Peugeot 407 sw , dricker olja och ryker i huven?

nichole86
7 september 2016 · 49 Inlägg

Allt började i lördags när bilen varnade att jag måste kolla olja nivån.
Så på söndag kollade jag den och var typ helt tomt, nån millimeter olja kvar.
Så fyllde på med 1 liter och då la sig oljenivån lite under normalt.
På måndag så varnar bilen igen att jag måste kolla oljan och nu börjar de ryka ur huven när motorn har blivit varm .
Så kollar jag oljenivån igen och den var helt tom igen!

Så fyllde på igen med en till liter så nivån hamnar lite under normalt . Men denna gång jag startar så fortsätter bilen att varna att nivån är för låg?

Så ja kör lite. Stannar när de börjar lukta bränt i bilen. Stänger av och låter bilen stå i 1 timme och startar igen. Då står det att nivån är ok. Kör en stund och kör tills motorn blir varm. Stänger av och sätter på så får jag först upp att olje nivån är ok men 2 sek senare så varnar den att oljan måste fyllas på igen?

Så antingen så läcker det nånstans , eller så är det elfel.
Jag har sett fläckar under bilen flera mån tillbaks men trodde de var spolarvätskan ( då den spotta fakt igenom när man fyller på.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 september 2016 · 14 080 Inlägg

nichole86 skrev:
Allt började i lördags när bilen varnade att jag måste kolla olja nivån.
Så på söndag kollade jag den och var typ helt tomt, nån millimeter olja kvar.
Så fyllde på med 1 liter och då la sig oljenivån lite under normalt.
På måndag så varnar bilen igen att jag måste kolla oljan och nu börjar de ryka ur huven när motorn har blivit varm .
Så kollar jag oljenivån igen och den var helt tom igen!

Så fyllde på igen med en till liter så nivån hamnar lite under normalt . Men denna gång jag startar så fortsätter bilen att varna att nivån är för låg?

Så ja kör lite. Stannar när de börjar lukta bränt i bilen. Stänger av och låter bilen stå i 1 timme och startar igen. Då står det att nivån är ok. Kör en stund och kör tills motorn blir varm. Stänger av och sätter på så får jag först upp att olje nivån är ok men 2 sek senare så varnar den att oljan måste fyllas på igen?

Så antingen så läcker det nånstans , eller så är det elfel.
Jag har sett fläckar under bilen flera mån tillbaks men trodde de var spolarvätskan ( då den spotta fakt igenom när man fyller på.

Jamen herregud man kollar väl vad som läcker och inte bara tror.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 september 2016 · 4 917 Inlägg

Jag vill inte låta ofin, men jag vill dela bilägare i 2 kategorier..
Den ena är "fixaren" och den andra är "lämna in"..
Denna tillhör nog "  lämna in"..
Dock med tillägget att det sannolikt kommer att bli dyrt..

Senast redigerat av tommen1 (7 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
7 september 2016 ·

När du fick upp varningarna om låg nivå efter påfyllning, tittade du även på oljestickan då?

nichole86
7 september 2016 · 49 Inlägg

Evildan skrev:
När du fick upp varningarna om låg nivå efter påfyllning, tittade du även på oljestickan då?

Självklart ! Den låg på samma nivå som efter påfyllningen

Evildan
7 september 2016 ·

nichole86 skrev:

Evildan skrev:
När du fick upp varningarna om låg nivå efter påfyllning, tittade du även på oljestickan då?

Självklart ! Den låg på samma nivå som efter påfyllningen

Då finns det alltså olja.

Nästa steg är att undersöka om det läcker kopiösa mängder från motorn.
Ta en ficklampa (eller ajfån) och lys under motorutrymmet för att kontrollera om det är oljigt.
Pölarna är dom undersökta?
Hur ser avgaserna ut? Blåryker det?

Rille0
7 september 2016 · 2 021 Inlägg

Psa v6a som läcker olja? ventilkåpspackningar, vvt solenoider, kamaxelöverfall/delning på topplocket är vanliga ställen på dom motorerna.

Senast redigerat av Rille0 (7 september 2016)

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
nichole86
8 september 2016 · 49 Inlägg

Evildan skrev:

nichole86 skrev:

Evildan skrev:
När du fick upp varningarna om låg nivå efter påfyllning, tittade du även på oljestickan då?

Självklart ! Den låg på samma nivå som efter påfyllningen

Då finns det alltså olja.

Nästa steg är att undersöka om det läcker kopiösa mängder från motorn.
Ta en ficklampa (eller ajfån) och lys under motorutrymmet för att kontrollera om det är oljigt.
Pölarna är dom undersökta?
Hur ser avgaserna ut? Blåryker det?

Avgaserna ser normala ut.
När ja körde idag bilen så var oljan slut igen så jag körde till en verkstad där jag känner en kompis så började de ryka riktigt och bilen lämnade snigelspår av olja efter sig.

Rille0 skrev:
Psa v6a som läcker olja? ventilkåpspackningar, vvt solenoider, kamaxelöverfall/delning på topplocket är vanliga ställen på dom motorerna.

Yes de är en V6a.  Förstår inte problemet bara dök upp helt plösligt 😑

nichole86
8 september 2016 · 49 Inlägg

Efter att jag gjorde en felsökning på verkstaden ser de ut att bli väldigt dyrt, typ hade varit billigare om det var topplockspackningen.

- kamremen är förstörd för det har läckt ner massa olja på den. Så den måste bytas!
- Det som läcker är en styrled som reglerar oljetrycket ..tydligen nåt grejs som alla nya bilar har( min är ifrån 2005)J

Priset att fixa detta går på 18.000kr 😱

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2016 · 14 080 Inlägg

nichole86 skrev:
Efter att jag gjorde en felsökning på verkstaden ser de ut att bli väldigt dyrt, typ hade varit billigare om det var topplockspackningen.

- kamremen är förstörd för det har läckt ner massa olja på den. Så den måste bytas!
- Det som läcker är en styrled som reglerar oljetrycket ..tydligen nåt grejs som alla nya bilar har( min är ifrån 2005)J

Priset att fixa detta går på 18.000kr 😱

Hoppas att nån kan utveckla detta för jag vet fan inte vad som menas med detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
8 september 2016 · 26 180 Inlägg

Vettemannen skrev:

nichole86 skrev:
Efter att jag gjorde en felsökning på verkstaden ser de ut att bli väldigt dyrt, typ hade varit billigare om det var topplockspackningen.

- kamremen är förstörd för det har läckt ner massa olja på den. Så den måste bytas!
- Det som läcker är en styrled som reglerar oljetrycket ..tydligen nåt grejs som alla nya bilar har( min är ifrån 2005)J

Priset att fixa detta går på 18.000kr 😱

Hoppas att nån kan utveckla detta för jag vet fan inte vad som menas med detta.

/Benny

Tror att mycket, om inte allt, skrivs via en mobiltelefon och då ska det nog inte stå "styrled" utan något annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Rille0
8 september 2016 · 2 021 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

nichole86 skrev:
Efter att jag gjorde en felsökning på verkstaden ser de ut att bli väldigt dyrt, typ hade varit billigare om det var topplockspackningen.

- kamremen är förstörd för det har läckt ner massa olja på den. Så den måste bytas!
- Det som läcker är en styrled som reglerar oljetrycket ..tydligen nåt grejs som alla nya bilar har( min är ifrån 2005)J

Priset att fixa detta går på 18.000kr 😱

Hoppas att nån kan utveckla detta för jag vet fan inte vad som menas med detta.

/Benny

Tror att mycket, om inte allt, skrivs via en mobiltelefon och då ska det nog inte stå "styrled" utan något annat.

gissar som sagt på vvt solenoiden

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2016 · 14 080 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

nichole86 skrev:
Efter att jag gjorde en felsökning på verkstaden ser de ut att bli väldigt dyrt, typ hade varit billigare om det var topplockspackningen.

- kamremen är förstörd för det har läckt ner massa olja på den. Så den måste bytas!
- Det som läcker är en styrled som reglerar oljetrycket ..tydligen nåt grejs som alla nya bilar har( min är ifrån 2005)J

Priset att fixa detta går på 18.000kr 😱

Hoppas att nån kan utveckla detta för jag vet fan inte vad som menas med detta.

/Benny

Tror att mycket, om inte allt, skrivs via en mobiltelefon och då ska det nog inte stå "styrled" utan något annat.

Du kan ha rätt men det gäller väl ändå att man tittar efter så det blir rätt. Man litar för mycket på sina telefoner.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
nichole86
9 september 2016 · 49 Inlägg

Nu kom ännu en förklaring,

- magnetgrejen med dess packning är så förstörd. Oljan sprutar ut därifrån..
- behövs även en motortvätt då oljan har sprutat ner allt i motorn( därav varför de ryker)
- kamrem är förstörd pga den är nerdräkt i olja..

17.300kr
Så frågan är kan man fixa detta själv eller måste en verkstad fixa detta?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2016 · 17 567 Inlägg

Bilen är värd 15-20000 kr. Självklart ska du inte reparera bilen. Sälj den och köp en annnan bil. Eftersom du inte kan meka själv bör en japansk bil vara bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nichole86
9 september 2016 · 49 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Bilen är värd 15-20000 kr. Självklart ska du inte reparera bilen. Sälj den och köp en annnan bil. Eftersom du inte kan meka själv bör en japansk bil vara bättre.

Men vem vill ens köpa En så bil med dom felen ?😂

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 september 2016 · 4 917 Inlägg

Då blir det som U T skrev "lämna in" med tillägget"dyrt"..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2016 · 17 567 Inlägg

nichole86 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bilen är värd 15-20000 kr. Självklart ska du inte reparera bilen. Sälj den och köp en annnan bil. Eftersom du inte kan meka själv bör en japansk bil vara bättre.

Men vem vill ens köpa En så bil med dom felen ?😂

Lägg ut den för 7500:- och var beredd på en fullkomlig storm av folk som ringer som inte begriper ordet "defekt". 25+ samtal per timma kan du räkna med. Ditt val. Eller kör den till en skrotbilshandlare och fråga vad du får för den. Vad du väljer och säga till denna med nytvättad motor och nyfylld med olja är upp till dig... Samvetsfråga.

Motortvätt med högtryck och medel som avfettar göres med motorn igång! Mycket viktigt! Dessutom försiktigt!  Kan man göra hemma på tomten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
9 september 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

nichole86 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bilen är värd 15-20000 kr. Självklart ska du inte reparera bilen. Sälj den och köp en annnan bil. Eftersom du inte kan meka själv bör en japansk bil vara bättre.

Men vem vill ens köpa En så bil med dom felen ?😂

Lägg ut den för 7500:- och var beredd på en fullkomlig storm av folk som ringer som inte begriper ordet "defekt". 25+ samtal per timma kan du räkna med. Ditt val. Eller kör den till en skrotbilshandlare och fråga vad du får för den. Vad du väljer och säga till denna med nytvättad motor och nyfylld med olja är upp till dig... Samvetsfråga.

Motortvätt med högtryck och medel som avfettar göres med motorn igång! Mycket viktigt! Dessutom försiktigt!  Kan man göra hemma på tomten.

Men sälj den för faan inte till någon biker!  wink

nichole86
14 september 2016 · 49 Inlägg

Nu har jag fått felsökningspappret.
- Solenoid magnetkoppling är den som sprutar ut olja och måste bytas. Kostnad 1402kr
- kamremsbyte och även vattenpumpen måste bytas enligt verkstaden ( eftersom man byter ut kamremen så ska även vattenpumpen bytas ut) kostar 1362kr
- oljefilter 90kr
- oljeplugg med packning 36 kr.

Motortvätt 1080kr"

Det som gör det så dyrt är arbetskostnaden som gör att det stiger till 17300kr hos mekonomen😱
När delarna bara ligger på 3300kr"
Har kollat var den där magnetkopplingen sitter och den sitter ovanför motorn,strax intill kamremen och ser inte ut att vara så svår att byta egentligen, de är inte som att byta topplockspackningen med andra ord.där man måste riva ner hela motorn.
Så ne jag ska försöka fixa skiten själv. Om delarna är så billiga så ska fan gå att fixa .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang