Köpråd efterlyses! Ty jag hafver lefvt inunder en sten

TS_quattro fyrkrafsare
18 september 2016 · 1 443 Inlägg

Just subbor runt 2000 är ganska rostkänsliga, de som togs direkt in i skandinavien fick lite extra rostskyddsbehandling men det hjälper inte mot saltade vägar. Efter -05 började rostskyddet framförallt under bilen bli hyggligt även om det fortfarande lämnar en hel del att önska. Att hitta en STi runt -00 som inte far illa av svensk söndersaltad vinterväg utan att plöja ner en hel del tid och pengar på rostskydd blir nog lite svårt, vet inte ens om just den togs in i Sverige av generalagenten? Och om det ens ska vara lönt att lägga sagda tid och pengar på den så måste den vara riktigt välskött och i princip helt prickfri vad gäller rost. Exemplar finns säkert men det kan bli ett jävla letande rent ut sagt. Men jag håller med dig om bilen, den är rakt av GRYM! Surt att den gärna vill förvandlas till knäckebröd sad
Skulle tippa att Italien är landet du bör söka i om du vill hitta ett ex med mindre rost, samma gäller för Legacy spec-B, dessa kan dock ofta sakna vissa svenska bekvämligheter såsom arselvärmare i sätet och liknande.

"Saab" 9-2X hade ju kanske kunnat vara något om du nu inte varit så tjurig med kombi-biten, Saab och Subba i ett  wink

Senast redigerat av TS_quattro (18 september 2016)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Christian S
18 september 2016 · 4 816 Inlägg

TS_quattro skrev:
Just subbor runt 2000 är ganska rostkänsliga, de som togs direkt in i skandinavien fick lite extra rostskyddsbehandling men det hjälper inte mot saltade vägar. Efter -05 började rostskyddet framförallt under bilen bli hyggligt även om det fortfarande lämnar en hel del att önska. Att hitta en STi runt -00 som inte far illa av svensk söndersaltad vinterväg utan att plöja ner en hel del tid och pengar på rostskydd blir nog lite svårt, vet inte ens om just den togs in i Sverige av generalagenten? Och om det ens ska vara lönt att lägga sagda tid och pengar på den så måste den vara riktigt välskött och i princip helt prickfri vad gäller rost. Exemplar finns säkert men det kan bli ett jävla letande rent ut sagt. Men jag håller med dig om bilen, den är rakt av GRYM! Surt att den gärna vill förvandlas till knäckebröd sad
Skulle tippa att Italien är landet du bör söka i om du vill hitta ett ex med mindre rost, samma gäller för Legacy spec-B, dessa kan dock ofta sakna vissa svenska bekvämligheter såsom arselvärmare i sätet och liknande.

"Saab" 9-2X hade ju kanske kunnat vara något om du nu inte varit så tjurig med kombi-biten, Saab och Subba i ett  wink

01 är första STI som fanns att köpa i sverige då det är första årmodellen då STI fanns som vänsterstyrd, innan dess fanns dom bara som högerstyrda.
tur då att att man har en bil som är direkt importerad ifrån japan och som inte har gått en enda vinter sen den importerades 08 och den har inte fått något extra rostskydd utan har bara det den fick innan den lämnade fabriken ändå får jag kommentarer varje år på besiktningen hur fin den är under osv. , sen är det inte bara saltet som äter upp dom för det är ju bara att titta på dom som har gått i england, dom rostar minst lika bra som en som har gått här om inte mer.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TS_quattro fyrkrafsare
19 september 2016 · 1 443 Inlägg

Christian S skrev:

TS_quattro skrev:
Just subbor runt 2000 är ganska rostkänsliga, de som togs direkt in i skandinavien fick lite extra rostskyddsbehandling men det hjälper inte mot saltade vägar. Efter -05 började rostskyddet framförallt under bilen bli hyggligt även om det fortfarande lämnar en hel del att önska. Att hitta en STi runt -00 som inte far illa av svensk söndersaltad vinterväg utan att plöja ner en hel del tid och pengar på rostskydd blir nog lite svårt, vet inte ens om just den togs in i Sverige av generalagenten? Och om det ens ska vara lönt att lägga sagda tid och pengar på den så måste den vara riktigt välskött och i princip helt prickfri vad gäller rost. Exemplar finns säkert men det kan bli ett jävla letande rent ut sagt. Men jag håller med dig om bilen, den är rakt av GRYM! Surt att den gärna vill förvandlas till knäckebröd sad
Skulle tippa att Italien är landet du bör söka i om du vill hitta ett ex med mindre rost, samma gäller för Legacy spec-B, dessa kan dock ofta sakna vissa svenska bekvämligheter såsom arselvärmare i sätet och liknande.

"Saab" 9-2X hade ju kanske kunnat vara något om du nu inte varit så tjurig med kombi-biten, Saab och Subba i ett  wink

01 är första STI som fanns att köpa i sverige då det är första årmodellen då STI fanns som vänsterstyrd, innan dess fanns dom bara som högerstyrda.
tur då att att man har en bil som är direkt importerad ifrån japan och som inte har gått en enda vinter sen den importerades 08 och den har inte fått något extra rostskydd utan har bara det den fick innan den lämnade fabriken ändå får jag kommentarer varje år på besiktningen hur fin den är under osv. , sen är det inte bara saltet som äter upp dom för det är ju bara att titta på dom som har gått i england, dom rostar minst lika bra som en som har gått här om inte mer.

Jovisst, engelska bilar rostar, Storbritannien är ju trots allt en ö omgiven av den salta atlanten vilket gör att det är en viss salthalt även i luften, en svensk jämförelse skulle kunna vara bilar som går på västkusten. Sen är ju skötsel främst tvätt det viktigaste för att hålla rosten borta... Tyvärr inbjuder ju Subbor lätt till busåkning på grus i händerna på "fel" ägare, ett blästrat underrede rostar en hel del, salt eller ej, salt används dessutom ofta sommartid på grusvägar för att binda dammet...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Vita_Vargen
19 september 2016 · 1 281 Inlägg

Min GT har gått året runt sedan ny 1999, ingen nämvärd rost i underredet pga rostbehandling både som ung och gammal smile Bakom kjolarna fram hade de dock samlats skit som fått framskärmarna och trösklarna att rosta och under taklisterna var de samma sak. Totalrenovering av plåten pågår just nu på firma smile
01-05 ska inte vara mer påverkade än 06> och samtliga klarar sig bra från rost om dom sköts.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang