Att besikta B230 med dubbla Weber 45

snusebuse
10 september 2016 · 47 Inlägg

Tjena gott folk!

Jag funderar på att sugtrimma min 240 -87 lite grann till vintern. Tänkte mig nåt åt det enklare hållet. Funderade på dubbla FAJS 45, A-kam, extraktorrör och kanske 2.5 tums avgas. Grundmotorn är en B230K med 16000mil på mätarn. 631 toppen är redan plan och går inte att plana för att få högre komp, dock e grundkompen redan 10,5:1 från fabrik så de är väl bra? Om nån har nån aning var man bör hamna effektmässigt med detta recept? 115hk original så är 140-150hk möjligt?

Och vad säger bilprovningen om man rullar in med dubbla weber 45? Bilen är en förgasarmatad -87a och har aldrig haft katalysator så de bör väl inte vara något problem om CO-halten är bra? Eller?

Tack för svar!

Senast redigerat av snusebuse (10 september 2016)

Knugcab
10 september 2016 · 5 111 Inlägg

Nej, du får inte ändra på motorn i bilar nyare än 1975 års modell.
Och varför dubbla 45or till denna motorsetup med A-kam osv? Den är inte särskilt vass....
Då du har en K-motor så försök få dit en Weber 36/36 på insuget, den räcker gott.

Några 140-150 hk får du knappast ut med detta.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
snusebuse
10 september 2016 · 47 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Nej, du får inte ändra på motorn i bilar nyare än 1975 års modell.
Och varför dubbla 45or till denna motorsetup med A-kam osv? Den är inte särskilt vass....
Då du har en K-motor så försök få dit en Weber 36/36 på insuget, den räcker gott.

Några 140-150 hk får du knappast ut med detta.

Vad är en trevlig trimkam för gatukörning som passar med Weber 45or då? Jo har hört att Weber 36 ska passa rakt på med lite filning men den ska väl vara ungefär samma som originalförgasaren i prestanda.

Zilverzurfarn
10 september 2016 · 25 Inlägg

Jag skulle rekommendera dej att gå in på KG Knutssons hemsida & kolla.Där finns det godis till volvotrimning.
Har själv kört med KG:s grejor & blev inte minsta lilla besviken.Så spana in KG Trimning.

Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.
snusebuse
10 september 2016 · 47 Inlägg

Tack Zilverzurfarn, kollat i KGs katalog och verkar som KG003 kamaxeln är den som bör passa till mig. Frågan är bara hur mycke man kan byta kamaxel i 631 toppen innan nån ventil krockar med kolv, är ju den skumma motorn med helt plan topp och förbränningsrum i kolvarna. Ska t.o.m bli ventilsallad om kamremmen brister. Nån som har nån aning om KG003 passar i B230K utan problem? Sitter T-kam original.

snusebuse
11 september 2016 · 47 Inlägg

Sen undrar jag också vad jag gör av alla vakuum slangar till original Solex förknasaren? Är ju nån vakuumstyrd historia halvelektrisk med solenoider och massa jota. Är set bara plugga alla slangar eller hur gör man? Och hur brukar man göra med vevhusventilationen och slangen från bromsservon när man köra dubbla 45or?

caromania Forummoderator
11 september 2016 · 9 296 Inlägg

Allt vakuum är ju till för att styra förgasaren (Solexen) och om du byter den så behövs inte längre något vakuum.
Vevhusventilationen kan du ju leda ner under bilen via en trädgårdsslang. (Ej godkänt av sbp.) Finns inget uttag på insuget för bromsservot så får du väl trycka hårdare på bromsen? Skivor är ju lite truliga utan servo, bättre då med trummor, då tar skiten rejält även utan servo. Åtminstone 2ggr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang