Köpråd AUDI QUATTRO vs VOLVO AWD?

Shrunkbowl
28 juli 2016 · 95 Inlägg

Hallå!
Min s4 är för dyr att ha som en vardagsbil så letar en "billigare" dieselbil med 4x4, då jag redan har en Audi har jag såklart kollat mest på en Audi A4 2,5TDI Quattro från -02 manuell 32k mil, väldigt utrustad! Ca 35,000kr
Och även en Volvo XC70 D5 AWD Manuell -06 35k mil. Ca 45,000kr.

Så det står mellan dem, för ca 10k mer får jag en bil som är ca 4 år nyare...

Jag ska ha bilen till att ofta dra vagn, åka mycket småvägar grus/lera och dåliga vägar! Mycket snö och blankis, ibland "oplogade" vägar.
Hittills har s4'an tagit mig dit jag vill men somsagt vill ha en diesel.

Så vad tycker ni jag ska satsa på?
För och nackdelar med bilarna?

Mvh!

Audi följer inte utvecklingen, Audi leder den.
Linudollar
28 juli 2016 · 102 Inlägg

Jag skulle satsat på att köpa en äldre xc70 som inte gått lika långt. Inte säkert att det höga miltalet är ett problem på just den bilen du kollat på, men jag skulle nog inte ta chansningen om det ska vara en bruksbil.

PlumCrazy
28 juli 2016 · 881 Inlägg

Shrunkbowl skrev:
Hallå!
Min s4 är för dyr att ha som en vardagsbil så letar en "billigare" dieselbil med 4x4, då jag redan har en Audi har jag såklart kollat mest på en Audi A4 2,5TDI Quattro från -02 manuell 32k mil, väldigt utrustad! Ca 35,000kr
Och även en Volvo XC70 D5 AWD Manuell -06 35k mil. Ca 45,000kr.

Så det står mellan dem, för ca 10k mer får jag en bil som är ca 4 år nyare...

Jag ska ha bilen till att ofta dra vagn, åka mycket småvägar grus/lera och dåliga vägar! Mycket snö och blankis, ibland "oplogade" vägar.
Hittills har s4'an tagit mig dit jag vill men somsagt vill ha en diesel.

Så vad tycker ni jag ska satsa på?
För och nackdelar med bilarna?

Mvh!

Jag skulle föreslå en välutrustad facelift B5 eller B6 1,9 tdi quattro. Dom går snålt, är pålitliga och har enligt mig tillräckligt med kraft för vardagen. 2,5 liters V6 dieseln å andra sidan är känd för att inte vara pålitlig och för att dra mycket diesel (runt 8L / 100 km) för att vara en så pass  'liten' motor. Dessutom den dyr att serva (kamrem ligger på runt 10 k på icke märkesverkstad, likaså kopplingsbyte oavsett motor pga quattro), och motorn kan vara jättedyr om något går sönder.

Volvos D5a vet jag är rätt skottsäker i alla fall, och om bestämmer du dig för automatlåda med så många mil så kolla då verkligen att oljan i den är bytt, men framförallt att den växlar mjukt utan ryck och tveksamhet. Manuell låda samma sak, kolla om olja är bytt eller byt direkt du köpt den för att vara på säkra sidan. Automaterna brukar rasa runt 30-40k mil om dom inte varit omhändertagna. Köper du en V70 så köp en facelift dvs efter slutet utav 2004, början utav 2005.

Volvos awd  är okej för vardagen, men det är ingen quattro. wink

Satsa på den bil du vill ha, inte på den som någon annan säger du ska ta.

Mvh

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Henrik-N
29 juli 2016 · 450 Inlägg

Hej
tittar du på bl som är så pass gamla kan vad som helst hända. bilarna är ju i praktiken gratis, jag skulle istället köpa en bil som precis garantin gått ut på. där värdeminskningen varit som stört.


PlumCrazy skrev:

Shrunkbowl skrev:
Hallå!
Min s4 är för dyr att ha som en vardagsbil så letar en "billigare" dieselbil med 4x4, då jag redan har en Audi har jag såklart kollat mest på en Audi A4 2,5TDI Quattro från -02 manuell 32k mil, väldigt utrustad! Ca 35,000kr
Och även en Volvo XC70 D5 AWD Manuell -06 35k mil. Ca 45,000kr.

Så det står mellan dem, för ca 10k mer får jag en bil som är ca 4 år nyare...

Jag ska ha bilen till att ofta dra vagn, åka mycket småvägar grus/lera och dåliga vägar! Mycket snö och blankis, ibland "oplogade" vägar.
Hittills har s4'an tagit mig dit jag vill men somsagt vill ha en diesel.

Så vad tycker ni jag ska satsa på?
För och nackdelar med bilarna?

Mvh!

Jag skulle föreslå en välutrustad facelift B5 eller B6 1,9 tdi quattro. Dom går snålt, är pålitliga och har enligt mig tillräckligt med kraft för vardagen. 2,5 liters V6 dieseln å andra sidan är känd för att inte vara pålitlig och för att dra mycket diesel (runt 8L / 100 km) för att vara en så pass  'liten' motor. Dessutom den dyr att serva (kamrem ligger på runt 10 k på icke märkesverkstad, likaså kopplingsbyte oavsett motor pga quattro), och motorn kan vara jättedyr om något går sönder.

Volvos D5a vet jag är rätt skottsäker i alla fall, och om bestämmer du dig för automatlåda med så många mil så kolla då verkligen att oljan i den är bytt, men framförallt att den växlar mjukt utan ryck och tveksamhet. Manuell låda samma sak, kolla om olja är bytt eller byt direkt du köpt den för att vara på säkra sidan. Automaterna brukar rasa runt 30-40k mil om dom inte varit omhändertagna. Köper du en V70 så köp en facelift dvs efter slutet utav 2004, början utav 2005.

Volvos awd  är okej för vardagen, men det är ingen quattro. wink

Satsa på den bil du vill ha, inte på den som någon annan säger du ska ta.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang