Ford Mondeo 2002 Motorproblem

Kanten
21 september 2016 · 2 Inlägg

Hej på er allihopa!

Detta är mitt första inlägg här, påpeka gärna om jag gör några övertramp mot oskrivna eller skriva regler.

Anledningen till att jag reggade mig och skriver här är för att jag skulle verkligen behöva råd om hur jag ska göra med min bil.

Min bil är en Ford Mondeo 02 med rak 4a bensinmotor. I juli i år så lyckades en kolv knacka till ett tändstift, fråga mig inte hur det gick till men bilen gick illa som fan och när jag kollade stiften så var toppen på ett av stiften ordentligt "ihop-böjt". Efter stiftbyte gick den ok förutom ett tickande ljud. Mekonomen i Växjö trodde inte att det var något att oroa sig för, min kompis som är mer motorkunnig trodde också att det var ganska lugnt.

Jag har kört kanske 100-200 mil utan större problem sedan dess men plötsligt förrförra veckan tvärdog bilen och var omöjlig att starta. Bogserade den till verkstad och där konstaterades att de nya stiften var helt igensotade och det var nästan ingen olja i motorn. När jag bytte stiften första gången så såg de inte sotiga ut.

Hämtade bilen med nya stift och olja idag men efter bara någon kilometer så dog den igen. Innan dess kändes den klen och svarade dåligt på gas. Någonting annat är alltså fel.

Verkstaden som bytte stiften gav mig också ett papper med någon felkod på som lyder "Otillräcklig klymedelstemperatur för återkopplande bränslereglering". Vad kan detta betyda?

Min huvudsakliga fråga är: Kan det vara som så att någon sensor eller liknande är paj och detta gör att motorn får för mycket soppa och skapar dessa problemen? Eller tippar ni kunniga rent spontant på att motorn är helt körd?

Tacksam för all återkoppling och tips!

Ha en bra dag!

Jesper328
21 september 2016 · 2 372 Inlägg

Kan vara tempgivaren som spökar.
Då brukar den fetta på med soppa.

Tempgivaren brukar gå att mäta med en multimeter, skruva loss den och sedan så mäter du den (20k Ohm) i rumstemperatur.
Koka sedan upp vatten och sänk ner själva sensordelen medan du fortfarande mäter.
Får du mindre än 200 Ohms skillnad så är den åt helvete.

Har även för mig att de ska ligga runt 2000 ohm vid 20 grader Celsius.

Någon får rätta mig om jag har fel här, det var ett tag sen jag fick göra detta. smile

Edit : Du kan givetvis göra detta när givaren sitter kvar i motorn förutsatt att motorn kan hålla sig igång tills vattnet kommit upp till runt 90c.

Senast redigerat av Jesper328 (21 september 2016)

Up the RA
Kanten
24 september 2016 · 2 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kan vara tempgivaren som spökar.
Då brukar den fetta på med soppa.

Tempgivaren brukar gå att mäta med en multimeter, skruva loss den och sedan så mäter du den (20k Ohm) i rumstemperatur.
Koka sedan upp vatten och sänk ner själva sensordelen medan du fortfarande mäter.
Får du mindre än 200 Ohms skillnad så är den åt helvete.

Har även för mig att de ska ligga runt 2000 ohm vid 20 grader Celsius.

Någon får rätta mig om jag har fel här, det var ett tag sen jag fick göra detta. smile

Edit : Du kan givetvis göra detta när givaren sitter kvar i motorn förutsatt att motorn kan hålla sig igång tills vattnet kommit upp till runt 90c.

Tusen tack för svaret.

Ska se om jag kan felsöka tempgivaren eller bara byta den (beroende på kostnaden) och testa igen.

Kommer naturligtvis redovisa resultatet här men det kommer nog att dröja då det är hektiskt med jobb och plugg nu och bilen är mer av en lyxfaktor än daglig nödvändighet.

Men som sagt, tusen tack! smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 september 2016 · 14 058 Inlägg

Kanten skrev:
Hej på er allihopa!

Detta är mitt första inlägg här, påpeka gärna om jag gör några övertramp mot oskrivna eller skriva regler.

Anledningen till att jag reggade mig och skriver här är för att jag skulle verkligen behöva råd om hur jag ska göra med min bil.

Min bil är en Ford Mondeo 02 med rak 4a bensinmotor. I juli i år så lyckades en kolv knacka till ett tändstift, fråga mig inte hur det gick till men bilen gick illa som fan och när jag kollade stiften så var toppen på ett av stiften ordentligt "ihop-böjt". Efter stiftbyte gick den ok förutom ett tickande ljud. Mekonomen i Växjö trodde inte att det var något att oroa sig för, min kompis som är mer motorkunnig trodde också att det var ganska lugnt.

Jag har kört kanske 100-200 mil utan större problem sedan dess men plötsligt förrförra veckan tvärdog bilen och var omöjlig att starta. Bogserade den till verkstad och där konstaterades att de nya stiften var helt igensotade och det var nästan ingen olja i motorn. När jag bytte stiften första gången så såg de inte sotiga ut.

Hämtade bilen med nya stift och olja idag men efter bara någon kilometer så dog den igen. Innan dess kändes den klen och svarade dåligt på gas. Någonting annat är alltså fel.

Verkstaden som bytte stiften gav mig också ett papper med någon felkod på som lyder "Otillräcklig klymedelstemperatur för återkopplande bränslereglering". Vad kan detta betyda?

Min huvudsakliga fråga är: Kan det vara som så att någon sensor eller liknande är paj och detta gör att motorn får för mycket soppa och skapar dessa problemen? Eller tippar ni kunniga rent spontant på att motorn är helt körd?

Tacksam för all återkoppling och tips!

Ha en bra dag!

Kollar du inte oljan, det måste man göra på gamla bilar. Eller är det en stor oljeläcka som orsakar en stor pöl på din parkeringsplats.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (24 september 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang