Byta 6x9 till subwoofer(s)

skaduddel
1 september 2016 · 35 Inlägg

Till en inledning vill jag berätta att jag inte kan särskilt mycket om ljud överhuvudtaget. börjar med en halvrelevant historia, fråga+specs kommer längre ner. om frågor är formulerade fel vill jag snarast veta.

Jag har i några veckor tänkt på att basen är klen i min bil och hoppades på att det var så enkelt som att skruva bort o sätta in nya element där bak. Efter lite konsult med en kompis fick jag reda på att jag inte har någon subwoofer alls. Det sitter två stycken 6x9 högtalare där jag trodde basen kom ifrån. Det enda jag kan tänka på nu är att jag måste skaffa väldigt mycket för att bara få genuin bas i bilen.

Frågor
Är det dumt att byta 6x9 högtalare till subwoofers, med tanke på svårighet?
Betyder inte detta att jag byter en stor del av mitt "vanliga ljud" mot ren bas?
Vilken budget är rimlig om jag bara vill ha mediokert ljud?

Specs
Bil: Kia Magentis -06 AC 2.0
Stereo: Blaupunkt porto cd27
ljudsystemet är original och de enda siffrorna jag fått ut var att 6x9orna var 4ohm 20w(40max)


Budgeten går upp till 4k men om enbart låda och element behövs så räknar jag med 2k
Lyssnar på hiphop och annan modern musik som innehåller mycket bas.

Lyssnar på det mesta som inte är mesigt, alltså bas kommer behövas på ett eller annat sätt
om "Ghetto-varianter" existerar inom bilars ljudsystem så är de välkomna som förslag
smile

Senast redigerat av skaduddel (2 september 2016)

it_mutt Avstängd
1 september 2016 · 10 388 Inlägg

Byter du ut (låt för sakens skull hoppa över den rent praktiska aspekten) dina 6x9 mot "basar" så jo, då försvinner mycket av ditt vanliga ljud. Jag antar att du även har några högtalare på "annan plats" (dörrar fram ex.vis?)?

Sen blir följdfrågan nog vad du menar med "mediokert ljud". Vill du bara ha lite mer tyngd i basen kan en eller två flatsubs räcka. Ska du "dunka vid donken" kommer du antagligen behöva lite mer än så

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bassiehof
1 september 2016 · 1 777 Inlägg

Du kommer att byta ut två midbasar (6x9") mot en subwoofer, som dessutom spelar i skuffen på vad jag tror är en sedan, och det kommer inte att låta bra. Minst sagt dämpade transienter. Inte heller mellanregistret kommer att tjäna på att du tar bort 6x9". Bättre att bara lägga till en sub + steg eller nån aktiv variant. Med högnivåingång så du slipper klabba med lågnivåomvandlare.

skaduddel
2 september 2016 · 35 Inlägg

Det stämmer att jag har högtalare i alla fyra dörrar, och jag är inte ute efter att dunka vid donken :p snarare bara förbättra basen några steg. stämmer också att min bil är sedan.

Om jag förstått er rätt så är det inte omöjligt(men kanske opraktiskt?) att sätta in en subwoofer där bak i skuffen? Läste någonstans att man kan trycka in baslådor på fler ställen än i bagaget, är det också opraktiskt? Egentligen kvittar det om jag behöver lägga 5h på att installera skiten, så länge det inte motsvarar ett skyhögt pris.

it_mutt Avstängd
2 september 2016 · 10 388 Inlägg

skaduddel skrev:
Det stämmer att jag har högtalare i alla fyra dörrar, och jag är inte ute efter att dunka vid donken :p snarare bara förbättra basen några steg. stämmer också att min bil är sedan.

Om jag förstått er rätt så är det inte omöjligt(men kanske opraktiskt?) att sätta in en subwoofer där bak i skuffen? Läste någonstans att man kan trycka in baslådor på fler ställen än i bagaget, är det också opraktiskt? Egentligen kvittar det om jag behöver lägga 5h på att installera skiten, så länge det inte motsvarar ett skyhögt pris.

Jag har, med varierande framgång använt "flatsubs". Det är ju "platta baslådor som du installerar under ex.vis sätena fram". Det hänger i sin tur som sagt på vad man är ute efter

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
skaduddel
2 september 2016 · 35 Inlägg

it_mutt skrev:
Jag har, med varierande framgång använt "flatsubs". Det är ju "platta baslådor som du installerar under ex.vis sätena fram". Det hänger i sin tur som sagt på vad man är ute efter

googlade lite snabbt och de enda flatsubsen jag hittade var svindyra från ex. HiFi-klubben. Om flatsubs inte är mycket billigare kanske det är lika bra att lägga 2-3tusen på en ordenlig basuppsättning? skulle du kunna direkt länka något av det du använt?

it_mutt Avstängd
2 september 2016 · 10 388 Inlägg

skaduddel skrev:

it_mutt skrev:
Jag har, med varierande framgång använt "flatsubs". Det är ju "platta baslådor som du installerar under ex.vis sätena fram". Det hänger i sin tur som sagt på vad man är ute efter

googlade lite snabbt och de enda flatsubsen jag hittade var svindyra från ex. HiFi-klubben. Om flatsubs inte är mycket billigare kanske det är lika bra att lägga 2-3tusen på en ordenlig basuppsättning? skulle du kunna direkt länka något av det du använt?

Då fick du antagligen fram "hemvarianten".

Jag har använt allt från Biltemas variant till Pioneer och en hel hög där emellan.

Har använt ex.vis Pioneers TS-SWX2502, det är väl kanske egentligen inte att klassa som "rätt", men den är 15(h)x48(l)x38(b)cm stor. Men, jag har även ex.vis kört med två st TS-WX11A, som är 8(h)x28(l)x20(b)cm stora.

O nej, Biltemas står sig inte riktigt mot dessa givetvis, men allt handlar om, igen, vad man är ute efter, vad det får kosta och vad man behöver

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
skaduddel
2 september 2016 · 35 Inlägg

Kan exempelvis en Pioneers TS-SWX2502 mäta sig med en Hertz ds 38,3?
(http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-ds-383-.html)

om jag ändrar min ursprungsfråga, var(och hur) bör en subwoofer installeras om det redan sitter två stycken 6x9 i skuffen?

redigerade lite i det kursiva högst upp.

it_mutt Avstängd
2 september 2016 · 10 388 Inlägg

Då jag aldrig hört Hertz-basen så överlåter jag det till någon annan.

En "flatsub" är en kompromiss, och det är svårt att komma ifrån.

Just TS-SWX2502 ser jag väl mer som en "vanlig bas i en väldigt väldigt liten låda". Finns ju f.ö. basar som har pluttlådor som krav. Har en RF 8" som kräver 8l vid sluten låda ex.vis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bassiehof
2 september 2016 · 1 777 Inlägg

skaduddel skrev:
Kan exempelvis en Pioneers TS-SWX2502 mäta sig med en Hertz ds 38,3?
(http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-ds-383-.html)

om jag ändrar min ursprungsfråga, var(och hur) bör en subwoofer installeras om det redan sitter två stycken 6x9 i skuffen?

redigerade lite i det kursiva högst upp.

Dina 6x9" spelar inte i skuffen utan i kupén. Vad jag menade med dåligt transientsvar var att det är svårt att höra basgången från ett stängt utrymme som i en sedan, och då syftade jag alltså på subben. Om du dessutom tar bort 6x9" får du väldigt klen midbas/mellanregister. En sub spelar så låga frekvenser att du inte kan höra varifrån de kommer, därför kan man ha en riktig sub i skuffen på en sedan (som kan spela genom en öppen skidlucka för bättre transienter). En flatsub av medioker kvalitet mullrar väl lite i otakt med musiken men den spelar i alla fall i kupén. Mindre effektförluster, bättre transientsvar (i den mån det går att urskilja olika bastoner i mullret). Åk o lyssna så kan du höra själv.

skaduddel
22 september 2016 · 35 Inlägg

Ursäkta inaktivitet.

Bassiehof skrev:
En sub spelar så låga frekvenser att du inte kan höra varifrån de kommer, därför kan man ha en riktig sub i skuffen på en sedan (som kan spela genom en öppen skidlucka för bättre transienter).

Jag kan alltså införskaffa sub+baslåda och sätta fast den varsomhelst i skuffen utan att tycka basen låter allt för grumlig och dämpad? Om det är så enkelt att jag bara behöver få in den i skuffen under mina 6x9 så kommer jag att börja handla snarast.

Kabeldragning och lågnivå/högnivå vet jag inte ett vitten om, men det är enklare att ta reda på.

Bassiehof
22 september 2016 · 1 777 Inlägg

Absolut! Om du dessutom har kvar 6x9 och lägger LP delningsfrekvensen på subben relativt högt och inte spelar för högt med subben i förhållande till de andra högtalarna kommer subben att bidra till en fetare, vältajmad midbas. Då förutsätter jag att din stereo har tidskomp förstås.

skaduddel
22 september 2016 · 35 Inlägg

Min stereo är duglig, men inte mer än så. men ännu ett steg in i framtiden så kommer jag definitivt leka med delningsfrekvensen. Tack så mycket!

Bassiehof
22 september 2016 · 1 777 Inlägg

Laborera med delningsfrekvens och nivå. Eller volym på basen i förhållande till resten av högtalarna så du inte dränker ljudet i en massa bas.

skaduddel
6 oktober 2016 · 35 Inlägg

Så jag har införskaffat mig ett paket på 2x12" med rekommenderat slutsteg och följt en ritning som jag hittade på detta forumet. köpte också en stereo
Paketet: http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … 250x1.html
Ritning: http://i164.photobucket.com/albums/u29/ … utsteg.jpg
Stereo: http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-deh-1800ub.html

Jag uppfattar det som att jag bara behöver följa ritningen angående lågnivå(RCA), pluskabel, 2 jordkablar och en remotekabel. Måste lågnivå och remotekabel gå på vänstersidan av bilen? kan inte alla kablar som jag ska dra gå genom högersidan bredvid varandra?

Stereon jag köpte till paketet har en fjärrkontroll för att ändra grejor, är remotekabel ändå nödvändig/ "lika bra att dra när man ändå är igång"?

det har inte längre med 6x9 att göra, men det är ändå ett problem inom billjud och multimedia.

Senast redigerat av skaduddel (6 oktober 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang