Bromslampan lyser vid inbromsning

Bwonka
11 augusti 2016 · 236 Inlägg

Halloj folket!

Vid inköpet av min Audi 100 -88 blinkade kontrollampan till bromssystemet konstant på grund av defekta slitagevarnare för bromsbeläggen framtill. Jag jordade kretsarna till slitagevarnarna och blinket upphörde. Efter det bytte jag bromsvätskan samt luftade bromsarna med hjälp av en Luftman. Gjorde proceduren i rätt ordning, dvs började lufta H. bakhjul. V. bakhjul osv. När jag kommit till V. framhjul tabbade jag mig och råkade tömma nästan hela bromsvätskebehållaren, dvs nivån var klart under min-strecket. Några svordomar senare började jag om och avluftade om hela systemet. Kom inga luftbubblor ur bakre bromsoken, endast från de främre.

När jag provar bromsen med motorn avstängd, dvs ställer mig på bromsen så känns det rätt så stumt. Pedalen tar dock inte tvärstopp utan en aning svikt och rörelse finns.

När jag låter motorn gå på tomgång och sedan ställer mig på bromsen bestämt så darrar bromspedalen till och kontrollampan tänds. Det darrar även när jag kör och bromsar bestämt. Trycker jag ner bromspedalen lugnt känns servoverkan normal och kontrollampan tänds inte, oavsett om jag står still eller om bilen rullar.

Tror att darret inte fanns vid inköpet men är inte helt säker.

Nu till frågorna: Är det skadligt för huvudbromscylindern om man råkar tömma bromsvätskebehållaren? Vad kan darret i bromspedalen bero på? Luft i systemet nånstans? Notera att det darrar även vid stillastående, dvs bromsskivorna är inte skeva.

Nån kunnig som kan ge några ledtrådar så att jag kan luska vidare?big_smile

Senast redigerat av Bwonka (11 augusti 2016)

Evildan
12 augusti 2016 ·

Har din Audi ABS?

Bwonka
12 augusti 2016 · 236 Inlägg

Nix smile

Evildan
12 augusti 2016 ·

Då har du inte problem med ABS.

Bwonka
12 augusti 2016 · 236 Inlägg

Testade avlufta hela systemet igen. Endast ett pyttebubblor kom ut periodvis. Pedalen känns likadant som beskrivet i första inlägget.

Kan darret/pulserandet bero på defekt bromstrycksackumulator? När jag ökar motorvarvet och bromsar samtidigt så blir darret mer intensivt men kontrollampan för bromssystemet tänds fortfarande, troligen pga lågt hydraultryck. Tänker mig att darret kommer i från den arbetande hydraulpumpen och att högt hydraultryck inte hålls pga den defekta bromstrycksackumulatorn? Som sagt darrar det inte när jag bromsar mjukt - hydraulpumpen hinner mao med och därmed tänds inte kontrollampan.

Nån som har en idé?

Senast redigerat av Bwonka (12 augusti 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang