Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 991 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
cevapcici
13 september 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Fick felkod p1334 igår så tror att det var det som strulade häromdagen när bilen inte ville starta.

Är tändkassetten påväg att pajja då eller? Stiften är rätt sorts ngk dessutom..

Ligger på runt 20l bränsle per 100 km. Vilket stämmer överens med vad andra skriver om felkoderna. Vevhusventilen ser okej ut men byter nog den också i samma veva. Vad tror folket?

Ett tips är att inte stirra dig blind på tändstift och tändkassett.

bränsle/luft blandningen måste vara ok för att slippa misständningar.

Billigast är att kolla över alla vakuum slangar, typ 3ggr, för det är så lätt att missa en liten spricka eller slang som hoppat av.

Du tvättade inte motorn med högtryck hoppas ja?

Köpte ny tändkasett idag som jag kan ha ifall hela skiten tvärdör. Bilen gick riktigt ryckigt nyss påväg till affären. Jag har inte tvättat motorn med högtryck nej! Gjorde det flera år sen utan problem efteråt. Men felkoden pekar på cylinder 3 och 4. Ska kolla slangar också, många som skrivit att de upptäckt lösa slangar till spjällhus osv.

cevapcici
13 september 2016 · 690 Inlägg

Update : monterade den gamla tändkasetten igen då jag antog att problemet kvarstår fast på något annat ställe. Nu är bränsleförbrukningen normal. Fattar inte vad som händer med bilen.. Haha börjar bli trött

amazinjoey
13 september 2016 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:
Provade en helt ny tändkasett. Forfarande problem... Bränsleförbrukningen stiger och stiger. Hittar inte några dåliga slangar någonstans. Vet inte vad felet kan vara. Vevaxelgivaren eller pumpen eller något? Bilen hade väl inte startat utan dem fungerande

cevapcici skrev:
Update : monterade den gamla tändkasetten igen då jag antog att problemet kvarstår fast på något annat ställe. Nu är bränsleförbrukningen normal. Fattar inte vad som händer med bilen.. Haha börjar bli trött

Byt alla slangar till silikon slangar , byt bränslefilter , byt tändstift till "rätt"

cevapcici
14 september 2016 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:
Provade en helt ny tändkasett. Forfarande problem... Bränsleförbrukningen stiger och stiger. Hittar inte några dåliga slangar någonstans. Vet inte vad felet kan vara. Vevaxelgivaren eller pumpen eller något? Bilen hade väl inte startat utan dem fungerande

cevapcici skrev:
Update : monterade den gamla tändkasetten igen då jag antog att problemet kvarstår fast på något annat ställe. Nu är bränsleförbrukningen normal. Fattar inte vad som händer med bilen.. Haha börjar bli trött

Byt alla slangar till silikon slangar , byt bränslefilter , byt tändstift till "rätt"

Tänker faktiskt byta slangarna efter att ha sett Trionic7's klipp på youtube smile Följer honom där men ni kanske redan känner till honom! Grym.

Tändstiften jag hade innan var de med siffran 6 i sig från ngk. Men jag köpte de med siffran 7 från mekonomen och de hävdade att det inte ska spela roll, de passar bra och klarar bättre prestanda. Köpte för typ 3 månader sedan och bilen har rullat fint. Men tror att stiften också kan påverka!

Tack för input Amazingjoey! smile

amazinjoey
14 september 2016 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:
Provade en helt ny tändkasett. Forfarande problem... Bränsleförbrukningen stiger och stiger. Hittar inte några dåliga slangar någonstans. Vet inte vad felet kan vara. Vevaxelgivaren eller pumpen eller något? Bilen hade väl inte startat utan dem fungerande

cevapcici skrev:
Update : monterade den gamla tändkasetten igen då jag antog att problemet kvarstår fast på något annat ställe. Nu är bränsleförbrukningen normal. Fattar inte vad som händer med bilen.. Haha börjar bli trött

Byt alla slangar till silikon slangar , byt bränslefilter , byt tändstift till "rätt"

Tänker faktiskt byta slangarna efter att ha sett Trionic7's klipp på youtube smile Följer honom där men ni kanske redan känner till honom! Grym.

Tändstiften jag hade innan var de med siffran 6 i sig från ngk. Men jag köpte de med siffran 7 från mekonomen och de hävdade att det inte ska spela roll, de passar bra och klarar bättre prestanda. Köpte för typ 3 månader sedan och bilen har rullat fint. Men tror att stiften också kan påverka!

Tack för input Amazingjoey! smile

7an är vad du ska ha i dessa motorerna , Tändkasseten är väääääldigt känslig mot andra tändstift smile btw gå med saab gruppen i FB ifall du inte har gjort de, de är ett väldgt bra community där smile

primeramannen
15 september 2016 · 907 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:
Provade en helt ny tändkasett. Forfarande problem... Bränsleförbrukningen stiger och stiger. Hittar inte några dåliga slangar någonstans. Vet inte vad felet kan vara. Vevaxelgivaren eller pumpen eller något? Bilen hade väl inte startat utan dem fungerande

Byt alla slangar till silikon slangar , byt bränslefilter , byt tändstift till "rätt"

Tänker faktiskt byta slangarna efter att ha sett Trionic7's klipp på youtube smile Följer honom där men ni kanske redan känner till honom! Grym.

Tändstiften jag hade innan var de med siffran 6 i sig från ngk. Men jag köpte de med siffran 7 från mekonomen och de hävdade att det inte ska spela roll, de passar bra och klarar bättre prestanda. Köpte för typ 3 månader sedan och bilen har rullat fint. Men tror att stiften också kan påverka!

Tack för input Amazingjoey! smile

7an är vad du ska ha i dessa motorerna , Tändkasseten är väääääldigt känslig mot andra tändstift smile btw gå med saab gruppen i FB ifall du inte har gjort de, de är ett väldgt bra community där smile

om man kör original så funkar 6:an alldeles utmärkt men så fort man börjar trimma så måste man upp till 7:an.

Dodge Dart "Darten" (1965)
cevapcici
15 september 2016 · 690 Inlägg

primeramannen skrev:

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

Tänker faktiskt byta slangarna efter att ha sett Trionic7's klipp på youtube smile Följer honom där men ni kanske redan känner till honom! Grym.

Tändstiften jag hade innan var de med siffran 6 i sig från ngk. Men jag köpte de med siffran 7 från mekonomen och de hävdade att det inte ska spela roll, de passar bra och klarar bättre prestanda. Köpte för typ 3 månader sedan och bilen har rullat fint. Men tror att stiften också kan påverka!

Tack för input Amazingjoey! smile

7an är vad du ska ha i dessa motorerna , Tändkasseten är väääääldigt känslig mot andra tändstift smile btw gå med saab gruppen i FB ifall du inte har gjort de, de är ett väldgt bra community där smile

om man kör original så funkar 6:an alldeles utmärkt men så fort man börjar trimma så måste man upp till 7:an.

Farsan har alltid fått 6or vid service på saab (enda ägaren). Men jag fick en uppsättning 7or från mekonomen. Var orolig att 7orna inte gjorde sig bra med bilen men vad skönt att höra!

cevapcici
16 september 2016 · 690 Inlägg

Tidigare när bilen inte startat så har varvmätaren rört på sig. Idag märkte jag att den inte rörde på sig alls vilket då bör vara vevaxelgivaren.

Bilen startar inte när motorn är varm så jag är nästan övertygad om att det är den.

Byter ut den i helgen så får vi se vad som händer smile

Senast redigerat av cevapcici (16 september 2016)

amazinjoey
16 september 2016 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:
Tidigare när bilen inte startat så har varvmätaren rört på sig. Idag märkte jag att den inte rörde på sig alls vilket då bör vara vevaxelgivaren.

Bilen startar inte när motorn är varm så jag är nästan övertygad om att det är den.

Byter ut den i helgen så får vi se vad som händer smile

Enkelt att byta , sedan får vi hoppas att inget mer strular smile

cevapcici
16 september 2016 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:
Tidigare när bilen inte startat så har varvmätaren rört på sig. Idag märkte jag att den inte rörde på sig alls vilket då bör vara vevaxelgivaren.

Bilen startar inte när motorn är varm så jag är nästan övertygad om att det är den.

Byter ut den i helgen så får vi se vad som händer smile

Enkelt att byta , sedan får vi hoppas att inget mer strular smile

Kommer byta pump o sånt skit senare i förebyggande syfte!

Vakuumslangar står på prio 2 nu efter vevaxelgivaren smile

amazinjoey
17 september 2016 · 1 139 Inlägg

Då rekommenderar jag walbro 255 alt biltemas E85 pump smile den ska faktiskt vara riktigt bra

cevapcici
22 september 2016 · 690 Inlägg

Kass update men bilen har ju strulat och jag har varit sjuk så har inte orkat.

Vevaxelgivaren är utbytt och den går bra nu!

Tänkte göra en mesh grill på riktigt under helgen och behöver veta om jag ska kapa av de svarta plaststrecken med en dremel och limma på mesh på baksidan av plasten?

Eller separera den svarta baksidan med kromet och limma på kromet direkt, sen limma på grillen?

Vissa säger att de separerat grillen i 2 delar och sedan pressat ihop mesh emellan men jag får inte det att funka.

Tänkte kapa bort strecken i det svarta och låta den svarta "ramen" sitta på ihop med kromet, sedan limma på mesh bakifrån.

Svårt att förklara men hoppas någon fattar! tongue

cevapcici
24 september 2016 · 690 Inlägg

Så..

Påbörjat en riktig mesh den här gången på grillen.

Kapade av alla plastdelar och lät endast plastramen med fästet vara kvar så grillen slipper limmas senare.

Spackel och slip och sånt skit fick även det göras smile

Provar det gamla meshet jag hade i ett tidigare inlägg och ser hur jag ska få till det:
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-22ad8777d82ed01d9a5e5a6570268d91.jpg

Köpte mesh på biltema, orkar inte vänta från ebay smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-0c03f7bc061bb9652e02953c83f7d221.jpg

Fick spackla och sätta lite filler på efter att ha slipat noga:
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-f956c08825ac1f522a090f45412fa272.jpg

Och nu torkar det över natten smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-9462e3c65d8bcbddf652fb4a30d55706.jpg

JKDesign
24 september 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Så..

Påbörjat en riktig mesh den här gången på grillen.

Kapade av alla plastdelar och lät endast plastramen med fästet vara kvar så grillen slipper limmas senare.

Spackel och slip och sånt skit fick även det göras smile

Provar det gamla meshet jag hade i ett tidigare inlägg och ser hur jag ska få till det:
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-22ad8777d82ed01d9a5e5a6570268d91.jpg

Köpte mesh på biltema, orkar inte vänta från ebay smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-0c03f7bc061bb9652e02953c83f7d221.jpg

Fick spackla och sätta lite filler på efter att ha slipat noga:
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-f956c08825ac1f522a090f45412fa272.jpg

Och nu torkar det över natten smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-9462e3c65d8bcbddf652fb4a30d55706.jpg

Kommer bli ett lyft! Blir snyggast om man sätter nätet bakom allt och viker nätet runt bakre kanten.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
24 september 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Så..

Påbörjat en riktig mesh den här gången på grillen.

Kapade av alla plastdelar och lät endast plastramen med fästet vara kvar så grillen slipper limmas senare.

Spackel och slip och sånt skit fick även det göras smile

Provar det gamla meshet jag hade i ett tidigare inlägg och ser hur jag ska få till det:
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-22ad8777d82ed01d9a5e5a6570268d91.jpg

Köpte mesh på biltema, orkar inte vänta från ebay smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-0c03f7bc061bb9652e02953c83f7d221.jpg

Fick spackla och sätta lite filler på efter att ha slipat noga:
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-f956c08825ac1f522a090f45412fa272.jpg

Och nu torkar det över natten smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-9462e3c65d8bcbddf652fb4a30d55706.jpg

Kommer bli ett lyft! Blir snyggast om man sätter nätet bakom allt och viker nätet runt bakre kanten.

Precis så jag tänkte göra, vika bakom den svarta plastdelen som man kan separera från kromet. Vissa limmar direkt på kromet och slänger det svarta men tycker inte det blir snyggt.

Sen blev jag inspirerad av dig att ta bort "saab" plankan i mitten på grillen. Så det ser mer diskret ut. smile Löste det sig med ac?

cevapcici
24 september 2016 · 690 Inlägg

Nu är det typ bara o vänta på att skiten ska torka så det kan monteras på bilen smile

Körde marina lim eller vad det heter från biltema, då det är plast och behöver stå emot fukt när bilen körs över vintern eller om det är regn ute. Samt när man tvättar bilen.

Öste på där bak och smetade ut för hand med en vinylhandske.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-c21ea057cf14f63afa3dcceaba8a3e69.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-fe051f4854d987b2a2eeb7c45fc1b194.jpg

cevapcici
26 september 2016 · 690 Inlägg

Fick tag på 2 billiga xenonlyktor. Är det någon vänlig själ som orkar berätta eller vet hur det ser ut med konvertering? Nivåreglering och styrdon behövs såklart men hur svårt är det? Tycker xenon ser så mycket bättre ut på fronten dessutom

JKDesign
26 september 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Fick tag på 2 billiga xenonlyktor. Är det någon vänlig själ som orkar berätta eller vet hur det ser ut med konvertering? Nivåreglering och styrdon behövs såklart men hur svårt är det? Tycker xenon ser så mycket bättre ut på fronten dessutom

Dom är riktigt snygga dom strålkastarna, jag tänker en "fuling" skulle kunna vara att montera dom nyare lyktorna och xenon konvertera och innan bes kastar man i en halogenlampa bara smile
Utöver lyktorna behöver du då bara ett xenonkit som kostar typ 3-400.

Annars behöver du:
Lyktorna
Ballaster
D1s xenon lampor (dom som funkar med saabs ballaster ligger på runt 1000:- st)
Kablage
Nivåreglerings sensorer fram och bak
Högtrycksspolning till lyktorna fram.

Sen misstänker jag att det blir en regbes för att ha xenon på pappret och den kostar strax under tusingen.
Tror fuling varianten är smidigast och utssende mässigt blir det ju samma smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
26 september 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Fick tag på 2 billiga xenonlyktor. Är det någon vänlig själ som orkar berätta eller vet hur det ser ut med konvertering? Nivåreglering och styrdon behövs såklart men hur svårt är det? Tycker xenon ser så mycket bättre ut på fronten dessutom

Dom är riktigt snygga dom strålkastarna, jag tänker en "fuling" skulle kunna vara att montera dom nyare lyktorna och xenon konvertera och innan bes kastar man i en halogenlampa bara smile
Utöver lyktorna behöver du då bara ett xenonkit som kostar typ 3-400.

Annars behöver du:
Lyktorna
Ballaster
D1s xenon lampor (dom som funkar med saabs ballaster ligger på runt 1000:- st)
Kablage
Nivåreglerings sensorer fram och bak
Högtrycksspolning till lyktorna fram.

Sen misstänker jag att det blir en regbes för att ha xenon på pappret och den kostar strax under tusingen.
Tror fuling varianten är smidigast och utssende mässigt blir det ju samma smile

Tack för svar, tror jag kommer billigare undan med att köpa din aero och sälja min tongue

Många har kört Morimoto xenonkonvertering om man behåller sina gamla lyktor. (Googla Saab 9-5 stealth, tror alla har sett den)

Typ dessa:
https://www.google.se/search?q=morimoto … tfOpqiM%3A

Men fan vad pilligt det låter o göra allt det där.

JKDesign
26 september 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Fick tag på 2 billiga xenonlyktor. Är det någon vänlig själ som orkar berätta eller vet hur det ser ut med konvertering? Nivåreglering och styrdon behövs såklart men hur svårt är det? Tycker xenon ser så mycket bättre ut på fronten dessutom

Dom är riktigt snygga dom strålkastarna, jag tänker en "fuling" skulle kunna vara att montera dom nyare lyktorna och xenon konvertera och innan bes kastar man i en halogenlampa bara smile
Utöver lyktorna behöver du då bara ett xenonkit som kostar typ 3-400.

Annars behöver du:
Lyktorna
Ballaster
D1s xenon lampor (dom som funkar med saabs ballaster ligger på runt 1000:- st)
Kablage
Nivåreglerings sensorer fram och bak
Högtrycksspolning till lyktorna fram.

Sen misstänker jag att det blir en regbes för att ha xenon på pappret och den kostar strax under tusingen.
Tror fuling varianten är smidigast och utssende mässigt blir det ju samma smile

Tack för svar, tror jag kommer billigare undan med att köpa din aero och sälja min tongue

Många har kört Morimoto xenonkonvertering om man behåller sina gamla lyktor. (Googla Saab 9-5 stealth, tror alla har sett den)

Typ dessa:
https://www.google.se/search?q=morimoto … tfOpqiM%3A

Men fan vad pilligt det låter o göra allt det där.

Ja det såg pilligt ut! Bättre och billigare att göra som jag sa wink eller köpa min bil haha!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang