föreöver.
"Segla är nödvändigt"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang