Råd om probblem med köpare

nichole86
3 september 2016 · 49 Inlägg

Hej, jag hoppas jag är i rätt del av forumet, jag behöver verkligen råd och tips.
Jag sålde en bil( min Peugeot cab) till en säljaren som köpte bilen och efter 10 dar hör han av sig igen och säger att han var inne på verkstaden med bilen och topplockspackning är trasig . Så han vill att jag ska betala hälften eller ta tillbaka bilen.

I min annons hade jag skrivit att det är en defekt på kylaren och att det möjligen är tempgivaren.
Att den inte heller gick igenom besiktningen pga felkod ifrån kylaren.
Jag berättade att jag var inne på verkstad med bilen i maj där topplockspackning undersöktes och då var den hel och byttes därför aldrig ut.
Eftersom det är onödigt att byta något som fungerar liksom.

Så jag körde uteslutningsmetoden vad som var fel på kylaren. Och tempgivaren och vattenpumpen var det enda jag inte hade kollat upp på en verkstad.

Så vem har rätt? Måste ja betala halva kostnaden ?
Han hävdar att det är min skyldighet bara för min gissning av tempgivaren var fel. Det är väl ändå köparen som gjorde ett dumt beslut?
Vem köper ens en bil som inte går igenom en besiktning ? Eftersom problemet kan vara större än vad det är.
Kan ju vara så att han själv har kört sönder topplockspackningen,,

Börjar bli jobbigt att bli bombad på mejl och nr och dolt nr😬
Sålde bilen för 17.000kr, han prutade ner ifrån 20.000kr till 17.000kr pga att det bara fanns en nyckel,defekten på kylaren,och lite repskador,samt utslitna vinterdäck.
Helt please!

HeroiX
3 september 2016 · 310 Inlägg

Eftersom du hade kollat packningen och informerat av om alla fel du kände till och inte dolt något (som det verkar på din beskrivning iaf). Samt att köparen alltid ska kolla bilen noga innan köp så känns det som att du har rätten på din sida men jag vet ärligt inte.
Mest spekulationer så om någon vet så rätta mig om jag har fel :-)

http://www.svt.se/plus/undersokningspli … -koper-bil

BMW 523ia (1998)
Molna
3 september 2016 · 87 Inlägg
alexbenhard Hemlig Agent
3 september 2016 · 1 115 Inlägg

Bilen är inte ditt bekymmer längre.
Ditt samvete får bestämma vad du ska göra.

Jag hade nog bjudit på en sotningssats.

avse
3 september 2016 · 169 Inlägg

Om du säger att det är "fel på kylaren" så har köparen antagligen kört den varm vilket gjort att packningen gått? Jag hade i alla fall inte sett bilen som mitt problem längre. Köper man en bil med dessa fel så vet man antagligen vilka risker man tar. Hade struntat helt i det smile

CC72
3 september 2016 · 1 661 Inlägg

För dom pengarna och med vetskapen att det kunde vara andra problem än det du berättat så skulle jag inte vara behjälplig alls.

Du har berättat det du vet och felsökt det du kunnat och han valde att köpa bilen med den informationen. Då får han också stå sitt kast.

nichole86
3 september 2016 · 49 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Enligt mig kan du be köparen att dra dit pepparn växer. Du har varit helt öppen med att det är nåt fel på bilen. Förmodligen så sålde du den till ett lägre pris än vad en "felfri" likadan bil kostar...Köparen chansade, o nu när chansningen inte gick hem så vill han att du betalar hälften? I helsike heller.

Ja en felfri av den modellen ligger på mellan 25.000-37.000kr ungefär. Så la mig långt under pga kylaren

nichole86
3 september 2016 · 49 Inlägg

HeroiX skrev:
Eftersom du hade kollat packningen och informerat av om alla fel du kände till och inte dolt något (som det verkar på din beskrivning iaf). Samt att köparen alltid ska kolla bilen noga innan köp så känns det som att du har rätten på din sida men jag vet ärligt inte.
Mest spekulationer så om någon vet så rätta mig om jag har fel :-)

http://www.svt.se/plus/undersokningspli … -koper-bil

Ja jag hade ingen aning att packningen var sönder när den såldes. Utan gick helt efter kollen i maj då den bara ha stått från maj tills den såldes. Eller kört till och från verkstaden då.
Köparen verkade ha rätt bra koll ,dock kollade han aldrig under huven utan mer utvändigt.
Och anmärkte på några bucklor. Samt gick inte igenom papperna direkt då jag hade lämnat bilen till verkstad för att ge den service,åtgärda stötfångare,spindelledshuset och kåpsventilspackning .

nichole86
3 september 2016 · 49 Inlägg

avse skrev:
Om du säger att det är "fel på kylaren" så har köparen antagligen kört den varm vilket gjort att packningen gått? Jag hade i alla fall inte sett bilen som mitt problem längre. Köper man en bil med dessa fel så vet man antagligen vilka risker man tar. Hade struntat helt i det smile

Nja kylaren funkade bra under körning men de var vid tomgång som temperaturen steg. Han kan doxk ha stått vid ett rödljus för länge och låtit temperaturen gå in på rött när han körde hem. Fast jag varnade att han måste stänga av motorn vid rödljus då den stiger snabbt i temp vid stillastående läge, tar ca 1 min innan bilen går in mot rött. Tillslut så varnar den om att man måste stänga av motorn.

Jag själv skulle aldrig köpa en en bil ens om den inte gick genom besiktningen. Då små problem oftast är större än vad dom är. Sån risk man tar vid köp av beg bilar,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 september 2016 · 17 562 Inlägg

Jag har jobbat som bilhandlare tyvärr. Som nämnts ovan så har köparen inga rättigheter. Pratade han klockren svenska? Tror han kör en blåsning modell "går det så går det".

Säg till honom att kontakta Arn...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
turbodeath
3 september 2016 · 2 452 Inlägg

be han dra dit pepparn växer...han har ju själv kört den varm,du har sagt att kylaren var kass o är den kass så går ju tempen upp med...hans kast o pröjsa själv...

döden kommer tillbaka
nichole86
3 september 2016 · 49 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag har jobbat som bilhandlare tyvärr. Som nämnts ovan så har köparen inga rättigheter. Pratade han klockren svenska? Tror han kör en blåsning modell "går det så går det".

Säg till honom att kontakta Arn...

Han är helsvensk och typ mcknutte.
Han har nu skrivit att han kommer komma upp personligen i veckan och lämnar bilen och kräver pengarna tillbaka.
Svarade i mejlet att som privatperson när man köper bil så får man kontakta antingen ta detta upp till domstol Alta ARN.  Då rättigheterna försvinner när säljaren inte är en bilhandlare utan en privatperson .

nichole86
3 september 2016 · 49 Inlägg

turbodeath skrev:
be han dra dit pepparn växer...han har ju själv kört den varm,du har sagt att kylaren var kass o är den kass så går ju tempen upp med...hans kast o pröjsa själv...

Han är en sån kille man inte vill bråka med direkt.
Han nu skrivit att han personligen kommer komma till mig i veckan och lämna tillbaks bilen och kräver pengarna tillbaks. Känns som han börjar bli lite hotfull nu😬

Pierre_r Lastbilsmekaniker
3 september 2016 · 729 Inlägg

Tror det är mycket snack och lite verkstad även om han kanske ser hotfull ut.
Men polisanmäl han för hot och ge polisen mailen.

Sen sen vad han säger om det..
Eller ännu bättre säg åt han att möta dig på plats x där x är en polisstation, allmänheten får ju vara inne i receptionsområdet dom få minutrarna dom är öppna om dagarna.

Anderholm
3 september 2016 · 613 Inlägg

köper man något privat idag speciellt när man känner till problem så är det i princip RHG

RHG= Runt Hörnet Garanti

Rasar den 50 meter eller 3 mil från dig på vägen hem är det inte ditt problem för 5 öre
Ville han chansa att köra med defekt kylare så är det hans problem DU har påvisat defekten alltså inte dolt fel.

stå på dig byt nummer och mejl kommer det någon och knackar på din dörr ring 112 och säg att du blir överfallen eller rånad då kommer polisen annars skiter de i vilket ^^

ps vill han lämna tillbaka bilen får han väl göra det SKRIV INTE PÅ NÅGOT då blir den bortbogserad tillslut och han blir ännu mer fattig på sina dumheter, Jag säger som Roy "sicket folk"

Senast redigerat av Anderholm (3 september 2016)

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
CC72
3 september 2016 · 1 661 Inlägg

Sluta svara på hans samtal och mail och boka definitivt inget möte. Han försöker bara skrämmas och hoppas att det ska gå vägen.

caromania Forummoderator
3 september 2016 · 9 296 Inlägg

Är det bara jag som tycker "Mc knutte" i kombination med Peugeot cab är hysteriskt roligt? Heter han Karl-Kristian och har en Kawasaki 125a?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
turbodeath
3 september 2016 · 2 452 Inlägg

jag hade sagt till han ...jag har polisanmält dig för hot o du blir kontaktad av åklagare...o sagt att polisen sa du har ju själv valt o köra den med kass kylare....

döden kommer tillbaka
666_Beast
3 september 2016 · 1 863 Inlägg

Hade samma problem som du för några år sen, sålde en Saab 9-5 Aero till en ickesvensk i Rinkeby. Allt var helt okej när vi gjorde upp affären men efter två dagar hade turbon gått sönder enligt honom. Efter många sms och samtal från hans sida så bad jag honom vänligt men bestämt att dra åt h-vete med den historien och då var det problemet ur världen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Evildan
3 september 2016 ·

caromania skrev:
Är det bara jag som tycker "Mc knutte" i kombination med Peugeot cab är hysteriskt roligt? Heter han Karl-Kristian och har en Kawasaki 125a?

Jag finner detta hysteriskt roligt, en riktig machoracer.
Gerard med en Kawasaki 125cc och vill bli medlem i Sofia Hogs?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang