Renault Megané Classic 1,6 16v 1999 "ljud vid uppstart"

FabianTsi
26 augusti 2016 · 208 Inlägg

Köpte denna bil för två dagar sedan, och andra dagen jag skulle sätta mig i den märkte jag konstiga ljud vid uppstarten, hade inte lagt märke till det första dagen, men jag kanske bara missade det.

Beskrivning av ljudet: Det låter som en elektrisk motor går i gång och hakar upp sig 4-5 gånger, hackar kan man säga, el-ljud, hack, el-ljud, hack, osv. Ungefär 5 gånger typ.

Felsökte bilen lite allmänt och märkte ett par fel, höger bakruta går inte att veva ner med elhissen, displayen visar enbart klocka och inte yttertemp och annan info. Renaults orginalstereo sitter inte i vilket verkat göra reglaget vid ratten där man höjer/sänker volymen odugligt.

Efter lite efterforskning hittade jag då det felet jag tror är länkat till ljudet, som jag förstår ska denna bil ha el-infällbara backspeglar, sådana som viks in vid låsning av bilen samt viks ut vid start. Dessa backspeglar sitter utfällda hela tiden. Har lyssnat i motorrummet och lokaliserat ljudet till en liten box/låda under vindrutetorkaren precis nedanför kanten av rutan under en liten plastkåpa.

Hittade dessa bokstäver och siffror på den lilla mojängen: Valeo B 54 P
                                                                                    657 700 1
                                                                                    Renault 77 00 424 0 95

                                                                                                                     PPT 36



Själv misstänker jag ju att det är ju backspeglarna som försöker köras in eller ut men blir blockerad på nått sätt och hackar på det sättet. Men om jag googlar på boxens siffror får jag upp resultat om Xenon-ljus och något annat jag inte förstår vad det är.



Någon som kan ha en aning om vad detta ljud jag hör är?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2016 · 17 345 Inlägg

Infällbara betyder att du har en knapp (troligen i förardörren) där man kan manövrera dessa själv. Prova det och se så att speglarna "ligger i sina spår". Rör lite på dessa. Man brukar höra tydligt från motorn i spegeln kämpar.

Sen kan du även snurra på ratten precis efter start. Elservo kan strula. Inte så vanligt men kolla iaf.

När det gäller megané/laguna så har jag några tips:
- Låt aldrig bilen stå så att batteriet tar slut helt. Då kan startspärren få för sig att strula. Dyrare än bilen.
- Pilla inte på elen om du inte vet exakt vad du håller på med! Känsliga
- Kör lungt. De gillar inte tonårskörning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
26 augusti 2016 · 208 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Infällbara betyder att du har en knapp (troligen i förardörren) där man kan manövrera dessa själv. Prova det och se så att speglarna "ligger i sina spår". Rör lite på dessa. Man brukar höra tydligt från motorn i spegeln kämpar.

Sen kan du även snurra på ratten precis efter start. Elservo kan strula. Inte så vanligt men kolla iaf.

När det gäller megané/laguna så har jag några tips:
- Låt aldrig bilen stå så att batteriet tar slut helt. Då kan startspärren få för sig att strula. Dyrare än bilen.
- Pilla inte på elen om du inte vet exakt vad du håller på med! Känsliga
- Kör lungt. De gillar inte tonårskörning.

En del saker att testa, tackar!

Angående dina tips, pilla på elen tänker jag inte göra, mer lämna in den om jag orkar och känner för att lägga ut pengarna. Annars är jag mest ute efter att veta vad som låter, vetskap gör ju att jag kanske kan låta det vara bara om det inte skadar bilen på något sätt, alternativt avaktivera el-motorn utan att peta i elen med fingrarna kanske. Inget direkt jätte behov av vikbara speglar.

Haha, tonårskörningen har jag fått ur systemet, är 32 år, har redan dödat ett par bilar med min tonåriga körglädje, kommer inte hände igen.

Bilen är bara tänkt som en temporär bil då jag behövde en snabbt och inte orkar ta lån och krångla. 8500 kr lade jag ner på köpet, vet inte om det är värt men.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2016 · 17 345 Inlägg

Som slängbil ett tag är det nog bra. Kör den inte för länge bara. Elfelen är vanliga på dessa som du noterat redan. Men visst åker man riktigt fint och bekvämt!

På tal om elspeglarna så är det inte en liten rund spak i dörren? Den kan man i så fall vrida runt ett halvt varv så ska speglarna gå in. Kommer inte ihåg riktigt men kolla.

Hör av dig om hur det går med bilen löpande. Gillar fransoser men...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
27 augusti 2016 · 208 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Som slängbil ett tag är det nog bra. Kör den inte för länge bara. Elfelen är vanliga på dessa som du noterat redan. Men visst åker man riktigt fint och bekvämt!

På tal om elspeglarna så är det inte en liten rund spak i dörren? Den kan man i så fall vrida runt ett halvt varv så ska speglarna gå in. Kommer inte ihåg riktigt men kolla.

Hör av dig om hur det går med bilen löpande. Gillar fransoser men...

Vet inte om man åker så bekvämt heller, lite svårinställda stolar, långt från ratten men nära pedalerna också, ändras ju inte när jag skjuter fram eller bak stolen.

Letade efter en liten rund spak, hittade inget sådant. Menar du på insidan dörren? Öppna upp?

Tror du det finns något sätt att avaktivera denna funktion annars så man slipper ljudet bara?

Hade själv ingen aning om vad denna var för bil, som du säger är inte fransoser särskilt intressant, så hade han sagt att allt funkade, hade jag trott honom, vilket han gjorde också, fast jag såg ju att displayen vad paj så hade väl mina aningar.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2016 · 17 345 Inlägg

BiLzZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Som slängbil ett tag är det nog bra. Kör den inte för länge bara. Elfelen är vanliga på dessa som du noterat redan. Men visst åker man riktigt fint och bekvämt!

På tal om elspeglarna så är det inte en liten rund spak i dörren? Den kan man i så fall vrida runt ett halvt varv så ska speglarna gå in. Kommer inte ihåg riktigt men kolla.

Hör av dig om hur det går med bilen löpande. Gillar fransoser men...

Vet inte om man åker så bekvämt heller, lite svårinställda stolar, långt från ratten men nära pedalerna också, ändras ju inte när jag skjuter fram eller bak stolen.

Letade efter en liten rund spak, hittade inget sådant. Menar du på insidan dörren? Öppna upp?

Tror du det finns något sätt att avaktivera denna funktion annars så man slipper ljudet bara?

Hade själv ingen aning om vad denna var för bil, som du säger är inte fransoser särskilt intressant, så hade han sagt att allt funkade, hade jag trott honom, vilket han gjorde också, fast jag såg ju att displayen vad paj så hade väl mina aningar.

Samma knopp som du styr inställningarna av speglarna. Om den har den typen alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
27 augusti 2016 · 208 Inlägg

Jaha! Såklart den spaken finns, förlåt. Om jag vrider den till höger styr den höger spegel, vänster,  vänster. finns ett tredje läge i mitten som jag inte vet vad det gör, men tvivlar på att jag kan dra den ett halvvarv åt något annat håll, men ska prova!

Låter ju dock som motorn som går i gång inte fäster på nått utan hoppar ett flertal gånger.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
27 augusti 2016 · 208 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

BiLzZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Som slängbil ett tag är det nog bra. Kör den inte för länge bara. Elfelen är vanliga på dessa som du noterat redan. Men visst åker man riktigt fint och bekvämt!

På tal om elspeglarna så är det inte en liten rund spak i dörren? Den kan man i så fall vrida runt ett halvt varv så ska speglarna gå in. Kommer inte ihåg riktigt men kolla.

Hör av dig om hur det går med bilen löpande. Gillar fransoser men...

Vet inte om man åker så bekvämt heller, lite svårinställda stolar, långt från ratten men nära pedalerna också, ändras ju inte när jag skjuter fram eller bak stolen.

Letade efter en liten rund spak, hittade inget sådant. Menar du på insidan dörren? Öppna upp?

Tror du det finns något sätt att avaktivera denna funktion annars så man slipper ljudet bara?

Hade själv ingen aning om vad denna var för bil, som du säger är inte fransoser särskilt intressant, så hade han sagt att allt funkade, hade jag trott honom, vilket han gjorde också, fast jag såg ju att displayen vad paj så hade väl mina aningar.

Samma knopp som du styr inställningarna av speglarna. Om den har den typen alltså.

Vet inte om du skrev något om servon, men servostyrningen är ganska trög denna bilen, det var så konstigt för jag märkte inte det först jag köpt bilen, gasen kan också kännas lite trög. Var så inne på att lyssna efter motormissljud och hjulupphängning, etc. så jag glömde känns på ratt och gas. Motorn är för övrigt så tyst att jag får köra på känn på låga varv, ingen aning vad den gör under 2500 varv typ. tongue

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2016 · 17 345 Inlägg

BiLzZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

BiLzZ skrev:

Vet inte om man åker så bekvämt heller, lite svårinställda stolar, långt från ratten men nära pedalerna också, ändras ju inte när jag skjuter fram eller bak stolen.

Letade efter en liten rund spak, hittade inget sådant. Menar du på insidan dörren? Öppna upp?

Tror du det finns något sätt att avaktivera denna funktion annars så man slipper ljudet bara?

Hade själv ingen aning om vad denna var för bil, som du säger är inte fransoser särskilt intressant, så hade han sagt att allt funkade, hade jag trott honom, vilket han gjorde också, fast jag såg ju att displayen vad paj så hade väl mina aningar.

Samma knopp som du styr inställningarna av speglarna. Om den har den typen alltså.

Vet inte om du skrev något om servon, men servostyrningen är ganska trög denna bilen, det var så konstigt för jag märkte inte det först jag köpt bilen, gasen kan också kännas lite trög. Var så inne på att lyssna efter motormissljud och hjulupphängning, etc. så jag glömde känns på ratt och gas. Motorn är för övrigt så tyst att jag får köra på känn på låga varv, ingen aning vad den gör under 2500 varv typ. tongue

Ingen varvräknare alltså. Men du känner väl ungefär vilka varv den har? Du har ju kört bil ett tag.
Jo, jag nämnde servon. Den är normalt sett eldriven med en motor som om den strular bör låta eller att det "känns lusitgt" i ratten. Därför ville jag att du skulle vrida på ratten i samma sekund som bilen startade.

Hur gasen känns är en smaksak. Har inget att jämföra med då vår sista Renault var från -05.
En obdII-läsare kostar inte mycket och kan är läsa av varvtal och gasläge på pedalen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
27 augusti 2016 · 208 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

BiLzZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Samma knopp som du styr inställningarna av speglarna. Om den har den typen alltså.

Vet inte om du skrev något om servon, men servostyrningen är ganska trög denna bilen, det var så konstigt för jag märkte inte det först jag köpt bilen, gasen kan också kännas lite trög. Var så inne på att lyssna efter motormissljud och hjulupphängning, etc. så jag glömde känns på ratt och gas. Motorn är för övrigt så tyst att jag får köra på känn på låga varv, ingen aning vad den gör under 2500 varv typ. tongue

Ingen varvräknare alltså. Men du känner väl ungefär vilka varv den har? Du har ju kört bil ett tag.
Jo, jag nämnde servon. Den är normalt sett eldriven med en motor som om den strular bör låta eller att det "känns lusitgt" i ratten. Därför ville jag att du skulle vrida på ratten i samma sekund som bilen startade.

Hur gasen känns är en smaksak. Har inget att jämföra med då vår sista Renault var från -05.
En obdII-läsare kostar inte mycket och kan är läsa av varvtal och gasläge på pedalen.

Jo det finns en varvräknare, men jag hör inte motorljudet, problemet är att gasen är just trög och då känner jag inte hur mycket jag gasar ungefär. Svårt att förklara, har haft 2 st bilar innan, kört ca. 3 st bilar innan det som släktingar "stod" på. Alla har varit manuell förutom min sista, vet inte om jag blivit för van vid auto eller vad det är men denna bil är jätte lurig. Jag skyller på motorljudet, vilket de flesta skulle gilla att det inte lät så mycket antar jag.

Ska ut och åka nu, ska svänga när jag startar, samt mixtra lite mer med spaken till speglarna.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2016 · 17 345 Inlägg

BiLzZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

BiLzZ skrev:

Vet inte om du skrev något om servon, men servostyrningen är ganska trög denna bilen, det var så konstigt för jag märkte inte det först jag köpt bilen, gasen kan också kännas lite trög. Var så inne på att lyssna efter motormissljud och hjulupphängning, etc. så jag glömde känns på ratt och gas. Motorn är för övrigt så tyst att jag får köra på känn på låga varv, ingen aning vad den gör under 2500 varv typ. tongue

Ingen varvräknare alltså. Men du känner väl ungefär vilka varv den har? Du har ju kört bil ett tag.
Jo, jag nämnde servon. Den är normalt sett eldriven med en motor som om den strular bör låta eller att det "känns lusitgt" i ratten. Därför ville jag att du skulle vrida på ratten i samma sekund som bilen startade.

Hur gasen känns är en smaksak. Har inget att jämföra med då vår sista Renault var från -05.
En obdII-läsare kostar inte mycket och kan är läsa av varvtal och gasläge på pedalen.

Jo det finns en varvräknare, men jag hör inte motorljudet, problemet är att gasen är just trög och då känner jag inte hur mycket jag gasar ungefär. Svårt att förklara, har haft 2 st bilar innan, kört ca. 3 st bilar innan det som släktingar "stod" på. Alla har varit manuell förutom min sista, vet inte om jag blivit för van vid auto eller vad det är men denna bil är jätte lurig. Jag skyller på motorljudet, vilket de flesta skulle gilla att det inte lät så mycket antar jag.

Ska ut och åka nu, ska svänga när jag startar, samt mixtra lite mer med spaken till speglarna.

Man bör känna även om man inte hör maskin vad som är lämpligt varvtal i kopplingen. Kanske lite ovan då du inte kört så många bilar? Men på något sätt förstår jag dig om gasen är "märklig" Inte råkat ut för detta någon gång. Synd du inte bodde i närheten, hade gärna provat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
27 augusti 2016 · 208 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

BiLzZ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ingen varvräknare alltså. Men du känner väl ungefär vilka varv den har? Du har ju kört bil ett tag.
Jo, jag nämnde servon. Den är normalt sett eldriven med en motor som om den strular bör låta eller att det "känns lusitgt" i ratten. Därför ville jag att du skulle vrida på ratten i samma sekund som bilen startade.

Hur gasen känns är en smaksak. Har inget att jämföra med då vår sista Renault var från -05.
En obdII-läsare kostar inte mycket och kan är läsa av varvtal och gasläge på pedalen.

Jo det finns en varvräknare, men jag hör inte motorljudet, problemet är att gasen är just trög och då känner jag inte hur mycket jag gasar ungefär. Svårt att förklara, har haft 2 st bilar innan, kört ca. 3 st bilar innan det som släktingar "stod" på. Alla har varit manuell förutom min sista, vet inte om jag blivit för van vid auto eller vad det är men denna bil är jätte lurig. Jag skyller på motorljudet, vilket de flesta skulle gilla att det inte lät så mycket antar jag.

Ska ut och åka nu, ska svänga när jag startar, samt mixtra lite mer med spaken till speglarna.

Man bör känna även om man inte hör maskin vad som är lämpligt varvtal i kopplingen. Kanske lite ovan då du inte kört så många bilar? Men på något sätt förstår jag dig om gasen är "märklig" Inte råkat ut för detta någon gång. Synd du inte bodde i närheten, hade gärna provat.

Har ju bara åkt bilen i tre dagar nu så jag lär mig nog, det är jag övertygad om. Jag har haft lite andra bilar med mer respons på något sätt, på alla sätt.

Provade vrida lite på ratten när jag startade, det verkade inte göra någon skillnad. Provade även att vrida på backspeglarna, eller på spaken till dem. Det fanns bara två lägen och de reglerade bara vinklarna. Nått annat hände inte, antingen har jag inga vikbara eller så är de trasiga eller också finns det ingen möjlighet att få dem att vrida sig med den spaken.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang