Startar ej, Seat ibiza

Akke88
20 september 2016 · 80 Inlägg

hej,

jag håller på å försöker hjälpa min kompis att titta på hans bil som har gett upp. Det är en Seat ibiza 1.2 - 04.

Eftersom att jag aldrig har kört hans bil eller vet hur det lät när den gav upp så ska jag skriva det han har förklarat för mig.

För några dagar sen så var den inlämnad på verkstad för byte av ABS och olja/oljefilter.  Efteråt så har bilen börjat betett sig illa och gått ganska dåligt.

På Fredag morgon 16/9.  Så hade han lite problem att få igång den.  Han fick försöka en stund och tillslut hoppa den igång.  När den väl var igång så skaka den väldigt mycket och han tyckte att det lät som att den gick på 1 cylinder. Sen dog den kort därefter och ville inte starta mer.   

Jag testade att starta den bara för att lyssna. Och startmotorn går runt fint. Men den vill liksom inte hoppa igång. Det händer ingenting, låter som att motorn snurrar bara men det kommer inge "puttrande" ljud som det brukar göra innan bilen går igång.

Så det första vi gjorde var att kolla gnistorna.  Tog lös varje stift och la dom på blocket å vred på nyckeln. Varje stift hade fin gnista.  Och alla var blöta.

Så det verkar som att den iallafall får gnista och bensin. 

jag har en OBD2 blåtand läsare som vi stoppa in å kolla ifall jag skulle hitta nå koder.  Och det som kom upp var P0341. Och enligt den koden så skulle det kunna vara kamaxelgivaren som var fel.
Så vi börja med att byta ut den mot en ny. Men blev ingen skillnad.

Det enda nu som jag kunde komma på som skulle vara fel är att kamremmen står fel. Eventuellt har hoppat några kuggar.  Men saken är den att enligt ägaren till bilen så ska det vara en kamkedja. Och jag har inte en susning om sånt.  Jag har bara skruva på Audis 1999-2001 modeller. Och audi har ju kamrem.

vill även tillägga att oljan lukta väldigt mycket bensin, men jag antar att det är pga alla provstarter.

Så nu innnan vi går vidare. Så ville jag kolla här ifall nån hade nån idé eller tips på vad man ska göra. Eller hur man kollar det där med kamkedja. 


tack på förhand. mvh

If it's too loud...
You're too old
Brådhis * Voff voff *
20 september 2016 · 10 293 Inlägg

Blöta stift, luktar soppa, startat men gick ojämnt och sedan stannat...? Det är inte bara så att den är sur pga tex en felaktig tempgivare som fetat på med alldeles för mycket bränsle vid start?

Vad visar din OBD2-läsare för temp? Verkar det rimligt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang