Bwonka
11 augusti 2016
· 236 Inlägg
Halloj folket!
Vid inköpet av min Audi 100 -88 blinkade kontrollampan till bromssystemet konstant på grund av defekta slitagevarnare för bromsbeläggen framtill. Jag jordade kretsarna till slitagevarnarna och blinket upphörde. Efter det bytte jag bromsvätskan samt luftade bromsarna med hjälp av en Luftman. Gjorde proceduren i rätt ordning, dvs började lufta H. bakhjul. V. bakhjul osv. När jag kommit till V. framhjul tabbade jag mig och råkade tömma nästan hela bromsvätskebehållaren, dvs nivån var klart under min-strecket. Några svordomar senare började jag om och avluftade om hela systemet. Kom inga luftbubblor ur bakre bromsoken, endast från de främre.
När jag provar bromsen med motorn avstängd, dvs ställer mig på bromsen så känns det rätt så stumt. Pedalen tar dock inte tvärstopp utan en aning svikt och rörelse finns.
När jag låter motorn gå på tomgång och sedan ställer mig på bromsen bestämt så darrar bromspedalen till och kontrollampan tänds. Det darrar även när jag kör och bromsar bestämt. Trycker jag ner bromspedalen lugnt känns servoverkan normal och kontrollampan tänds inte, oavsett om jag står still eller om bilen rullar.
Tror att darret inte fanns vid inköpet men är inte helt säker.
Nu till frågorna: Är det skadligt för huvudbromscylindern om man råkar tömma bromsvätskebehållaren? Vad kan darret i bromspedalen bero på? Luft i systemet nånstans? Notera att det darrar även vid stillastående, dvs bromsskivorna är inte skeva.
Nån kunnig som kan ge några ledtrådar så att jag kan luska vidare?
Senast redigerat av Bwonka (11 augusti 2016)