Ingen kupevärme Saab 900i -93

MeduzaRacing
30 september 2016 · 101 Inlägg

Har en Saab 900 1993 som ej ger någon värme från kupen, bara iskall luft, någon gång har det varit ljummen. Har bytt termostat, har luftat kylsystemet, alla slangar blir varma, läcker eller dricker ej kylarvatten, bilens temperaturmätare ligger vid mitten då den är varm, bilen kokar inte. Vad kan det vara frågan om?

Senast redigerat av MeduzaRacing (30 september 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 september 2016 · 17 509 Inlägg

Är det ACC eller "manuella rattar"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MeduzaRacing
30 september 2016 · 101 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Är det ACC eller "manuella rattar"?

Den har ingen ac

Jesper328
30 september 2016 · 2 380 Inlägg

MeduzaRacing skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Är det ACC eller "manuella rattar"?

Den har ingen ac

Vad smurfen menar är om den har en liten display med knappar för att ställa fläkthastighet, värme, etc eller reglage som man får vrida på. smile

Jag tycker det låter som att varmluftsspjället i värmepaketet har fastnat eller att det som styr det inte längre styr det.

Mvh

Up the RA
Evildan
30 september 2016 ·

Är det en SAAB 900 1993 eller har du en Trollhättevectra?
900 har inte sällan problem med värmekranen vilken sitter lite tight monterad för en ovan mekaniker. Kommer det varmt vatten genom bägge slangarna som går igenom torpedväggen?

Evildan
30 september 2016 ·

Evildan skrev:
Är det en SAAB 900 1993 eller har du en Trollhättevectra?
900 har inte sällan problem med värmekranen vilken sitter lite tight monterad för en ovan mekaniker. Kommer det varmt vatten genom bägge slangarna som går igenom torpedväggen?

Kikade på din sida och såg att du har en äkta SAAB.
Känn då efter på slangarna.
Jag såg att du skrev att alla slangar var varma men tänker att du kanske missat dom två tunna.
Annars skruva isär dom vid skarven vid torpedväggen och prova att spola igenom försiktigt med en trädgårdsslang bakvägen. Kommer det ut en massa skräp är värmepaketet lite trött.

Prova förresten först med att undersöka genom radiohålet om det långa staget som går från vredet fram till kranen verkligen är i kontakt med kranen, det har hänt mig flertalet gånger att det hoppar ur.

MeduzaRacing
2 oktober 2016 · 101 Inlägg

Jo alltså den har manuell justering för värmen. Båda slangarna vid torpedväggen blir varma, ska testa om staget sitter på plats och kanske prova spola lite, återkommer efter det! Tack.

MeduzaRacing
15 oktober 2016 · 101 Inlägg

Evildan skrev:

Evildan skrev:
Är det en SAAB 900 1993 eller har du en Trollhättevectra?
900 har inte sällan problem med värmekranen vilken sitter lite tight monterad för en ovan mekaniker. Kommer det varmt vatten genom bägge slangarna som går igenom torpedväggen?

Kikade på din sida och såg att du har en äkta SAAB.
Känn då efter på slangarna.
Jag såg att du skrev att alla slangar var varma men tänker att du kanske missat dom två tunna.
Annars skruva isär dom vid skarven vid torpedväggen och prova att spola igenom försiktigt med en trädgårdsslang bakvägen. Kommer det ut en massa skräp är värmepaketet lite trött.

Prova förresten först med att undersöka genom radiohålet om det långa staget som går från vredet fram till kranen verkligen är i kontakt med kranen, det har hänt mig flertalet gånger att det hoppar ur.

okej har nu kollat staget från vredet det verkar sitta ihop och rörs då man vrider på värmen. Spolade också igenom värmepaketet bägge vägarna, verkade vara rätt så rent kom bara lite brunt ut... Samma sak ingen värme, vad är nästa steg? Känns som om man kollat det mesta. Börjar bli kallt nu också sad

Senast redigerat av MeduzaRacing (15 oktober 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang