Saab 9-5 v6 3.0 -99 från 2500:- till 300 hk+ fixar jag det för under 20'000:-

Se länkade tråden för mer info, Uppdateras löpande
  • 6 Följare
  • 4 640 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti 2016
Bertas-saab
7 augusti 2016 · 8 Inlägg

Jag har precis köpt en Saab 9-5 v6 3.0 -1999
jag betalade 2500:- och fick höra att det var en trasig startmotor som strulade

När jag kom och skulle hämta bilen pratade vi lite om den och jag insåg så fort jag hade satt i nyckeln att det inte var startmotorn utan nått annat som var problemet. Efter lite felsökning insåg jag att det var bränslepumpen som inte gick som den skulle, lite skak och knack så startade den och gick som en klocka...

Nog om inköpet, nu sitter jag med en riktigt fin 200 hästar saab.
Mitt mål är följande:

Jag vill skapa en på utsidan lite sliten super racer som utmanar dom flesta bilarna på gatan.
hoppas kunna nå runt 300-350 hk, med inte allt för dyra insatser.
Rent mekaniskt kan jag med hjälp av min kompis och hans garage fixa det mesta själv, men då jag är rätt ny på att trimma saabar så ber jag om er hjälp för att uppnå mitt mål!

Det jag tänker att jag ska göra är följande:

-Installera ny bränslepump
frågan är då: behöver jag en som ger mer tryck om jag vill ha stabilt flöde när jag har mer än 300 hk?
eller räcker den pumpen jag har med 4,2 bars tyck?
-stoppa i en ny diff, har hittat lite tips här men jag söker nått billigare alternativ som funkar...tips?
-ev byta upphängningen, få bättre väghållning och grepp.

Jag uppskattar alla tips och idéer för att göra det här så billigt som möjligt utan att tumma för mycket på kvalitet och funktion. Jag har utöver den här bilen en Saab 9-5 griffin med 350 hk som behöver en ny diff och målet med den är att skapa en banracer för glädjens skull wink But first things first! eller va säger ni?

Mvh Antonius

Bertas-saab
7 augusti 2016 · 8 Inlägg

Behövs en motoroptimering? eller är det att kasta pengar till svinen?

Bertas-saab
7 augusti 2016 · 8 Inlägg

Tackar för tipset!
Jag har även en -04 2.3t som jag ev ska sätta igång med efter att jag är nöjd med den här
och det är ju som du säger mycket lättare att trimma saabs egna motorer smile

Bertas-saab
7 augusti 2016 · 8 Inlägg

Tjena,
Det finns några bilder på den i mina album

kommer följa upp med lite fler bilder allt eftersom jag jobbar med den big_smile

Bertas-saab
8 augusti 2016 · 8 Inlägg

Man kanske ska hålla sig till nordic tunings steg 1 och stoppa i den större turbon som jag har, lär landa runt 250 hk och sen fokusera på min andra saab.

Tack för tipsen wBes.

Bertas-saab
8 augusti 2016 · 8 Inlägg

Jag får ta ett snack med dom.

Dom har även varit på och rotat i en min Saab Giffin som är ett äkta Barn-Find.
Det finns kvitton på alt dom gjort och även klockad på dyno till 352 hk,

det blir spännande att se vad den verkligen går för.
Frågan är om man ska försöka konvertera den till manuell låda??

Bertas-saab
8 augusti 2016 · 8 Inlägg

Ja det är nog en aero som ligger näst på listan.

Dom är ju tydligen mycket lättare att jobba med.

Status i projektet:
Fick tag på en ny bränslepump idag så den är bytt och inkörd.
även tvättat av motorn för att felsöka vart oljeläckaget kom ifrån.
Trasig ventilkåpspackning... beställd och påväg!

Återkommer med när det är på plats!

Bertas-saab
15 augusti 2016 · 8 Inlägg

Idag kom leverans med ventilkåpspackning,
dock skickade dom bara en så jag kan bara byta ena sidan..
Bilder kommer på bytet under veckan. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang